Zarządzanie ryzykiem w działalności jednostek samorządu terytorialnego ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka katastroficznego - ebook
Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2014
Format ebooka:
EPUB
Format
EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie.
Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu
PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie
jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz
w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu.
Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu.
Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
Format
PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz
laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony,
jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania
czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla
oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu.
Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu.
Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji
multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka
i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej
Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego
tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na
karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją
multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym
laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym
programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe
Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny
program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią
niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy
każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire
dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy
wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede
wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach
PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla
EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
Zarządzanie ryzykiem w działalności jednostek samorządu terytorialnego ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka katastroficznego - ebook
Publikacja prezentuje rozwiązania w zakresie tworzenia i wprowadzania w życie systemu oraz polityki zarządzania ryzykiem jednostki samorządu terytorialnego. W książce zawarto m.in.:
- wskazówki dla jednostek w zakresie kształtowania własnych, zindywidualizowanych procedur zarządzania ryzykiem w oparciu o najnowszy standard zarządzania ryzykiem ISO 31000, w tym w zakresie definiowania ryzyka i znaczenia zagrożeń w ich działalności,
- nowe rozwiązania organizacyjne w zakresie zarządzania ryzykiem (struktura ramowa i etapy przebiegu procesu) ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka katastroficznego,
- wyniki badań ankietowych jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ich postaw wobec ryzyka i ubezpieczeń oraz dokonanej przez nie analizy zagrożeń,
- wytyczne związane z budowaniem programu ubezpieczeniowego dla gmin, przy uwzględnieniu zakupu ubezpieczeń w procedurze zamówień publicznych,
- problematykę funkcjonowania ubezpieczeń mienia i odpowiedzialności cywilnej jednostek samorządu terytorialnego.
Adresaci:
Opracowanie przeznaczone jest dla kierowników jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych, audytorów wewnętrznych oraz pracowników samorządowych zaangażowanych w proces zarządzania ryzykiem w poszczególnych jednostkach. Będzie także pomocne pracownikom zakładów ubezpieczeń oraz pośrednikom ubezpieczeniowym.
Spis treści
Wykaz skrótów 9
Wstęp 11
Rozdział I Ryzyko w działalności jednostek samorządu terytorialnego 15
1.1. Jednostka samorządu terytorialnego jako podmiot ryzyka 15
1.2. Istota ryzyka w działalności jednostek samorządu terytorialnego 30
1.3. Rodzaje ryzyka w działalności jednostek samorządu terytorialnego 35
1.4. Zachowania jednostek samorządu terytorialnego wobec ryzyka 52
Rozdział II Zarządzanie ryzykiem w działalności jednostek samorządu terytorialnego 65
2.1. Istota i zakres zarządzania ryzykiem w jednostkach samorządu terytorialnego 65
2.2. Cele zarządzania ryzykiem w powiązaniu z celami i zadaniami jednostek samorządu terytorialnego 77
2.3. Korzyści z zarządzania ryzykiem i skutki jego braku 88
2.4. Zarządzanie ryzykiem a kontrola zarządcza 95
Rozdział III Międzynarodowe standardy zarządzania ryzykiem i możliwości ich implementacji przez jednostki samorządu terytorialnego 111
3.1. Geneza i rodzaje standardów zarządzania ryzykiem 111
3.2. Standard europejski (FERMA) 117
3.3. Standard amerykański (COSO II) 120
3.4. Standard australijsko-nowozelandzki (AS/NZS 4360:2004) 124
3.5. Standard ISO 31000 125
3.6. Możliwości implementacji międzynarodowych standardów zarządzania ryzykiem przez jednostki samorządu terytorialnego 130
Rozdział IV Polityka zarządzania ryzykiem jednostek samorządu terytorialnego 140
4.1. Pojęcie i zakres polityki zarządzania ryzykiem 140
4.1.1. Uzasadnienie zarządzania ryzykiem 144
4.1.2. Główne cele zarządzania ryzykiem 145
4.1.3. Definicja systemu zarządzania ryzykiem 145
4.2. Struktura zarządzania ryzykiem - odpowiedzialność za zarządzanie ryzykiem 146
4.3. "Apetyt na ryzyko" 153
4.4. Zasady identyfikacji, analizy, oceny, dokumentowanie i raportowanie ryzyka 157
Rozdział V System zarządzania ryzykiem jednostki samorządu terytorialnego 172
5.1. Pojęcie systemu zarządzania ryzykiem jednostki samorządu terytorialnego i czynniki go kształtujące 172
5.2. Etapy procesu kreacji i implementacji systemu zarządzania ryzykiem jednostki samorządu terytorialnego 177
5.3. Zarządzanie ryzykiem a audyt wewnętrzny w jednostce samorządu terytorialnego 185
5.4. Ocena systemu zarządzania ryzykiem przez audyt wewnętrzny 200
Rozdział VI Struktura ramowa w jednostkach samorządu terytorialnego z uwzględnieniem ryzyka katastroficznego 206
6.1. Konstruowanie ryzyka katastroficznego w jednostkach samorządu terytorialnego w odniesieniu do zagrożeń naturalnych 206
6.1.1. Wpływ zjawisk naturalnych na postrzeganie ryzyka katastroficznego 206
6.1.2. Ryzyka katastroficzne w jednostkach samorządu terytorialnego 214
6.2. Struktura ramowa w standardzie COSO II i w standardzie ISO 31000. Definiowanie struktury ramowej 220
6.2.1. Struktura ramowa w standardzie zarządzania ryzykiem COSO II 222
6.2.2. Struktura ramowa w standardzie zarządzania ryzykiem ISO 31000 226
6.3. Kształtowanie struktury ramowej w jednostkach samorządu terytorialnego 233
6.3.1. Upoważnienie i zaangażowanie - rola poszczególnych stanowisk 235
6.4. Wdrożenie struktury ramowej zarządzania ryzykiem w jednostkach samorządu terytorialnego 241
Rozdział VII Proces zarządzania ryzykiem w jednostkach samorządu terytorialnego z uwzględnieniem ryzyka katastroficznego 246
7.1. Ustalenie kontekstu funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego a zagrożenia katastroficzne 246
7.2. Ocena ryzyka - identyfikacja, analiza i ewaluacja ryzyka 253
7.2.1. Identyfikacja ryzyka 253
7.2.2. Analiza ryzyka 259
7.3. Postępowanie wobec zagrożeń - postępowanie z ryzykiem 263
7.4. Efekty procesu zarządzania ryzykiem 276
Rozdział VIII Ubezpieczanie ryzyka w działalności jednostek samorządu terytorialnego 282
8.1. Istota ubezpieczeń gospodarczych jako instrumentów przeniesienia i finansowania skutków ryzyka oraz wady i zalety ubezpieczania ryzyka 282
8.2. Ochrona ubezpieczeniowa jednostki samorządu terytorialnego - ustalenie zakresu ochrony i wysokości sumy ubezpieczenia 295
8.3. Zakres współpracy jednostek samorządu terytorialnego z pośrednikiem ubezpieczeniowym 311
8.4. Zakup usług ubezpieczeniowych na podstawie prawa zamówień publicznych 320
Rozdział IX Ryzyka katastroficzne i metody ich finansowania przez jednostki samorządu terytorialnego 331
9.1. Finansowe skutki katastrof naturalnych w Polsce 331
9.2. Dotychczasowe metody finansowania zdarzeń katastroficznych 337
9.3. Ubezpieczeniowe i pozaubezpieczeniowe metody finansowania zdarzeń katastroficznych przez jednostki samorządu terytorialnego 346
9.4. Wzajemność ubezpieczeniowa w finansowaniu skutków zdarzeń katastroficznych 355
Bibliografia 367
Źródła internetowe 389
Wykaz aktów prawnych 391
Spis tabel i rysunków 395
Wstęp 11
Rozdział I Ryzyko w działalności jednostek samorządu terytorialnego 15
1.1. Jednostka samorządu terytorialnego jako podmiot ryzyka 15
1.2. Istota ryzyka w działalności jednostek samorządu terytorialnego 30
1.3. Rodzaje ryzyka w działalności jednostek samorządu terytorialnego 35
1.4. Zachowania jednostek samorządu terytorialnego wobec ryzyka 52
Rozdział II Zarządzanie ryzykiem w działalności jednostek samorządu terytorialnego 65
2.1. Istota i zakres zarządzania ryzykiem w jednostkach samorządu terytorialnego 65
2.2. Cele zarządzania ryzykiem w powiązaniu z celami i zadaniami jednostek samorządu terytorialnego 77
2.3. Korzyści z zarządzania ryzykiem i skutki jego braku 88
2.4. Zarządzanie ryzykiem a kontrola zarządcza 95
Rozdział III Międzynarodowe standardy zarządzania ryzykiem i możliwości ich implementacji przez jednostki samorządu terytorialnego 111
3.1. Geneza i rodzaje standardów zarządzania ryzykiem 111
3.2. Standard europejski (FERMA) 117
3.3. Standard amerykański (COSO II) 120
3.4. Standard australijsko-nowozelandzki (AS/NZS 4360:2004) 124
3.5. Standard ISO 31000 125
3.6. Możliwości implementacji międzynarodowych standardów zarządzania ryzykiem przez jednostki samorządu terytorialnego 130
Rozdział IV Polityka zarządzania ryzykiem jednostek samorządu terytorialnego 140
4.1. Pojęcie i zakres polityki zarządzania ryzykiem 140
4.1.1. Uzasadnienie zarządzania ryzykiem 144
4.1.2. Główne cele zarządzania ryzykiem 145
4.1.3. Definicja systemu zarządzania ryzykiem 145
4.2. Struktura zarządzania ryzykiem - odpowiedzialność za zarządzanie ryzykiem 146
4.3. "Apetyt na ryzyko" 153
4.4. Zasady identyfikacji, analizy, oceny, dokumentowanie i raportowanie ryzyka 157
Rozdział V System zarządzania ryzykiem jednostki samorządu terytorialnego 172
5.1. Pojęcie systemu zarządzania ryzykiem jednostki samorządu terytorialnego i czynniki go kształtujące 172
5.2. Etapy procesu kreacji i implementacji systemu zarządzania ryzykiem jednostki samorządu terytorialnego 177
5.3. Zarządzanie ryzykiem a audyt wewnętrzny w jednostce samorządu terytorialnego 185
5.4. Ocena systemu zarządzania ryzykiem przez audyt wewnętrzny 200
Rozdział VI Struktura ramowa w jednostkach samorządu terytorialnego z uwzględnieniem ryzyka katastroficznego 206
6.1. Konstruowanie ryzyka katastroficznego w jednostkach samorządu terytorialnego w odniesieniu do zagrożeń naturalnych 206
6.1.1. Wpływ zjawisk naturalnych na postrzeganie ryzyka katastroficznego 206
6.1.2. Ryzyka katastroficzne w jednostkach samorządu terytorialnego 214
6.2. Struktura ramowa w standardzie COSO II i w standardzie ISO 31000. Definiowanie struktury ramowej 220
6.2.1. Struktura ramowa w standardzie zarządzania ryzykiem COSO II 222
6.2.2. Struktura ramowa w standardzie zarządzania ryzykiem ISO 31000 226
6.3. Kształtowanie struktury ramowej w jednostkach samorządu terytorialnego 233
6.3.1. Upoważnienie i zaangażowanie - rola poszczególnych stanowisk 235
6.4. Wdrożenie struktury ramowej zarządzania ryzykiem w jednostkach samorządu terytorialnego 241
Rozdział VII Proces zarządzania ryzykiem w jednostkach samorządu terytorialnego z uwzględnieniem ryzyka katastroficznego 246
7.1. Ustalenie kontekstu funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego a zagrożenia katastroficzne 246
7.2. Ocena ryzyka - identyfikacja, analiza i ewaluacja ryzyka 253
7.2.1. Identyfikacja ryzyka 253
7.2.2. Analiza ryzyka 259
7.3. Postępowanie wobec zagrożeń - postępowanie z ryzykiem 263
7.4. Efekty procesu zarządzania ryzykiem 276
Rozdział VIII Ubezpieczanie ryzyka w działalności jednostek samorządu terytorialnego 282
8.1. Istota ubezpieczeń gospodarczych jako instrumentów przeniesienia i finansowania skutków ryzyka oraz wady i zalety ubezpieczania ryzyka 282
8.2. Ochrona ubezpieczeniowa jednostki samorządu terytorialnego - ustalenie zakresu ochrony i wysokości sumy ubezpieczenia 295
8.3. Zakres współpracy jednostek samorządu terytorialnego z pośrednikiem ubezpieczeniowym 311
8.4. Zakup usług ubezpieczeniowych na podstawie prawa zamówień publicznych 320
Rozdział IX Ryzyka katastroficzne i metody ich finansowania przez jednostki samorządu terytorialnego 331
9.1. Finansowe skutki katastrof naturalnych w Polsce 331
9.2. Dotychczasowe metody finansowania zdarzeń katastroficznych 337
9.3. Ubezpieczeniowe i pozaubezpieczeniowe metody finansowania zdarzeń katastroficznych przez jednostki samorządu terytorialnego 346
9.4. Wzajemność ubezpieczeniowa w finansowaniu skutków zdarzeń katastroficznych 355
Bibliografia 367
Źródła internetowe 389
Wykaz aktów prawnych 391
Spis tabel i rysunków 395
Kategoria: | Administracyjne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-264-7924-3 |
Rozmiar pliku: | 2,7 MB |