Zarządzanie ryzykiem w działalności jednostek samorządu terytorialnego ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka katastroficznego - ebook
Zarządzanie ryzykiem w działalności jednostek samorządu terytorialnego ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka katastroficznego - ebook
Publikacja prezentuje rozwiązania w zakresie tworzenia i wprowadzania w życie systemu oraz polityki zarządzania ryzykiem jednostki samorządu terytorialnego. W książce zawarto m.in.:
- wskazówki dla jednostek w zakresie kształtowania własnych, zindywidualizowanych procedur zarządzania ryzykiem w oparciu o najnowszy standard zarządzania ryzykiem ISO 31000, w tym w zakresie definiowania ryzyka i znaczenia zagrożeń w ich działalności,
- nowe rozwiązania organizacyjne w zakresie zarządzania ryzykiem (struktura ramowa i etapy przebiegu procesu) ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka katastroficznego,
- wyniki badań ankietowych jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ich postaw wobec ryzyka i ubezpieczeń oraz dokonanej przez nie analizy zagrożeń,
- wytyczne związane z budowaniem programu ubezpieczeniowego dla gmin, przy uwzględnieniu zakupu ubezpieczeń w procedurze zamówień publicznych,
- problematykę funkcjonowania ubezpieczeń mienia i odpowiedzialności cywilnej jednostek samorządu terytorialnego.
Adresaci:
Opracowanie przeznaczone jest dla kierowników jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych, audytorów wewnętrznych oraz pracowników samorządowych zaangażowanych w proces zarządzania ryzykiem w poszczególnych jednostkach. Będzie także pomocne pracownikom zakładów ubezpieczeń oraz pośrednikom ubezpieczeniowym.
Spis treści
Wykaz skrótów 9
Wstęp 11
Rozdział I Ryzyko w działalności jednostek samorządu terytorialnego 15
1.1. Jednostka samorządu terytorialnego jako podmiot ryzyka 15
1.2. Istota ryzyka w działalności jednostek samorządu terytorialnego 30
1.3. Rodzaje ryzyka w działalności jednostek samorządu terytorialnego 35
1.4. Zachowania jednostek samorządu terytorialnego wobec ryzyka 52
Rozdział II Zarządzanie ryzykiem w działalności jednostek samorządu terytorialnego 65
2.1. Istota i zakres zarządzania ryzykiem w jednostkach samorządu terytorialnego 65
2.2. Cele zarządzania ryzykiem w powiązaniu z celami i zadaniami jednostek samorządu terytorialnego 77
2.3. Korzyści z zarządzania ryzykiem i skutki jego braku 88
2.4. Zarządzanie ryzykiem a kontrola zarządcza 95
Rozdział III Międzynarodowe standardy zarządzania ryzykiem i możliwości ich implementacji przez jednostki samorządu terytorialnego 111
3.1. Geneza i rodzaje standardów zarządzania ryzykiem 111
3.2. Standard europejski (FERMA) 117
3.3. Standard amerykański (COSO II) 120
3.4. Standard australijsko-nowozelandzki (AS/NZS 4360:2004) 124
3.5. Standard ISO 31000 125
3.6. Możliwości implementacji międzynarodowych standardów zarządzania ryzykiem przez jednostki samorządu terytorialnego 130
Rozdział IV Polityka zarządzania ryzykiem jednostek samorządu terytorialnego 140
4.1. Pojęcie i zakres polityki zarządzania ryzykiem 140
4.1.1. Uzasadnienie zarządzania ryzykiem 144
4.1.2. Główne cele zarządzania ryzykiem 145
4.1.3. Definicja systemu zarządzania ryzykiem 145
4.2. Struktura zarządzania ryzykiem - odpowiedzialność za zarządzanie ryzykiem 146
4.3. "Apetyt na ryzyko" 153
4.4. Zasady identyfikacji, analizy, oceny, dokumentowanie i raportowanie ryzyka 157
Rozdział V System zarządzania ryzykiem jednostki samorządu terytorialnego 172
5.1. Pojęcie systemu zarządzania ryzykiem jednostki samorządu terytorialnego i czynniki go kształtujące 172
5.2. Etapy procesu kreacji i implementacji systemu zarządzania ryzykiem jednostki samorządu terytorialnego 177
5.3. Zarządzanie ryzykiem a audyt wewnętrzny w jednostce samorządu terytorialnego 185
5.4. Ocena systemu zarządzania ryzykiem przez audyt wewnętrzny 200
Rozdział VI Struktura ramowa w jednostkach samorządu terytorialnego z uwzględnieniem ryzyka katastroficznego 206
6.1. Konstruowanie ryzyka katastroficznego w jednostkach samorządu terytorialnego w odniesieniu do zagrożeń naturalnych 206
6.1.1. Wpływ zjawisk naturalnych na postrzeganie ryzyka katastroficznego 206
6.1.2. Ryzyka katastroficzne w jednostkach samorządu terytorialnego 214
6.2. Struktura ramowa w standardzie COSO II i w standardzie ISO 31000. Definiowanie struktury ramowej 220
6.2.1. Struktura ramowa w standardzie zarządzania ryzykiem COSO II 222
6.2.2. Struktura ramowa w standardzie zarządzania ryzykiem ISO 31000 226
6.3. Kształtowanie struktury ramowej w jednostkach samorządu terytorialnego 233
6.3.1. Upoważnienie i zaangażowanie - rola poszczególnych stanowisk 235
6.4. Wdrożenie struktury ramowej zarządzania ryzykiem w jednostkach samorządu terytorialnego 241
Rozdział VII Proces zarządzania ryzykiem w jednostkach samorządu terytorialnego z uwzględnieniem ryzyka katastroficznego 246
7.1. Ustalenie kontekstu funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego a zagrożenia katastroficzne 246
7.2. Ocena ryzyka - identyfikacja, analiza i ewaluacja ryzyka 253
7.2.1. Identyfikacja ryzyka 253
7.2.2. Analiza ryzyka 259
7.3. Postępowanie wobec zagrożeń - postępowanie z ryzykiem 263
7.4. Efekty procesu zarządzania ryzykiem 276
Rozdział VIII Ubezpieczanie ryzyka w działalności jednostek samorządu terytorialnego 282
8.1. Istota ubezpieczeń gospodarczych jako instrumentów przeniesienia i finansowania skutków ryzyka oraz wady i zalety ubezpieczania ryzyka 282
8.2. Ochrona ubezpieczeniowa jednostki samorządu terytorialnego - ustalenie zakresu ochrony i wysokości sumy ubezpieczenia 295
8.3. Zakres współpracy jednostek samorządu terytorialnego z pośrednikiem ubezpieczeniowym 311
8.4. Zakup usług ubezpieczeniowych na podstawie prawa zamówień publicznych 320
Rozdział IX Ryzyka katastroficzne i metody ich finansowania przez jednostki samorządu terytorialnego 331
9.1. Finansowe skutki katastrof naturalnych w Polsce 331
9.2. Dotychczasowe metody finansowania zdarzeń katastroficznych 337
9.3. Ubezpieczeniowe i pozaubezpieczeniowe metody finansowania zdarzeń katastroficznych przez jednostki samorządu terytorialnego 346
9.4. Wzajemność ubezpieczeniowa w finansowaniu skutków zdarzeń katastroficznych 355
Bibliografia 367
Źródła internetowe 389
Wykaz aktów prawnych 391
Spis tabel i rysunków 395
Wstęp 11
Rozdział I Ryzyko w działalności jednostek samorządu terytorialnego 15
1.1. Jednostka samorządu terytorialnego jako podmiot ryzyka 15
1.2. Istota ryzyka w działalności jednostek samorządu terytorialnego 30
1.3. Rodzaje ryzyka w działalności jednostek samorządu terytorialnego 35
1.4. Zachowania jednostek samorządu terytorialnego wobec ryzyka 52
Rozdział II Zarządzanie ryzykiem w działalności jednostek samorządu terytorialnego 65
2.1. Istota i zakres zarządzania ryzykiem w jednostkach samorządu terytorialnego 65
2.2. Cele zarządzania ryzykiem w powiązaniu z celami i zadaniami jednostek samorządu terytorialnego 77
2.3. Korzyści z zarządzania ryzykiem i skutki jego braku 88
2.4. Zarządzanie ryzykiem a kontrola zarządcza 95
Rozdział III Międzynarodowe standardy zarządzania ryzykiem i możliwości ich implementacji przez jednostki samorządu terytorialnego 111
3.1. Geneza i rodzaje standardów zarządzania ryzykiem 111
3.2. Standard europejski (FERMA) 117
3.3. Standard amerykański (COSO II) 120
3.4. Standard australijsko-nowozelandzki (AS/NZS 4360:2004) 124
3.5. Standard ISO 31000 125
3.6. Możliwości implementacji międzynarodowych standardów zarządzania ryzykiem przez jednostki samorządu terytorialnego 130
Rozdział IV Polityka zarządzania ryzykiem jednostek samorządu terytorialnego 140
4.1. Pojęcie i zakres polityki zarządzania ryzykiem 140
4.1.1. Uzasadnienie zarządzania ryzykiem 144
4.1.2. Główne cele zarządzania ryzykiem 145
4.1.3. Definicja systemu zarządzania ryzykiem 145
4.2. Struktura zarządzania ryzykiem - odpowiedzialność za zarządzanie ryzykiem 146
4.3. "Apetyt na ryzyko" 153
4.4. Zasady identyfikacji, analizy, oceny, dokumentowanie i raportowanie ryzyka 157
Rozdział V System zarządzania ryzykiem jednostki samorządu terytorialnego 172
5.1. Pojęcie systemu zarządzania ryzykiem jednostki samorządu terytorialnego i czynniki go kształtujące 172
5.2. Etapy procesu kreacji i implementacji systemu zarządzania ryzykiem jednostki samorządu terytorialnego 177
5.3. Zarządzanie ryzykiem a audyt wewnętrzny w jednostce samorządu terytorialnego 185
5.4. Ocena systemu zarządzania ryzykiem przez audyt wewnętrzny 200
Rozdział VI Struktura ramowa w jednostkach samorządu terytorialnego z uwzględnieniem ryzyka katastroficznego 206
6.1. Konstruowanie ryzyka katastroficznego w jednostkach samorządu terytorialnego w odniesieniu do zagrożeń naturalnych 206
6.1.1. Wpływ zjawisk naturalnych na postrzeganie ryzyka katastroficznego 206
6.1.2. Ryzyka katastroficzne w jednostkach samorządu terytorialnego 214
6.2. Struktura ramowa w standardzie COSO II i w standardzie ISO 31000. Definiowanie struktury ramowej 220
6.2.1. Struktura ramowa w standardzie zarządzania ryzykiem COSO II 222
6.2.2. Struktura ramowa w standardzie zarządzania ryzykiem ISO 31000 226
6.3. Kształtowanie struktury ramowej w jednostkach samorządu terytorialnego 233
6.3.1. Upoważnienie i zaangażowanie - rola poszczególnych stanowisk 235
6.4. Wdrożenie struktury ramowej zarządzania ryzykiem w jednostkach samorządu terytorialnego 241
Rozdział VII Proces zarządzania ryzykiem w jednostkach samorządu terytorialnego z uwzględnieniem ryzyka katastroficznego 246
7.1. Ustalenie kontekstu funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego a zagrożenia katastroficzne 246
7.2. Ocena ryzyka - identyfikacja, analiza i ewaluacja ryzyka 253
7.2.1. Identyfikacja ryzyka 253
7.2.2. Analiza ryzyka 259
7.3. Postępowanie wobec zagrożeń - postępowanie z ryzykiem 263
7.4. Efekty procesu zarządzania ryzykiem 276
Rozdział VIII Ubezpieczanie ryzyka w działalności jednostek samorządu terytorialnego 282
8.1. Istota ubezpieczeń gospodarczych jako instrumentów przeniesienia i finansowania skutków ryzyka oraz wady i zalety ubezpieczania ryzyka 282
8.2. Ochrona ubezpieczeniowa jednostki samorządu terytorialnego - ustalenie zakresu ochrony i wysokości sumy ubezpieczenia 295
8.3. Zakres współpracy jednostek samorządu terytorialnego z pośrednikiem ubezpieczeniowym 311
8.4. Zakup usług ubezpieczeniowych na podstawie prawa zamówień publicznych 320
Rozdział IX Ryzyka katastroficzne i metody ich finansowania przez jednostki samorządu terytorialnego 331
9.1. Finansowe skutki katastrof naturalnych w Polsce 331
9.2. Dotychczasowe metody finansowania zdarzeń katastroficznych 337
9.3. Ubezpieczeniowe i pozaubezpieczeniowe metody finansowania zdarzeń katastroficznych przez jednostki samorządu terytorialnego 346
9.4. Wzajemność ubezpieczeniowa w finansowaniu skutków zdarzeń katastroficznych 355
Bibliografia 367
Źródła internetowe 389
Wykaz aktów prawnych 391
Spis tabel i rysunków 395
| Kategoria: | Finansowe |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-264-7924-3 |
| Rozmiar pliku: | 2,7 MB |