- W empik go
Szkoła twórczego pisania. Jak zostać autorem bestsellerowych powieści - audiobook
Szkoła twórczego pisania. Jak zostać autorem bestsellerowych powieści - audiobook
Czy pisania poczytnych książek można się nauczyć?
Oto powszechnie przyjęty obraz pisarza: samotny wilk, zmagający się z trudami swojego zawodu, siedzi przed ekranem laptopa, wpatruje się w pustą stronę i czeka na natchnienie. W wersji bardziej realnej siada przed tą stroną regularnie, codziennie o podobnej porze, by pokryć ją odpowiednią, ustaloną wcześniej z samym sobą liczbą słów, które następnie usunie, poprawi, zmieni i wygładzi. Zasadniczo jednak pisarz sam odkrywa tajniki swojego zawodu i wręcz ujmą są dla niego kursy pisarskie...
Zaraz, zaraz. Czyż nie istnieją szkoły, nawet wyższe, kształcące malarzy, rzeźbiarzy, muzyków, tancerzy, kompozytorów, reżyserów i aktorów? Ależ tak, funkcjonują i z powodzeniem wychowują kolejne pokolenia artystów. Powieściopisarz także jest artystą. Czy zatem nie nazbyt pochopnie odmawiamy mu prawa do nauki twórczego pisania? Powołanie do bycia pisarzem, rzecz jasna, trzeba mieć własne. Umiejętności wyszukiwania tematów, budowania fabuły, pisania dialogów i właściwego użycia słów - tego wszystkiego można się nauczyć.
Książka łączy wskazówki warsztatowe i psychologiczne. Dowiesz się, jak pisać, ale też jak walczyć z blokadami, znaleźć motywację i wygospodarować czas. Tylko holistyczne podejście do twórczości gwarantuje, że doprowadzisz powieść od pierwszej myśli do ostatniej kropki.
Pisanie jest dla ludzi takich jak Ty. Chcesz się przekonać?
Spis treści
- Lekcja organizacyjna
- Wycieczka do skarbca pomysłów
- Pisz pamiętnik
- Notuj obserwacje
- Rozpieszczaj wewnętrznego artystę
- Zasady współpracy z natchnieniem
- Skąd wiadomo, że to natchnienie
- Czy zająć się tym pomysłem
- Ale czy są na to jakieś dowody
- Zaraz, zaraz, i to wszystko
- Trening uważności
- Na czym polega pisarska uważność
- Magia codzienności
- Magia natury
- Magia zmysłów
- Wzrok
- Dźwięk
- Dotyk
- Smak i zapach
- Sztuka dla sztuki
- Naucz się leniuchować
- Mnemotechnika. Jak zapamiętać to, co chcesz opisać
- Dlaczego pisarz powinien wspominać
- Zatrzymaj bajkowy czas
- Skojarz wspomnienie ze zmysłem
- Gromadź emocje
- Opowiadaj o swoich wspomnieniach
- Lekcja biblioteczna. Na czym polega pisarska kwerenda
- Moda
- Architektura
- Wnętrza
- Poradniki
- Książki przyrodnicze
- Kulinaria
- Pomoce naukowe
- Zbiory wspomnień
- Biografie
- Gazety i czasopisma
- Książki psychologiczne
- Zdjęcia
- Filmy
- Wycieczki
- Zadanie z gwiazdką: dlaczego nienapisana powieść już istnieje?
- Wykład gościnny Arystotelesa
- Fabuła jest najważniejsza
- Bohater powinien działać
- Prawdziwa sztuka ma oczyszczającą moc
- Laboratorium opowieści
- Sytuacja wyjściowa zamiast planu
- Pragnienie i niebezpieczeństwo
- W jakim miejscu zacząć
- Od wahania do decyzji
- Coś zyskać, coś stracić
- Zmiana goni zmianę
- Przejścia między scenami
- Przed kulminacją
- Napięcie w zenicie
- Nagroda i kara
- Czas na wyciszenie
- Szkolna gra. Planowanie tajemnic
- Pracownia portretu. Szkic bohatera
- Czy potrzebujesz kwestionariusza
- Bohaterowie są dookoła ciebie
- Jak przedstawić bohatera czytelnikowi
- Z jakim bohaterem identyfikuje się czytelnik
- Główny bohater nie jest samotną wyspą
- Długa przerwa
- Co niezwykłego dzieje się w czasie przerwy
- Jak zwiększyć efektywność przerwy
- Zwiększ produktywność dzięki przerwom
- Wizyta psychologa. Jak pokazywać emocje bohaterów
- Dlaczego opowieść to emocje
- Pokazuj, nie opisuj
- Emocje, nastroje czy uczucia
- Pamiętaj o bodźcach
- Moduł bodziec reakcja w praktyce
- Ognisko klasowe. Ćwiczenie narracji
- Czego o opowiadaniu uczą nas praprzodkowie
- Jak poczuć się opowiadaczem
- Jak dobrać narrację do opowieści
- Warsztat językowy
- Instrukcja
- Lupa
- Sprężyna
- Nożyczki
- Różdżka
- Klej
- Klocek
- Tuba
- Gadanie na lekcji. O dialogu
- Jakie dialogi brzmią naturalnie
- Czy bohater powinien mieć powiedzonko
- Pytania bez odpowiedzi, odpowiedzi bez pytań
- Skąd czerpać inspiracje
- Kłopotliwa atrybucja
- Co dzieje się między słowami
- Jak wybucha awantura
- Tajniki słownej szermierki
- Jak poprawnie zapisywać dialogi
- Spotkanie z redaktorem
- Kiedy zająć się redakcją własnego tekstu
- Sztuka uwypuklania. O redakcji literackiej
- Walka o najlepsze słowo. O redakcji językowej
- Kiedy powtórzenie jest usterką, a kiedy atutem
- Bez poprawności nie ma kreatywności
- Nie taka interpunkcja straszna
- Nie walcz o guzik
- Dzwonek. Jak znaleźć czas na pisanie i dobrze go wykorzystać
- Czy na pewno wiesz, na co przeznaczasz czas
- Nie wszystko to, co pilne, jest ważne
- Jak uporać się szybciej ze sprawami pilnymi i ważnymi
- Gdzie się ukrył czas na pisanie
- Zaplanuj przynajmniej jedną sesję pisania w tygodniu
- Jak zwiększyć produktywność podczas sesji pisania
- Ziarnko do ziarnka
- Uwierz w biały pałac
- Rozdanie dyplomów
- Bibliografia
- Filmy i spektakle o artystach
Kategoria: | Hobby |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-9285-4 |
Rozmiar pliku: | 1,2 GB |