Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Zwycięstwo na Pacyfiku1945 - ebook

Wydawnictwo:
Tłumacz:
Data wydania:
16 maja 2018
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
31,50

Zwycięstwo na Pacyfiku1945 - ebook

Zdjęcie amerykańskiej flagi na szczycie Mount Suribachi na Iwo Jimie obiegło świat i zapewniło nieśmiertelną sławę Korpusowi Marines. Cena zdobycia wyspy była jednak bardzo wysoka. Ale Iwo Jima była zaledwie przedsionkiem piekła, jakie zgotowali Amerykanom Japończycy na Okinawie. To właśnie tutaj miały miejsce najbardziej masowe ataki kamikaze w historii, a japońscy żołnierze na lądzie walczyli z niebywałą determinacją, wiedząc, że następnym celem amerykańskiego ataku będą już ich rodzime wyspy japońskie. To właśnie te dwie kampanie są przede wszystkim treścią ostatniego tomu Samuela E. Morisona. Morison prowadzi swoją narrację do końca wojny na Pacyfiku – opisując także ataki lotnicze na Japonię – w tym dwa atomowe, na Hiroszimę i Nagasaki – oraz działania floty do podpisania aktu kapitulacji Japonii na pancerniku „Missouri”.

Spis treści

Spis treści
Wstęp
Przedmowa
Niektóre skróty
Oznaczenia jednostek wojskowych
Oznaczenia typów samolotów

Część I – Iwo Jima
1. Decyzje, plany i przygotowania, październik 1944 – luty 1945
1. Wyspy Bonin i Riukiu w strategii Pacyfiku
2. Plan zdobycia Iwo Jimy
3. Bombardowanie z powietrza i ostrzał z morza
4. Przygotowania japońskie

2. Wstępne uderzenia, 10–18 lutego 1945
1. Skrzydła z lotniskowców  nad Japonią.
2. Dwudniowy łomot, 16 – 17 lutego
3. D-day minus 1, 18 lutego.

3. D-day na Iwo Jimie. 19 lutego 1945
1. Ostrzał przed lądowaniem
2. Godzina H, 9.00
3. Budowanie przyczółka i wsparcie
4. Operacje lotnicze

4. Zdobycie Iwo Jimy, 19 lutego – 16 marca 1945 r.
1. Bitwa na brzegu, 20–21 lutego 1945 r.
2. Uderzenia z lotniskowców...,  21 lutego – 1 marca
3. Bitwa lądowa,  22 lutego – 16 marca

5. Zabezpieczenie wyspy,  17 marca – 1 czerwca 1945
1. Proces oczyszczania
2. Baza powietrzna i wnioski 91

Część II – Okinawa
6. Przygotowania dla wysp Riukiu, październik 1944 – marzec 1945
1. Okinawa i Okinawajczycy
2. Planowanie Operacji „Iceberg”
3. Przygotowania japońskie
4. Udział szybkich lotniskowców, 18 – 31 marca
5. Udział Królewskiej Marynarki Wojennej

7. Wkroczenie na wyspy Riukiu,  18 marca – 1 kwietnia
1. Loty operacyjne z Ulithi i wsparcie lotniskowca
2. Trałowce
3. Kerama Retto zajęta

8. Dalsze przygotowania, 25–31 marca
1. Grupa Wsparcia Ogniowego
2. Wsparcie z powietrza, ostrzał artylerii okrętowej...
3. L – day minus jeden, 31 marca

9. Lądowania, 1 kwietnia 1945
1. Organizacja jednej grupy uderzeniowej
2. Lądowanie  na plażach południowych

10. Logistyka Operacji „Iceberg”, marzec – czerwiec 1945 r.
1. Grupa Wsparcia Logistycznego
2. Problem z aprowizacją
3. Amunicja – i wnioski

11. Na Wyczucie,  2–5 kwietnia 1945 r.
1. Gdzie jest nieprzyjaciel?
2. Rozładunek 198 3. Odwrót i odwet

12. „Ten-Go” startuje,  6–8 kwietnia
1. Wspaniała walka Newcomba i Leutze
2. Placówki radarowe krwawiły
3. Ataki na osłonę przeciwko okrętom podwodnym...
4. Rajd na Kerama

13. Wsparcie ze strony szybkich lotniskowców, 1–12 kwietnia 1945 r.
1. Koniec Yamato, 7 kwietnia
2. Operacje Sił Zadaniowych 58, 11 kwietnia
3. Królewska Marynarka Wojenna...

14. Drugi tydzień na Okinawie, 7-13 kwietnia 1945 r.
1. Sytuacja na brzegu, 8–11 kwietnia
2. „East Side”
3. Bitwa powietrzna 9 i 12 kwietnia
4. Śmierć prezydenta Roosevelta

15. Decydujące dwa tygodnie,  14–30 kwietnia
1. Ciężka próba placówek radarowych
2. Postępy na brzegu; Ie Shima...
3. Szybkie lotniskowce Marynarki Wojennej...

16. Majowe dni na Okinawie
1. Linia placówek radarowych
2. Siły szybkich lotniskowców
3. Działania na i blisko Okinawy

17. Okinawa zdobyta,  czerwiec – wrzesień 1945 r.
1. Ostatni miesiąc bitwy,  3 czerwca – 2 lipca
2. Baza powietrzna i morska

Część III – Różnorodne operacje
18. Okręty podwodne Floty Pacyfiku, grudzień 1944 – sierpień 1945
1. Operacje ofensywne 323 2. Służba ratownicza

19. III Flota na japońskich wodach, czerwiec – lipiec 1945 roku
1. Czerwcowy tajfun
2. Honsiu i Hokkaido zbombardowane i ostrzelane

20. Partyjskie strzały i finalne podejścia...
1. Zdobycze kaitenów
2. Utrata Indianapolis
3. Ostatnie łupy w Japonii

21. Zwycięstwo i pokój
1. Dochodzenie do układu pokojowego...
2. Alianckie plany okupacji
3. Kapitulacja Japonii, 15 sierpnia – 2 września

Załącznik I
Załącznik II

Kategoria: Historia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-65678-42-3
Rozmiar pliku: 5,4 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

CZĘŚĆ I IWO JIMA

1

DECYZJE, PLANY I PRZYGOTOWANIA12, PAŹDZIERNIK 1944 – LUTY 1945

1. WYSPY BONIN I RIUKIU W STRATEGII PACYFIKU

Po dalekim i trudnym dla marynarki wojennej skoku przez Pacyfik, kiedy zostały zdobyte Saipan na Marianach (sierpień 1944) i większość Leyte (wyzwolony do lutego 1945), zostały otwarte dwie nowe drogi do alternatywnych celów – łańcuchów wysp Nanpo Shoto i i Nansei Shoto. Pierwszy, lepiej znany Amerykanom i Europejczykom jako wyspy Bonin13, zaczyna się niedaleko Zatoki Tokijskiej i ciągnie się na południe przez jakieś 700 mil do Minami Shima, która leży 290 mil na północny zachód od najdalej na zachód wysuniętej części wysp Mariany i 615 mil na północ od Saipanu. Większość tych wysp to małe wulkaniczne stożki, zbyt małe by zbudować lotnisko. Jednak Chichi Jima i Iwo Jima miały inny potencjał. Inny łańcuch wysp, Nansei Shoto (lepiej znany Amerykanom i Europejczykom jako Ryukyu, pisownia polska: Riukiu) tworzy łuk o długości około 600 mil, ciągnący się od Honsiu, najdalej na południe wysuniętej macierzystej wyspy Japonii, do Formosy14, tworząc wschodnią granicę Morza Wschodniochińskiego. Ten łańcuch zawiera 5 lub 6 wysp nadających się pod budowę baz lotniczych, z których najlepszą i największą jest Okinawa.
Rzecznicy przejęcia Luzonu (prowadzeni przez generała MacArthura) i zajęcia Formosy (prowadzeni przez admirała Kinga) prowadzili długie dyskusje w kwaterze głównej Cincpac w San Francisco i z Szefami Połączonych Sztabów w Waszyngtonie. Zwolennicy Luzonu zwyciężyli, ponieważ armia szacowała, że zajęcie Formosy będzie wymagało 9 dywizji uderzeniowych i znacznie więcej żołnierzy służb pomocniczych niż wydawało się być dostępnych przed kapitulacją Niemiec. Praktycznie zdecydowano o tym na konferencji w San Francisco między 29 września a 1 października 1944 roku, w ramach uzgodnień między admirałami Kingiem, Nimitzem i Spruance’em oraz generałami Harmonem i Bucknerem. Admirał Nimitz przedstawił tam szczegółowo napisane memorandum, które nie tylko ponaglało, by Luzon stał się celem, ale przedstawiało jego opinię co powinno nastąpić po tym. Rekomendował dwukierunkowe uderzenia: pierwsze – z docelową datą 20 stycznia 1945 r. – miało utworzyć „drabinę z wysp Bonin” do Chichi Jimy lub Iwo Jimy; drugie – z datą docelową 1 marca – miało poprowadzić wzdłuż wysp Riukiu do jednej lub więcej pozycji takich jak Okinawa czy Amaami O Shima. Celem jednego było uzyskanie awaryjnego lądowiska dla bazujących na Saipanie B-29 i bazy dla ich eskorty myśliwców w celu przeprowadzenia bombardowań Japonii, a drugiego zapewnienie i rozwinięcie bazy powietrznej i morskiej do inwazji na macierzyste wyspy Japonii.
Admirał Spruance, który zdawał się być pierwszym wysokiej rangi oficerem marynarki wojennej doceniającym możliwości stwarzane przez Okinawę, z zadowoleniem obserwował w San Francisco jak admirał King, który dotąd obstawał przy zajęciu Formosy, został pomimo swej niechęci pokonany przez logikę admirała Nimitza. W trakcie dyskusji King zwrócił się do Spruance’a: „Czy ma pan coś do powiedzenia? Rozumiem, że Okinawa jest pańskim dzieckiem.” Na co Spruance, człowiek inteligentny, ale małomówny, odpowiedział, że Nimitz przedstawił plan tak dobrze, że nie ma nic do dodania.
Z San Francisco admirał King zawiózł wiadomość dla Szefów Połączonych Sztabów, którzy 3 października wydali dyrektywę dla generała MacArthura i admirała Nimitza, stosownie do której operacje opisane w tym tomie miały przebiegać następująco:
1. Generał MacArthur zajmie i będzie okupował Luzon z graniczną datą 20 grudnia i udzieli wsparcia kolejnej operacji – zajęcia wysp Riukiu przez siły admirała Nimitza.
2. Admirał Nimitz, po zapewnieniu sił osłony i wsparcia wyzwolenia Luzonu, zajmie jedno lub więcej stanowisk w grupie wysp Bonin i Wulkanicznych, z docelową datą 20 stycznia 1945 r. oraz jedno lub więcej stanowisk w archipelagu Riukiu z graniczną datą 1 marca 1945 r.
3. Obaj C. in C.15 ustalą między sobą koordynację sił i środków wraz z dowodzącymi generałami XX Sił Powietrznych Armii (XX A.A.F.)16 na obszarze Chiny – Birma – Indie.
Wschodnia operacja (Iwo Jima) była zaplanowana jako pierwsza po Luzonie, ponieważ spodziewano się, że będzie łatwiejsza niż zachodnia (Okinawa). Nigdy nie zakładano, że tych samych żołnierzy użyje się w obu operacjach, ale postanowiono, że Flota Pacyfiku będzie osłaniała i udzieli wsparcia obu, podczas kiedy VII Flota i siły desantu morskiego będą zaangażowane w osłonę i wyzwolenie południowych Filipin (przedstawiono to w poprzednim tomie). Konieczne było wyłączenie sił szybkich lotniskowców (TF 38 lub TF 58)17 ze wsparcia operacji na Filipinach na czas osłony obu inwazji na Bonin i Riukiu.

——
12 Ten temat został już opracowany we wcześniejszych tomach. Do źródeł tam wspomnianych dodałem książki J.A. Isely’ego i J.P. Crowla „The U.S. Marines and Amphibious War”, 1951 („Piechota morska Stanów Zjednoczonych i wojna desantu morskiego”) oraz podpułkownika Whitmana S. Bartleya, USMC, „Iwo Jima: Amphibious Epic” („Iwo Jima: epika desantu morskiego”), wydaną przez dział historyczny Korpusu Piechoty Morskiej w w 1954 roku. Dodatkowo autor dyskutował kwestie strategiczne mające wpływ na operacje przedstawione w tym tomie z kontradmirałem Forrestem Shermanem w maju 1945 roku. Uzyskałem też wiele informacji z jego osobistego opracowania: „Rekomendacje dla przyszłych operacji dla Cominch”.
13 Wyspy Bonin (dla Japończyków Ogasawara Gunto) prawidłowo uznawane są za centralną grupę Nanpo Shoto i składają się z Muko, Chichi oraz Haha. Południowa grupa zawierająca Iwo Jimę, nazywana jest Wyspami Wulkanicznymi, ale nazwa Bonin często używana jest do określenia całego łańcucha. „Jima” i „Shima” oznaczają wyspę, „Shoto” – archipelag, a „Gunto” – grupę wysp.
14 Formosa to obecnie Tajwan .
15 C. in C. (Cominch) – Commander in Chief (naczelny dowódca).
16 XX A.A.F. zawierały XX Dowództwo Bombowców w Chinach i XX Dowództwo Bombowców na Marianach.
17 TF – Task Force (siły zadaniowe), TG –Task Group (grupa zadaniowa), TU –Task Unit (jednostka zadaniowa).

2. PLAN ZDOBYCIA IWO JIMY

Odkładając rozważanie na temat planów dotyczących Okinawy do części II, powinniśmy wyjaśnić dlaczego Iwo Jima, pełna chwały ale i krwawa kampania, została wybrana jako cel nr 1 na wyspach Bonin. Jedyną alternatywą tego celu była położona dalej na północ i większa Chichi Jima, która dysponowała portem Port Lloyd. Jednak ta wyspa okazała się zbyt nierówna do szybkiej budowy lotniska, a rekonesans z powietrza ujawnił, że była jeszcze silniej ufortyfikowana niż Iwo Jima.
Wyspy Bonin mogłyby dużo wcześniej znaleźć się w posiadaniu Amerykanów, gdyby administracja prezydenta Franklina Pierce’a poparła komodora Matthew Calbraitha Perry’ego. Chichi Jima została po raz pierwszy zasiedlona w 1830 roku przez 2 mieszkańców Nowej Anglii – Aldina B. Chapina i Nathaniela Savory – 1 Genueńczyka i 25 Hawajczyków, którzy utrzymywali się z uprawy żywności i sprzedaży jej przechodzącym w pobliżu wielorybnikom. Komodor Perry wszedł do Port Lloyd 14 czerwca 1853 r., następnego dnia kupił za 50 dolarów działkę na terenie portu, umieścił na niej bydło przywiezione przez U.S.S. Susquehanna, ustanowił lokalny rząd z Savorym na czele, ogłosił kodeks praw i objął wyspę w posiadanie w imieniu Stanów Zjednoczonych. Zamierzał uczynić z Chichi Jimy stację zaopatrzeniową dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych i amerykańskich pocztowych parowców. Jednak te działania nie zostały zaakceptowane przez administrację prezydenta Pierce’a w Waszyngtonie. W związku z tym w 1861 roku Japonia była w stanie dokonać aneksji wysp Bonin bez jakiegokolwiek oporu. Rząd nie niepokoił amerykańskiej kolonii, a poważna kolonizacja wysp Bonin przez Japończyków nie rozpoczęła się przed 1887 rokiem.18
Iwo Jima, centralna wyspa grupy Wysp Wulkanicznych, miała ogromną wartość jako strategiczna placówka, ale nic więcej. Usytuowana na szerokości geograficznej 24° 45’ N i długości 141° 20’ E, mająca kształt nadętej gruszki czy przechylonego podgardla wieprzowego, Iwo Jima liczy tylko 4½ mili długości i 2½ mili szerokości. Wulkaniczny krater Mount Suribachi, 550 stóp nad poziomem morza, na szypułce gruszki, w czasie II wojny światowej pozostawał nieaktywny, ale szereg wybuchów pary wodnej oraz siarki na całej wyspie sugerował, że erupcja wulkanu może mieć miejsce w każdej chwili. Północna część wyspy jest płaskowyżem o skalistych i niedostępnych brzegach, ale plaże rozciągają się na ponad 2 mile na północ i wschód od podstawy Mount Suribachi. Plaże te, a także obszar lądu między nimi i znaczna część terenu wyspy są głęboko pokryte brązowym popiołem wulkanicznym i czarnym żużlem, wyglądającymi jak piasek. Popiół ten jest znacząco lżejszy niż piasek, a chodzenie po nim jest trudne, zaś bieganie niemożliwe. Aby umożliwić ruch pojazdów kołowych, a nawet gąsienicowych na takim podłożu trzeba było rozłożyć maty Marstona. Do 1944 roku wyspa była zamieszkana przez 1.100 japońskich cywilów, którzy uprawiali trzcinę cukrową i ananasy, wydobywali siarkę i obsługiwali młyn do mielenia cukru, jednak wszyscy oni zostali ewakuowani zanim rozpoczęła się ta operacja.
Wyjątkowe znaczenie Iwo Jimy dla celów militarnych wynikało z jej położenia i topografii. Leży niemal w połowie drogi między Honsiu a Marianami, 625 mil na północ od Saipanu i 660 mil na południe od Tokio. Japończycy zbudowali na wyspie 2 lotniska i rozpoczęli budowę trzeciego. 14 lipca generał „Hap” Arnold, dowódca Sił Powietrznych Armii, zarekomendował połączonym działom planowania zajęcie Iwo Jimy w celu zapewnienia superfortecom B-29 awaryjnego miejsca lądowania i stworzenia tam bazy myśliwców P-51, które eskortowałyby je podczas rajdów na Tokio. Planiści połączonych działów zgodzili się, pod warunkiem że zajęcie Iwo Jimy nie będzie przeszkadzało w innych ważniejszych operacjach.19
Już 3 października 1944 r. dyrektywa dotarła do kwatery głównej Cincpac; sztab planistów admirała Nimitza, dowodzony przez kontradmirała Forresta Shermana, działał szybko. 7 października opracował studium sztabowe, które stało się podstawą planu i nakreśliło operację na Iwo w dużej mierze tak jak została ona przeprowadzona.20 Admirał Raymond A. Spruance, dowódca V Floty, objął pełne dowództwo nad działaniami na Iwo Jimie. Pod jego rozkazami wiceadmirał Richmond K. Turner dowodził Połączonymi Siłami Ekspedycyjnymi (TF 51). Skoro miało to być lądowanie Korpusu Piechoty Morskiej, generał porucznik Holland M. Smith, USMC został mianowany dowódcą wojsk ekspedycyjnych (TF 56), które składały się z V Korpusu Desantu Morskiego generała majora Harry’ego Schmidta, USMC. Pod rozkazami Turnera był również kontradmirał Harry W.H.P. Blandy, dowódca Sił Wsparcia Desantu Morskiego (TF 52). We wsparciu operacji miały wziąć również udział Siły Szybkich Lotniskowców wiceadmirała Marca Mitschera (TF 58), rozwinięta Grupa Wsparcia Logistycznego, dowodzona przez kontradmirała Donalda B. Beary’ego oraz Grupa Poszukiwania i Rozpoznania (TG 50.5) pod rozkazami komodora Dixwella Ketchama.
Siły lądujące, Korpus V’Phib21, skaładały się z 3 Dywizji Piechoty Morskiej (generał major Graves B. Erskine, USMC), która ostatnio wyzwoliła Guam, 4 Dywizji Piechoty Morskiej (generał major Clifton B. Cates), wówczas na Maui i nowo utworzonej 5 Dywizji Piechoty Morskiej (generał major Keller E. Rockey, USMC), wówczas na Wyspach Hawajskich. Kwatery generała Schmidta znajdowały się na Guam, ale w związku z planem ataku na Iwo Jimę 13 października przeniósł je do Pearl Harbor. Kiedy generał MacArthur został nakłoniony do odłożenia lądowania w Zatoce Lingayen (koło miasta o tej samej nazwie) do 9 stycznia, 2 nadchodzące operacje przełożone zostały o cały miesiąc – Iwo Jima do 19 lutego i Okinawa do 1 kwietnia 1945 r.
Należało przeprowadzić również planowanie logistyczne.22 W operacjach wyzwalania Filipin oceaniczne grupy logistyczne zostały powołane do dowozu ropy, wymiany samolotów, części zamiennych i holowników floty dla sił szybkich lotniskowców w morzu. Okazały się one tak pomocne, że zostały teraz rozbudowane przez dodanie statków amunicyjnych i innych specjalistycznych jednostek pomocniczych. Zreorganizowano 6 Eskadrę Obsługi i oddano ją teraz pod rozkazy kontradmirała Beary’ego, który był szefem Dowództwa Szkolenia Floty Atlantyku w Norfolk. Jako okręt flagowy został mu przydzielony Detroit, jeden ze starych lekkich krążowników. Do operacji na Iwo Jimie zaangażowano flotę 27 bunkrowców. Między 8 lutego a 5 marca 1945 r. dostarczyły one w morzu 2.787.000 baryłek paliw płynnych (z tego 1.702.000 z nich dla sił szybkich lotniskowców), 7.126.000 galonów benzyny lotniczej (3.378.000 dla szybkich lotniskowców) i 105.000 baryłek oleju napędowego. Ulithi, kwatera główna Servron 1023 komodora Cartera była terminalem zbiornikowców, które zaopatrywały flotę bunkrowców lub pływające magazyny.
Shasta i Wrangell 19 lutego dokonały pierwszego udanego przeładunku amunicji w morzu przez burty.24 Trzy lotniskowce eskortowe, ostatnio przystosowane do przewozu samolotów uzupełniających stany na innych lotniskowcach oraz 2 starsze CVE25 operowały razem z grupą bunkrowców. Do 1 marca dostarczyły one flocie, lekkim lotniskowcom i lotniskowcom eskortowym, 254 nowe samoloty oraz 65 pilotów i członków załóg. Virgo, pełniący funkcję ruchomego uniwersalnego magazynu, przeprowadził pierwszy udany eksperyment przeładunku przy pomocy lin paczek z suchym prowiantem, drobnym zaopatrzeniem i odzieżą.
Cenną innowacją była przebudowa 2 LST26 na okręty bazy dla barek desantowych27. Każdy okręt miał koje, kuchnię i mesę dla 40 oficerów i 300 marynarzy oraz 20 chłodzonych pojemników do przechowywania 160.000 racji świeżego i mrożonego prowiantu, taką samą przestrzeń do przechowywania tej samej liczby racji suchego prowiantu. Teraz wreszcie załogi łodzi pozostawione na brzegu, kiedy transportowce wycofywały się na noc, mogły wziąć prysznic, zjeść ciepły posiłek i dostać „marynarskie worki”. Podczas 2 pierwszych tygodni operacji na Iwo Jimie te „okręty-matki” również uzupełniały paliwo i wodę na 54 małych okrętach, takich jak PCE i LCT oraz zaprowiantowały dodatkowych 76 jednostek.

——
18 Lionel B. Cholmondeley, „Historia wysp Bonin” (Londyn 1915).
19 Craven&Cate.
20 Cincpac-Cincpoa „Studium Połączonego Sztabu DETACHMENT” z 7 października 1944 r. Operacja DETACHMENT była kryptonimem zajęcia Iwo Jimy, ale była rzadko używana. .
21 Phib to skrót od Amphibious Force (Siły Amfibijne czyli desant morski) .
22 Worrall R. Carter, „Fasola, kule i czarny olej” (1953), Comserwron 6 (kontradmirał Bery), „Logistyczne analizy operacji na Iwo Jimie”, 8 marca 1946. Kwestie logistyki dla Leyte przedstawiono we wcześniejszych tomach.
23 Końcówka –ron oznacza eskadrę (od squadron), odpowiednio: desron (destroyer squadron – eskadra niszczycieli), servron (service squadron – eskadra obsługi), itd .
24 Serpens, obsadzony przez załogę Coast Guardu statek handlowy z Servron, przebudowany na statek amunicyjny, wyleciał w powietrze 29 stycznia 1945 r. w Lunga Roads, na Guadalcanal, powodując śmierć wszystkich z wyjątkiem 3 członków załogi.
25 CVE – lotniskowiec eskortowy, CV – lotniskowiec, CVL –lekki lotniskowiec. Pozostałe skróty to: BB –okręt liniowy, CA – ciężki krążownik, CL – lekki krążownik, DD – niszczyciel, DE – niszczyciel eskortowy, PC – patrolowiec, PCE – patrolowiec eskortowy, SS – okręt podwodny, YMS – trałowiec motorowy, YP – okręt patrolowy, AP – Transport (transportowiec) APA –Attack transport (transportowiec uderzeniowy), APD – Destroyer transport (niszczyciel transportowy), AK – Navy cargo ship (statek towarowy Marynarki Wojennej), AKA – Attack cargo (uderzeniowy statek towarowy).
26 LST – Landing ship, tank (okręt desantowy czołgów), LC – landing craft (barka desantowa) LCI – Landing craft, infantry (barka desantowa piechoty), LCM –Landing craft, mechanized (barka desantowa wojsk zmechanizowanych), LCS – Landing craft, suport (barka desantowa wsparcia), LCT – Landing craft, tank(barka desantowa czołgów), LCVP – Landing craft, vehicles and personnel (barka desantowa pojazdów i personelu, LSD – Landing ship, dock (okręt desantowy typu dok), LSI – Landing ship, infantry (okręt desantowy piechoty) LSM – Landing ship, medium (średni okręt desantowy), LSV – Landing ship, vehicle (okręt desantowy pojazdów, LVT – Landing vehicle tracked (or Amphtrac) (gąsienicowe pojazdy desantowe lub Amtraki). Amtrak (LVT) to mała amfibia gąsienicowa, początkowo zaprojektowana jako pojazd dostarczający ładunek z okrętu na brzeg podczas operacji desantowej, później również jako pojazd sił uderzeniowych i wsparcia ogniowego. Dodane do tych skrótów litery oznaczają odpowiednio: A – armored (opancerzony), G – gunboat (kanonierka), L – large (duży), M – mortar (moździerz), R – rocket (rakietowy).
27 Komodor Carter uważał, że powstanie tego typu jednostek było zasługą „pomysłowości i inicjatywy admirała Turnera”.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: