- W empik go
Zdążyć z czasem na czas. Jak zarządzać własnym życiem w erze cyfrowej - ebook
Zdążyć z czasem na czas. Jak zarządzać własnym życiem w erze cyfrowej - ebook
Czas to moneta twojego życia. Jedyna, jaką masz, i tylko ty możesz zdecydować, w jaki sposób ma być wydana. Uważaj, aby inni nie zrobili tego za ciebie.
Carl Sandburg
Skuteczne planowanie naszego życia pozwala nam angażować się w działania, których w innym razie musielibyśmy się wyrzec. Rezerwując w planie konkretny czas na niektóre aktywności, mamy pewność, że je wykonamy. To konstatacja cenionego socjologa Eviatara Zerubavela.
Jan Yager w książce Zdążyć z czasem na czas, opierającej się na swoich obserwacjach i wynikach własnych badań oraz uznanych autorytetów, uczy, jak uzyskać większą wydajność w świecie, w którym praca stawia przed nami nieustannie coraz większe wymagania.
Tę naukę zawiera, w największym skrócie, w wyspecyfikowanych poniżej pytaniach, na które wyczerpująco i konstruktywnie udziela odpowiedzi w tekście swojej książki. Oto one:
- jaki jest najważniejszy czynnik, nad którym masz kontrolę, a który pomoże ci zyskać większą wydajność,
- jak wdrożyć opracowany przez autorkę schemat P.I.E. – Priorytetyzuj., Inicjuj., Ewaluuj., który pozwoli ci optymalnie zaplanować każdy dzień,
- jak brzmi pięć pytań dotyczących twojej przyszłej spuścizny i na co w związku z tym zdecydujesz przeznaczać swój czas,
- jak poradzić sobie z powszechnymi marnotrawcami czasu, takimi jak ustalanie zbyt wielu aktywności na dany dzień, niewłaściwe planowanie czy odkładanie działań na później,
- jak lepiej radzić sobie z pracą i wszelkimi aktywnościami, aby zaoszczędzić czas,
- jakie kwestie kulturowe mają wpływ na nasze zarządzanie czasem.
Spis treści
Komentarz od autorki
Wstęp
Rozdział 1. Dlaczego zarządzanie wciąż jest ważne
Rozdział 2. Powrót do zarządzania czasem
Rozdział 3. Umiejętności zarządzania czasem, które dają ci przewagę konkurencyjną
Rozdział 4. Samozarządzanie i pewność siebie: lepsza kontrola nad jedyną osobą, którą naprawdę możesz kontrolować
Rozdział 5. Jak się uporać z dwudziestoma dwoma marnotrawcami czasu
Rozdział 6. Relacje zawodowe i oczekiwania
Rozdział 7. Jak zwiększyć wydajność oraz jak sprawić, by przestrzeń biurowa zaczęła działać na twoją korzyść
Rozdział 8. Fragmentyzacja – jak nie ulec „rozproszeniozie”
Rozdział 9. Strategia P.I.E. Priorytetyzuj. Inicjuj. Ewaluuj.
Rozdział 10. Bycie lub stawanie się wizjonerem
Rozdział 11. Trzy lekcje dotyczące zarządzania czasem, jakich udzielił mi mój ojciec
Rozdział 12. Kwestie kulturowe a wydajność
Rozdział 13. Jedenaście najważniejszych koncepcji zarządzania czasem, które podniosą twoją wydajność
Rozdział 14. Masz więcej czasu i co dalej
Wybrana bibliografia (w tym cytowane dzieła)
Zasoby
Dodatek
Prowadzenie dziennego rejestru czasu
Jaki jest twój diagram P.I.E. na dzisiaj?
O autorce
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-66142-71-8 |
Rozmiar pliku: | 2,0 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Dziękuję, że dołączyliście do mnie w podróży ku lepszemu zarządzaniu własnym czasem i życiem. Będę waszą mentorką w dziedzinie wydajności. Ponieważ zainwestujecie własny czas, aby przeczytać tę książkę, zasługujecie na to, by dowiedzieć się więcej o mentorce, którą sobie wybraliście. Wasza przewodniczka po zarządzaniu czasem napisała pięć innych książek o tej tematyce: Work Less, Do More; Creative Time Management for the New Millennium; 365 Daily Affirmations for Time Management; Creative Time Management i Delivering Time Management to IT Professionals: A Trainer’s Manual – przy czym niemal każdą z nich przetłumaczono na wiele języków, w tym arabski, portugalski, rosyjski, bułgarski, wietnamski, uproszczony i tradycyjny chiński, japoński, indonezyjski, hiszpański, maracki i koreański.
Jestem przekonana, że jednym z powodów, dla których tak znaczącą część dorosłego życia poświęciłam doskonaleniu się w dziedzinie zarządzania czasem, jest tragiczna śmierć, w wieku dwudziestu trzech lat, mojego starszego brata, Setha Barkasa. Miałam dwadzieścia lat, kiedy zmarł z powodu obrażeń, jakie odniósł wskutek napaści przez członków gangu. Do owej chwili, podobnie jak wiele młodych osób, uważałam, że życie będzie trwało wiecznie. Owszem, moja babcia zmarła, gdy miałam dziesięć lat, a trzy lata później odszedł również dziadek, ale oboje byli „starzy”. Zgodnie z moją filozofią śmierć dotykała tych, którzy mieli za sobą długie życie.
Śmierć brata uświadomiła mi, że życie nie trwa wiecznie, a świat niekoniecznie jest sprawiedliwy.
Każda z moich książek dotyczących zarządzania czasem stanowi odzwierciedlenie mojej wiedzy oraz stanu świata w chwili, gdy przygotowywałam materiały do danej publikacji, jak również punktu, w jakim wtedy się znajdowałam pod względem zawodowym i osobistym. Na szczęście, ponieważ każda z tych książek zdobywała inne grono czytelników, udało mi się sprawić, aby każda z nich była wyjątkowa i stanowiła samodzielną lekturę. Możesz przeczytać wszystkie moje książki, w tym również tę, i z każdej z nich wynieść coś innego lub możesz po prostu przeczytać jedną z nich – albo nawet tylko tę, którą obecnie masz w rękach.
Na przykład, gdy zbierałam materiały i pisałam pierwszą książkę pt. Creative Time Management, którą opublikowano w 1984 roku, byłam skupioną na karierze singielką, która właśnie ukończyła czteroletni maraton, jakim okazały się studia doktoranckie połączone z aktywnościami związanymi z obowiązkami wykładowcy akademickiego. Na tamtym etapie nie miałam osobistego doświadczenia związanego ze stresem i napięciem, jakie towarzyszą nam w życiu, gdy łączymy rodzicielstwo i pracę, ale przeprowadziłam rozmowy z wystarczającą liczbą osób w takiej sytuacji, bym mogła podzielić się w książce ich obawami.
W chwili, gdy w 1999 roku drukiem ukazała się druga z moich książek, Creative Time Management for the New Millennium, byłam mężatką i miałam dwóch synów w wieku szkolnym. Wtedy już bardzo dobrze zdawałam sobie sprawę, jak ważne jest zachowanie równowagi między pracą a życiem. Rozmawiałam jednak z rodzicami, którzy zdecydowali się zrezygnować z pracy na rzecz wychowania dzieci, aby nie zlekceważyć doświadczeń osób, które zdecydowały się obrać ścieżkę inną od mojej. Z tego samego powodu w mojej książce pojawiły się również bezdzietne osoby aktywne zawodowo, które także borykały się z ograniczeniami czasowymi. Doradzanie oraz wystąpienia poświęcone zagadnieniu zarządzania czasem stanowiły dla mnie dodatkowe źródło wiedzy na ten temat z perspektywy korporacyjnej czy przedsiębiorców.
Gdy w 2008 roku na rynku pojawiła się trzecia z moich książek, Work Less, Do More, której drugie wydanie opublikowano w 2012, a trzecie w 2017 – byłam już matką dwóch starszych, niezależnych młodych mężczyzn i babcią. W 2011, gdy opublikowano 365 Daily Affirmations for Time Management, razem z mężem mieliśmy za chwilę poczuć, jak to jest, gdy dzieci opuszczają dom, ponieważ mieszkał z nami tylko jeden, dorosły syn, co za chwilę miało się zmienić. Gdy w 2014 pojawiło się pierwsze wydanie tej książki, książki numer pięć, Zdążyć z czasem na czas, synowie wyprowadzili się już z domu, a mąż podjął pracę w innej branży i w innym mieście, Nashville, dzięki czemu doświadczyliśmy wszelkich wyzwań, ale też podekscytowania, które wiążą się z przeprowadzką.
Książka numer sześć, Delivering Time Management to IT Professionals: A Trainer’s Manual, opublikowana przez brytyjski Packt, wymagała ode mnie wielu rozmów ze specjalistami z dziedziny IT. Dzięki tym wywiadom oraz poszukiwaniu materiałów spojrzałam na zarządzanie czasem z nieco innej perspektywy. Poznałam specjalistyczne koncepcje z zakresu IT, takie jak technologia Agile czy pojęcie death march – projektu, którego termin jest nierealny, ale na tyle ważny, że zespół IT przez kilka dni lub nawet tygodni pracuje bez przerwy, często nie dosypiając, nie dojadając i nie widując się z rodziną, i który zbyt często pojawia się w procesie tworzenia oprogramowania.
Na potrzeby niniejszego, poprawionego i uaktualnionego, wydania Zdążyć z czasem na czas przeprowadziłam dodatkowe rozmowy oraz anonimową ankietę, składającą się z dziesięciu pytań, do której wykorzystałam serwis SurveyMonkey.com i do której odwołuję się w tej książce. Powtórna lektura pierwotnej wersji książki, jak też powrót do koncepcji i informacji, którymi się dzieliłam, dały mi wiele satysfakcji i pozwoliły włączyć istotne zagadnienia do poprawionej wersji książki, zwłaszcza do części o listach rzeczy do zrobienia oraz pozbywaniu się bałaganu.
Twoja mentorka w dziedzinie wydajności dorastała w Stanach Zjednoczonych, w dzielnicy Bayside, w hrabstwie Queens należącym do Nowego Jorku. Ukończyła studia i zdobyła tytuł magistra oraz doktora, a od lat osiemdziesiątych prowadzi badania nad zarządzaniem czasem, wykładając, szkoląc i prowadząc warsztaty zarówno w USA, jak i innych w krajach, takich jak Japonia, Indie, Holandia, Wielka Brytania, Australia i Nowa Zelandia.
Co ważniejsze, muszę tu wyznać, że czuję podekscytowanie na myśl o tym, że będę twoją mentorką w dziedzinie wydajności, dzięki poprawionemu i uaktualnionemu wydaniu swojej książki, ponieważ odczuwam spokój, gdy myślę o własnych umiejętnościach zarządzania czasem. Jestem zadowolona ze swoich życiowych wyborów, jak również z tego, co osiągnęłam w życiu zawodowym i prywatnym. Nie żałuję niczego, w przeciwieństwie do wielu osób, które opowiadają mi o swoim życiu i często mają żal do mnie, że jestem tak zadowolona z tego, jak potoczyło się moje. Mówię im wtedy to samo, co powiem teraz tobie: cieszę się, że mogę podzielić się z tobą tą niewielką książką, którą napisałam w nadziei, że osiągniesz takie samozadowolenie, na jakie ja sama musiałam ciężko pracować.
Oczywiście mam marzenia, o których muszę pamiętać, marzenia, które jeszcze się nie spełniły. Chociaż napisałam kilka sztuk, żadna z nich nie doczekała się wystawienia. Jestem też współautorką kilku scenariuszy, jednak na podstawie żadnego z nich nie nakręcono jeszcze filmu.
Są to moje własne ambicje i wiem, że kiedyś się ziszczą, ponieważ mam je w pamięci, od czasu do czasu podejmując drobne działania w celu ich realizacji, jednocześnie nie zapominając o swoich bieżących zawodowych i osobistych zobowiązaniach.
Jeśli masz ochotę obejrzeć fragment mojej prezentacji dla stowarzyszenia zarządców funduszy powierniczych z Kalkuty w Indiach, dotyczącej zarządzania czasem oraz tego, w jaki sposób wygospodarowywanie czasu na relacje wręcz pomoże twojej działalności, wejdź na YouTube i wpisz moje nazwisko. Znajdziesz tam również wybór innych fragmentów prezentacji czy wywiadów telewizyjnych, jakich udzieliłam.
Aby dowiedzieć się o mnie więcej, możesz również odwiedzić moje strony:
www.drjanyager.com
oraz
www.whenfriendshiphurts.com
Aby dowiedzieć się więcej na temat mojego niewielkiego wydawnictwa, odwiedź:
www.hannacroixcreekbooks.com