Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Kate. Przyszła królowa - ebook

Tłumacz:
Data wydania:
26 kwietnia 2023
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
39,92

Kate. Przyszła królowa - ebook

„Współczesna księżniczka”, „czuła mama”, ale też „wyrachowana manipulantka” czy „nowobogacka panienka” – różnie opisywano CATHERINE MIDDLETON, jednak każde z tych określeń zawiera najwyżej okruch prawdy.

Eva Grippa rysuje portret Kate jako jednej z najbardziej skrytych kobiet w historii angielskiej rodziny królewskiej. Autorka podjęła się niełatwego zadania. Ta DZIEWCZYNA z klasy średniej, która stała się księżną, a kiedyś będzie królową, w przeciwieństwie do impulsywnej szwagierki Meghan Markle przeważnie milczy. Dzięki INTELIGENCJI i wytrwałości zdołała jednak odnaleźć się w zawiłych relacjach dworskich, a także oswoić groźną brytyjską prasę.

Analizując wywiady i reportaże, Grippa rzuca światło na pęknięcia w pozornie idealnym WIZERUNKU żony Williama: opisuje problemy z ciążami, przywołuje plotki, nakreśla niełatwą sytuację księżnej, której wielu zazdrości pozycji, a wreszcie przedstawia burzliwe stosunki z członkami rodziny królewskiej.

Sporo uwagi poświęca STYLIZACJOM Kate, próbując oszacować wartość królewskiej marki i jej wpływ na gospodarkę Wielkiej Brytanii. Uwypukla fakt, że Kate musi się mierzyć z mitem Diany – swojej wyjątkowej teściowej. Wszak jest księżną WALII – a tytuł ten ciąży prawie jak korona.

Eva Grippa - dziennikarka "La Repubbliki" i ekspertka od brytyjskiej rodziny królewskiej, oprócz książki o Kate opublikowała biografię Elżbiety II. Prowadzi profil na Instagramie poświęcony książęcym dzieciom, Louisowi, Charlotte i Charlesowi, @royalbaby.it.

Kategoria: Biografie
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-271-6460-5
Rozmiar pliku: 1,7 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

SŁOWO WSTĘPU

Z mo­jej per­spek­tywy Ca­the­rine, księżna Cam­bridge (czy Kate, jak kie­dyś ją na­zy­wano), jest osobą znacz­nie róż­niącą się ode mnie, a po­do­bień­stwo, które mnie z nią łą­czy, jest czy­sto przy­pad­kowe: uro­dzi­ły­śmy się w tym sa­mym roku (z róż­nicą do­kład­nie trzech mie­sięcy), by­ły­śmy w dłu­gim związku z chło­pa­kiem po­zna­nym na stu­diach, za­war­ły­śmy mał­żeń­stwo w po­dob­nym cza­sie, a do tego na­wet jed­no­cze­śnie by­ły­śmy w ciąży! Na tym po­do­bień­stwa jed­nak się koń­czą, i to nie tylko ze względu na rolę, jaką Ca­the­rine Mid­dle­ton od­grywa w ro­dzi­nie kró­lew­skiej, czy to, że jest po­sta­cią uwiel­bianą nie­mal na ca­łym świe­cie, ale przede wszyst­kim dla­tego, że aby być nią, trzeba dys­cy­pliny, cha­rak­teru, siły woli i nie­zwy­kłej wy­trzy­ma­ło­ści – fi­zycz­nej i emo­cjo­nal­nej; a wszyst­kie te „skład­niki” przy­pa­dły jej w udziale w znacz­nie więk­szej mie­rze, niż to leży w za­sięgu zwy­kłych śmier­tel­ni­ków.

Chcę przez to po­wie­dzieć, że nie każda z nas ro­dzi się Ca­the­rine. A je­śli prawdą jest – przy­naj­mniej w oczach la­ika (ko­chamy bry­tyj­ską ary­sto­kra­cję, choć czę­sto wie­dza o niej ogra­ni­cza się do tre­ści za­czerp­nię­tych z Do­wn­ton Ab­bey) – że szla­chet­ność to ce­cha wy­ni­ka­jąca z cha­rak­teru, a nie z krwi, to księżna Cam­bridge jest w tym sen­sie naj­szla­chet­niej­szą ze szla­chet­nych, naj­bar­dziej kró­lew­ską z kró­lew­skich. Ta­kim mia­nem zresztą okrzyk­nęli ją naj­bar­dziej su­rowi royal wat­chersi – fani ro­dziny kró­lew­skiej, do­ce­nia­jący nie tylko jej ma­niery oraz pierw­szo­pla­nową rolę, którą ode­gra w bu­do­wa­niu przy­szło­ści mo­nar­chii, ale rów­nież to, że jej osoba sta­nowi po­kaźne źró­dło do­chodu. Jak od­kry­je­cie pod­czas lek­tury tej książki, ty­czy się to wielu aspek­tów go­spo­darki, ale przede wszyst­kim biz­nesu mo­do­wego „made in UK” – bo prze­cież Kate, bez­wied­nie i nie­wy­mu­sze­nie, jest w końcu ikoną stylu: co­kol­wiek włoży ona czy mali po­tom­ko­wie Cam­bridge’ów, w kilka za­le­d­wie go­dzin od ich pu­blicz­nego wy­stą­pie­nia zmie­nia sta­tus na „sold out”.

Z ze­wnątrz może się wy­da­wać, że ży­cie Kate jest pro­ste. Dziew­czyna z do­brego domu, cie­sząca się wspar­ciem i sza­cun­kiem ro­dziny, któ­rej czę­ścią się stała – i to ja­kiej ro­dziny!, z ze­spo­łem zręcz­nych spe­cja­li­stów dba­ją­cych o jej wi­ze­ru­nek pu­bliczny, prak­tycz­nie z jed­no­gło­śną apro­batą ze strony pod­da­nych – i nie tylko, z całą świtą słu­żą­cych, któ­rzy wy­rę­czają ją w naj­bar­dziej nie­wdzięcz­nych za­da­niach i uła­twiają wy­peł­nia­nie no­wo­cze­snych obo­wiąz­ków pra­cu­ją­cej mamy. Z pew­no­ścią jed­nak i w jej ży­ciu po­ja­wiają się trud­no­ści, po­dob­nie jak i dni, w któ­rych wszystko idzie na opak: na­stę­pują kry­zysy emo­cjo­nalne, kłót­nie, roz­cza­ro­wa­nia i dy­le­maty, sta­no­wiące nie­od­łączną część ży­cia każ­dej ludz­kiej istoty. Losy księż­ni­czek, jak wi­dzie­li­śmy na przy­kła­dzie Mał­go­rzaty i Diany, uważ­nie ob­ser­wo­wane od­sła­niają mrocz­niej­sze strony, które spra­wiają, że na­wet naj­szczę­śliw­sza dziew­czyna na świe­cie cza­sem może po­czuć po­trzebę ukry­cia się. Prawdą jest, że by­cie czę­ścią ro­dziny kró­lew­skiej, o któ­rej mówi się naj­czę­ściej w hi­sto­rii, to praw­dziwa próba sił – i z pew­no­ścią za­da­nie nie dla wszyst­kich. Do­wo­dem na to jest choćby nie­sławny wy­wiad udzie­lony Oprah Win­frey przez księ­cia i księżną Sus­sex: Me­ghan nie wy­daje się osobą po­datną na za­ła­ma­nia ner­wowe, a jed­nak z jej opo­wie­ści wy­ni­kało, że pre­sja ży­cia na dwo­rze do­pro­wa­dziła ją do stanu, w któ­rym za­częła fan­ta­zjo­wać o śmierci.

W przy­padku żony Harry’ego można spe­ku­lo­wać na te­mat nar­ra­cji na do­bre już za­ko­rze­nio­nej w zbio­ro­wej świa­do­mo­ści – hi­sto­rii ko­biety peł­nej mło­dzień­czego en­tu­zja­zmu i pa­sji zde­rza­ją­cej się ze świa­tem sztyw­nych re­guł, do któ­rych nie po­trafi się do­sto­so­wać; ale rów­no­le­gle to­czy się prze­cież opo­wieść „tej dru­giej”, ko­biety, dla któ­rej za­sady nie są brze­mie­niem, tylko po­wie­trzem, któ­rym od­dy­cha, i dro­go­wska­zami, któ­rymi się kie­ruje. Z ta­kiej gliny ule­piona była Elż­bieta II, ale nie tylko ona – jak mo­żemy przy­pusz­czać, taka jest też księżna Cam­bridge, dla któ­rej od­gry­wa­nie po­wie­rzo­nej roli zdaje się po­zor­nie ła­twe, jakby zo­stała na­pi­sana spe­cjal­nie dla niej.

Po­mi­ja­jąc kwe­stie cha­rak­te­ro­lo­giczne, olśnie­wa­jąca Ca­the­rine staje się nie­zwy­kle chęt­nie po­wie­la­nym wzo­rem do na­śla­do­wa­nia nie tylko z tego po­wodu, że zdo­łała zdo­być serce swo­jego księ­cia. Aku­rat to, moim zda­niem, kwe­stia dru­go­rzędna, bez któ­rej jed­nak oczy­wi­ście nie roz­trzą­sa­li­by­śmy tu te­raz tego w ża­den spo­sób. Za­sad­ni­czą sprawą nie jest to, jak czy dla­czego Wil­liam za­ko­chał się w mło­dej Kate i uczy­nił z niej swoją mał­żonkę, mimo nie­zli­czo­nych teo­rii su­ge­ru­ją­cych, że ro­dzina Mid­dle­to­nów po­słała swoją pier­wo­rodną córkę na uni­wer­sy­tet, na który za­pi­sany był książę, wła­śnie w tym celu. Bajka o mi­ło­ści może fa­scy­no­wać, cza­ro­wać i z całą pew­no­ścią jest czę­ścią za­bawy, ale pa­trząc z dal­szej per­spek­tywy, są­dzę, że dla nas – przed­sta­wi­cie­lek jej po­ko­le­nia – które do­ra­stały ra­zem z nią, jak zresztą dla wszyst­kich nią za­in­te­re­so­wa­nych, Kate sta­nowi wzór nie­zwy­kłych umie­jęt­no­ści ad­ap­ta­cyj­nych i bez­gra­nicz­nego po­świę­ce­nia.

Być może ota­cza­jąca ją aura per­fek­cjo­ni­zmu może wy­stra­szyć, bo to, jak nie­do­ści­gnio­nym wzo­rem zdaje się księżna, jest in­te­gralną czę­ścią jej oso­bo­wo­ści. Człon­ków Ko­rony musi cha­rak­te­ry­zo­wać ele­ment mó­wiący „je­ste­śmy tacy jak wy” – ale tylko do pew­nego stop­nia, bo w prze­ciw­nym ra­zie nie ist­niałby po­wód, dla któ­rego umiesz­czamy ich na pie­de­stale – czyli tam, gdzie w grun­cie rze­czy jest ich miej­sce. W moim od­czu­ciu to, co wy­cią­gamy dla sie­bie z po­staci Ca­the­rine, nie musi być ko­niecz­nie wzor­cem, także dla­tego, że nie­osią­galny wzo­rzec w dłuż­szej per­spek­ty­wie staje się źró­dłem fru­stra­cji. Ra­czej trzeba mó­wić tu o mo­ty­wa­cyj­nym kop­niaku, bo je­śli mo­żemy cze­goś na­uczyć się od księż­nej Cam­bridge, to wła­śnie tego, że na­leży za­ka­sać rę­kawy i sta­rać się za­wsze da­wać z sie­bie wszystko.

W książce, która przed wami leży, Eva Grippa pi­sze, że o Kate w grun­cie rze­czy nie wiemy nic. Wszy­scy, któ­rzy po­znali ją oso­bi­ście, opi­sują ją jako nie­śmiałą ko­bietę, od­naj­du­jącą się w świe­tle re­flek­to­rów tylko dla­tego, że musi – ale wska­zują przy tym na jej de­ter­mi­na­cję, nie­złom­ność i po­czu­cie hu­moru. Uprzej­mość prasy i brak zwy­cza­jo­wych plo­tek na jej te­mat spra­wiły, że jawi się jako po­stać bez wy­raź­nych „stref cie­nia”. Eva Grippa nie pró­bo­wała ich szu­kać, tak jak szuka się dziury w ca­łym, żeby udo­wod­nić, że do­sko­na­łość nie ist­nieje. Tak dra­ma­tycz­nego mroku, jak ten, który nisz­czył Dianę, i tak zresztą by nie zna­la­zła. Za­miast tego pró­bo­wała od­kryć spo­sób, w jaki Ca­the­rine sta­wia czoła swoim cie­niom. Przy­glą­dała się jej re­ak­cjom, czy­tała mię­dzy wier­szami, snuła przy­pusz­cze­nia na te­mat od­czuć w oko­licz­no­ściach, w któ­rych przy­szło się zna­leźć księż­nej, od tych naj­szczę­śliw­szych, po te naj­bar­dziej przy­kre. W re­zul­ta­cie po­wstał re­ali­styczny por­tret in­te­li­gent­nej i nie­zwy­kle zdy­scy­pli­no­wa­nej dziew­czyny, w do­datku pięk­nej i ele­ganc­kiej, która pew­nego dnia sta­nie się kró­lową, choć ży­cie nie szczę­dziło jej gorz­kich chwil – jak nam wszyst­kim. Tylko że w od­róż­nie­niu od Diany i Me­ghan Kate o nich nie opo­wie.

Ales­sia Gaz­zola, pi­sarka
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: