Zawodoznawstwo. Wiedza o współczesnej pracy - ebook
Zawodoznawstwo. Wiedza o współczesnej pracy - ebook
Książka zawiera treści odnoszące się do aktualnych i najnowszych tendencji na współczesnym rynku pracy. Przedstawia problematykę środowiska pracy w całej złożoności.
Treścią podręcznika jest wiedza interdyscyplinarna z zakresu społecznego podziału pracy, na temat zawodów, ich specyfiki i dokonujących się w ich obrębie przemian, o rynku pracy, na temat rodzajów i organizacji zakładów pracy w gospodarce rynkowej. Czytelnik może zaznajomić się z usytuowaniem pracownika w środowisku pracy, cechami tego środowiska i ich znaczeniem dla wykonywanej pracy.
Spis treści
Kategoria: | Nauki społeczne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7641-954-1 |
Rozmiar pliku: | 513 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Praca zawodowa ma swoje źródło w lawinowo przyrastających potrzebach człowieka i wraz z tym w coraz bardziej złożonych sposobach uzyskiwania dóbr umożliwiających ich zaspokajanie. Wraz z rozwojem ludzkiej cywilizacji praca wyodrębniła się spośród innych form działalności człowieka. Spowodowało to konieczność dokonania społecznego podziału pracy, czyli rozdzielenia zadań zawodowych pomiędzy ludźmi, tak aby ich łączny wysiłek umożliwił osiąganie coraz bardziej złożonych oczekiwań. Z pracą zawodową wiążą się kolejne aspekty – konieczność coraz staranniejszej edukacji oraz upowszechniająca się profesjonalizacja pracy.
Wyodrębnione zostały zawody. Z czasem stawały się one coraz wyraźniej sprofilowane, wymagające coraz większych kompetencji ze strony wykonujących je pracowników. Posiadane zawody stały się kryterium pomyślności ludzi na rynku pracy. Stanowią też swoiste gwarancje należytego przygotowania pracowników do wykonywania zadań.
Zawodoznawstwo w tradycyjnym rozumieniu to wiedza o zawodach, sposobach ich opanowania i wykorzystywania na rynku pracy. Nie jest więc dyscypliną naukową, lecz obszarem wiedzy o charakterze interdyscyplinarnym, wykorzystującym wiedzę i doświadczenie z różnych dziedzin nauki. Współcześnie rozumienie zawodu jest coraz mniej jednoznaczne. W świecie pracy często ma miejsce podejmowanie zadań zawodowych bez konieczności legitymowania się opanowaniem zawodu. Dostęp do pracy staje się coraz bardziej zróżnicowany, a możliwości podjęcia zatrudnienia coraz częściej wyznaczają rzeczywiste kompetencje ubiegającego się.
Początki zawodoznawstwa zwyczajowo wiąże się z fazą wczesnego kapitalizmu, w którym to okresie nastąpiło zainteresowanie optymalizacją dynamicznie rozwijającego się przemysłu i rynku pracy. Koncentrowano się wówczas na możliwie efektywnym wykorzystaniu pracowników w procesach wydobywczych i wytwórczych prowadzonych głownie w przemyśle. Człowiek stanowił niezbędne ogniwo pracy, przy czym do pełnienia wyłącznie tej roli był zazwyczaj sprowadzany. Współcześnie również niekiedy takie podejście pracodawców ma miejsce, czemu sprzyja nadmiar popytu na pracę nad jej podażą.
Na gruncie wielu dyscyplin naukowych uznawana jest potrzeba podmiotowego podejścia do pracownika. Jednak jeszcze nie zawsze nadąża za tym praktyka, co w licznych przypadkach przynosi złe następstwa dla pracy i wykonujących ją ludzi. Szeroka, interdyscyplinarna wiedza o pracy i uczestniczących w niej ludziach może sprzyjać rozważnemu, etycznemu podejściu do pracy wszystkich jej realizatorów, niezależnie od pozycji, którą w procesie pracy zajmują.
Niniejsza monografia ma na celu przedstawienie wybranych problemów związanych ze współczesną pracą zawodową, postrzeganych od strony człowieka bądź to aspirującego do pracy lub już ją wykonującego.
Doświadczanie pracy zawodowej ma wiele niezbywalnych walorów rozwojowych, toteż brak możliwości wykonywania pracy może prowadzić do znacznego ograniczenia procesów rozwojowych i tym samym do ubożenia osobowości, a w perspektywie do marginalizacji i wykluczenia społecznego.
Zawodoznawstwo jest w tej książce traktowane jako wiedza o współczesnym świecie pracy, o występujących w nim zjawiskach i rządzących prawidłowościach. Wiele uwagi poświęcono miejscu i roli człowieka, wychodząc z założenia, że praca jest nie tylko źródłem dochodu i sposobem na pomnażanie dorobku materialnego, lecz również, co jest nie mniej ważne – sposobem na doświadczanie życia i sposobem jego przeżywania. Jej wykonywanie jest niezbędnym warunkiem rozwoju człowieka.
Analizowane w tej książce zagadnienia są prowadzone z perspektywy osoby już pracującej, bezrobotnej lub potencjalnego pracownika. Chodzi o przybliżenie Czytelnikowi wykonywanej przez niego pracy zawodowej, jej licznych złożoności i uwarunkowań oraz spełnianej przez nią roli na różnych etapach drogi życiowej i zawodowej.
Praca składa się z czterech części, w ramach których wyodrębnionych zostało szesnaście rozdziałów.
W pierwszej części książki omówiona została istota społecznego podziału pracy, następstwa wyodrębnienia zawodów oraz sposoby organizowania pracy. Przedstawiono też wybrane dokumenty dotyczące pracy zawodowej.
Główną myślą części drugiej jest zaprezentowanie znaczenia, jakie dla pomyślności pracy ma podmiotowe podejście do pracującego człowieka. Ukazana w niej została rola pracy w rozwoju osobowym pracownika, złożoność współczesnych sposobów biegu życia zdeterminowanego przez rynek pracy oraz zróżnicowanie i indywidualny charakter sylwetek zawodowych.
W części trzeciej ukazano specyfikę współczesnej pracy zawodowej wykonywanej w specyficznych warunkach dynamicznych przemian, w dobie globalizacji. Przedstawione zostały wymagania, którym musi sprostać człowiek pracujący lub aspirujący do pracy. Ukazano w niej także zagrożenia, na jakie może człowiek natrafić w związku z wykonywaniem pracy. Człowiek doświadczający trudności lub problemów związanych z pracą zawodową może sięgnąć po pomoc ze strony licznych instytucji i firm, które w tej części książki zostały przybliżone.
Część czwarta stanowi omówienie zagadnień związanych z funkcjonowaniem człowieka w zakładzie pracy. Przedstawiono w niej zakład pracy jako środowisko realizacji zadań zawodowych oraz formalne i nieformalne relacje zachodzące w społecznym środowisku zakładu pracy.
W książce nie wyczerpałem wszystkich problemów związanych z pracą zawodową realizowaną w złożonych współczesnych warunkach i okolicznościach. Dążyłem do podjęcia szczególnie znaczących dla ukazania trudnej i bardzo wymagającej sytuacji człowieka w jego współczesnych relacjach ze światem pracy.
Książka jest adresowana przede wszystkim do osób zajmujących się zawodowo problemami pracy z ludźmi. Jej głównymi adresatami są doradcy personalni i zawodowi, pośrednicy pracy, pracownicy służb zatrudnienia i pracownicy zajmujący się polityką kadrową w zakładach pracy, pedagodzy pracy, psychologowie pracy, socjolodzy pracy oraz studenci pedagogiki pracy i pokrewnych specjalności. Może inspirować do refleksji na temat kierowania firmą osoby zajmujące funkcje kierownicze. Wyrażam też nadzieję, że może, przybliżając świat pracy zawodowej i jego złożoność, posłużyć każdemu człowiekowi. W ostateczności przecież każdy człowiek jest swoim doradcą i sam realizuje swoje zawodowe usytuowanie.
Wyrażam szczególnie serdeczne podziękowanie Pani Prof. dr hab. Urszuli Jeruszce za wnikliwą recenzję książki, która pozwoliła mi na inne spojrzenie na jej strukturę i treść, w rezultacie czego dokonałem licznych zmian w pierwotnej wersji tekstu.
Zdzisław WołkZakończenie
Zawodoznawstwo dostarcza interdyscyplinarnej wiedzy o pracy, której system wyrasta na gruncie wielu różnych dyscyplin naukowych. Porządkuje wypracowaną przez nie cząstkową wiedzę o pracy jako ludzkiej działalności, o ludziach ją wykonujących i o uwarunkowaniach ich działań. Zawodoznawstwo ma sprzyjać właściwemu sytuowaniu się człowieka w strukturze pracy i w tego następstwie umożliwiać optymalne warunki realizacji celów pracy zawodowej.
Zaproponowane Czytelnikowi podejście do pracy i zawodu stanowi spojrzenie na nie z perspektywy człowieka poruszającego się na obecnym, bardzo wymagającym rynku pracy. Świat pracy z tej perspektywy jest z pewnością widziany specyficznie, subiektywnie. Nie zawsze uwzględnia przesłanki ekonomiczne, sprawność działania i poziom organizacyjny. W wielu przypadkach człowiek trafiający na rynek pracy ma spojrzenie jednostronne, a uzyskany w jego następstwie obraz świata pracy jest subiektywny i niepełny. Niniejsza książka ma za zadanie ukazać występującą złożoność świata pracy i niejednoznaczność związanych z pracą sytuacji. Jeśli praca ma rzeczywiście stanowić wartość i czynnik sprzyjający wydobywaniu tkwiącego w ludziach potencjału, umożliwiającego im godną pracę, na miarę indywidualnych możliwości, potrzeb i zaangażowania, powinni oni tę złożoność poznać.
Deficyt pracy sprawia, że często pracodawcy dewaluują role pracowników, redukując ich pracę do wykonywania zadań zawodowych. Takie instrumentalne podejście do pracowników jest powszechne i niekiedy prowadzi do ich samouprzedmiotowiania. Rezygnują oni wówczas z doświadczania radości z pracy, nie aspirują do niej. Taka praca, pomimo że niekiedy jest ekonomicznie wydajna, jest uboga w swoim humanistycznym aspekcie. Wraz z tym nie jest w pełni wykorzystana, w rezultacie w licznych przypadkach prowadzi do małego zaangażowania pracowników i w konsekwencji do słabszych wyników ich pracy. Upowszechniana wiedza o pracy dotyczy przede wszystkim jej pozytywnych następstw. Należy jednak przy tym zdawać sobie sprawę z niesionych przez pracę licznych zagrożeń i negatywnych konsekwencji „złej pracy”. Niektóre jej przejawy zostały w książce zasygnalizowane. Stanowią one poważne zagrożenie przede wszystkim dla pracujących ludzi. Wymagają więc uwzględnienia przy rozważaniach na temat pracy zawodowej przede wszystkim w celu poszukiwania skutecznych sposobów radzenia sobie z nimi w sytuacjach napotykanych w trakcie wykonywania pracy i ich skutecznego eliminowania.
Główne przesłanie rzutujące na układ i interpretację książki wynika z refleksji o nadrzędności człowieka nad pracą. Nie jest to spojrzenie nowe, jednakże w rzeczywistości zawodowej często się o nim zapomina. Świat pracy, jego złożoność i organizacyjne rozwiązania, jest podporządkowany twardym regułom ekonomicznym. Nie muszą one pozostawać w sprzeczności z podmiotowym podejściem do uczestniczących w procesie pracy ludzi. Pożądane jednak wydaje się wyeksponowanie podmiotowości człowieka pracującego. Jest to jeden ze sposobów na uczynienie pracy formą aktywności chętnie wykorzystywaną przez ludzi do włączania jej do arsenału działań, z którymi się identyfikują, wobec których są ufni i z którymi wiążą satysfakcję i zadowolenie ze swojego życia.Słownik podstawowych terminów
Akademickie biuro karier – agenda uczelni zajmująca się wspieraniem studentów i absolwentów uczelni w zakresie lokowania się na rynku pracy.
Alkoholizm – choroba woli polegająca na niemożliwości powstrzymania się od spożywania alkoholu.
Aspiracje – oczekiwania jednostki dotyczące przyszłych stanów i rezultatów własnych działań. Mogą dotyczyć edukacji, pracy zawodowej, życia.
Awans – powierzenie pracownikowi stanowiska ulokowanego wyżej w strukturze formalnej.
Banda – nieformalna przestępcza grupa pracownicza działająca w ukryciu.
Bezrobocie – zjawisko nadmiaru siły roboczej ponad jej popyt. Bezrobotnym jest osoba zdolna do wykonywania pracy i gotowa do jej podjęcia, jednakże z braku miejsc pracy pozostająca bez zatrudnienia.
Bodziec – czynnik pobudzający do działania.
CV (curriculum vitae) – dokument osobowy zawierający najważniejsze dane dotyczące edukacji i pracy zawodowej, życiorys skonstruowany chronologicznie.
Charakterystyka zawodowa – dokument o charakterze informacyjnym zawierający opis zawodu i związanej z nim pracy.
Chwyty negocjacyjne – niedozwolone zachowania w trakcie negocjacji, mające na celu uzyskanie przewagi lub zwycięstwa sposobami pozamerytorycznymi.
Coach – osoba sprawująca opiekę nad pracownikiem przy uznaniu jego dużej niezależności i samodzielności.
Coaching – forma wsparcia pracownika poprzez zapewnienie mu opieki, przy znacznej samodzielności podopiecznego.
Czas wolny – czas pozostający do dyspozycji pracownika po wypełnieniu obowiązków zawodowych i związanych z pracą zawodową.
Czas wolny pracownika – czas, jaki pozostaje po wykonaniu obowiązków zawodowych i związanych z pracą zawodową.
Dezintegracja zespołu pracowników – pozbawienie zespołu pracowniczego spójności.
Diagnoza – rozpoznanie wycinka rzeczywistości umożliwiające określenie stanu stopnia zaawansowania rozpoznawanych cech, procesów lub zjawisk.
Edukacja ustawiczna – kształcenie całożyciowe realizowane w różnych formach i okresach życia człowieka.
Ekonomia społeczna – podejście do działalności gospodarczej, przedkładające człowieka ponad zysk materialny.
Empatia – zdolność wczuwania się w sytuację i odczucia partnera relacji.
Etyka – nauka o moralności; ogół ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości.
Flexicurity – polityka gospodarcza oparta na elastycznych rozwiązaniach dotyczących interesów pracodawców i pracowników.
Fundacja – organizacja pozarządowa, której podstawą jest majątek przeznaczony przez jej założyciela na określony cel.
Grupa nieformalna – trzy lub więcej osób wchodzących ze sobą w kontakty bezpośrednie.
Grupa pracownicza – grupa, w której więzi oparte są na kontaktach zawodowych.
Informacja – wiadomość, wskazówka, pouczenie.
Inkubator przedsiębiorczości – forma pomocy bezrobotnym w rozpoczynaniu własnej działalności gospodarczej.
Innowacyjność – postawa lub czynnik poszukiwania nowych rozwiązań.
Integracja zespołu pracowników – łączenie się pracowników w jednolity zespół pracowniczy.
Kapitalizm – system działalności gospodarczej opartej na wymianie rynkowej. Występują różne jego modele realizacyjne.
Kapitał ludzki – potencjał tkwiący w pracownikach i ich wszystkich możliwościach realizacji zadań zawodowych. Stanowi niepodzielny monolit reprezentowany przez jednostkę.
Kara – każdy nieprzyjemny dla osobnika bodziec stosowany za wykonanie, niewykonanie lub niewłaściwe wykonanie określonej czynności w określonych warunkach.
Kariera zawodowa – przebieg pracy zawodowej w ciągu życia.
Klika – patologiczna grupa w zakładzie pracy niemająca wyłącznie charakteru przestępczego. Prowadzi do nieuzasadnionego uprzywilejowania swoich członków.
Klub pracy – klub skupiający osoby bezrobotne poszukujące pracy.
Kodeks pracy – główny akt prawny zawierający regulacje dotyczące pracy zawodowej.
Kompetencje zawodowe – zdolność wykonywania czynności zawodowych w sposób zgodny z wymaganymi standardami, wspierana określonymi zakresami umiejętności, wiadomości i cechami psychofizycznymi pracownika.
Kompromis – ugoda, porozumienie osiągnięte na zasadzie wzajemnych ustępstw.
Komunikacja niewerbalna – przekazywanie informacji za pośrednictwem mimiki twarzy, gestów, zachowań.
Komunikacja werbalna – przekazywanie wiadomości za pośrednictwem słowa mówionego lub pisanego.
Konflikt – niezgodność interesów związana z jednoczesnym występowaniem co najmniej dwóch niedających się zaspokoić lub sprzecznych potrzeb.
Konformizm – postawa bezkrytycznego podporządkowania się normom, wartościom, poglądom uznanym za obowiązujące w danej grupie społecznej.
Kongruencja – autentyczność, przedstawianie siebie bez idealizowania swojej postaci.
Kontakty nieformalne – relacje, w które wchodzą ludzie poza strukturą formalną firmy.
Korupcja – nadużywanie władzy i stanowisk służbowych i publicznych do osiągania osobistych korzyści.
Kształcenie zawodowe – edukacja mająca na celu przygotowanie do zdobywania zawodu i wykonywania pracy zawodowej.
Kultura – całokształt ogólnoludzkiego dorobku nagromadzony na przestrzeni dziejów.
Kultura organizacyjna – zbiór podstawowych cech cenionych przez członków organizacji wyznaczających klimat społeczny firmy.
Kultura osobista – cecha osobowa człowieka świadcząca o zachowaniu w kontaktach interpersonalnych i codziennych zachowaniach jednostki.
Kultura pracy – cecha osobowości świadcząca o sposobach, jakimi człowiek realizuje swoją pracę zawodową.
Kultura techniczna – cecha osobowa wyznaczająca relacje jednostki ludzkiej z techniką.
Kwalifikacje formalne – kwalifikacje potwierdzone formalnymi dokumentami.
Kwalifikacje nieformalne – kwalifikacje niepotwierdzone formalnymi dokumentami.
Kwalifikacje rzeczywiste – układ celowo ukształtowanych wiedzy, umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych. Są formalnym potwierdzeniem kompetencji jednostki.
Leasing kadrowy – wynajmowanie pracowników przez zakład pracy do innego zakładu, w sytuacjach, gdy w danym czasie nie są oni niezbędni w macierzystej firmie.
List motywacyjny – podanie o pracę zawierające uzasadnienie ubiegania się o pracę.
Mediator – osoba podejmująca się rozwiązania konfliktu.
Mentor – życzliwy opiekun, osoba o dużym doświadczeniu i autorytecie.
Mentoring – forma opieki i pokierowania pracownikiem, realizowana poprzez zapewnienie mu opieki ze strony osoby o dużym autorytecie i stanowiącej wzór osobowy.
Mistrz – 1) stanowisko pracy w rzemiośle, wymagające odpowiednich kwalifikacji; 2) poziom rozwoju zawodowego, na którym osiągane są wysokie rezultaty pracy oraz występują uczniowie, będący kontynuatorami jego działalności.
Mobbing – terror psychiczny stosowany wobec niektórych pracowników w środowisku pracy, wyrażający się w demonstrowaniu wobec nich wrogości i nękaniu ich.
Molestowanie seksualne – każde nieakceptowane zachowanie o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci pracownika, którego celem jest naruszenie godności, poniżenie albo upokorzenie pracownika.
Moralność – zespół dominujących w danej epoce historycznej norm i zasad uznawanych za właściwe.
Nagroda – każde pożądane i przyjemne następstwo wykonania określonej czynności lub powstrzymania się od niej.
Narkomania – uzależnienie od leków lub ich zamienników powodujących analogiczne przeżycia.
Negocjacje – wspólne wyjaśnianie, przedstawianie poglądów.
Nepotyzm – faworyzowanie krewnych i przyjaciół przy obsadzaniu wysokich stanowisk i rozdawaniu godności przez osoby wpływowe.
Nonkonformizm – postawa sprzeciwu wobec ulegania normom panującym w danej grupie społecznej.
Ocena – wyrażony w formie ustnej lub pisemnej, osąd kogoś lub czegoś.
Ochotnicze Hufce Pracy – jednostka państwowa realizująca zadania w zakresie zatrudnienia i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i marginalizacji społecznej młodzieży w wieku powyżej 15. do 25. roku życia.
Opinia – mniemanie, sąd, przekonanie, pogląd. Opinia o pracowniku – wyrażony pogląd na temat pracownika.
Organizacje pozarządowe – niezależne od państwa formy organizowania się ludzi w celu rozwiązywania określonych problemów, głównie społecznych.
Orientacja szkolna – działania prowadzące do zaznajomienia uczniów z możliwościami wyboru dalszej drogi kształcenia.
Orientacja zawodowa – działania prowadzące do zaznajomienia uczniów z możliwościami pracy i własnego rozwoju zawodowego. Prowadzi do świadomego wyboru kształcenia zawodowego oraz przyszłej pracy.
Osoba bezrobotna – osoba zdolna o pracy i gotowa do jej podjęcia w pełnym wymiarze czasu, pozostająca bez pracy i nieuczęszczająca do pracy.
Outplacement – dbałość o los pracowników zwalnianych z firmy polegająca na stwarzania im możliwości dalszej pracy w innych zakładach lub na innych stanowiskach pracy.
Outsourcing kadrowy – wynajmowanie pracowników z zewnątrz do realizacji określonych działań nierealizowanych z jakiegoś powodu przez własnych pracowników lub powierzenie realizacji którejś funkcji zakładu pracownikom z zewnątrz.
Państwowa Inspekcja Pracy – instytucja państwowa sprawująca nadzór nad warunkami pracy realizowanej na terenie kraju, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania prawa pracy.
Patologia społeczna – zjawiska odbiegające od przyjętych norm społecznych, zakłócające funkcjonowanie systemów społecznych.
Planowanie pracy – wyobrażanie wytworów i sposobów ich realizacji.
Planowanie sukcesji – przekazywanie swoich obowiązków przez odchodzącego z firmy pracownika osobie w tym celu wcześniej przygotowywanej.
Podmiotowość pracownika – poszanowanie godności pracownika, jego indywidualnych dyspozycji i samosterowności.
Podwładny – osoba ulokowana niżej w strukturze formalnej zakładu, zobowiązana do wypełniania poleceń przełożonego.
Polityka firmy – podejście kierownictwa przedsiębiorstwa do występujących w nim problemów i sposoby ich rozwiązywania oparte na przyjętych priorytetach.
Poradnictwo zawodowe – działalność prowadząca do podniesienia poziomu wiedzy klienta o pracy zawodowej i jego cechach pod kątem rozwiązania problemów, które zgłosił.
Postawa wobec pracy – względnie trwała dyspozycja jednostki wyrażająca się w zachowaniach i sądach jednostki w sytuacjach pracy.
Potrzeba – stan, w którym jednostka odczuwa chęć zaspokojenia jakiegoś braku.
Praca grupowa – praca wykonywana przez pracowników równocześnie, jednakże od siebie niezależnie.
Praca indywidualna – praca wykonywana przez jednego pracownika.
Praca skuteczna – praca prowadząca do realizacji określonego celu.
Praca zawodowa – celowa działalność człowieka polegająca na przekształcaniu dóbr przyrody i przystosowaniu ich do zaspokajania potrzeb ludzkich.
Praca zespołowa – praca wykonywana przez pracowników, pomiędzy którymi zachodzi współdziałanie, będące rezultatem podziału pracy. Wyniki końcowe są zależne od wkładu pracy każdego z pracowników.
Pracodawca – jednostka organizacyjna zatrudniająca pracownika lub pracowników.
Pracownik – osoba zatrudniona w zakładzie pracy. Jest ulokowana w strukturze formalnej firmy.
Prakseologia – nauka o dobrej robocie, czyli o pracy skutecznej.
Profilaktyka – działania zmierzające do niedopuszczenia lub zminimalizowania wystąpienia zagrożeń.
Przełożony – osoba ulokowana wyżej w strukturze formalnej zakładu, zobowiązana do kierowania podwładnymi. Odpowiada za określony odcinek pracy firmy.
Przestępczość – działalność sprzeczna z obowiązującym prawem.
Relacje interpersonalne – kontakty międzyludzkie.
Robotnik – pracownik szczebla podstawowego wykonujący proste zadania, najczęściej wymagające głównie pracy fizycznej.
Rozmówca – partner w rozmowie.
Rozwój zawodowy – doskonalenie osobowości zawodowej pracownika, w szczególności podnoszenie poziomu kultury pracy pracownika w rezultacie wykonywanej pracy zawodowej.
Senior – osoba w starszym wieku, mająca duży staż pracy i duże doświadczenie zawodowe i życiowe.
Spis zawodów i specjalności – dokument zawierający wykaz wszystkich uznanych zawodów i specjalności w występujących w gospodarce narodowej.
Społeczność lokalna – zbiorowość zajmująca określoną przestrzeń wystarczającą do rozwinięcia działalności przez instytucje zapewniające zaspokojenie podstawowych potrzeb mieszkańców i prowadzenie zorganizowanego, względnie samodzielnego życia osiadłego.
Stowarzyszenie – dobrowolna, trwała organizacja ludzi realizujących wspólne cele o charakterze niezarobkowym.
Stres – fizjologiczne i psychiczne reakcje na niezwykle i zazwyczaj nieprzyjemne bodźce, lub też na zagrażające wydarzenia występujące w otoczeniu jednostki.
Struktura formalna zakładu – organizacja zakładu uregulowana dokumentami firmy.
Struktura nieformalna zakładu – pracownicy i relacje zachodzące między nimi, nieusankcjonowane formalnie.
Styl kierowania – sposoby i środki, w oparciu o które przywódca kieruje grupą. Wyróżnia się styl demokratyczny, autokratyczny i liberalny.
Styl zarządzania – sposób organizowania działalności firmy.
System – zespół powiązanych ze sobą elementów wspólnie realizujących określone cele.
Środowisko – składniki otoczenia człowieka oddziałujące na niego jako bodźce i wywołujące jego określone reakcje psychiczne.
Środowisko kulturowe – oddziałujące na człowieka elementy dorobku historycznego ludzkości.
Środowisko lokalne – zbiorowość społeczna zamieszkująca niewielki, względnie zamknięty obszar wraz z występującymi na nim instytucjami służących organizacji życia zbiorowego.
Środowisko naturalne – układ geograficzny. Obejmuje elementy otoczenia będące wytworami natury.
Środowisko pracy – elementy otaczające człowieka związane z jego pracą zawodową i wywierające na niego określony wpływ.
Środowisko społeczne – krąg osób, rzeczy i stosunków otaczających człowieka w jego indywidualnym i zbiorowym życiu.
Taryfikator pracowniczy – dokument zawierający zbiór przepisów regulujących zasady zatrudnienia w zawodzie i na stanowisku pracy.
Telepraca – praca wykonywana poza siedzibą firmy. jej rezultaty przekazywane są przy wykorzystaniu technik informatycznych i telekomunikacyjnych.
Transformacja ustrojowa w Polsce – okres przechodzenia gospodarki od centralnie sterowanej, opartej na własności państwowej, do rynkowej – opartej na własności prywatnej rozpoczęty w 1989 roku. W sferze społecznej – wiąże się z budowaniem społeczeństwa obywatelskiego.
Twórczość – tworzenie czegoś nowego, dochodzenie do czegoś.
Twórczość zawodowa – oryginalna, nieodtwórcza działalność pracownika w środowisku pracy zawodowej związana z wykonywaniem zadań zawodowych, poprawą warunków pracy oraz organizacji pracy.
Typologia – szeregowanie i logiczne porządkowanie elementów danego zbioru (przedmiotów, zjawisk itp.) według zasady porównywania ich cech przyjętych w danym przypadku za znaczące.
Umiejętności zawodowe – praktyczna biegłość wykonywania czynności zawodowych.
Umowa o pracę – dokument zawierający wzajemne zobowiązania pomiędzy pracodawcą pracownikiem.
Wiedza zawodowa – wiadomości jednostki z zakresu pracy zawodowej.
Więzi społeczne – sposób realizacji związków społecznych występujących pomiędzy członkami określonej społeczności.
Wolontariat – dobrowolna, bezpłatna działalność na rzecz innych, wykraczająca poza obowiązki rodzinne, koleżeńskie lub przyjacielskie.
Wspólnota – organizacja społeczna oparta na stosunkach pokrewieństwa lub na więziach spontanicznych.
Wypoczynek – regenerowanie sił psychicznych i fizycznych organizmu.
Zakład pracy – jednostka organizacyjna, która zatrudnia pracowników i funkcjonuje na określonych wcześniej zasadach.
Zawód – wewnętrznie spójny system czynności, stanowiący dla jednostki źródło utrzymania i określających jego pozycję społeczną.
Zespołowość – działalność prowadzona wspólnie przez kilka lub większą liczbę osób wzajemnie ze sobą współpracujących, ukierunkowana wspólnymi celami.
Zmęczenie – stan wyczerpania organizmu spowodowany nadmiernym wysiłkiem.
Zrzeszenie – organizacja społeczna będąca wynikiem świadomego działania ludzi skierowanego na realizację określonych zadań.