Diabły z Loudun - ebook
Diabły z Loudun - ebook
Niezwykła, wielowątkowa książka Aldousa Huxleya jest opowieścią o demonicznym opętaniu, fanatyzmie religijnym, torturach, masowej histerii, nienawiści, walce politycznej i tragedii ludzkiej.
Katolicki ksiądz Urbain Grandier spłonął na stosie we francuskim mieście Loudun w 1634 r. Czy jednak ktokolwiek wierzył, że był on czarnoksiężnikiem, sprawcą opętania przez diabła całego zgromadzenia mniszek, doświadczających regularnie histerycznego szaleństwa, bluźniących podczas takich paroksyzmów, przeklinających Boga i cały świat?
To nie miało znaczenia. Tłem jego tragedii był ewidentny spisek uknuty przez kardynała Richelieu oraz pomniejszych dostojników Kościoła. Grandier był ponad miarę rozwiązły i ponad miarę rozzuchwalony, a więc również niebezpiecznie żywy. A jednak, nawet gdy po nieludzkich torturach został spalony, diabły pozostały w Loudun ku uciesze i fascynacji swoich ofiar i licznych turystów przybywających tam z całej Europy.
Porywająca opowieść autora o wydarzeniach w XVII-wiecznej Francji posiada odniesienia do świata nam współczesnego, świata, który nie poznał jeszcze do końca zjawiska tłumienia wolności strachem, bigoterią, zawiścią i żądzą.
Na podstawie powieści „Diabły z Loudun” Krzysztof Penderecki skomponował operę, Ken Russell wyreżyserował głośny film, a Jarosław Iwaszkiewicz napisał nowelę „Matka Joanna od aniołów”.
Kategoria: | Literatura piękna |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8139-998-2 |
Rozmiar pliku: | 2,0 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
1.
Joseph Hall (1574–1656), studiował w Cambridge, jako duchowny, a potem biskup Kościoła anglikańskiego polemizował z katolikami, m.in. w jezuickim kolegium w Brukseli, w którym prowadził dysputy na temat autentyczności współczesnych cudów. W 1608 został kapelanem Henryka, księcia Walii, od 1627 był biskupem Exeter, potem Norwich. Skłaniał się ku kalwinizmowi i był oskarżany przez dostojników anglikańskich o sprzyjanie purytanizmowi oraz anglikańskiemu „Low Church”. Autor licznych dzieł mistycznych, teologicznych; w 1641 wraz z innymi biskupami bronił się w Izbie Lordów przed zarzutem zdrady stanu – Izba Gmin uznała go za winnego. Żył potem w niełasce, pozbawiony znacznej części własności; od 1643 mieszkał w wiosce Heigham opodal Norwich i do końca życia zajmował się pisaniem i kaznodziejstwem. Wspomnianą podróż do Flandrii odbył wraz z sir Edmundem Baconem, z którym wyruszył do Spa, gdzie miał się zapoznać, jak napisał we wspomnieniach: „ze stanem oraz praktykami Rzymskiego Kościoła”. Ze względu na jasność, czystość i klarowność stylu nazywany „angielskim Seneką”, uchodzi też za jednego z pierwszych brytyjskich satyryków (w swoich utworach tego gatunku, które podpisywał pseudonimem „Mercurius Britannicus”, naśladował Horacego). Był też autorem licznych pamfletów oraz dzieła o ówczesnych odkryciach geograficznych.
2.
Giuseppe Antonio Giachimo Cerutti (1738–1792), francusko-włoski pisarz i polityk, jezuita, autor słynnego traktatu _Apologie génerale de l’institut et de la doctrine des Jésuites_ (1762), który napisał w obronie tego zakonu, podlegającego wtedy licznym atakom. Cieszył się życzliwością i poparciem króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Podczas rewolucji francuskiej opowiedział się po stronie ludu; w styczniu 1789 stanął na czele elektorów Paryża; z ich ramienia został członkiem władz administracyjnych departamentu, a następnie deputowanym do Zgromadzenia Ustawodawczego. Wespół z Jeanem-Paulem R. Saint-Etienne’em i Philippe’em-Antoine’em Grouvelle’em założył we wrześniu 1790 popularną i wpływową gazetę codzienną „La Feuille villageoise”.
3.
Chodzi o Jules’a Micheleta (1798–1874), wybitnego historyka, pisarza i filozofa francuskiego. W swoich wykładach w Collège de France głosił on poglądy antyklerykalne i liberalne, występował w obronie Polski. Twórca koncepcji „wspólnej ojczyzny europejskiej” (z Francją w roli nadrzędnej), przypominającej współczesne idee integracji kontynentu. Napisał siedemnastotomową historię Francji, był twórcą „białej” legendy rewolucji francuskiej.
4.
Labadyści, członkowie sekty założonej w 1576 przez Jeana de Labadie (1610–1674), byłego jezuitę, następnie karmelitę, potem członka protestanckiego Kościoła Reformowanego w Montauban, w którym to mieście został profesorem teologii. Potem przebywał wraz ze swoimi wyznawcami w Szwajcarii i w Holandii, wreszcie w Westfalii. Głosił doktrynę będącą mieszaniną pietyzmu, anabaptyzmu i kalwinizmu, uważał m.in., że do zbawienia nie są konieczne dogmaty kościelne, ponieważ Duch Święty, działając bezpośrednio na ludzi, kieruje ich ku temu celowi; w podobny sposób jego oddziaływanie ma pomóc w rozumieniu autentycznej treści Biblii. Rozróżniał też dwa Kościoły: zepsuty, czyli dotychczasowy, oraz wybranych; nad tym ostatnim Jezus obejmie panowanie trwające millennium (labadyści staną się wtedy podstawą Nowego Kościoła). Nie uznawał realnej obecności Chrystusa w Eucharystii, którą uważał jedynie za duchową pamiątkę po Zbawicielu. Zalecał prowadzenie życia kontemplacyjnego, oraz – jeśli to możliwe – absolutną czystość, wprowadził też dla swoich zwolenników zasadę wspólnej własności oraz utrzymywania się z pracy fizycznej. Po jego śmierci członkowie sekty (ok. 400 osób) osiedlili się w zachodniej Fryzji, ale w 1680 przyjęli zaproszenie gubernatora holenderskiego Surinamu, gdzie założyli kolonię, która jednak przetrwała tylko do 1688. Niepowodzeniem zakończyła się również próba założenia misji w Nowej Szkocji w Ameryce, nad rzeką Hudson. Następcą Labadiego był aż do swojej śmierci w 1722 Peter Sluyter.
5.
_Oeuvres,_ wyd. 1817, t. VIII, s. 118. Wolter pobierał nauki w latach 1701–1711 w jezuickim kolegium Louis-le-Grand.
6.
Parlamenty, organy najwyższego stopnia wymiaru sprawiedliwości w ówczesnej Francji. „Przez tzw. rejestrację edyktów królewskich parlament paryski mógł ingerować w ważne zagadnienia finansowo-polityczne. Nie zawsze szedł przy tym na rękę absolutyzmowi. Swój sprzeciw wobec nowych podatków i świadczeń manifestował, odmawiając rejestracji wspomnianych edyktów; przekształcał je tą drogą w akt woli monarszej, pozbawionej autorytetu prawa. Niejednokrotnie zgłaszał królowi uwagi, w których poddawał ostrej krytyce zarządzenia o charakterze ogólnopaństwowym. Pretendował do roli senatu rzymskiego i chlubił się tym, że stoi na straży ustaw określających prawa i obowiązki poszczególnych stanów”. Gédeon Tallémant des Réaux, _Historyjki,_ przeł. Rachmiel Brandwajn, Warszawa 1991, s. 199, przypis do: „Konetabl de Montmorency”.
7.
Kongregacja Oratorianów, inaczej Kongregacja Oratorium św. Filipa Neri, założona w 1551 w Rzymie, zatwierdzone w 1575 przez papieża Grzegorza XIII „zgromadzenie kleru świeckiego żyjącego we wspólnocie” (wg tzw. Reguły Akwizgrańskiej), którego członków zwano oratorianami albo filipinami. Zajmuje się m.in. działalnością charytatywną oraz wychowywaniem młodzieży. W l611 Pierre de Bérulle założył, na wzór oratorianów rzymskich, francuską Kongregację Oratorianów.
8.
Pierre Bayle (1647–1706), urodzony we Francji, należał do intelektualnej wspólnoty protestanckiej w Holandii, domagał się tolerancji religijnej. Sceptyk, krytyk racjonalizmu i empiryzmu, napisał m.in. słynny _Dictionnaire historique et critique_ (1697), leksykon terminów i zagadnień historycznych, filozoficznych oraz teologicznych, wyposażony w ogromną liczbę przypisów, odnośników, uwag i komentarzy autora. Wskazywał na sprzeczności pomiędzy twierdzeniami teologii a wskazaniami rozumu, przyczyniając się do rozwoju późniejszej myśli filozoficznej.
9.
Gallikanizm był prądem religijnym we Francji oraz w innych krajach europejskich, któremu początek dały sobory w Konstancji (1414) i w Bazylei (1431), a jego zasady (tzw. cztery artykuły gallikańskie) sformułował w 1682 w Paryżu biskup Meaux J.B. Bousset (1627–1704). Według nich, sobory powszechne mają supremację nad papieżem, którego nieomylność miałaby zależeć od zgody całego Kościoła, władza zaś – od artykułów prawa kościelnego; chodziło jednak przede wszystkim o uniezależnienie się od papieża francuskiego kościoła narodowego, co znalazło wyraz w postulacie głosicieli tego nurtu, iżby królowie francuscy byli niezależni od papieża, którego zgody nie musieliby uzyskiwać, obsadzając biskupstwa i wyższe stanowiska kościelne. W ten sposób kościół francuski uzyskałby swoistą autonomię w stosunku do władzy Watykanu (także w liturgii). Sobór Watykański I, orzekając o absolutnej supremacji i nieomylności papieża, pogrzebał ostatecznie ów prąd, przede wszystkim w jego aspekcie teologicznym. Tzw. gallikanizm polityczny głosił potrzebę wprowadzania i umacniania kontroli władz świeckich nad sferą spraw kościelnych, w tym także doktrynalnych.
10.
Poniższe cytaty pochodzą z uogólniających komentarzy H.C. Lei dotyczących sytuacji w Kościele francuskim po soborze trydenckim. Na początku rzeczonego okresu: „wpływ postanowień soborowych był niezadowalający. Podczas posiedzenia rady królewskiej w roku 1560 Charles de Montillas, biskup Vienne, oświadczył, że dyscyplina kościelna niemal ze szczętem zaniknęła i że nigdy wcześniej nie było tylu skandali ani też duchowieństwo nie prowadziło się tak nagannie. Francuscy prałaci, podobnie jak niemieccy, mieli w zwyczaju zbieranie «cullagium» od swoich kapłanów; informowali też tych, którzy nie utrzymywali konkubin, iż jeśli chcą, mogą to robić, bez względu jednak na to, jak postąpią, muszą płacić daninę od rozwiązłości”. I dalej: „Z tego wszystkiego jasno wynika, że pomimo wysiłków ojców trydenckich poziom moralności kleru wcale się nie podniósł; skądinąd z dokumentów dotyczących dyscypliny kościelnej wynika, iż – wraz z poprawą obyczajów oraz poloru społecznego w XVII i XVIII wieku – otwartych i cynicznych przypadków rozwiązłego życia wśród kleru było stopniowo coraz mniej. Unikanie skandali stało się kwestią pierwszorzędnego znaczenia. Jeśli utrzymywano konkubiny, podejmowano starania, żeby uchodziły one za siostry albo siostrzenice”. Pochodzący z 1668 roku kodeks zasad zadekretował, że zakonnicy należący do zgromadzenia Braci Mniejszych nie powinni podlegać ekskomunice, „ilekroć mieliby ulec pokusie cielesnej albo popełnić kradzież, pod warunkiem wszakże, iż roztropnie odrzucą wprzódy swój mnisi habit” (Henry C. Lea, _History of Sacerdotal Celibacy,_ rozdz. XXIX, „The Post-Tridentine Church”).
Przez cały ów czas podejmowano gorączkowe i chaotyczne wysiłki w celu wymuszenia na duchowieństwie przyzwoitości. Na przykład w 1624 roku wielebny René Sophier został uznany za winnego popełnienia grzechu cudzołóstwa w świątyni z żoną pewnego sędziego miejskiego. _Lieutenant criminel_ le Mans skazał go na śmierć przez powieszenie. Wniesiono apelację do parlamentu paryskiego, który zmienił wyrok na spalenie żywcem na stosie (przyp. aut.).
11.
Francuski libertyn (1606–1641), autor m.in. skandalizującego dzieła _Les Confessions d’Un Perverti._
12.
Chodzi o Heinricha Hermana Plossa i Maksa Paula Bartelsa, znanych niemieckich dziewiętnastowiecznych badaczy, antropologów i prekursorów późniejszej seksuologii, autorów m.in. słynnego i wznawianego w XX w. dzieła _Femina Libido Sexualis_ (1885), dotyczącego m.in. narządów płciowych i popędu erotycznego kobiety.
13.
Właśc. _De generationes animalium._ Chodzi o wydane w 1651 roku dzieło Williama Harveya (1578–1657), słynnego angielskiego lekarza (był osobistym medykiem Jakuba I i Karola I), który wsławił się tym, że po raz pierwszy opisał poprawnie i szczegółowo układ krwionośny człowieka (wraz z sercem) oraz rolę krwi w organizmie ludzkim. Obalił w ten sposób teorię Galena dotyczącą ludzkiej krwi oraz jej rodzajów; podobno znał i tylko rozwinął odkrycia medycyny arabskiej dotyczące tych zagadnień, zwłaszcza Ibn Nafisa. Zajmował się też w szerokim zakresie embriologią. Rezultaty jego badań spotykały się na ogół z potępieniem i krytyką i nie wpłynęły na ówczesne praktyki medyczne, mimo to skłoniły innych uczonych do ich pomyślnego i twórczego kontynuowania. W _De generationes animalium_ Harvey rozważał kwestię rozwoju zarodków zwierzęcych.
14.
Właśc. Jean François Fernel (1497?–1558), francuski lekarz, matematyk, astronom i erudyta; wprowadził termin „fizjologia” jako nazwę nauki o działaniu i funkcjach narządów ciała, opisał po raz pierwszy kanał kręgowy. Jako medyk królewski zdobył ogromny majątek; od jego nazwiska nazwano jeden z kraterów na Księżycu.
15.
Jacques Ferrand, francuski lekarz żyjący na przełomie XVI i XVII wieku, autor traktatu _Erotique mélancolie_ (1610); Robert Burton (1577–1640), angielski autor słynnego dzieła _The Anatomy of Melancholy,_ obszernej rozprawy psychologicznej o melancholii miłosnej i religijnej, ich przyczynach, objawach i lekach na nie, wspomina tam jego osobę oraz tytuł rzeczonego dzieła.
16.
Chodzi o holenderskiego lekarza Levinusa Lemniusa (1505–1568), którego bardzo popularne dzieło _Occulta naturae miracule_ (1559) było zbiorem rozmaitych informacji – prawdziwych i zmyślonych – o tajemnicach natury.
17.
Rodericus à Castro (1541–1628), autor _De universa mulierum medicina_ (1603), profesor medycyny na uniwersytecie w Pizie, autor m.in. traktatu o wewnętrznych (cielesnych) źródłach żeńskiej melancholii oraz bodźcach zewnętrznych ów stan wywołujących, a także o środkach zaradczych. Wspomina go R. Burton w _The Anatomy of Melancholy._
18.
Pochodzący z rodziny medyków Jean Héroard (1551–1628), nim został lekarzem przyszłego króla Ludwika XIII, pełnił podobną funkcję na dworach Karola IX (początkowo opiekował się jednak tylko… końmi monarchy) oraz Henryka III i IV. Na prośbę tego ostatniego został lekarzem osobistym jego syna. Prowadzony przez niego _Journal,_ zachowany do naszych czasów w sześciu tomach, jest nie tylko zapisem medycznym, ale nieocenionym źródłem informacji o życiu codziennym dworu królewskiego oraz cechach charakteru, funkcjonowaniu organizmu i przyrodzonych skłonnościach infanta.
19.
Jedna z postaci _Opowieści kanterberyjskich_ Geoffreya Chaucera.
20.
_Gdy jesteśmy w świątyni,_
_Uklękniemy, jak czynią_
_Pobożnisie zwyczajni,_
_Którzy, by wielbić Boga,_
_Kornie klęczą u proga_
_Wielkiej kościoła tajni._
_Lecz gdy w łożu legniemy,_
_Chętnie naśladujemy_
_W lubieżnych, ciasnych splotach_
_Kochanków, co dowolnie,_
_Swobodnie a mozolnie_
_Lubują się w pieszczotach._
Przeł. Anna Ludwika Czerny. Cyt. za: Jerzy Lisowski, _Antologia poezji francuskiej_ t. I, Warszawa 2001, s. 407–408.
21.
Scévole de Sainte-Marthe, humanista, żołnierz, polityk i urzędnik (1536–1623), pochodził ze znakomitej rodziny francuskich humanistów; był również m.in. merem i dowódcą garnizonu Poitiers oraz podskarbim korony francuskiej. Wraz z bratem bliźniakiem, Ludwikiem, opracował słynną _L’Histoire généalogique de la Maison de France,_ historię genealogiczną wielkich rodzin Francji.
22.
Do napisania tego dzieła zainspirowała go poważna choroba i wyzdrowienie jego maleńkiego synka. Pierwsza część dotyczy opieki nad dzieckiem w okresie ciąży matki, druga omawia okres niemowlęctwa, trzecia – najczęstsze przypadłości dziecięce.
23.
Pietro Bembo, słynny włoski uczony epoki Renesansu (1470–1547), wszechstronny erudyta i kolekcjoner; w 1539 mianowany przez papieża Pawła III kardynałem, oficjalny kronikarz Republiki Weneckiej, wieloletni przyjaciel Lukrecji Borgii, a także najwybitniejszych ówczesnych ludzi Włoch; biskup Gubbio i Bergamo. Rozmiłowany w kulturze klasycznej, doprowadził do perfekcji styl języka włoskiego i łacińskiego, w których tworzył liczne dzieła literackie i naukowe, a także słynne listy. Wydawca włoskich wierszy Petrarki.
24.
Andrea Navagero (1483–1529), włoski pisarz i dyplomata, oficjalny kronikarz Republiki Weneckiej, ambasador na dworach królów Francji – Karola V i Franciszka I. Napisał m.in. _Podróż do Hiszpanii i Francji_ (1563) oraz zbiór poezji _Lusus._
25.
Girolamo Frascatoro (1483–1533), szesnastowieczny lekarz z Werony, wraz z Kopernikiem studiował w Padwie filozofię i medycynę, był lekarzem ojców Soboru Trydenckiego. Sławę przyniosło mu dzieło _Syphilis, sive morbus gallicus (Syphilis, czyli o chorobie galijskiej)_ (1530), które ukazało się potem w Europie w setkach wydań. Bohaterem jest pasterz Syphilus, ukarany przez boga Słońce chorobą weneryczną. Sam autor przypisał jednak pochodzenie tej choroby (której nazwa „syfilis” przyjęła się dopiero na przełomie XVIII i XIX w.) niekorzystnemu ułożeniu ciał niebieskich. On sam opublikował też później traktat o chorobach zakaźnych, w którym m.in. przewidział istnienie bakterii.
26.
Chodzi o zachowany w dolinie rzeki Gargon we Francji akwedukt Pont du Gard, odcinek rzymskiego akweduktu wzniesionego w latach 26–16 p.n.e. na polecenie Marka Agryppy. Odcinek Pont du Gard to trzypiętrowa arkada o wysokości 49 m i szerokości 27 m. Wspaniały zabytek sztuki inżynierskiej i budowlanej starożytności.
27.
Théophraste Renaudot (ur. w 1586 w Loudun – zm. 1653 w Paryżu), medyk z wykształcenia, w 1612 mianowany lekarzem królewskim; w 1617 założył instytucję przypominającą współczesne biuro pośrednictwa pracy przeznaczone dla osób najuboższych oraz dostarczające informacji zamożnym filantropom o potrzebujących pomocy. W 1618 mianowany _commissioner-general_ do spraw ubogich Francji; po konwersji na katolicyzm korzystał w swoich przedsięwzięciach z pomocy kardynała Richelieugo. W 1631 założył sprzyjającą swojemu protektorowi i opiekunowi „Gazette” – pierwszą francuską gazetę, od 1762 znaną jako „Gazette de France”, w rok później rodzaj bezpłatnych studiów medycznych. Poczynając od 1640, zapoczątkował bezpłatne konsultacje lekarskie dla najuboższych. Sprzeciwił się temu wydział medyczny Uniwersytetu Paryskiego, wspierany przez parlament wrogi kardynałowi. Dzięki dekretowi Ludwika XIII z 14 lipca 1641 mógł kontynuować działalność, jednak po śmierci króla i Richelieugo, oskarżony o szerzenie zarzutów pod adresem tego pierwszego o sprzyjanie luteranizmowi oraz o oszczerstwa przeciw Annie Austriaczce, został obłożony zakazem praktyk medycznych. Nie poddał się jednak, założył inną instytucję służącą pomocą lekarską ubogim. Ostatnie lata życia poświęcił całkowicie „Gazette”. Uchodzi za twórcę dziennikarstwa francuskiego; założył także biuro adresowe, będące czymś w rodzaju współczesnej agencji prasowo-reklamowej.
28.
W roku 1642 rozpoczął także śledzenie pierścieni Saturna.
29.
William Blake, _Małżeństwo Nieba & Piekła,_ przeł. Franek Wygoda, Wrocław 2002, s. 41.
30.
Mt 5, 25. Cyt. za: _Biblia Tysiąclecia,_ wyd. III, Warszawa 1982. Wszystkie cytaty biblijne pochodzą z tego wydania.
31.
Termin stworzony przez G.W. Leibniza (1646–1716), filozofa i matematyka; w przeciwieństwie do nacechowanej egoizmem miłości własnej, jest to bezinteresowna miłość do innych ludzi, skłaniająca do właściwych moralnie działań osoby prawe i cnotliwe, niekierujące się korzyściami osobistymi. Pragnąc jednak znaleźć złoty środek pomiędzy egoizmem i altruizmem, Leibniz przypisuje takiej miłości pewien rodzaj psychologicznego egoizmu, por. np. jego _Codex Iuris Gentium._
32.
Sposób prześladowania francuskich hugenotów wprowadzony w 1681 roku przez markiza de Louvois, ministra wojny Ludwika XIV. Polegał on na wyznaczaniu kwater dla dragonów, najbardziej awanturniczych żołdaków ówczesnej Francji, w domach hugenotów. Obowiązek zapewnienia im kwater nie dotyczył jednak hugenotów, którzy przeszli na katolicyzm, toteż kilkanaście tysięcy członków tej grupy wyznaniowej dokonało takiej konwersji, co w rezultacie doprowadziło do odwołania przez Ludwika XIX edyktu nantejskiego. Jednak ponad 50 tys. rodzin hugenockich wyemigrowało – ze znacznym uszczerbkiem dla francuskiej gospodarki i kultury.
33.
Concino Concini, conte delia Penna, markiz d’Ancre, z czasem marszałek (?–1617), włoski awanturnik i minister Ludwika XIII, przybył do Francji w orszaku Marii Medycejskiej, żony Henryka IV, i po małżeństwie z jedną z dam dworu królowej zrobił szybką karierę, w czym pomógł mu lotny umysł, spryt i niepospolite zdolności. Popierał Richelieugo, jednak znienawidzony przez możnych i szlachtę popadł w niełaskę. Ludwik XIII, działając z poduszczenia swojego faworyta Charles’a de Luynes, nakazał baronowi de Vitry, dowódcy straży przybocznej, aresztowanie go; według niektórych historyków, zażądał wtedy jego uśmiercenia. Zginął z ręki żołnierzy, wzywając pomocy, co uznano za „próbę stawiania czynnego oporu”, a jego ciało rozszarpał tłum. Żonę Conciniego skazano na śmierć za uprawianie czarów.
34.
Charles d’Albert, duc de Luynes (1578–1621) był konetablem Francji. Jako faworyt Delfina, który został potem królem Ludwikiem XIII, szybko zyskał jego łaski, ponieważ dzielił jego pasję do łowiectwa. Mianowany w roku 1615 dowódcą garnizonu Louvres i królewskim doradcą, a w rok później Wielkim Sokolnikiem Francji, wywierał silny wpływ na króla oraz intrygował przeciw królowej matce Marii Medycejskiej. Zrobił dużą karierę, zajmując coraz to nowe stanowiska w państwie; poślubił też księżną de Rohan, córkę diuka Montbazon. Od 1619 zarządca Pikardii, stłumił dwa bunty szlachty (w 1620 i 1621). Zyskał wielu wrogów, uważających go za drugiego Conciniego, zmarł na febrę podczas kampanii wojennej przeciw protestantom.
35.
Pod pojęciem „humor” należy w tym wypadku rozumieć dawny termin medyczny wyrażający proporcję czterech głównych płynów organicznych: krwi, flegmy oraz żółtej i czarnej żółci, od czego miało zależeć zdrowie i charakter człowieka, a także (w XVII w.) jego usposobienie, skłonności, gust, smak i nastrój.
36.
Chodzi o Jean-Louisa Gueza de Balzaca (1597–1654), francuskiego pisarza, członka Académie Française, autora słynnego dzieła _Lettres_ (1624, zbiór drugi ukazał się w 1636, a w rok później zbiór trzeci: _Recueil de nouvelles lettres),_ zawierającego listy do przyjaciół, znajomych (m.in. znamienitych dworzan), będące arcydziełami stylu, jasności wyrazu i precyzji, ale także idiomatyki. Listy te (choć często o błahej treści i pisane w afektowanej manierze) nadały nową jakość francuskiej prozie. Dlatego też Balzac uchodzi za jej reformatora; opublikował on również m.in. _Le Prince,_ pean na cześć króla Ludwika XIII (1631).
37.
_Powodów miałem dosyć_
_By wybrać męża tego,_
_Gdy cześć zamierzam głosić_
_Z współczesnych największego;_
_Bez wielu słów, swobodnie_
_Niech chwali go wymowna_
_Ma laudacyja godnie._
_Nikt jemu nie dorówna._
Przeł. Beata Spieralska.
38.
_Jam kłamał, moja uwielbiona._
_Żeś naga drżała w mych ramionach_
_W miodnej nocy upale;_
_Biada mi! Burzy tej szalonej_
_Jeszczem nie zaznał wcale._
Przeł. Jadwiga Dackiewicz. Cyt. za: Jerzy Lisowski _Antologia poezji francuskiej, op. cit.,_ s. 479.
39.
Jacques Tahureau (1527–1555), francuski uczony, żołnierz i poeta, zmarł w rok po wydaniu pierwszego tomu wierszy zawierającego kilkanaście sonetów i ód; pośmiertnie ukazały się także jego filozoficzne _Dialogues._
40.
_Żegnaj, moja najmilsza,_
_Żegnaj, ma słodka kochanko,_
_Żegnaj, frywolne kolanko,_
_Żegnajcie, piersi i sutki,_
_Żegnajcie, dłonie mięciutkie,_
_Żegnajcie, serce i oczy,_
_Żegnaj, mój skarbie uroczy!_
_Lecz zanim się z tobą rozstanę,_
_Zanim odejdę w nieznane,_
_Niech pieszczę znów twoje ciało_
_Tę krągłość jak marmur białą._
Przeł. Beata Spieralska.
41.
Roger de Rabutin, hrabia de Bussy (1618–1693), znany jako Bussy-Rabutin, francuski żołnierz i autor pamiętników. Służył pod różnymi dowódcami w kilku wojnach i kampaniach (m.in. walczył w Hiszpanii oraz w obozie Frondy, przeszedł jednak na stronę króla), prowadził życie hulaszcze, awanturnicze i obfitujące w skandale. Próżny, wyniosły i dumny, miał zdolność do komponowania wulgarnych i paszkwilanckich _chansons._ W 1659 popadł w niełaskę z powodu udziału w orgii seksualnej w Roissy opodal Paryża podczas Wielkiego Tygodnia, co wywołało ogromny skandal. Zmuszony do wyjazdu do swoich włości, napisał tam dla kochanki, madame des Montglas, słynne dzieło erotyczne (wzorowane na _Satyrikonie_ Petroniusza) _Histoire amoureuse des Gaulles,_ zawierające szkice o intrygach i prowadzeniu się dam królewskiego dworu. Utwór ten krążył potem w wielu odpisach, zaopatrywany w „ciągi dalsze” przez anonimowych autorów. 17 kwietnia 1665 zesłany do Bastylii, pozostawał tam rok, potem zmuszony do wycofania się do swoich włości, gdzie przebywał 17 lat. W 1682 podjął nieudaną próbę powrotu na dwór monarszy. Po jego śmierci opublikowano _Mémoirs,_ znakomite wspomnienia o cechach romansu historycznego, a zarazem powieści przygodowej.
42.
Chodzi zapewne o François de Marsillaca (1613–1680), francuskiego moralistę, żołnierza, pisarza.
43.
Być może chodzi o Jacques’a d’Armagnaca, księcia Nemours (1433–1477); jako zarządca Paryża zbuntował się on przeciw Ludwikowi XI, który skazał go na śmierć. Jest to jednak wyłącznie domysł tłumacza, któremu nie wiadomo, czy pozostawił jakiekolwiek dzieło o tematyce erotycznej, ani też czy wsławił się jakimiś znacznymi podbojami miłosnymi.
44.
Philibert, comte de Gramont (1621–1707), francuski arystokrata, polityk, żołnierz, intrygant, awanturnik, poszukiwacz przygód. Służył m.in. pod rozkazami księcia Tomasza Sabaudzkiego; Antoine’a, marszałka Gramont, oraz księcia Kondeusza; walczył w 1624 w Hiszpanii i Flandrii. Od 1662 przebywał na dworze brytyjskiego króla Karola II; poślubił tam Elizabeth Hamilton, w 1664 powrócił do Francji, odtąd na polecenie Ludwika XIV wykonywał drobne misje dyplomatyczne, z których czerpał pokaźne profity. W wieku 75 lat nękany ciężką chorobą pojednał się z Kościołem; pięć lat później dostarczył swojemu szwagrowi Antoine Hamiltonowi materiały do swoich słynnych i stanowiących arcyciekawy dokument epoki _Pamiętników (Mémoirs)._ Bezsprzecznie to Hamilton był ich autorem, ponieważ Philibert nie miał zdolności literackich. Gdy rękopis był gotowy, sprzedał go za 1500 franków, które sobie przywłaszczył. _Pamiętników_ nie chciała dopuścić do druku (z uwagi na skandalizującą, plotkarską i pornograficzną zawartość, a także na… szacunek wobec będącego w podeszłym wieku autora) cenzura; zakaz jednak uchylono po osobistej interwencji Philiberta u władz. Dzieło ukazało się drukiem w 1713. W opinii historyków, badaczy kultury i obyczajów uchodzi za najlepszy opis swobodnych zwyczajów panujących na dworze brytyjskiego monarchy Karola II.
45.
Maksyma Alfreda lorda Tennysona (1809–1892), angielskiego poety, pochodząca z _In memoriam_ (1850). Cyt. za: Henryk Markiewicz i Andrzej Romanowski, _Skrzydlate słowa._ Seria druga, Warszawa 1998, s. 594.
46.
Maksymę Tennysona _(„There lives more faith in honest doubt…”)_ sparodiował Samuel Butler (1835–1902), powieściopisarz, autor słynnej satyry _Erewhon_ – słowami: _„There lives more doubt in honest faith…”._
47.
Chodzi o Charlesa Braudlaugha (1833–1891), brytyjskiego polityka, dziennikarza i działacza związkowego, ale przede wszystkim wybitnego wolnomyśliciela i ateistę, zwolennika postępu społecznego (lecz przeciwnika socjalizmu).
48.
William Shakespeare, _Burza,_ akt 4, scena 1, przeł. Leon Ulrich.
49.
_Rodzaj wszelaki na ziemi: i ludzi, i dzikie zwierzęta,_
_Wszelki też wodny twór, i bydło i ptactwo barwiste_
_Chwyta płomienny szał – dla wszystkich miłość jednaka._
Wergiliusz, _Georgiki,_ księga III, ww. 242–246. Cyt. za: Wergiliusz, _Bukoliki i Georgiki_ (wybór), przeł. i oprac. Zofia Abramowiczówna, Wrocław 1953, s. 92.
50.
_Palmy skłaniają się ku wzajemnych przymierzom,_
_Topola wzdycha za paktem z topolą,_ _Platany platanom, olsze odpowiada olcha._
Przeł. Beata Spieralska. Jest to fragment _Epithalamium de Nuptis Honorii Augusti_ Klaudiana (ok. 370–ok. 402), jednego z ostatnich poetów cesarskiego Rzymu, uchodzącego za ostatniego wielkiego poetę świata antycznego. Jego utwory są dla historyków praktycznie głównym źródłem wiedzy o wodzu rzymskim Flawiuszu Stilicho oraz o barbarzyńskich najeźdźcach na Rzym w owych czasach.
51.
„Szpetna rzecz – stary żołnierz, szpetna – starcza miłość”. Owidiusz, _Amores,_ księga 1, elegia IX, przeł. Beata Spieralska.