- promocja
Zarządzanie projektami dla bystrzaków - ebook
Zarządzanie projektami dla bystrzaków - ebook
Dziel, rządź i zarządzaj projektami jak z płatka!
Napięte terminy, ograniczone budżety, obniżanie kosztów przy zachowaniu doskonałej jakości oraz wysokie oczekiwania klientów - oto chleb powszedni współczesnych project managerów. Jak w tych warunkach doprowadzić każdy projekt do szczęśliwego finału i nie postarzeć się przy tym o dziesięć lat? Ten praktyczny przewodnik stanie się Twoją tarczą, Twoim orężem w codziennej walce o przetrwanie, jaką jest zarządzanie projektami. Dostarczy Ci nie tylko wiedzy teoretycznej, ale i mnóstwa praktycznych wskazówek. A jeśli przygotowujesz się do egzaminu Project Management Professional ® (przeprowadzanego przez organizację Project Management Institute), książka ta okaże się dla Ciebie wprost bezcenna, gdyż jej treść jest zgodna z PMBOK w wersji 4. Zapanuj nad otaczającym Cię chaosem i uzyskaj znakomite rezultaty, a przy tym osobistą i zawodową satysfakcję.
- ABC zarządzania projektami - poznaj najważniejsze czynniki udanej realizacji przedsięwzięcia.
- Trzymanie ręki na pulsie - buduj efektywny harmonogram oraz budżet projektu, dzięki którym poszczególne etapy będą realizowane na czas.
- Skuteczny zespół projektowy - dowiedz się, jak wybierać do projektu najlepszych współpracowników.
- Realizacja projektu - poznaj najlepsze techniki śledzenia postępów, analizowania oraz komunikowania statusu projektu od początku do końca.
- Rozwój umiejętności - naucz się umiejętnie korzystać z technologii i stosować podejście Earned Value Management.
Dowiedz się, jak:
- definiować cele projektu i określać związane z nimi oczekiwania
- identyfikować różne grupy odbiorców projektu
- dzielić zakres pracy na fragmenty łatwe do kontrolowania
- nowocześnie szacować zasoby i nimi zarządzać
- zarządzać ryzykiem i radzić sobie z niepewnością
- być skutecznym liderem projektu i zespołu
Stan Portny jest konsultantem w dziedzinie zarządzania projektami. Posiada certyfikat PMP®. Prowadził szkolenia i doradzał pracownikom ponad 150 organizacji w sektorze publicznym i prywatnym. Opracował i przeprowadził programy szkoleniowe dla ponad 50 000 pracowników szeregowych oraz przedstawicieli kadry menedżerskiej. W swojej książce łączy analityczne podejście z wewnętrznym poczuciem ładu i równowagi oraz głębokim szacunkiem dla osobistego potencjału jednostki.
Spis treści
O autorze (13)
Podziękowania od autora (15)
Wstęp (17)
- O książce (18)
- Konwencje zastosowane w książce (18)
- Czego nie czytać (19)
- Naiwne założenia (19)
- Jak podzielona jest książka (19)
- Część I: Oczekiwania związane z projektem (kto, co i dlaczego) (20)
- Część II: Planowanie, czyli jak określić, ile potrwa i ile będzie kosztował projekt (20)
- Część III: Praca w grupie, czyli organizowanie zespołu (20)
- Część IV: Sterowanie statkiem, czyli skuteczne zarządzanie projektem (20)
- Część V: Zarządzanie projektami na wyższym poziomie zaawansowania (20)
- Część VI: Dekalogi (21)
- Oznaczenia stosowane w książce (21)
- Od czego zacząć? (21)
CZĘŚĆ I: OCZEKIWANIA ZWIĄZANE Z PROJEKTEM (KTO, CO I DLACZEGO) (23)
Rozdział 1: Zarządzanie projektami - klucz do osiągnięcia wyników (25)
- Co sprawia, że projekt to projekt? (25)
- Trzy główne elementy składające się na projekt (26)
- Różnorodność projektów (27)
- Cztery etapy każdego projektu (28)
- Jak zdefiniować zarządzanie projektem? (29)
- Przyjrzyjmy się procesom rozpoczęcia (31)
- Przegląd procesów planowania (33)
- Rzut oka na proces realizacji (34)
- Przegląd procesów nadzoru i kontroli (35)
- Słowo na temat procesów związanych z zakończeniem projektu (36)
- Na czym polega rola kierownika projektu? (36)
- Przegląd zadań kierownika projektu (36)
- Jak radzić sobie z potencjalnymi próbami odejścia od ustrukturyzowanej metody zarządzania projektem (37)
- Unikanie dróg na skróty (38)
- Uświadomienie sobie potencjalnych problemów (39)
- Czy posiadasz niezbędne cechy skutecznego kierownika projektu? (39)
- Pytania (40)
- Odpowiedzi (40)
Rozdział 2: Definiowanie celu i sensu projektu (43)
- Jak zdefiniować projekt przy użyciu dokumentacji opisującej jego zakres (43)
- Patrząc z szerszej perspektywy: jak Twój projekt wpisuje się w działalność organizacji (45)
- Dlaczego właściwie realizujesz projekt? (45)
- Wyznaczanie granic: gdzie zaczyna się i kończy Twój projekt (53)
- Przedstawienie celów projektu (54)
- Określanie limitów: ograniczenia projektu (58)
- Dostosowywanie się do ograniczeń (58)
- Opisywanie potrzeb (60)
- Radzenie sobie z niewiadomymi na etapie planowania (61)
Rozdział 3: Kim są odbiorcy Twojego projektu? Angażowanie odpowiednich osób (63)
- Charakterystyka odbiorców projektu (64)
- Tworzenie listy odbiorców (64)
- Zakładanie listy odbiorców (64)
- Dbanie o kompletność i aktualność listy odbiorców (68)
- Korzystanie z szablonu listy odbiorców (69)
- Identyfikowanie projektodawców, wspierających i obserwatorów projektu (71)
- Ustalanie momentu zaangażowania odbiorców (72)
- Wykorzystanie różnych metod angażowania odbiorców (75)
- Maksymalizacja korzyści z zaangażowania odbiorców (75)
- Ustalanie zakresu uprawnień decyzyjnych odbiorców projektu (76)
- Ocena zakresu władzy i stopnia zainteresowania odbiorców (77)
Rozdział 4: Tworzenie planu działania: jak osiągnąć cel (79)
- Dziel i rządź: podział prac na mniejsze fragmenty (79)
- Koncentrowanie się na szczegółach (80)
- Hierarchiczny podział projektu przy użyciu struktury podziału pracy (81)
- Szczególne sytuacje (87)
- Tworzenie i prezentacja struktury podziału pracy (89)
- Różne metody organizacji WBS (89)
- Wykorzystanie różnych metod tworzenia WBS (90)
- Różne metody podziału zakresu prac (92)
- Oznaczanie poszczególnych pozycji WBS (93)
- Różne formaty prezentacji WBS (94)
- Poprawa jakości WBS (95)
- Wykorzystanie szablonów (96)
- Identyfikacja obszarów ryzyka w trakcie planowania prac (98)
- Dokumentowanie niezbędnych informacji na temat planowanych zadań (99)
CZĘŚĆ II: PLANOWANIE, CZYLI JAK OKREŚLIĆ, ILE POTRWA I ILE BĘDZIE KOSZTOWAŁ PROJEKT (101)
Rozdział 5: To na kiedy ten projekt? (103)
- Zilustrujmy to sobie: prezentacja planu prac przy użyciu diagramu sieciowego (104)
- Elementy diagramu sieciowego (104)
- Rysowanie diagramu sieciowego (105)
- Analiza diagramu sieciowego (106)
- Jak czytać diagram sieciowy (107)
- Interpretowanie diagramu sieciowego (108)
- Wykorzystanie diagramu sieciowego w praktyce (113)
- Określanie kolejności realizacji (113)
- Prosty przykład zastosowania diagramu sieciowego (116)
- Opracowywanie harmonogramu projektu (120)
- Pierwsze kroki (120)
- Zagrożenia związane z przygotowywaniem harmonogramu "od końca" (121)
- Wywiązywanie się z ustalonych ograniczeń czasowych (121)
- Różne strategie umożliwiające szybsze dotarcie na piknik (122)
- Szacowanie czasu trwania działań (127)
- Czynniki decydujące o czasie trwania działań (127)
- Analiza cech danego zasobu (128)
- Wyszukiwanie źródeł informacji pomocniczych (128)
- Poprawa wiarygodności szacunków (129)
- Prezentacja harmonogramu projektu (130)
Rozdział 6: Zasoby ludzkie, czyli kogo i kiedy będziesz potrzebować (133)
- Jakich informacji potrzebujesz, aby dopasować do zadań właściwych ludzi? (134)
- Jak określić wymaganą wiedzę i umiejętności (134)
- Prezentowanie wiedzy, umiejętności i stopnia zainteresowania przy użyciu macierzy kompetencji (136)
- Określanie wymaganego poziomu zaangażowania (138)
- Korzystanie z macierzy zasobów ludzkich (138)
- Identyfikowanie potrzebnych pracowników na macierzy zasobów ludzkich (139)
- Określanie wymaganych nakładów pracy (139)
- Uwzględnianie produktywności, wydajności i dyspozycyjności pracowników przy szacowaniu nakładów pracy (140)
- Uwzględnianie wydajności przy korzystaniu z danych historycznych (142)
- Uwzględnianie wydajności pracowników przy tworzeniu własnych szacunków (143)
- Jak się upewnić, że członkowie zespołu będą w stanie wywiązać się z przydzielonych obowiązków (145)
- Wstępna alokacja czasu (145)
- Jak zaradzić potencjalnemu nadmiarowi obowiązków (147)
- Koordynowanie zadań w ramach kilku projektów (149)
Rozdział 7: Planowanie pozostałych zasobów i przygotowywanie budżetu (151)
- Określanie wymaganej wielkości zasobów rzeczowych (151)
- Ile nas to wyniesie: koszty i budżet projektu (153)
- Różne rodzaje kosztów związanych z projektem (154)
- Trzy etapy przygotowywania budżetu projektu (155)
- Dopracowywanie budżetu w miarę realizacji kolejnych etapów projektu (156)
- Określanie kosztów na etapie przygotowania szczegółowego projektu budżetu (157)
Rozdział 8: Wyprawa w nieznane: zarządzanie ryzykiem i niepewnością (161)
- Definicja ryzyka i zarządzania ryzykiem (162)
- Określanie rodzajów i czynników ryzyka (163)
- Identyfikowanie czynników ryzyka (163)
- Identyfikacja ryzyka (167)
- Ocena stopnia i konsekwencji ryzyka (168)
- Szacowanie prawdopodobieństwa zaistnienia ryzyka (168)
- Szacowanie rozmiaru konsekwencji (170)
- Jak uzyskać kontrolę: zarządzanie ryzykiem (173)
- Wybór obszarów ryzyka, którymi będziesz aktywnie zarządzał (173)
- Opracowywanie strategii zarządzania ryzykiem (174)
- Komunikowanie ryzyka (175)
- Tworzenie planu zarządzania ryzykiem (176)
CZĘŚĆ III: PRACA W GRUPIE, CZYLI ORGANIZOWANIE ZESPOŁU (179)
Rozdział 9: Współpraca z głównymi aktorami projektu (181)
- Trzy rodzaje struktur organizacyjnych (181)
- Struktura funkcyjna (182)
- Struktura projektowa (183)
- Struktura macierzowa (185)
- Osoby odgrywające kluczową rolę w strukturze macierzowej (187)
- Kierownik projektu (188)
- Członkowie zespołu projektowego (189)
- Kierownicy funkcyjni (189)
- Wyższe kierownictwo (190)
- Jak radzić sobie w organizacji macierzowej (190)
- Budowa i nieustanne wzmacnianie tożsamości zespołu (190)
- Jak pozyskać zaangażowanie członków zespołu (191)
- Pozyskiwanie wsparcia innych osób (191)
- Jak zażegnać najczęstsze problemy, zanim się jeszcze pojawią (192)
Rozdział 10: Określanie ról i zakresu odpowiedzialności poszczególnych członków zespołu (193)
- Przegląd kluczowych ról (194)
- Zakres władzy, obowiązków i odpowiedzialności (194)
- Porównanie zakresu uprawnień z zakresem obowiązków (195)
- Przydzielanie zadań członkom zespołu (195)
- Delegowanie zadań (195)
- Współdzielenie odpowiedzialności (199)
- Pociąganie do odpowiedzialności osób, które Ci nie podlegają (200)
- Prezentowanie ról za pomocą macierzy RAM (202)
- Elementy macierzy RAM (204)
- Jak czytać macierz RAM (205)
- Przygotowywanie macierzy RAM (206)
- Weryfikacja poprawności macierzy RAM (207)
- Jak poradzić sobie z nadmiernym ingerowaniem w poszczególne zadania (209)
- Przyczyny nadmiernego ingerowania (209)
- Jak zdobyć sobie zaufanie osoby nadmiernie ingerującej (210)
- Jak efektywnie współpracować z osobą nadmiernie ingerującą (210)
Rozdział 11: Jak rozpocząć prace bez niepotrzebnych zgrzytów (213)
- Finalizowanie listy uczestników projektu (214)
- Wchodzisz w to? Potwierdzanie udziału w projekcie (214)
- Potwierdzanie udziału pozostałych osób (216)
- Uzupełnianie luk (216)
- Budowanie zespołu (218)
- Przejrzenie zatwierdzonego planu projektu (218)
- Określanie celów indywidualnych i zespołowych (219)
- Określanie ról członków zespołu (219)
- Ustalanie procedur działania (220)
- Wspieranie rozwoju wzajemnych relacji pomiędzy członkami zespołu (221)
- Jak zrobić z zespołu dobrze naoliwioną maszynę (221)
- Fundamenty procesu sprawowania kontroli nad projektem (223)
- Wybór i przygotowanie systemów monitorowania (223)
- Ustalanie harmonogramu spotkań i składania raportów (224)
- Wybór planu bazowego projektu (225)
- Uwaga! Zaczynamy projekt! (225)
- Przygotowanie gruntu pod ocenę poprojektową (225)
CZĘŚĆ IV: STEROWANIE STATKIEM, CZYLI SKUTECZNE ZARZĄDZANIE PROJEKTEM (227)
Rozdział 12: Monitorowanie postępów i kontrolowanie projektu (229)
- Ręka na pulsie: kontrola nad projektem (229)
- Systemy zarządzania informacją (231)
- Czas ucieka: monitorowanie wykonania harmonogramu (232)
- Codzienna rutyna: monitorowanie nakładów pracy (237)
- Tropem pieniędzy: monitorowanie wydatków (241)
- Wykorzystanie systemu kontroli w praktyce (245)
- Przewiduj problemy i zapobiegaj im (245)
- Formalizowanie procesu kontroli (245)
- Ustalanie możliwych przyczyn rozbieżności i odchyleń (247)
- Określanie możliwych działań korygujących (247)
- Powrót na właściwe tory: rebaselining (248)
- Jak postępować w razie prośby o wprowadzenie zmian (249)
- Postępowanie w przypadku, gdy wnioskowane są zmiany (249)
- Kontrola niekontrolowanego rozrostu projektu (250)
Rozdział 13: Przekazywanie informacji (251)
- Powiedziałem dokładnie to, co miałem na myśli, a na myśli miałemdokładnie to, co powiedziałem: podstawy skutecznej komunikacji (252)
- Co składa się na proces komunikacji (252)
- Komunikacja jednokierunkowa i dwukierunkowa (253)
- Słyszysz mnie? Aktywne słuchanie (253)
- Wybór odpowiedniego środka komunikacji (255)
- Fakty i tylko fakty: raporty na piśmie (255)
- Przejdźmy do rzeczy: spotkania, które nie są stratą czasu (257)
- Przygotowywanie pisemnych raportów o postępach prac nad projektem (259)
- Kto powinien otrzymać raport? (260)
- Co powinno się znaleźć w raporcie (a co nie) (260)
- Jak dostać Pulitzera, a przynajmniej napisać ciekawy raport (261)
- Organizowanie kluczowych spotkań dotyczących projektu (263)
- Planowe zebrania zespołu (263)
- Spotkania organizowane ad hoc (264)
- Ocena postępów przeprowadzana przez wyższe kierownictwo (265)
- Przygotowywanie planu komunikacji (265)
Rozdział 14: Jak sprawić, aby pracownicy dali z siebie wszystko: skuteczne przywództwo (267)
- Przywództwo a zarządzanie (267)
- Budowanie autorytetu i wpływ na innych (268)
- Dlaczego inni robią to, o co ich prosisz? (268)
- Tworzenie fundamentów wpływu wywieranego na innych (270)
- Uda Ci się! Motywowanie członków zespołu (271)
- Uzyskiwanie większego zaangażowania poprzez pokazanie korzyści z realizacji projektu (272)
- Zachęcanie do wytrwałości poprzez demonstrowanie wykonalności projektu (273)
- Informowanie pracowników, jak im idzie (274)
- Wynagradzanie za osiągnięte rezultaty (274)
Rozdział 15: Zamknięcie projektu (277)
- Jak utrzymać kurs aż do pomyślnego zakończenia (277)
- Wczesne przygotowanie się do zamknięcia projektu (278)
- Aktualizowanie początkowych planów na etapie zamykania projektu (279)
- Dopingowanie zespołu tuż przed metą (279)
- Kwestie administracyjne (280)
- Przechodzenie członków zespołu do nowych zadań (280)
- Analizowanie rezultatów: ocena poprojektowa (281)
- Przygotowanie do przeprowadzenia oceny poprojektowej w trakcie realizacji projektu (283)
- Przygotowanie do przeprowadzenia spotkania ewaluacyjnego (284)
- Przeprowadzenie spotkania ewaluacyjnego (285)
- A po spotkaniu? (286)
CZĘŚĆ V: ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI NA WYŻSZYM POZIOMIE ZAAWANSOWANIA (287)
Rozdział 16: Wykorzystanie nowoczesnych technologii (289)
- Jak skutecznie wykorzystywać oprogramowanie komputerowe (289)
- Jakie oprogramowanie masz do wyboru? (290)
- Jak optymalnie wykorzystać oprogramowanie (294)
- Wdrażanie oprogramowania do użytku (296)
- Wykorzystanie poczty elektronicznej (296)
- Wady i zalety poczty elektronicznej (296)
- Do czego wykorzystywać pocztę elektroniczną, a do czego nie (298)
- Jak wykorzystać pocztę elektroniczną w sposób optymalny (299)
- Wykorzystanie technologii komunikacyjnych do pracy w wirtualnych zespołach (299)
Rozdział 17: Monitorowanie realizacji przy użyciu metody EVM (303)
- Na czym polega metoda EVM (303)
- Pojęcia i wzory stosowane w metodzie EVM (303)
- Prosty przykład (307)
- Ustalanie przyczyn zaobserwowanych odchyleń (309)
- Jak zastosować metodę EVM w zarządzaniu projektem (310)
- Określanie wartości wypracowanej zadania (313)
CZĘŚĆ VI: DEKALOGI (317)
Rozdział 18: Dziesięć pytań, które powinieneś sobie zadać, planując projekt (319)
- Jak jest cel projektu? (319)
- Kogo musisz zaangażować w realizację? (320)
- Jakie rezultaty zamierzasz uzyskać? (320)
- Z jakimi ograniczeniami musisz się liczyć? (320)
- Na jakich założeniach się opierasz? (321)
- Jaki jest zakres koniecznych prac? (321)
- Kiedy powinny się rozpocząć i zakończyć poszczególne działania? (321)
- Kto będzie realizował projekt? (322)
- Jakie inne zasoby będą Ci potrzebne? (322)
- Co może pójść nie tak? (322)
Rozdział 19: Dziesięć wskazówek, które pozwolą Ci stać się lepszym menedżerem projektów (323)
- Bądź dociekliwy (323)
- Wyznawaj zasadę "da się" (323)
- Myśl w szerszej perspektywie (324)
- Koncentruj się na szczegółach (324)
- Nie czyń pochopnych założeń (324)
- Traktuj innych jak sojuszników, nie jak wrogów (324)
- Komunikuj się w sposób jasny i zrozumiały (324)
- Szanuj innych (325)
- Doceniaj dobrze wykonaną pracę (325)
- Bądź zarówno menedżerem, jak i liderem (325)
Dodatek: Jak połączyć zaprezentowane techniki w jeden sprawny proces (327)
- Przygotowanie planu projektu (327)
- Kontrola przebiegu realizacji projektu (329)
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-246-6504-4 |
Rozmiar pliku: | 6,2 MB |