Filary czy puzzle? - ebook
Filary czy puzzle? - ebook
Etyka, obok mądrości i medytacji, stanowi jeden z trzech filarów buddyzmu: punkt wyjścia i podstawę ścieżki buddyjskiej. Jest jednak rozumiana inaczej niż w chrześcijaństwie.
Dzięki tej książce dowiesz się m.in., jak rozumieć i stosować podstawowe wskazania czy jak nauki moralne oddziaływają na przekonania i wybory dokonywane w codziennym życiu przez buddystów (dotyczy to m.in. stosunku do natury, wegetarianizmu, zdrowia i choroby czy postaw wobec kobiet).
Każde zagadnienie przedstawione jest na szerokim tle historycznym, co pozwala na pokazanie ewolucji poszczególnych idei oraz wskazanie źródeł wewnętrznego zróżnicowania w ramach samego buddyzmu.
Podstawę źródłową stanowią zarówno źródła zastane (książki, prasa, wydawnictwa buddyjskie, internetowe fora buddyjskie), jak i wywiady przeprowadzone przez autorkę z polskimi buddystami.
Beata Łazarz – antropolożka kulturowa i historyczka sztuki; doktor nauk humanistycznych. Zajmuje się m.in. związkami teologii i sztuki oraz wpływem idei etycznych na różne sfery kultury. Autorka książki Płeć przerażającego. O wizerunkach terrorystek w sztuce (IS PAN 2016), współredaktorka tomu Krytyka artystyczna kobiet. Sztuka w perspektywie kobiecego doświadczenia XIX-XXI wieku (IS PAN 2019). Publikuje m.in. w „Tekstach Drugich”. Praktykująca buddystka.
Kategoria: | Literatura faktu |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8143-694-6 |
Rozmiar pliku: | 1,3 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
W powszechnej świadomości buddyzm jest kojarzony z dobrocią i wysokimi standardami etycznymi¹. Ich przestrzeganie uważa się za podstawę praktyki buddyjskiej – XIV Dalajlama często powtarza: „Moją religią jest dobroć”. Buddyści – by w ogóle mogli określać się tym mianem – powinni zatem głęboko przyswoić sobie ideały współczucia i miłującej dobroci² oraz wynikające z nich wskazania, czyli podstawowe zalecenia moralne. Na tej podstawie każda z tradycji i szkół formułuje swój kodeks etyczny. Przyjęcie wskazań, zwłaszcza w tradycji zen, ma również wymiar tożsamościowy, gdyż wiąże się z nadaniem imienia dharmy, które stanowi swoiste potwierdzenie „pasowania” na buddystę.
Wskazania są przy tym zbliżone do Dekalogu, przez co zdają się mieć wydźwięk uniwersalny, a przynajmniej zbieżny z zasadami głoszonymi przez chrześcijaństwo. Na Zachodzie wiedza na temat buddyjskich zasad etycznych rozpowszechniła się wraz z publikacją napisanego w 1881 roku przez Henry’ego Olcotta (1832–1907), założyciela Towarzystwa Teozoficznego³, _Katechizmu buddyjskiego_⁴. Polski tłumacz podpisujący się inicjałami W.Z. podkreślał w przedmowie, iż buddyzm „szczególniej zasłużył na uwagę badaczy tem i przez to, że stworzył on wzniosłe zasady moralności, oparł je zaś na tak szerokiej filozoficznej podstawie, stworzył systemat tak zdumiewająco wielki i prawdziwy, że nauka współczesna nie tylko go nie obala, lecz przeciwnie każdą zdobyczą swą za nim świadczy”⁵. I to właśnie ta filozoficzna podstawa przesądziła o przełomowym znaczeniu etyki buddyjskiej. Jak zwrócił uwagę wybitny francusko-niemiecki teolog i duchowny luterański Albert Schweitzer (1875–1965):
Budda dał Indiom coś, czego dotąd nie znały: etykę opartą na systemie filozoficznym. Do tej pory obowiązywały tylko tradycyjne zasady moralne. A żeby moralność mogła się w pełni rozwinąć, musi nad nią zapanować myśl próbująca ustalić jej fundamentalną zasadę, określającą wymagane obowiązki i cnoty. Uznając miłosierdzie za taką zasadę, Budda tchnął w indyjską moralność nowe życie⁶.
Etyka stanowi, obok mądrości i medytacji, jeden z trzech niekwestionowanych fundamentów każdego z podstawowych nurtów, które wykształciły się w ramach buddyzmu: therawady, mahajany i wadżrajany. Rozumienie i przestrzeganie zasad moralnych jest ważną częścią ścieżki prowadzącej do oświecenia – wykroczenia poza kondycję ludzką, które ma umożliwić człowiekowi wyzwolenie się od wszelkiego zła, jakie go przytłacza na ziemi, i uzyskanie stanu niezmąconego i ostatecznego szczęścia. We wszystkich tradycjach etyka stanowi punkt wyjścia i podstawę ścieżki buddyjskiej, a moralne postępowanie w codziennym życiu – świadectwo stopnia zaawansowania na niej. Jest dostępna dla wszystkich, mnichów i świeckich, choć odnoszą się do nich odmienne reguły i oczekiwania.
Obraz nieco komplikują różnice w podejściu do wskazań w ramach poszczególnych tradycji i szkół buddyjskich. Dotyczą one zarówno odmiennego ich formułowania i rozumienia, jak i ich mocy wiążącej: wskazania są traktowane rygorystycznie i dosłownie lub, przeciwnie, kwestionowane jako konwencje, zbiory reguł, które stosowane zbyt sztywno oddalają nas od zasadniczego celu, jakim jest oświecenie. Jedni zwracają w tym kontekście uwagę, że jest wiele ścieżek, którymi można podążać na ten sam szczyt, inni przedstawiają różnice w rozumieniu zasad moralnych jako zdradę etycznych podstaw buddyzmu, nierzadko odwołując się do argumentu równi pochyłej: nawet drobne odstępstwo od tego, co komuś wydaje się właściwe, zostaje uznane za symptom upadku, który musi prowadzić do katastrofalnych skutków. Typowa jest wypowiedź (z facebookowej dyskusji) wyznawcy z kręgu therawady: „w tradycji zen dozwolone są nawet małżeństwa , choć sugestia Buddy dotycząca celibatu jest jednoznaczna. Nie dziwi więc, że niektóre zakony wykorzystywały buddyzm nawet do szkolenia zawodowych morderców (Shaolin)”. Przedmiotem niekiedy gorących dyskusji bywają – obok celibatu mnichów – zagadnienia z pozoru tak odmienne, jak pozycja kobiet, ochrona natury, wegetarianizm, dopuszczalność używek czy metody leczenia.
Na naszych oczach dokonuje się przy tym proces dostosowywania nauk i praktyk buddyjskich do realiów współczesnego świata Zachodu. Nie jest to zresztą zjawisko nowe – nauczanie Gautamy od wieków zmieniało formy i obrastało kolejnymi znaczeniami praktycznie w każdym azjatyckim kraju, do którego dotarło: na Tajwanie, w Birmie, Kambodży, Chinach, Japonii, Korei, Wietnamie, Tybecie, Mongolii… Buddyzm od dawna nie jest monolitem ani w sensie doktrynalnym, ani obrzędowym, ani organizacyjnym. Potrzebę zmodernizowania „bycia buddystą” na modłę zachodnią dostrzegał już w latach 70. XX wieku Philip Kapleau (1912–2004), który uznał, że pewne kulturowe – w jego przypadku japońskie – formy można zmienić bez straty dla istoty nauczania. Kapleau widział więc potrzebę wprowadzenia „śpiewanych zachodniojęzycznych wersji podstawowych sutr, charakterystycznego zachodniego stroju, pozwalającego na łatwe krzyżowanie nóg w zazen, buddyjskich imion o zachodnim brzmieniu dla osób wyświęconych lub przyjmujących wskazania oraz ceremonii, form zachowania, rytuałów odpowiednich dla naszych zachodnich obyczajów”⁷. Jak widać, skupił się na formach zewnętrznych. W Polsce XXI wieku – podobnie jak na całym świecie, Zachodzie i Wschodzie – toczą się spory na temat pewnych elementów nauczania, które wpływają na rozumienie samej istoty nauk i na codzienne wybory świeckich wyznawców. Towarzyszy temu, obserwowany zresztą także wśród chrześcijan, proces indywidualizowania postaw religijnych i słabnięcia wiary w niektóre dogmaty. Prowadzi to także do kwestionowania zasad etycznych lub prób ich reinterpretacji.
W rozmowach osoby prowadzące grupy przyznają, że zbyt często zapomina się, czemu ma służyć buddyjska praktyka, natomiast szeregowi polscy buddyści niezbyt chętnie mówią o zasadach moralnych. Dość typową pierwszą reakcją jest podkreślanie, że „wskazania to nie przykazania”, ponieważ stosowanie się do nich jest wynikiem swobodnego wyboru i nie podlega żadnej zewnętrznej sankcji („tam na górze nie ma nikogo, kto by nas rozliczał z ich przestrzegania”). Zwraca się uwagę, że przyjęcie wskazań jest dobrowolne, a w niektórych szkołach można zobowiązać się do przestrzegania tylko części z nich. Ponadto są one przeważnie formułowane jako określenie kierunku pracy nad sobą (sformułowania typu „postanawiam” czy „ślubuję powstrzymywać się”), a nie jako bezwzględny nakaz. Bywa stąd wyprowadzany wniosek, że w istocie można robić to, na co ma się ochotę, a wewnętrzne impulsy są niekiedy utożsamiane z głosem głębokiej wrodzonej mądrości, wręcz tożsamej z naturą buddy.
Buddyzm, ze swoją niedogmatyczną naturą, otwarciem na doświadczenie, podkreślaniem wolności, stał się dla jednych ważną ścieżką duchową, dla innych zaś – jednym z elementów budowania swojej tożsamości. Są tacy, którzy traktują go jako mocny i spójny fundament własnej postawy życiowej, i tacy, dla których jest on źródłem inspiracji i zasobem elementów wykorzystywanych w tworzeniu synkretycznych konstrukcji, zawierających dość dowolnie wybrane idee zaczerpnięte z różnych tradycji buddyjskich, a nierzadko także z innych religii i systemów filozoficznych. Postulowane przez mistrzów i nauczycieli zalecenia dotyczące długotrwałej, konsekwentnej i wymagającej praktyki (obejmującej wczesne wstawanie, wielogodzinne medytacje, rygor i porządek dnia, dietę wegetariańską, trzeźwość) oraz przestrzeganie zasad moralnych w codziennym życiu bywają traktowane jako cenna metoda osiągnięcia celu religijnego albo jako rodzaj orientalnego sztafażu czy wręcz survivalu, podejmowanego w celach rekreacyjnych lub dla podbudowania poczucia własnej wartości, jednak bez autentycznego i głębokiego zaangażowania.
Jednocześnie system etyczny buddyzmu, z którego wyrastają wskazania, wpływa w mniejszym lub większym stopniu na postawy życiowe właściwie wszystkich wyznawców i sympatyków, stanowiąc ważne – choć nie zawsze uświadamiane – kryterium dokonywanych przez nich wyborów nie tylko dotyczących relacji z innymi ludźmi, lecz także w kwestiach takich, jak ekologia, stosunek do zwierząt, wybór diety czy dbanie o zdrowie.
Pojawia się zatem – ujmując zagadnienie językiem buddystów odnoszących się na Facebooku do tematu wskazań – pytanie: „Co to i po co to?”. Czym więc jest buddyjska etyka i jaką odgrywa rolę w życiu polskich buddystów? I czy jej znaczenie ogranicza się tylko do tego niewielkiego środowiska, czy też wywiera wpływ także na postawy Polaków niebędących buddystami?Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książki
1.
Kluczowe tu pojęcia „etyka” i „moralność” będę stosowała zamiennie, odnosząc je do sfery przekonań i norm związanych z oceną, co jest dobre, a co złe. Wprawdzie nierzadko spotykane jest rozróżnienie: „moralność” jako ogół ocen i norm moralnych przyjętych w danej społeczności oraz „etyka” jako refleksja teoretyczna badająca te oceny i normy, jednak chyba najczęstsze jest stanowisko przyjmujące równoważność tych pojęć.
2.
Miłująca dobroć (pāli _metta_). Wyjaśnienie podstawowych pojęć i terminów buddyjskich zawiera _Glosariusz_.
3.
Towarzystwo Teozoficzne – organizacja powstała w 1875 r. w Nowym Jorku z inicjatywy Heleny P. Bławatskiej, pułkownika H.S. Olcotta i W.Q. Judge’a, wyznająca światopogląd teozoficzny. Dewizą towarzystwa jest: „nie ma Religii wyższej nad prawdę”. Głównymi celami Towarzystwa były: 1. tworzenie zalążka braterstwa wszystkich ludzi bez względu na różnice rasy, wyznania, pochodzenia społecznego czy koloru skóry; 2. rozwijanie studiów porównawczych religii, filozofii i nauki, aby dotrzeć do „tradycji pierwotnej”; 3. badanie nieznanych praw natury i ukrytych mocy człowieka. W Polsce z ruchem teozoficznym związani byli m.in.: W. Dynowska, E. Orzeszkowa, M. Rodziewiczówna, K. Stabrowski, M. Tokarzewski-Karaszewicz.
4.
_Katechizm_ w zamyśle autora miał służyć odrodzeniu religii buddyjskiej na Cejlonie i pośrednio przyczynić się do społecznej i politycznej emancypacji tamtejszej ludności. W krótkim czasie przetłumaczono go na kilkanaście języków europejskich i azjatyckich, co spowodowało wzrost zainteresowania tą religią na Zachodzie. Na podstawie jego 14. (!) wydania już w 1888 r. ukazał się polski przekład pod tytułem _Zasady filozofii i moralności buddyjskiej według kanonu szkoły południowej_.
5.
W.Z., _Przedmowa tłumacza_, w: Olcott 1888, s. 6.
6.
Schweitzer 1993, s. 86.
7.
Kapleau 1985b, 261–262.
8.
W.Z., _Przedmowa tłumacza_, w: Olcott 1888, s. 6, 12.
9.
Olcott 1888, s. 18.
10.
Schayer 1938, s. 200–201.
11.
Nehru 1957, s. 115.
12.
Nehru 1957, s. 165.
13.
Imię pochodzące od słowa _śramana_ (pāli _samana_), oznaczającego wędrownego ascetę (dosł. „umartwiający się”). To określenie, przeciwstawiające ascetów braminom, przylgnęło do Buddy i jego uczniów.
14.
Zapolska 1958, s. 428.
15.
Dębicki 1896, s. 67, 70.
16.
Czuj 1917, s. 49–50.
17.
Dębicki 1896, s. 68.
18.
Czuj 1917, s. 53.
19.
Pawlik 2010, s. 39–40.
20.
Informacje o ważnych mistrzach duchowych, nauczycielach oraz osobach popularyzujących nauki i idee etyczne buddyzmu w Polsce zawarte są w _Słowniku najważniejszych postaci_.
21.
Są to m.in. grupy Uśmiech Buddy, Cud uważności /Mindful Living i Dotyk Ziemi.
22.
Thich Nhat Hanh 2012, s. 34–35.
23.
_Spotkanie Dalajlamy z dziennikarzami w Warszawie_, maj 2000; www.buddyzm.edu.pl/cybersangha/page.php?id=921; dostęp 21.06.2021.
24.
Dalajlama 2000, s. 129–130.
25.
Silva 1998, s. 94.
26.
Dhammapada, werset 165, s. 18.
27.
W obrębie samsary wyróżnia się sześć światów czy poziomów egzystencji: świat istot piekielnych, głodnych duchów, zwierząt, ludzi, półbogów i bogów.
28.
Gampopa 2010, s. 130.
29.
Przez ten termin rozumie się nieznajomość Czterech Szlachetnych Prawd, niezrozumienie pustki i współzależności oraz niewłaściwe poglądy.
30.
Oldenberg 1994, s. 279–280, 291–292.
31.
Dhammapada, werset 183, s. 20.
32.
Dhammapada, wersety 1–2, s. 1.
33.
Seung Sahn 2005, s. 76.
34.
Seung Sahn 2005, s. 125.
35.
Seng Tsan, _Strofy wiary w umysł_; cyt. za: Kapleau 1985b, s. 181.
36.
Layman 2021, s. 79.
37.
Kapleau 1985b, s. 7.
38.
Dalajlama 2000, s. 73.
39.
Dalajlama 2000, s. 30.
40.
_Mowa o miłującej dobroci_, przeł. P. Jagodziński; http://sasana.pl/khp-9-vii; dostęp 8.06.2021.
41.
Seung Sahn 2005, s. 192.
42.
Seung Sahn 2005, s. 18.
43.
Dhammapada, wersety 9–10, s. 10.
44.
Carus 1969, s. 66.
45.
_Madżdżhimanikaja_ II 197; cyt. za: Mejor 2001, s. 116.
46.
_Sāmaññaphala Sutta_, _Sutta o Owocach Kontemplacyjnego Życia_; cyt. za: Schlingloff 2004, s. 51.
47.
Dhammapada, wersety 246–247, s. 26.
48.
Więcej na ten temat w rozdziale _„Zachować czystość” czy „być wrażliwym i odpowiedzialnym”?_
49.
Więcej na ten temat w rozdziale _Jasny umysł czy głęboki wgląd?_
50.
_Mowa do Siṅgāli (Siṅgāla Sutta_), przeł. P. Jagodziński; http://sasana.wikidot.com/dn-31-vil; dostęp 8.06.2021.
51.
_Mowa o miłującej dobroci_, przeł. P. Jagodziński; http://sasana.pl/khp-9-vil; dostęp 8.06.2021.
52.
_Mahaczundasutra,_ cyt. za: Mejor 2001, s. 113.
53.
Ten temat zostanie rozwinięty w rozdziale _Kobiety na ścieżce do wyzwolenia_.
54.
Rhys Davids 1912, s. 159.
55.
Sobór w Waisiali odbył się około 386 r. p.n.e. za panowania króla Kalasoki.
56.
Landlaw, Bodian, Bühnemann 2019, s. 85.
57.
_Sutra Sieci Brahmy_ (_Brahmadżala Sutra_), przełożył i wstępem opatrzył Czcigodny Kanzen ; https://mahajana.net/biblioteka/teksty/sutra-sieci-brahmy#subsection2–3-3; dostęp 6.07.2021.
58.
Termin ten oznacza najwyższy możliwy poziom rozwoju. Zaawansowani praktykujący mogą wcześniej osiągnąć trzy niższe poziomy Szlachetnych Osób (_ariya-puggala_): wstępujący-w-strumień (_sotāpanna_), raz-powracający (_sakadāgāmi_) i nie-powracający (_anāgāmī_); zob. np. Nyanatiloka Mahathera, słownik buddyjski, hasło _Ariya-puggala_, http://sasana.wikidot.com/ariya-puggala; dostęp 8.06.2021.
59.
_Ślubowania sodziongu mahajany_; https://www.benchen.org.pl/pl/program/kagju-mynlam-polska/slubowania-sodziongu-mahajany; dostęp 13.06.2021.
60.
_Wskazania w soto zen_; http://bukkoin.net/wskazania-zen; dostęp 11.05.2021.
61.
Kanzen, _Wyjaśnienie jukai_; https://mahajana.net/biblioteka/teksty/wyjasnienie-jukai; dostęp 17.06.2021.
62.
Konrad 2019, s. 195–196.
63.
Hae Mahn Sunim, _O trzech poziomach wskazań_; http://www.zen.warszawa.pl/o-trzech-poziomach-wskazan; dostęp 8.10.2021.
64.
Jongmae Kenneth Park (ur. 1954) – patriarcha Korean Buddhist Taego Order – America – Europe, założyciel Instytutu Studiów Buddyjskich w Austrii (IBS) i Międzynarodowego Towarzystwa Mook Rim. Od 2015 r. regularnie odwiedza Polskę i sprawuje pieczę nad polską Szkołą Zen Taego. Po polsku ukazały się jego wspomnienia _Wędrowny amerykański mnich_.
65.
Park 2020, s. 45.
66.
_Mahāparinibbāna Sutta. Sutta o Wielkim Ostatecznym Zdmuchnięciu_, przeł. Siristru (M. Dłużak); http://sasana.wikidot.com/dn-16-sir; dostęp 8.06.2021.
67.
Konrad 2019, s. 179.
68.
Magadha – historyczna kraina w północnych Indiach, w dolnym biegu Gangesu (obecnie stan Bihar); kolebka dźinizmu i buddyzmu. Wcześni władcy Magadhy byli buddystami lub odegrali znaczną rolę w propagowaniu i rozprzestrzenianiu buddyzmu; pod koniec XII w. Magadha została podbita przez muzułmanów.
69.
Dzongsar Dziamjang Khentse 2018, s. 95–96.
70.
Seung Sahn 2005, s. 204–205.
71.
Dalajlama 2000, s. 5.
72.
Kapleau 2012, s. 128.