Logistyka międzynarodowa - ebook
Logistyka międzynarodowa - ebook
Książka przedstawia najnowsze trendy i wyniki badań dotyczące roli logistyki międzynarodowej w biznesie międzynarodowym oraz daje odpowiedź na pytanie, jak dziś zarządzać logistyką w nowoczesnej gospodarce światowej.
Autorka omawia najważniejsze zagadnienia związane z logistyką w kontekście prowadzenia biznesu międzynarodowego. W publikacji można znaleźć odpowiedzi m.in. na takie pytania:
– jakie są aktualne trendy rozwoju logistyki międzynarodowej,
– jakie są nowe metody i narzędzia niezbędne do tworzenia procesów logistycznych na świecie,
– jaką rolę odgrywa logistyka w międzynarodowej wymianie towarów i usług,
– jakimi metodami zarządzania logistycznego należy się posługiwać, aby uzyskać przewagę konkurencyjną.
Książka adresowana jest zarówno do praktyków, jak i studentów. Szczególnie przydatna może być dla dyrektorów generalnych, zarządzających, oraz kierowników ds. logistyki, dyrektorów oraz kierowników działów handlowych, szefów departamentów produkcji i zaopatrzenia oraz szefów departamentów odpowiedzialnych za organizację dystrybucji w branży FMCG.
Jest to niezbędny podręcznik dla studentów dziennych i zaocznych oraz doktorantów na wszystkich kierunkach logistyki i biznesu międzynarodowego na uniwersytetach i politechnikach.
Kategoria: | Ekonomia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-19063-7 |
Rozmiar pliku: | 11 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Fenomen logistyki międzynarodowej, gwałtownie rozwijającej się dziedziny wiedzy, ściśle połączonej z biznesem międzynarodowym, polega na tym, że współczesne korporacje transnarodowe konkurują nie tylko kosztami produkcji bądź jakością produktu, lecz przede wszystkim sprawnymi łańcuchami dostaw. Dlatego logistyka międzynarodowa stała się obecnie epicentrum transformacji biznesu.
Celem książki, pierwszej na polskim rynku wydawniczym, która dotyczy związku między rozwojem logistyki międzynarodowej a biznesem, jest przedstawienie istoty, roli i znaczenia logistyki w gospodarce światowej.
Zgodnie z zasadą od ogółu do szczegółu książka zawiera trzy obszary problemowe i prowadzi czytelnika od ujęcia logistyki w skali makroekonomicznej, dalej mezoekonomicznej, aż do mikroekonomicznej w korporacjach transnarodowych i firmach.
Jak w soczewce skupione są w niej w sposób syntetyczny i zwięzły najnowsze zadania logistyki międzynarodowej w wymianie gospodarczej, przepływach środków produkcji, konkurencyjności międzynarodowej i strategii korporacji transnarodowych i przedsiębiorstw.
Praca składa się z sześciu rozdziałów. Rozdział pierwszy rozpoczyna się od oszacowania aktualnych trendów rozwoju logistyki międzynarodowej w warunkach globalizacji, regionalizacji i internacjonalizacji gospodarki. Szczególną zaś uwagę skupiono na formach i miernikach internacjonalizacji przedsiębiorstw, w tym logistyki. Problematyka globalizacji została ujęta w świetle różnorodności kulturowej w poszczególnych regionach świata, a mierniki poziomu globalizacji przybrały formę miar prostych i złożonych. Racjonalizację logistyki z kolei scharakteryzowano na przykładach z trzech stref gospodarczych, a mianowicie: EMEA (Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki), strefy APAC (Azji i Pacyfiku) oraz obu Ameryk. Na tym tle przedstawiono współczynnik umiędzynarodowienia logistyki w celu oceny, o ile większy zysk wykazują przedsiębiorstwa, które część działalności przenoszą poza granice kraju, niż te, które całą działalność przenoszą na inne kontynenty.
Rozdział drugi został poświęcony teorii logistyki międzynarodowej, umiejscowionej w obszarze zainteresowań ekonomii międzynarodowej, a szczególnie w świetle wzrostu znaczenia logistyki w gospodarce światowej o 50% do 2020 r. W kontekście udziału logistyki w światowym PKB i PKB Unii Europejskiej dokonano charakterystyki nowych metod zarządzania logistyką międzynarodową z podziałem na ilościowe i jakościowe oraz z uwzględnieniem w tych metodach logistyki in-house, outsourcingu, w tym 5 PL („z piątej ręki”). Ważną częścią tego rozdziału poza charakteryzowaniem metod audytu i kontrolingu logistycznego jest przedstawienie metody nowoczesnego obliczania kosztów logistycznych techniką szacowania kosztów docelowych, która ma decydujący wpływ na sprawność logistyki międzynarodowej w korporacjach transnarodowych.
W rozdziale trzecim zawarto merytoryczne uzasadnienie zastosowania działań logistycznych, w tym transportowo-magazynowych jako podstawy wymiany towarów i usług, z uwzględnieniem wyników badań empirycznych w latach 2004−2012, a więc od roku przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. W badaniach wykorzystano współczynnik korelacji Pearsona, a także ukazano wielkość i strukturę międzynarodowej wymiany towarów i dodatnio z nią skorelowaną liczbę i rodzaj operacji logistycznych. W rozdziale tym zwrócono także uwagę na logistyczne uwarunkowania międzynarodowej wymiany usług, a zwłaszcza na wagę powiązań między układem ogólnym ds. handlu usługami GATS a formami internacjonalizacji logistyki w firmach usługowych. Scharakteryzowano także ważniejsze metody projektowania usług, takie jak: analiza ścieżki krytycznej, wykres Gannta czy Blueprinting, które są niezbędne w logistycznym zarządzaniu usługami. Co więcej, wskazano na zalety tworzenia łańcucha dostaw w usługach.
W rozdziale czwartym pokazano, na czym polega znaczenie międzynarodowego łańcucha dostaw w przepływach czynników wytwórczych, zarówno w rozumieniu sumy procesów logistycznych, jak i w ujęciu technicznym i technologicznym. Przedstawiono ponadto metody identyfikacji źródła ryzyka w łańcuchach dostaw, a także sposoby zarządzania ryzykiem w tych łańcuchach.
Zaznaczono także potrzebę uwzględnienia w zarządzaniu łańcuchem dostaw takich technologii informacyjnych, jak: CHO, CPFR, ECR, SES, SEC czy SCOR. Obecnie niezwykle istotnym zadaniem dla logistyków jest tworzenie logistycznego łańcucha wartości, a opisane w rozdziale zasady budowy takiego łańcucha pozwalają w praktyce na uzyskanie efektu synergii w myśleniu systemowym. Do najważniejszych rodzajów łańcucha dostaw oprócz zwinnych zaliczono hybrydowe, produktowe, żywotne i zielone. Najnowsze trendy w rozwoju nowoczesnych łańcuchów dostaw na świecie do 2020 r. scharakteryzowano na podstawie wyników badań empirycznych przeprowadzonych w wielu regionach świata. Klamrą spinającą rozważania w tym rozdziale są zagadnienia łączenia się łańcuchów dostaw w sieci logistyczne oraz zasady konfigurowania tych sieci, zgodnych z dyrektywami UE, obsługi punktów modalnych sieci, a także zastosowania metody podzbiorów rozmytych w celu restrukturyzacji sieci logistycznej.
Rozdział piąty dotyczy wpływu logistyki na międzynarodową konkurencyjność krajów i przedsiębiorstw. W rozdziale tym poruszono jeden z najbardziej aktualnych problemów nowoczesnych uwarunkowań operacji logistycznych, jakim jest logistykochłonność sektorów i regionów. Stąd w pierwszym rzędzie opisano miary logistykochłonności, a ważniejsze z nich to Wskaźnik Menedżerów Logistyki czy indeks LPI dla oceny efektywności wdrażania logistyki. Scharakteryzowano także miary proste i złożone stosowane przez światowe organizacje takie jak FIATA, GFP i GEA, które współpracują z Bankiem Światowym w zakresie oceny poziomu działalności logistyki międzynarodowej w wielu krajach na całym świecie. Przedstawiono także metodę logitową, która za pomocą krzywej logistycznej umożliwia korporacjom transnarodowym i przedsiębiorstwom ocenę efektywności inwestycji przeznaczonych na rozwój logistyki. Wreszcie zamieszczono w tym rozdziale ocenę logistykochłonności różnych regionów na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem państw Europy, Azji, Afryki i obu Ameryk.
Ostatni rozdział szósty to rozważania dotyczące miejsca logistyki w strategii przedsiębiorstwa międzynarodowego i korporacji transnarodowej. W tej części książki omówiono zarówno logistykę w takich strukturach organizacyjnych jak: semiformalnej, formalnej, macierzowej, jak i w organizacjach wirtualnych. Poruszono także zagadnienia superorganizacji logistyki jako nowej drogi łączenia aktywności logistycznej między firmami. Wskazano również na wagę logistyki pośród strategii i funkcji zarządzania międzynarodowego.
Ponadto przeprowadzono identyfikację kierunków rozwoju logistyki międzynarodowej w gospodarce światowej. W tym celu, na podstawie badań najnowszej literatury oraz danych empirycznych, ukazano nową wizję logistyki do 2015 r. jako wyłamanie się z dotychczasowych etapów jej rozwoju.
Studia współczesnej literatury oraz najnowsze wyniki badań empirycznych pozwoliły zatem na niezbędne, a nawet konieczne ukierunkowanie logistyki międzynarodowej i biznesu w stronę zintegrowanych strategii zarządzania w warunkach globalizacji gospodarki światowej. Jeśli zatem książka okaże się przydatna i potrzebna w pracach naukowych, studiach czy praktyce gospodarczej, to jej cel zostanie osiągnięty.