- promocja
Rewolta prostytutek - ebook
Rewolta prostytutek - ebook
Jak prawo krzywdzi osoby pracujące seksualnie i czego domagają się one w zamian?
Czy trzeba uważać, że praca seksualna ma wyłącznie dobre strony, żeby popierać walkę o prawa wykonujących ją osób? Jak prawa osób pracujących seksualnie wpisują się w idee feministyczne i antykapitalistyczne? Czy kryminalizowanie klientów to symbol postępu? I czy policja rzeczywiście stoi na straży sprawiedliwości?
W Rewolcie prostytutek Juno Mac i Molly Smith przedstawiają świeży punkt widzenia na sprawy, które od lat budzą wielkie kontrowersje. Przedstawicielki rozwijającego się na całym świecie ruchu walki o prawa osób pracujących seksualnie prowadzą spójny, interesujący wywód, mocno osadzony w szerszym kontekście, poruszając kwestie takie jak migracja, praca, feminizm i rasizm. Przekonująco pokazują nam, że każda osoba zaangażowana w walkę o wolność i sprawiedliwość powinna popierać prawa osób pracujących seksualnie.
Jedna z najważniejszych książek o pracy seksualnej (…). Świetnie napisana i oparta na twardych danych. Ta lektura zmieni twoje podejście do kwestii pracy seksualnej. – Kate Lister, „Guardian”
Nowa pozycja w kanonie literatury feministycznej. Tę książkę powinien przeczytać każdy, dla kogo ważne są prawa człowieka i idea równości. – „Independent”
Lektura obowiązkowa dla wszystkich zainteresowanych aktywizmem, feminizmem i innymi ruchami walki o sprawiedliwość społeczną. – Zoë Naseef, „Bust”
Juno Mac – pracownica seksualna i aktywistka Sex Worker Advocacy and Resistance Movement (SWARM, dawniej znany jako Sex Worker Open University – SWOU), kolektywu osób pracujących seksualnie działającego w Londynie, Leeds i Glasgow. SWARM zajmuje się rzecznictwem, organizacją kampanii i wydarzeń kulturalnych, a także oferuje wsparcie osobom pracującym seksualnie. Mac była także współorganizatorką konferencji SWOU w sprawie walki o prawa osób pracujących seksualnie (2015). W maju 2016 roku wystąpiła w ramach TED Talks.
Molly Smith – pracownica seksualna i aktywistka Sex Worker Advocacy and Resistance Movement (SWARM). Działa również w SCOT-PEP, prowadzonej przez osoby pracujące seksualnie organizacji z Edynburga, która walczy o dekryminalizację pracy seksualnej w Szkocji. Autorka artykułów dla „Guardiana” i „New Republic”.
Kategoria: | Literatura faktu |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8252-011-8 |
Rozmiar pliku: | 1,3 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
– Ariel Levy
Biorąc pod uwagę, jak powszechna jest prostytucja, powinniśmy się zaniepokoić, że tak rzadko słyszymy głosy osób, które mają bezpośrednie doświadczenie w tej branży. Kiedy zastanawiam się nad znaczeniem prostytucji dla ruchów społecznych i jednocześnie jej całkowitym z nich wykluczeniem, widzę wspaniałą okazję do połączenia tych dwóch płaszczyzn, dostrzegam pewne aspekty radykalnych ruchów walki o sprawiedliwość społeczną, które są analogiczne do postulatów ruchu walki o prawa osób pracujących seksualnie, takich jak widzialność, autonomia i równowaga na wszystkich poziomach.
– Pluma SumaqPRZEDMOWA
Książka Juno i Molly jest z nami od dawna. Czytamy ją, inspirujemy się nią, przemawia przez nią siła i głos pracownic seksualnych, którymi autorki są i w których doświadczeniu ta książka jest zakorzeniona. Bardzo zależało nam na tym, żeby ukazała się po polsku i bardzo cieszymy się, że już jest!
Macie z pewnością różne wyobrażenia o pracy seksualnej i sytuacji osób pracujących w branży. Może słyszxxxście coś, widzixxxście _Pretty Woman_ albo przeczytaxxxście jakiś tekst w sieci. Dzięki książce Juno i Molly możecie skonfrontować się z rzeczywistością osób pracujących seksualnie, historiami konkretnych osób, w różnych kontekstach. Juno i Molly w swojej książce pokazują beznadziejność i brutalność sytuacji osób pracujących seksualnie na całym świecie, wyzwania, z jakimi mierzymy się na co dzień – kryminalizacją, stygmatyzacją, brakiem uznania; pokazują zmagania z systemami, migracjami, policją, przemocą. Autorki rozbijają mity i stereotypy oraz szczegółowo przyglądają się modelom prawnym, ukazując to, co jest sednem naszej opresji, a czego wiele osób nie chce dostrzec – problemem nie jest praca seksualna sama w sobie, ale karceralny system i opresyjne modele prawne, które na różne sposoby pozbawiają praw osoby pracujące seksualnie. Kryminalizacja i stygmatyzacja wzajemnie się wzmacniają i przyczyniają do większej przemocy, a także ukazywania nas jako wyrzutków i/lub ofiary. Przywołując Audrey Lorde, „Nie zdemontujesz domu Pana przy użyciu jego własnych narzędzi”, pomysły karceralnych feministek, które można podsumować hasłem „więcej kontroli i więcej policji”, nie polepszają naszej sytuacji, co doskonale pokazują Juno i Molly.
Niech ta książka stanie się dla Was inspiracją do wyobrażenia sobie świata i polityki, zachowujących miejsce dla osób niemieszczących się w jednoznacznych kategoriach i niedających się łatwo sklasyfikować. Chcemy, żeby była dla Was inspiracją do działania na rzecz tych, których sytuacja jest być może poza zasięgiem Waszych dotychczasowych doświadczeń; na rzecz osób pracujących seksualnie, osób queerowych, użytkowniczek i użytkowników substancji, migrantów i migrantek, i wszystkich innych osób, które mają czelność domagać się bezpieczeństwa i uczciwej zapłaty za swoją pracę, osób walczących o prawo głosu. Ta rewolucja już się dzieje, także w Polsce dzięki wszystkim osobom pracującym seksualnie, które są i domagają się praw i uznania, tu i teraz. Zróbcie razem z nami tę rewolucję – Rewoltę Prostytutek.
Sex Work PolskaZapraszamy do zakupu pełnej wersji książki
1.
Termin „praca seksualna” (_sex work_) został ukuty w 1978 roku przez pracownicę seksualną i aktywistkę Carol Leigh. „Osoby pracujące seksualnie” to osoby, które świadczą usługi seksualne w zamian za pieniądze lub inne dobra, takie jak narkotyki, alkohol czy dach nad głową. Chociaż termin „praca seksualna” z definicji obejmuje różne rodzaje usług seksualnych – od striptizu i peep shows, przez pornografię i kamerki, po seks telefon i BDSM – w tej książce używamy go przede wszystkim w odniesieniu do czynności tradycyjnie nazywanych prostytucją. Kiedy będziemy mieć na myśli inny rodzaj pracy seksualnej, wyraźnie to zaznaczymy. W ramach ruchu walki o prawa osób pracujących seksualnie nie zalicza się do tego grona osób zajmujących stanowiska kierownicze, stosujemy więc ten termin zgodnie z takim jego rozumieniem, które podzielamy. „Osoba pracująca seksualnie” to termin polityczny, toteż nie wszystkie osoby działające w branży usług seksualnych otwarcie się tak określają. Kiedy ktoś go używa, zwykle chce zaznaczyć, że jej lub jego zdaniem sprzedawanie usług seksualnych jest lub może być pracą. Termin ten odrzucają więc ci i te, których zdaniem sprzedawanie seksu pracą nie jest.
2.
W polskiej wersji książki używane przez autorki słowo „brothel” tłumaczone jest jako „agencja” lub „zarządzane/zorganizowane miejsce pracy seksualnej”. W kontekstach historycznych lub w odwołaniach do kategorii prawnych posługujemy się terminem „dom publiczny” lub „prowadzenie domu publicznego” (brothel-keeping). Kilka razy w książce pojawia się kolokwialne słowo „burdel”, przywołane w cytatach z doniesień prasowych lub w wypowiedziach osób przeciwnych pracy seksualnej. „Praca na zewnątrz” (outdoors, street-based work) odnosi się do sytuacji, w której osoby pracujące seksualnie pozyskują klientów na zewnątrz, w przestrzeni publicznej, na przykład przy ulicy czy w parkach. „Praca wewnątrz” (indoors) to praca w lokalach, na przykład w agencjach, klubach, prywatnych mieszkaniach, saunach czy hotelach .
3.
Juno Mac i Molly Smith nie rezygnują w swojej książce z używania słowa „prostytucja” (prostitution) i „prostytutka” (prostitute), które jest – jak zdają sobie same sprawę – „bardzo konfrontacyjne, prowokacyjne, a nawet bolesne i niosące ze sobą dużo stygmy”. Mac i Smith zdecydowały się jednak na jego wykorzystanie w książce. Z jednej strony w odniesieniu do perspektywy feministek i polityczek/polityków opowiadających się przeciwko pracy seksualnej, z drugiej strony używają go również w odniesieniu do wąskiego rozumienia pracy seksualnej z Kodeksu karnego (traktującego ją jako bezpośrednie świadczenie usług seksualnych, najczęściej przez kobiety na rzecz mężczyzn), podkreślając to, że kryminalizuje on właśnie „prostytucję”, a nie pracę seksualną jako taką. Dodatkowo Mac i Smith nie chcą wymazywać historii ruchu osób pracujących seksualnie i roli, jaką odegrało w nim pojęcie „prostytucji”, które pojawią się m.in. w nazwie powstałego w latach 70. English Collective of Prostitutes. Tytuł książki _Rewolta prostytutek_ manifestuje wielość znaczeń – zarówno tych bolesnych, jak i tych odnoszących się do wspólnoty doświadczenia. Jak podkreślają: „Nie chcemy omijać i minimalizować konfrontacyjnego i stygmatyzującego wymiaru »prostytucji« – chcemy rozmawiać o uczuciach, jakie to słowo budzi w osobach pracujących seksualnie i w innych” .
4.
Jako że chcemy położyć kres wszelkiej pracy, zwłaszcza wyzyskowi i nierówności płciowej, nieodłącznie związanymi z prostytucją, wiele działaczek ruchu osób pracujących seksualnie to w zasadzie „abolicjonistki branży seksualnej”. Dobrze wyrażają to słowa English Collective of Prostitutes: „Organizujemy się po to, żeby położyć kres prostytucji . Kiedy jako kobiety odzyskamy majątek, do którego wytworzenia się przyczyniłyśmy, zmienimy warunki ekonomiczne, które zmuszają miliony osób na całym świecie do sprzedawania swojego umysłu, ciała, czasu i umiejętności, żeby przetrwać albo poprawić swój standard życia, prostytucja przestanie istnieć”. Zob. English Collective of Prostitutes, _Screaming Violet_, 1 maja 2015, wewantawomensmag.wordpress.com.
5.
Hasło „chleba i róż” powstało podczas strajku pracowniczek przemysłu tekstylnego w Massachusetts w 1912 roku; kobiety domagały się nie tylko wyższych zarobków, lecz także szacunku i przyzwoitych warunków pracy. Zob. R.J.S. Ross, _Bread and Roses: Women Workers and the Struggle for Dignity and Respect_, „Working USA” 16 (2013), s. 59–68.
6.
Termin „wuj Tom” pochodzi z powieści Harriet Beecher Stowe _Chata wuja Toma_ (1852). Określa się nim osoby potulne, uległe, czujące przywiązanie lub „sprzedające się” dominującemu, opresyjnemu systemowi. Choć w czasie publikacji książki wielu uważało ją za bardzo postępową, określenie „wuj Tom” odwołuje się do karykaturalnej postaci i dziś uznawane jest za wymierzone w osoby czarne/rasistowskie. Zob. Alison Phipps, _Sex Wars Revisited: A Rhetorical Economy of Sex Industry Opposition_, „Journal of International Women’s Studies” 18:4 (2017), s. 306–320.
7.
Dosłownie: „Nasz zjazd jest inny: wszyscy są mile widziani”; hasło opiera się jednak na dwuznaczności słowa _come_ – „przyjść”, „przyjechać”, ale też „dojść”, „szczytować”. Można by więc przetłumaczyć je również jako „Nasz zjazd jest wyjątkowy: chcemy, żeby każdy tu doszedł!” .
8.
Określenia „przetrwanki prostytucji” (survivors of prostitution) i „uwolnione” (exited women) należą do słownika osób przeciwnych pracy seksualnej oraz niektórych osób z doświadczeniem pracy seksualnej. Odnoszą się one do kobiet, które nie świadczą już usług seksualnych, negatywnie oceniają swoje zaangażowania w pracę seksualną i traktowane są (lub samoidentyfikują się) jako ofiary .
9.
W oryginale autorki używają słowa „pimp”, które na język polski można tłumaczyć jako „sutener” lub „alfons”. W polskim przekładzie słowa „sutener” i „sutenerstwo” używane są (zgodnie z definicją tych pojęć z Kodeksu karnego RP) w tych sytuacjach, w których autorki odnoszą się do czerpania korzyści finansowej z pracy seksualnej innych osób lub odwołują się do przepisów prawa. Natomiast słowo „alfons” pojawia się w tych kontekstach, w których autorki odwołują się do stereotypowej figury „alfonsa” jako przemocowego i wyzyskującego, często urasowionego, mężczyzny, który przymusza osobę do świadczenia usług seksualnych lub określa warunki oraz sposób wykonywania tej pracy i czerpie z niej korzyści finansowe. Używane jest ono także w sytuacjach, w których autorki opisują jednoznacznie przemocowe relacje między osobami pracującymi seksualnie a trzecimi stronami. Słowo to pojawia się także w cytatach z wypowiedzi antyprostytucyjnych działaczek i przedstawicieli organów ścigania. Autorki używają kategorii „trzecie strony” (_third parties_), menedżer(ka) (_manager_), szef(owa) (_boss_) do opisu relacji pracowniczych, w jakie wchodzą osoby pracujące seksualnie w zorganizowanych miejscach pracy. Jak wyjaśniają same autorki: „Czasem używamy słowa »alfons«, czasem – »menedżer« i robimy to świadomie. Piszemy »alfons« zazwyczaj wtedy, kiedy kogoś cytujemy albo opisujemy czyjąś politykę, używając języka tego kogoś, nawet jeśli nie jest to bezpośredni cytat. Może być też tak, że nie nawiązujemy do żadnej konkretnej wypowiedzi, ale używamy terminu »alfons«, ponieważ jest to sposób ujęcia, który rozpoznaliby prawodawcy – on i bowiem uważają, że to właśnie kryminalizują pisane przez nich prawa. Kiedy używamy słowa »alfons« w książce, mówimy ogólnie o »figurze alfonsa«, pewnej postaci istniejącej w wyobraźni zbiorowej – ta postać jest rasistowską karykaturą i domyślnie krytykujemy rolę, jaką ta karykatura odgrywa w kulturze, bynajmniej jej nie uznajemy ani nie twierdzimy, że jest to prawdziwa lub użyteczna kategoria” (z korespondencji z autorkami) .
10.
Innymi słowy, kategorie „niereprezentatywności” czy „wyjątkowości” można dowolnie kształtować, tak by każdy mógł się do nich wliczyć: jedyne kryterium to chęć, żeby wysłuchano nas na naszych warunkach. Jak pisze Alison Phipps, „warunkiem zlekceważenia osób pracujących seksualnie jest po prostu umiejętność mówienia”. Zob. Alison Phipps, _„You’re not representative”: Identity politics in sex industry debates_, „genders, bodies, politics”, 31 sierpnia 2015, genderate.wordpress.com.
11.
Ustawy Fight Online Sex Trafficking Act (FOSTA) i Stop Enabling Sex Traffickers Act (SESTA), autorstwa odpowiednio Izby Reprezentantów i Senatu, uchwalone 11 kwietnia 2018 roku, kryminalizują strony, na których publikuje się treści związane z handlem ludźmi w celu eksploatacji w branży usług seksualnych lub które „świadomie pomagają, wspierają lub ułatwiają handel ludźmi w celu eksploatacji w branży usług seksualnych”. Sformułowania zawarte w ustawie są na tyle ogólne, że można je odnieść nie tylko do reklamowania branży usług seksualnych, lecz także stron łączących społeczność czy zapewniających wsparcie. W chwili, kiedy to piszemy, zamknięto już Backpage.com i wiele innych największych platform, które umożliwiały osobom pracującym seksualnie wymianę informacji o bezpiecznych i groźnych klientach. Więcej informacji pod adresem: survivorsagainstsesta.org/documentation.
12.
Gayatri Spivak, za Foucaultem, posługuje się terminem „przemoc epistemiczna”, opisując, jak dusi się sposoby rozumienia i opisywania świata przez osoby uciskane, zmuszając je do posługiwania się ideami i językiem opresora. Jej wywód dotyczył konkretnie osób kolonizowanych, ale tak samo można to odnieść do pracownic seksualnych i kobiet ogólnie. Zob. G.C. Spivak, _Czy podporządkowani inni mogą przemówić?_, przeł. E. Majewska, „Krytyka Polityczna”, 24/25 (2010), s. 196–239.Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książki
1.
Millett, K., _The Prostitution Papers: A Quartet for Female Voice_, Ballantine Books, New York 1976.
2.
Green, V., _„We’re not criminals”: Prostitutes organize_, „Spare Rib” 56, marzec 1977, cyt. za: Kinnell, H. _Violence and Sex Work in Britain_. Routledge, Oxford 2008, s. 22.
3.
Wypowiedź anonimowa („suzyhooker”), _Black Trans Sex Worker Leaders Reflect On December 17th,_ „Tits and Sass”, titsandsass.com, 14 grudnia 2017.
4.
Aimee, R., Kaiser, E., Ray, A., „A short history of _$pread_”, _$pread: The Best of the Magazine That Illuminated The Sex Industry and Started a Media Revolution,_ The Feminist Press, New York 2015, s. 20.
5.
Otis, L.L., _Prostitution in Medieval Society: The History of an Urban Institution in Languedoc,_ University of Chicago Press, Chicago 1985, s. 61.
6.
Roper, L., _Discipline and Respectability: Prostitution and the Reformation in Augsburg,_ „History Workshop” 19 (wiosna 1985), s. 3–28.
7.
Agustín, L., _Letter from the prostitute that didn’t want saving, 1858,_ „The Naked Anthropologist”, lauraagustin.com, 2012.
8.
Anderson, L., _100 Years Ago Today, Sex Workers Marched for Their Rights in San Francisco,_ „San Francisco Magazine”, modernluxury.com, 25 stycznia 2017.
9.
Luddy, M., _An outcast community: The „wrens” of the curragh_, „Women’s History Review” 1:3 (1992), s. 341–55.
10.
Mgbako, C.A., _To Live Freely in This World: Sex Worker Activism in Africa,_ NYU Press, New York 2016, s. 92.
11.
White, L., _The Comforts of Home: Prostitution in Colonial Nairobi,_ University of Chicago Press, Chicago 1990, s. 206.
12.
Mgbako, C.A., dz. cyt., s. 14.
13.
Schlaffer, N., _The Unsung Heroines of Stonewall: Marsha P. Johnson and Sylvia Rivera,_ „Femmes Fatales”, sites.psu.edu/womeninhistory, 23 października 2016; Yaeger, L., _Before Stonewall: Remembering the Compton’s Cafeteria Riot,_ „Vogue”, vogue.com, 19 sierpnia 2016.
14.
Booth, M.L., _New Tricks in the Labor Zone_, „Harvard Crimson”, thecrimson.com, 18 lutego 1976.
15.
Chateauvert, M., _Sex Workers Unite: A History of the Movement from Stonewall to SlutWalk,_ Beacon Press, Boston 2014, s. 47–82.
16.
Tamże.
17.
Prunier, G., „The Ethiopian Revolution and the Derg Regime” Prunier, G., Ficquet, E. (red.), _Understanding Contemporary Ethiopia: Monarchy, Revolution and the Legacy of Meles Zenawi,_ C. Hurst & Co, London 2015, s. 209-232.
18.
James, S., „Hookers in the House of the Lord” _Sex, Race and Class, the Perspective of Winning: A Selection of Writings 1952-2011,_ The Merlin Press, Pontypool 2012, s. 110–129.
19.
Krajeski, J., _Loud and Proud_, „Slate”, slate.com, 28 marca 2014.
20.
Martin, L.R, _„All the Work We Do As Women”: Feminist Manifestos on Prostitution and the State, 1977_, „LIES: A Journal of Materialist Feminism” 1 (2012), s. 217–234.
21.
Reuters, _Prostitutes sew lips together in protest,_ reuters.com, 25 października 2007.
22.
Friedman-Rudovsky, J., _Prostitutes Strike in Bolivia,_ „Time”, time.com, 24 października 2007.
23.
Gall, G., _Sex Worker Unionization Global Developments Challenges and Possibilities,_ Palgrave Macmillan, London 2016.
24.
Friedman-Rudovsky, dz. cyt.
25.
Millett, dz. cyt.; Agustín, L.M., _Sex at the Margins: Migration, Labour Markets and the Rescue Industry,_ Zed Books, London 2007 (zob. zwłaszcza rozdział 4).
26.
Millett, dz. cyt.
27.
Gillis, J., _Youth and History: Tradition and Change in European Age Relations, 1770-Present,_ Academic Press, Cambridge 1981, s 166–167; Iriye, A., Saunie, P. (red.), _The Palgrave Dictionary of Transnational History: From the Mid-19th Century to the Present Day_, Palgrave Macmillan, Basingstoke 2009, s. 45.
28.
UCL Bloomsbury Project, _Society for the Prevention of Cruelty to Children – History,_ ucl.ac.uk/bloomsbury-project/institutions/nspcc.htm, 2011.
29.
Vegan Feminist Network, _A Feminist Critique of „Service” Dogs_, veganfeministnetwork.com, 13 marca 2015; Vegan Feminist Network, _The Reality of Sex Trafficking in the U.S. and Women-Positive Alternatives to LUSH Cosmetics,_ veganfeministnetwork.com, 1 lutego 2015; Williams, J., _Why is Pokemon Go like prostitution?, „_Nordic Model Now!”, nordicmodelnow.org, 2 grudnia 2016.
30.
Phipps, A., _Sex Wars Revisited: A Rhetorical Economy of Sex Industry Opposition,_ „Journal of International Women’s Studies” 18:4 (2017), s. 6–320.
31.
Raymond, J.G., _Perspective on human rights: Prostitution is rape that’s paid for,_ „Los Angeles Times”, 11 grudnia 1995; Barry, K.L., _The Prostitution of Sexuality,_ NYU Press, New York 1995, s. 70.
32.
Zob. Willis, E., _Lust horizons: Is the women’s movement pro-sex?_ _No More Nice Girls: Countercultural Essays,_ University of Minnesota Press, Minneapolis 1979/1992, s. 3–14.
33.
Ferguson, A., _Sex War: The Debate between Radical and Libertarian Feminists,_ „Signs” 10:1 (1984), s. 106-112; Chancer, L.S., _Pornography to Sadomasochism: Reconciling Feminist Differences, „_Annals of the American Academy of Political and Social Science” 571 (2000), s. 77-88
34.
Leidholdt, D., _Prostitution: A violation of women’s human rights,_ „Cardozo Women’s Law Journal” 1:1 (1993), s. 133–147.
35.
Dworkin, A., _Prostitution and Male Supremacy,_ „Michigan Journal of Gender and Law” 1:1 (1993), s. 1–12.
36.
Leidholdt, D., dz. cyt.
37.
Høigård, C., Finstad, L., _Backstreets: Prostitution, Money, and Love,_ Polity Press, Cambridge 1992, s. 114–115.
38.
Millett, dz. cyt.
39.
Chateauvert, dz. cyt.
40.
Lockett, G., Lawson, M., Irie, J., Gold, G., B, Hima., Aarens, B., „Showing Up Fully; Women of Colour Discuss Sex Work” Nagle, J. (red.), _Whores and Other Feminists,_ Routledge, New York 1997, s. 209.
41.
Mann, S., _More Than Survival Strategies: Sex Workers’ Unhappy Stories,_ Athabasca University, Alberta 2014 (praca magisterska).
42.
Ray, A., _Why the Sex Positive Movement is Bad for Sex Workers’ Rights,_ „Audacia Ray” blog, audaciaray.tumblr.com, 31 marca 2013.
43.
Mullin, F., _Sorry, UK Sex Work Protesters, There’s No Such Thing as a „Pimp Lobby”_, „Vice”, vice.com, 11 lutego 2015.
44.
International Committee on the Rights of Sex Workers in Europe, _Feminism Needs Sex Workers, Sex Workers Need Feminism: Towards a Sex-Worker Inclusive Women’s Rights Movement_, „Intersection briefing paper #2”, sexworkeurope.org, marzec 2016.
45.
Flynn, J., _The Church’s Lingering Shadows on Sex Work in Ireland_, „University Times”, universitytimes.ie., 22 kwietnia 2016.
46.
Amnesty International, _Global movement votes to adopt policy to protect human rights of sex workers_, amnesty.org, 11 sierpnia 2015.
47.
Wybrane przykłady: Alabama Whitman (@lunarfish1524) Twitter, 23 października 2015, 6.07; Liberation Language, _Amnesty International for Traffickers of Women_, „Liberation Language”, liberationlanguage.wordpress.com, 30 stycznia 2014; Mix, J., _On Prostitution, the Left has Taken a Right-Wing Turn_, „Medium” (@JonahMix), medium.com, 19 sierpnia 2015.
48.
Mackay, F., _Arguing against the industry of prostitution: Beyond the abolitionist versus sex worker binary_, „Feminist Current”, feministcurrent.com, 24 czerwca 2013.
49.
Turner, K.B., Giacopassi, D., Vandiver, M., _Ignoring the Past: Coverage of Slavery and Slave Patrols in Criminal Justice Texts,_ „Journal of Criminal Justice Education” 17:1 (2006), s. 181–195.
50.
Whitehouse, D., _Origins of the police_, libcom.org, 24 grudnia 2014.
51.
Rushe, D., _Police say they were „authorized by McDonald’s” to arrest protesters, suit claims_, „The Guardian”, theguardian.com, 1 marca 2017.
52.
Hayter, T., _Open Borders: The Case Against Immigration Controls_, Pluto Press, London 2004, s. 25.
53.
Tamże, s. 36–43.
54.
Luibhéid, E., _Entry Denied: Controlling Sexuality at the Border_, University of Minnesota Press, Minneapolis 2002, s. 41.
55.
Tamże.
56.
Bernstein, E., _The Sexual Politics of the „New Abolitionism”_, „Differences” 18:3 (2007), s. 128–151. Zob. też Bernstein, E., _Militarized Humanitarianism Meets Carceral Feminism: The Politics of Sex, Rights, and Freedom in Contemporary Antitrafficking Campaigns,_ „Signs” 36:1 (2010), s. 45–71.
57.
Bianco, M., _One Group Has a Higher Domestic Violence Rate Than Everyone Else – And It’s Not the NFL_, „Mic”, mic.com, 19 grudnia 2014.
58.
Laville, S., _Woman strip-searched and left naked wins damages from Met police_, „The Guardian”, theguardian.com, 14 czerwca 2015.
59.
Packman, D., _2010 NPMSRP Police Misconduct Statistical Report_, „National Police Misconduct Reporting Project”, policemisconduct.net, 5 kwietnia 2011.
60.
Bloomer, N., _Woman reports rape to police – and is arrested on immigration charges_, Politics.co.uk, 28 listopada 2017.
61.
Corvid, M., _London’s Romanian Sex Workers Are Worried That Brexit Would Screw Them_, „Vice”, vice.com, 2016.
62.
Eigendorf, J., Neller, M., _Nur eine Welt ohne Prostitution ist human_ , „Die Welt”, welt.de, 2013.
63.
Bindel, J., _Decriminalising the sex trade will not protect its workers from abuse_, „The Guardian”, theguradian.com, 13 lipca 2016.
64.
Bindel, J., _The Pimping of Prostitution: Abolishing the Sex Work Myth,_ Palgrave Macmillan, London 2017.
65.
MacKinnon, C.A., _Trafficking, Prostitution, and Inequality,_ „Harvard Civil Rights – Civil Liberties Law Review” 46 (2011), s. 271–309.
66.
Amnesty International, _The Human Cost of „Crushing” the Market: Criminalization of Sex Work in Norway_, raport, EUR/36/4024/2016, amnesty.org, 26 maja 2016.
67.
Sex Workers’ Rights Advocacy Network (SWAN), _Arrest the Violence: Human rights abuses against sex workers in central and eastern Europe and central Asia_, „Open Society Foundations”, opensocietyfoundations.org, listopad 2009.
68.
Whitford, E., Gira Grant, M., Xiaoqing, R., _Family, Former Attorney of Queens Woman Who Fell to Her Death in Vice Sting Say She Was Sexually Assaulted, Pressured to Become an Informant_, „The Appeal”, theappeal.org, 15 grudnia 2017.
69.
Tamże.
70.
Hardy, K., „_If you shut up, they kill you”: Sex Worker Resistance in Argentina_ Hardy, K., Kingston, S., Sanders, T. (red.), _New Sociologies of Sex Work,_ Routledge, London 2010, s. 167–180.
71.
Ray, S., _Sex-workers’ rights activist’s death shrouded in mystery_, „The Times of India”, timesofindia.indiatimes.com, 2 listopada 2016.
72.
Revista Forum, _Denúncia: Prostitutas que defendem o reconhecimento da profissão são assassinadas em Belém_ , „Revista Forum”, revistaforum.com.br, 2018.
73.
Havell, C., Lee, V., Stevenson, L., _The Honey Bringer: Stories from Sex Worker Freedom Festival_, Sex Worker Open University, wideo, Vimeo (użytkownik: documentary x), vimeo.com/113934399, 5 stycznia 2013.
74.
Nation Team, _I still have 83 more women to kill_, „Daily Nation”, nation.co.ke, 9 czerwca 2010.
75.
Haron, M., _Sex Workers Protest Raw Footage in Thika_’, wideo, YouTube (użytkownik: Musa Haron), youtube.com/watch?v=gNImWNzPDHY, 20 września 2012.
76.
Mgbako, dz. cyt., s. 195.