Zrównoważona turystyka. Strategiczny wybór projektów ICT - ebook
Zrównoważona turystyka. Strategiczny wybór projektów ICT - ebook
Nowa wizja rozwoju Polski zawarta w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, zakłada budowanie wizerunku naszego kraju jako atrakcyjnej, bezpiecznej i otwartej destynacji turystycznej. Obejmuje ona m.in. rozwój tzw. przemysłu czasu wolnego, w tym sektora gospodarki turystycznej, a także koncentrację potencjału finansowego lokalnego biznesu na jednym, dużym i kompleksowym produkcie turystycznym. Przewiduje się uruchomienie zintegrowanego produktu turystycznego, umożliwiającego efektywne prowadzenie działań promocyjnych, co będzie stymulować ruch turystyczny i przyczyni się do wzrostu gospodarczego.
W niniejszej książce autorzy proponują budowę zintegrowanego produktu turystycznego wokół idei miejskiej zrównoważonej turystyki oraz oferują narzędzia ewaluacyjne umożliwiające ocenę współpracy miasta z wyższymi uczelniami i korporacjami ICT we wdrażaniu pilotażowych rozwiązań. Na potrzeby publikacji stworzono listę potencjalnych pilotażowych projektów ICT wspierających strategię miejskiej zrównoważonej turystyki, m.in. budowy smart society w ramach projektów rewitalizacyjnych realizowanych na podobnej zasadzie, jak w korporacji Panasonic w Tokio czy Berlinie. Zaproponowano metodę oceny i hierarchizacji projektów ICT wspierających rozwój miejskiej zrównoważonej turystyki, pozwalającą oszacować wartość współpracy miasta z interesariuszami przy realizacji wspólnych projektów innowacyjnych.
Spis treści
Wprowadzenie 7
Wykaz skrótów 13
CZĘŚĆ Il. W POSZUKIWANIU ZRÓWNOWAŻONEJ SPECJALIZACJI TURYSTYCZNEJ DLA INTELIGENTNEGO MIASTA 19
1. Definicja inteligentnego i zrównoważonego kierunku turystycznego 19
2. Koncepcja inteligentnego i zrównoważonego kierunku turystycznego – przegląd wybranych zagadnień 25
2.1. Amalgamat turystyczny przestrzeni cyfrowej i rzeczywistej w inteligentnym i zrównoważonym mieście 25
2.2. Rozszerzona rzeczywistość – nowy wymiar zrównoważonej turystyki 27
2.3. Znakowanie kodami QR – nowy wymiar oznakowania turystycznego 29
2.4. iBeacony w przestrzeni turystycznej miasta 30
2.5. Baza danych POI 32
2.6. Otwarte dane powiązane – siła napędowa dla innowacji w inteligentnym i zrównoważonym mieście 32
2.7. CitySDK – narzędzie do budowy aplikacji w inteligentnym i zrównoważonym mieście 33
2.8. Innowacyjne platformy P2P w zrównoważonej turystyce 35
3. Mapa drogowa do inteligentnego i zrównoważonego kierunku turystycznego 40
4. Łódź na drodze do zrównoważonej specjalizacji turystycznej 47
4.1. IBM Smarter City Challenge 47
4.2. Rower miejski – przykład infrastruktury zrównoważonej turystyki miasta 52
CZĘŚĆ II. ŚRODOWISKO AKADEMICKIE – INTEGRALNA CZĘŚĆ ŚRODOWISKA INTELIGENTNEGO I ZRÓWNOWAŻONEGO KIERUNKU TURYSTYCZNEGO 55
1. Inicjatywy uniwersyteckie w inteligentnym i zrównoważonym mieście – wstępna analiza problemu 55
2. Odpowiedzialne badania i innowacje – nowy paradygmat w budowaniu zrównoważonej turystyki miasta 56
3. Koncepcja nowej rewolucji przemysłowej i jej wpływ na zrównoważoną turystykę 61
4. Nowy wymiar inteligentnych i zrównoważonych miast – idealne miasta 66
5. Żywe laboratoria zrównoważonej turystyki 70
6. Cyfrowe laboratorium analityczne zrównoważonej turystyki 72
7. Środowisko akademickie Łodzi na drodze do inteligentnego i zrównoważonego kierunku turystycznego 80
CZĘŚĆ III. ANALIZA PORTFELA PROJEKTÓW NA RZECZ INTELIGENTNEGO I ZRÓWNOWAŻONEGO KIERUNKU TURYSTYCZNEGO 85
1. Równoważenie portfela projektów zrównoważonej turystyki 85
1.1. Aktualny stan wiedzy w dziedzinie zarządzania portfelem projektów zrównoważonej turystyki 85
1.2. Innowacje w zrównoważonych modelach biznesu 90
1.3. Zrównoważona karta wyników jako narzędzie strategii zrównoważonej turystyki 93
2. Ocena wartości atrakcji turystycznych w inteligentnym i zrównoważonym mieście – wskaźniki zrównoważonego rozwoju 94
3. Ilustracyjny przykład zastosowania metod analityki zrównoważonego rozwoju w turystyce 106
Podsumowanie i kierunki dalszych badań 130
Literatura 131
Spis rysunków 141
Spis tabel 143
Objaśnienia 145
Aneks 1. Eksploracja procesów 151
Aneks 2. Norma Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej dla inteligentnych i zrównoważonych miast 155
Aneks 3. Konkurs Turystyka Jutra nadzorowany przez Światową Radę Podróży i Turystyki – komercyjne spojrzenie na zrównoważona turystykę 157
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8088-583-7 |
Rozmiar pliku: | 3,0 MB |