Facebook - konwersja
Pobierz fragment

  • nowość

Publiczne prawa podmiotowe - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
27 listopada 2024
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
99,00

Publiczne prawa podmiotowe - ebook

Monografia doktora Wojciecha Jakimowicza – pracownika naukowego Katedry Prawa Administracyjnego Uniwersytetu Jagiellońskiego – dotyczy jednego z podstawowych zagadnień z prawa administracyjnego, wiążącego się bezpośrednio z samą istotą i koncepcją tego prawa. Celem pracy – opartej na założeniu indywidualistycznych relacji pomiędzy państwem a obywatelem – jest nie tylko skonstruowanie i zdefiniowanie pojęcia publicznych praw podmiotowych, ustalenie sposobu ich konstruowania w polskich przepisach prawnych, ale także próba analizy sposobów ochrony publicznych praw podmiotowych w polskim porządku prawnym. Z tych też względów praca ma charakter zarówno teoretyczny (pierwsza część), jak i praktyczny, albowiem prezentuje zastosowanie teoretycznej konstrukcji publicznych praw podmiotowych na gruncie konkretnych rozwiązań ustawowych we wszystkich podstawowych obszarach działania administracji (część druga). W ostatniej części pracy znajdują się rozważania o istniejących w polskim prawie gwarancjach praw podmiotowych.

„(...) Prezentowana praca jest pierwszym, pełnym, monograficznym opracowaniem zagadnienia publicznych praw podmiotowych w polskiej literaturze prawniczej i zapełnia istotną lukę w tej dziedzinie badań nad prawem administracyjnym. Przez całe dziesięciolecia był to bowiem w Polsce temat zakazany i dopuszczano jedynie opracowania będące wynikiem badań prawnoporównawczych dotyczące publicznych praw podmiotowych w systemach państw Europy Zachodniej (znakomite prace prof. F. Long­
champsa). Wielu autorów prezentowało pogląd, według którego w tzw. ustroju socjalistycznym kategoria pojęciowa publicznych praw podmiotowych nie istnieje (...)”.
Prof. dr hab. Jan Zimmermann, Przedmowa

Spis treści

Wykaz skrótów | str. 13
Przedmowa | str. 19
Słowo wstępne | str. 21

Część pierwsza
Teoria publicznych praw podmiotowych

Rozdział I
Prawa podmiotowe in genere w polskiej nauce prawa | str. 27

Rozdział II
Publiczne prawa podmiotowe w polskiej nauce prawa | str. 41

1. Uwagi ogólne | str. 41

2. Nauka prawa w pierwszej połowie XX w. | str. 50

3. Nauka prawa w Polsce socjalistycznej | str. 63

4. Współczesna nauka prawa | str. 76

5. Uwagi końcowe | str. 82

Rozdział III
Kategorie pojęciowe zbliżone do pojęcia publicznych praw podmiotowych | str. 85

1. Uwagi ogólne | str. 85

2. Uznanie administracyjne | str. 86
2.1. Uwagi ogólne | str. 86
2.2. Współczesne rozumienie uznania | str. 87
A. Poglądy prezentowane w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego | str. 87
B. Poglądy doktryny na zagadnienie uznania administracyjnego | str. 90
C. Normatywny charakter uznania administracyjnego | str. 93
2.3. Uwagi końcowe | str. 99

3. Klauzule generalne | str. 101
3.1. Uwagi ogólne | str. 101
3.2. Klauzule generalne a normy prawne o charakterze ogólnym | str. 104
3.3. Klauzule generalne zasad współżycia społecznego i słuszności | str. 107
A. Klauzula generalna zasad współżycia społecznego | str. 108
B. Klauzula generalna słuszności | str. 110
3.4. Klauzule generalne interesu publicznego i interesu społecznego | str. 115
A. Pojęcie interesu publicznego w okresie międzywojennym | str. 116
B. Pojęcie interesu ogólnego w okresie powojennym. Klauzula generalna interesu społecznego | str. 118
C. Klauzula generalna interesu publicznego | str. 119

4. Sytuacja prawna określonego podmiotu | str. 122

5. Interes prawny | str. 127
5.1. Uwagi ogólne | str. 127
5.2. Pojęcie interesu faktycznego | str. 128
5.3. Pojęcie interesu prawnego | str. 131
5.4. Możliwe konfiguracje interesu prawnego | str. 138
A. „Prawo refleksowe” przysługujące osobie trzeciej | str. 139
B. „Specjalne prawo proszenia” | str. 140

Rozdział IV
Istota publicznych praw podmiotowych | str. 161

1. Próba skonstruowania definicji publicznych praw podmiotowych | str. 162
1.1. Prawo | str. 162
1.2. Prawo publiczne | str. 162
1.3. Prawo podmiotowe | str. 165
A. Uprawnienie | str. 168
B. Obowiązek | str. 173
C. Kompetencja | str. 174
1.4. Publiczne prawo podmiotowe | str. 176

2. Charakterystyka publicznych praw podmiotowych | str. 177
2.1. Źródła publicznych praw podmiotowych | str. 177
A. Uwagi ogólne | str. 177
B. Źródła prawa w polskim systemie prawnym | str. 179
C. Źródła prawa administracyjnego | str. 180
D. Kategorie źródeł publicznych praw podmiotowych | str. 187
E. Uwagi końcowe | str. 194
2.2. Podmioty publicznych praw podmiotowych | str. 197
2.2.1. Uwagi ogólne | str. 197
2.2.2. Osoby fizyczne | str. 198
2.2.3. Osoby prawne | str. 199
2.2.4. Państwo | str. 201
2.2.5. Jednostki samorządu terytorialnego | str. 208
2.2.6. Organy administracji | str. 218
2.3. Treść publicznych praw podmiotowych | str. 221
2.3.1. Uwagi ogólne | str. 221
2.3.2. Pojęcie roszczenia | str. 222
2.3.3. Pojęcie roszczenia w prawie administracyjnym | str. 223
2.3.4. Publiczne prawa podmiotowe o treści negatywnej | str. 225
2.3.5. Publiczne prawa podmiotowe o treści pozytywnej | str. 234
2.4. Cel publicznych praw podmiotowych | str. 242

3. Uwagi końcowe | str. 249

Część druga
regulacja publicznych praw podmiotowych w polskim porządku prawnym

Rozdział I
Regulacja publicznych praw podmiotowych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej | str. 253

1. Uwagi ogólne | str. 253

2. Prawa jednostki | str. 254

3. Katalog konstytucyjnych publicznych praw podmiotowych | str. 256
3.1. Prawa wolnościowe | str. 256
3.2. Pozostałe prawa negatywne | str. 257
3.3. Prawa o treści pozytywnej | str. 258
3.4. Prawa-kompetencje | str. 261
3.5. Prawa proceduralne | str. 262

4. Obowiązki konstytucyjne | str. 262

5. Wnioski | str. 265

Rozdział II
Szczegółowe regulacje publicznych praw podmiotowych o treści negatywnej | str. 267

1. Uwagi ogólne dotyczące wolności zrzeszania się i wolności gospodarczej | str. 268

2. Wolność zrzeszania się | str. 273
2.1. Deklaratywny charakter praw wolnościowych | str. 273
2.2. Podmioty wolnościowych praw podmiotowych | str. 274
A. Osoby fizyczne | str. 274
B. Osoby prawne prawa prywatnego | str. 275
C. Osoby prawne prawa publicznego | str. 276
2.3. Zastosowanie zasady, że co nie jest zakazane, to jest dozwolone | str. 279
2.4. Spoczywający na państwie (jednostkach samorządowych) ciężar dowodu, że w pewnych granicach korzystanie z wolności jest przez prawo zabronione | str. 280
2.5. Wynikające z praw wolnościowych roszczenia do państwa o zaniechanie przez nie ingerencji w sferę uprzednio uznanej wolności, jak i o udzielenie ochrony przed niedozwoloną ingerencją innych podmiotów prawa w sferę wolności jednostki | str. 281

3. Wolność gospodarcza | str. 284
3.1. Deklaratywny charakter praw wolnościowych | str. 284
3.2. Podmioty wolnościowych praw podmiotowych | str. 285
A. Osoby fizyczne | str. 285
B. Osoby prawne prawa prywatnego | str. 285
C. Osoby prawne prawa publicznego | str. 288
3.3. Zastosowanie zasady, że co nie jest zakazane, to jest dozwolone | str. 293
3.4. Spoczywający na państwie (jednostkach samorządowych) ciężar dowodu, że w pewnych granicach korzystanie z wolności jest przez prawo zabronione | str. 295
3.5. Wynikające z praw wolnościowych roszczenia do państwa o zaniechanie przez nie ingerencji w sferę uprzednio uznanej wolności, jak i o udzielenie ochrony przed niedozwoloną ingerencją innych podmiotów prawa w sferę wolności jednostki | str. 297
3.5.1. Reglamentacja wyłącznie ustawowa | str. 300
3.5.2. Reglamentacja poprzez metody działania administracji publicznej | str. 307

4. Uwagi końcowe | str. 318

Rozdział III
Szczegółowe regulacje publicznych praw podmiotowych o treści pozytywnej | str. 321

1. Regulacje roszczeń o realizację przez państwo (jednostki samorządu terytorialnego) ustawowych publicznych praw podmiotowych jednostek | str. 322
1.1. Roszczenia o wydanie indywidualnego aktu administracyjnego o oznaczonej treści bądź innego odpowiedniego dokumentu urzędowego | str. 324
1.1.1. Roszczenia o wydanie decyzji administracyjnej o oznaczonej treści | str. 326
1.1.2. Roszczenia o wydanie innego niż decyzja aktu administracyjnego o oznaczonej treści bądź odpowiedniego dokumentu urzędowego | str. 333
1.2. Roszczenia o określone zachowanie (świadczenie) państwa (wspólnoty samorządowej) niezależne od faktu wydania aktu administracyjnego bądź innego dokumentu urzędowego | str. 339
1.2.1. Roszczenia o określone aktywne zachowanie państwa (wspólnoty samorządowej) | str. 342
1.2.2. Roszczenia o zachowanie państwa (wspólnoty samorządowej) polegające na znoszeniu określonej aktywności jednostek | str. 350
1.3. Roszczenia obywateli o uczestnictwo we władczej działalności państwa | str. 357
1.3.1. Roszczenia o udział w procesie tworzenia prawa | str. 357
1.3.2. Roszczenia o uczestniczenie w procesie stosowania prawa | str. 361
1.4. Roszczenia jednostek o ograniczenie w stosunku do nich bądź zwolnienie ich z obowiązków publicznoprawnych obciążających ogół obywateli | str. 362

2. Regulacje roszczeń wynikających z publicznych praw podmiotowych uzyskanych przez jednostki na skutek władczej działalności administracji | str. 364

3. Regulacje roszczeń państwa (wspólnot samorządowych) o wykonanie przez jednostki ciążących na nich z mocy prawa obowiązków publicznoprawnych | str. 367
3.1. Roszczenia o wypełnienie obowiązku określonego aktywnego zachowania | str. 369
3.2. Roszczenia o wypełnienie przez obywateli obowiązku znoszenia określonych działań państwa lub jednostek samorządu terytorialnego | str. 376

4. Regulacje roszczeń państwa o wykonanie obowiązków publicznoprawnych obciążających jednostki na skutek władczej działalności administracji publicznej | str. 377
4.1. Roszczenia wynikające z publicznych praw podmiotowych państwa do udostępniania części swojej podmiotowości publicznoprawnej innym podmiotom | str. 379
4.2. Roszczenia o realizację określonych czynności, na których dokonanie państwo (wspólnota samorządowa) wyraziło zgodę w formie zezwolenia | str. 388
4.3. Roszczenia wynikające z publicznych praw podmiotowych państwa do władczej ingerencji w prawa podmiotowe innych podmiotów | str. 392
4.4. Roszczenia o wypełnianie przez jednostki innych obowiązków powstałych w wyniku władczej działalności administracji | str. 398

5. Regulacje wzajemnych roszczeń państwa i jednostek samorządowych | str. 405

6. Wnioski | str. 406

Część trzecia
Ochrona publicznych praw podmiotowych w polskim porządku prawnym

7. Uwagi ogólne | str. 411

8. Prawo do sądu | str. 419

9. Ochrona publicznych praw podmiotowych obywateli w obowiązującym modelu sądownictwa administracyjnego | str. 427
3.1. Uwagi ogólne | str. 427
3.2. Konstrukcja legitymacji skargowej | str. 434
3.3. Zasady orzekania | str. 439
3.4. Kompetencje sądu | str. 449

10. Ochrona publicznych praw podmiotowych obywateli a instytucja skargi konstytucyjnej | str. 455
4.1. Zakres przedmiotowy | str. 456
4.2. Podstawy skargi konstytucyjnej | str. 465
4.3. Przedmiot ochrony | str. 470

11. Prawo występowania do Rzecznika Praw Obywatelskich z wnioskiem o pomoc w ochronie praw i wolności naruszonych działaniem władz publicznych | str. 475
5.1. Przedmiot ochrony | str. 475
5.2. Środki działania i kompetencje Rzecznika Praw Obywatelskich | str. 476
5.3. Charakter ochrony | str. 478

12. Prawo do wynagrodzenia szkody wyrządzonej przez niezgodne z prawem działanie organu władzy publicznej | str. 483
6.1. Działanie „organu władzy publicznej” | str. 484
6.2. Działanie „niezgodne z prawem” | str. 485
6.3. Prawo do wynagrodzenia szkody | str. 486

13. Uwagi końcowe | str. 487

Zakończenie | str. 489
Literatura | str. 491

 

Kategoria: Administracyjne
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8390-273-9
Rozmiar pliku: 2,4 MB

BESTSELLERY

Kategorie: