- W empik go
Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci - audiobook
Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci - audiobook
Prezentowane przez profesora Spitzera tezy podzieliły zarówno opinię publiczną, jak i kręgi fachowe na dwa antagonistyczne obozy. Zdaniem Spitzera intensywne korzystanie z mediów cyfrowych skutkuje – zwłaszcza u dzieci i młodzieży – zanikiem samodzielnego myślenia, to zaś prowadzi do zakłócenia uwagi i orientacji przestrzennej oraz pogarszania się wyników w nauce. Na płaszczyźnie emocjonalnej ceną za zbyt częste przebywanie w cyfrowym świecie jest samotność, wycofanie się z realnego życia, problemy ze spaniem i koncentracją włącznie z depresją i prawdziwym uzależnieniem od mediów elektronicznych. Krytycy twierdzą, że Spitzer „wiesza psy” na zdobyczach techniki i świecie nowoczesnych mediów, bez których dziś trudno wyobrazić sobie życie.
Ze wstępu:
Manfred Spitzer twierdzi, że musiał napisać Cyfrową demencję, by jego dzieci – a ma ich sześcioro – nie powiedziały mu za dwadzieścia lat: „Tato, wiedziałeś o wszystkim i nic nie zrobiłeś, by ostrzec innych”.
(…)
Przesłanie autora Cyfrowej demencji jest dla wielu czytelników niewygodne i stawia ich przed koniecznością zadania sobie kilku ważnych pytań, np. o to, jak konsola do gier, którą właśnie obdarowali dziecko, wpłynie na sposób, w jaki spędza ono czas. Wiele z tych pytań dotyczy spraw zdawałoby się oczywistych, a te zazwyczaj należą do najtrudniejszych. Bo czy łatwo wątpić w to, że wyposażenie pierwszoklasistów w tablety jest przejawem postępu i zwiększa efektywność nauczania, a zakup laptopów dla przedszkolaków jest gwarancją ich edukacyjnego sukcesu?
dr Marzena Żylińska
Spis treści
WSTĘP DO WYDANIA POLSKIEGO
Przedmowa
WSTĘP
Czy Google nas ogłupia?
W czym tkwi problem?
Kto pozwala innym myśleć za siebie, nigdy nie zostanie ekspertem
Zacofany, romantyczny, wrogi wobec techniki?
Tu chodzi o dobro naszych dzieci
1. LONDYŃSKIE TAKSÓWKI
Nawigacja – w głowie i poza nią
Proces uczenia się zachodzący w mózgu
Podsumowanie
2. GDZIE JESTEM ?
Demencja
Orientacja przestrzenna
Trenowanie neuronów jak mięśni
Ślad pamięciowy
Umysłowa degradacja
Nowe komórki w starych mózgach
Podsumowanie
3. SZKOŁA – KOPIOWANIE I WKLEJANIE ZAMIAST CZYTANIA I PISANIA?
Głębokość przetwarzania informacji
Powierzchowność – cyfrowe media zmniejszają głębokość przetwarzania
Dla każdego ucznia po laptopie?
Laptopy i tablice interaktywne w klasach szkolnych – jak wygląda rzeczywistość
Komputery i internet w szkole – aktualne dane
Historia maszyn „udaremniających” uczenie się
Nauka kontra gospodarka
Podsumowanie
4. CO JE ST LEPSZE – ODKŁADANIE INFORMACJI DO PAMIĘCI W MÓZGU CZY W CHMURZE?
Kto czegoś nie wie, chwyta się Google’a
Zapominamy to, co już załatwione
W świecie internetu zapominamy więcej niż w realu
Podsumowanie
5. SERWISY SPOŁECZNOŚCIOWE: FACEBOOK ZAMIAST FACE TO FACE
Anonimowość
Duże na Facebooku, małe w mózgu?
Wielkość mózgu a wielkość grupy
Mózg rośnie wraz z wielkością grupy
Podsumowanie
6. BABY-TV I FILMY DVD BABY-EINSTEIN
Dzieci a choroby wieku starczego
Wciąganie (dzieci) w nałóg obżarstwa
Intelektualny pokarm
Baby-TV
Uczenie niemowląt języka chińskiego za pomocą ekranu?
Baby-Einstein
Ekrany szkodzą edukacji
Robot niania
Podsumowanie
7. LAPTOPY W PRZEDSZKOLU?
Prędkość kontra dokładność
Co rośnie wraz z przyrostem masy mózgu?
Proces rozwoju mózgu zastępuje nauczyciela
Uczenie się poprzez pojmowanie
Wyliczanki paluszkowe a matematyka
Pojmowanie świata
Ołówek czy klawiatura?
Podsumowanie
8. CYFROWE GRY – ZŁE OCENY
Gry komputerowe a wyniki w nauce
Uczenie się z World of Warcraft?
Obdarowywanie złymi ocenami
Kontakty społeczne oraz więzi z rodzicami i przyjaciółmi
Przyjemne odrętwienie także w talk-show
Podsumowanie
9. CYFROWI TUBYLCY – FAKTY I MITY
Życie cyfrowych tubylców
Świetlana przyszłość internetu
Pokolenie Google’a – geniusze czy lekko ograniczeni umysłowo?
Powierzchowność zamiast hermeneutyki
E-booki zamiast podręczników?
Podsumowanie
10. WIELOZADANIOWOŚĆ – ROZPROSZONA UWAGA
Wszystko i to najlepiej w tej samej chwili – charakterystyka wielozadaniowości
Czy wielozadaniowość rozwija nas intelektualnie?
Kontrolowanie własnego myślenia
Podsumowanie
11. SAMOKONTROLA KONTRA STRES
Kontrolowanie własnego zachowania: pamięć robocza, zdolność powstrzymania się (inhibicja) i przystosowania się (elastyczność)
Ćwiczenie woli jest jak nauka mówienia
Żyć długo w zdrowiu i szczęściu
Stres jako skutek braku samokontroli
Chroniczny brak kontroli
Czy można ćwiczyć uwagę za pomocą komputera?
Podsumowanie
12. SKUTKI BEZSENNOŚCI, DEPRESJI I UZALEŻNIEŃ DLA ZDROWIA FIZYCZNEGO
Sen
Depresja
Uzależnienia
Podsumowanie
13. CHOWANIE GŁOWY W PIASEK – DLACZEGO NIC SIĘ NIE ZMIENIA?
Zbiorowa obojętność wszystkich partii politycznych
Morderstwo bez motywu
Jaki los spotka tę książkę?
Ministerstwa, Kościoły, świat nauki, Amnesty International
Gry strzelanki dla rodziców i nauczycieli
Podsumowanie
14. CO POWINNIŚMY ZROBIĆ?
Umysłowa degradacja: wszystko zależy od punktu wyjścia
Kształcenie mózgu jako środek zapobiegający jego degradacji
Wyciąganie wniosków z doświadczeń z innymi zagrożeniami
„Prawo jazdy” na internet?
Kompetencje medialne?
Trening mózgu?
Nie pozwólmy się ogłupiać targowym krzykaczom
Sex and crime
Opieka medyczna i edukacja
Podsumowanie
Podziękowania
PRZYPISY AUTORA
BIBLIOGRAFIA
Kategoria: | Psychologiczne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-66473-09-6 |
Rozmiar pliku: | 495 MB |