- promocja
Strach ucieleśniony - ebook
Strach ucieleśniony - ebook
Książka Bessela van der Kolka jest pozycją szczególną. Stanowi kompendium współczesnej wiedzy na temat traumy, będąc jednocześnie głęboko osobistą, pełną pasji opowieścią o szukaniu dróg pomocy ludziom cierpiącym z powodu traumatycznych przeżyć. Autor – wybitny psychiatra, badacz i klinicysta – zaprasza do zrozumienia traumy i odkrywania kolejnych metod wyzwalania z jej uścisku. Śledzimy zawiłości diagnozy i odkrycia neuronauki. Przypatrujemy się sesjom terapeutycznym i pracy badawczej. Mimo poruszonych tu wstrząsających historii książka pozostawia głęboko humanistyczne, pełne optymizmu przesłanie: niezależnie od tego, w jak okrutne okoliczności rzuci nas życie, możemy zmobilizować w sobie siły nie tylko do przetrwania, ale także do uleczenia ze skutków przytłaczających doświadczeń. Otwartość na osiągnięcia nauki i prawdę doświadczenia, a także ogromne społeczne zaangażowanie Autora, czynią jego dzieło fascynującym poznawczo i niezwykle użytecznym dla praktyki terapeutycznej.
Pozycja dla profesjonalistów pracujących z traumą, dla tych z nas, którzy doświadczyli jej we własnym życiu, i dla wszystkich, którzy pragną zrozumieć drugiego człowieka.
Kategoria: | Psychologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8252-382-9 |
Rozmiar pliku: | 2,4 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Mierząc się z traumą
PROLOG: MIERZĄC SIĘ Z TRAUMĄ
Nie trzeba być żołnierzem na pierwszej linii ani uchodźcą w obozach Syrii czy Kongo, żeby doświadczyć traumy. Trauma przydarza się nam, naszym przyjaciołom, naszym krewnym i sąsiadom. Badania prowadzone przez amerykańskie CDC (Centers for Disease Control and Prevention – Centra Kontroli i Prewencji Chorób) wskazują, że jeden na pięciu Amerykanów był w dzieciństwie molestowany seksualnie, jeden na czterech – bity przez rodziców tak, że zostawały mu na ciele siniaki, a przemoc fizyczna to stały element życia co trzeciej pary. Jedna czwarta z nas dorastała w rodzinach, w których jakiś kuzyn był alkoholikiem, a jeden na ośmiu widział na własne oczy, jak bito jego matkę¹.
My, ludzie, jesteśmy gatunkiem niezwykle odpornym. Od niepamiętnych czasów odradzaliśmy się z bezlitosnych wojen, niezliczonych katastrof (zarówno naturalnych, jak i wywołanych przez człowieka), nie licząc codziennych gwałtów i zdrad. Ale traumatyczne doświadczenia zostawiają ślad, czy to na wielką skalę (w naszej historii i kulturze), czy też w naszym własnym ogródku – odciskają piętno na naszych rodzinach, a mroczne sekrety niepostrzeżenie przechodzą z pokolenia na pokolenie. Ślady zostają też w naszych umysłach, zmieniają nasze emocje, wpływają na zdolność do odczuwania radości i wchodzenia w relacje intymne, a nawet na biologię i układ odpornościowy.
Trauma dotyka nie tylko tych, którzy jej bezpośrednio doświadczyli, ale i wszystkich wokół. Żołnierze wracający z walk do domów mogą przerażać swoje rodziny wybuchami gniewu i emocjonalną nieobecnością. Żony mężczyzn cierpiących na stres pourazowy (PTSD – _Posttraumatic Stress Disorder_) zwykle wpadają w depresję, a dzieci matek z depresją częściej wzrastają w atmosferze niepewności i niepokoju. Warto podkreślić, że wiele osób, które w dzieciństwie były dotknięte przemocą domową, ma trudności w nawiązaniu trwałych, opartych na zaufaniu relacji.
Trauma to z definicji coś nie do zniesienia i nie do zaakceptowania. Większość ofiar gwałtu, żołnierzy frontowych i molestowanych dzieci, nie jest w stanie myśleć o traumatycznych doświadczeniach, stara się wyprzeć je ze świadomości i żyć dalej, zachowując się tak, jakby to się nigdy nie stało. Tyle że „normalne” funkcjonowanie dla kogoś, kto nosi w sobie pamięć takiego horroru i wstyd wynikający z totalnej bezsilności i bezbronności, wymaga wydatkowania niewiarygodnej ilości energii. Każdy chciałby na zawsze zostawić traumę za sobą, ale odpowiedzialna za przetrwanie część naszego mózgu nie jest zbyt skuteczna w blokowaniu dostępu do przerażających wspomnień. Bywa, że nawet po wielu latach wystarczy cień zagrożenia, by wszystko wróciło, a uszkodzone niegdyś obwody w mózgu zaczęły ponownie wydzielać ogromne ilości hormonów stresu. Stają się one źródłem negatywnych emocji, silnych reakcji fizycznych oraz impulsywnych i agresywnych zachowań. Takie postraumatyczne reakcje wydają się niezrozumiałe, a jednocześnie są nie do opanowania. Ludzie, którzy przeżyli traumę, często czują, że zupełnie nie mają nad nimi kontroli, i zaczynają się bać, że nigdy się od nich nie uwolnią.
Pamiętam pierwsze doświadczenie, które pchnęło mnie na medycynę: to letni obóz, na którym byłem jako czternastolatek. Mój kuzyn Michał przez całą noc nie dał mi spać, wyjaśniając skomplikowane mechanizmy pracy nerek. Opowiadał, jak wydalają z organizmu wszystkie ścieki, a potem odzyskują związki chemiczne, niezbędne, żeby utrzymać organizm w równowadze. Jego opowieści o funkcjonowaniu ciała naprawdę mnie zadziwiły. Długo potem, na każdym etapie mojej medycznej edukacji, czy to na chirurgii, czy na pediatrii albo kardiologii, oczywistym było dla mnie, że kluczem do wyleczenia pacjenta jest zrozumienie zasad działania ludzkiego organizmu. Dopiero kiedy zacząłem staż na psychiatrii, dostrzegłem, jak ogromna jest przepaść między nieprawdopodobną złożonością umysłu, mnogością interakcji i powiązań między ludźmi a tym, jak mało psychiatrzy wiedzą o przyczynach problemów, które leczą. Czy kiedykolwiek będziemy wiedzieć o mózgach, umysłach i miłości tyle, ile wiemy o innych układach tworzących nasz organizm?
Wciąż dzielą nas lata od osiągnięcia takiego poziomu zrozumienia, ale dzięki trzem całkiem nowym dziedzinom nauki mamy do czynienia ze swoistą eksplozją wiedzy na temat skutków traumy. Te nowe dyscypliny to neuronauka, czyli badania tego, w jaki sposób w mózgu zachodzą procesy myślowe; psychopatologia rozwojowa, czyli badania wpływu przykrych doświadczeń na rozwój mózgu i umysłu; i wreszcie neurobiologia interpersonalna – badająca, w jaki sposób nasze zachowania wpływają na emocje, fizjologię i stan umysłu ludzi wokół nas.
Wyniki prac prowadzonych w ramach tych dyscyplin ujawniły, że wskutek traumy dochodzi do rzeczywistych, fizjologicznych zmian, w tym do rekalibracji układu ostrzegawczego mózgu, wzrostu aktywności hormonów stresu i zmian w układzie odsiewającym informacje istotne od nieistotnych. Wiemy, że trauma uszkadza obszar, który przekazuje fizyczne, głęboko wdrukowane odczucie, że jesteśmy żywi. Zmiany wyjaśniają, dlaczego osoby po przebytej traumie stają się nadmiernie wyczulone na zagrożenia kosztem spontanicznego zaangażowania w codzienne aktywności. Pomagają też zrozumieć, dlaczego straumatyzowane osoby tak często powtarzają te same zachowania i tak trudno im uczyć się na błędach. Wiemy dziś, że ich postępowanie to nie skutek moralnego upadku, oznaka braku silnej woli czy efekt złego charakteru – to wynik rzeczywistych, fizjologicznych zmian, jakie zaszły w przeszłości w ich mózgu.
Ogromny przyrost wiedzy o podstawowych procesach leżących u źródeł traumy otworzył też nowe możliwości łagodzenia, a nawet odwracania skutków zaistniałych uszkodzeń. Potrafimy dziś tworzyć metody i wykorzystywać w praktyce naturalną plastyczność ludzkiego mózgu, żeby pomagać osobom z doświadczeniem traumy zakotwiczyć się w teraźniejszości, pozwolić im odczuć, że żyją tu i teraz, i dać możliwość pójścia naprzód. Prowadzą do tego trzy drogi: 1) odgórna, polegająca na rozmowie, nawiązaniu lub odbudowie więzi z innymi oraz poznaniu i zrozumieniu, co dzieje się z nami, gdy „przerabiamy” w sobie wspomnienia traumatycznych przeżyć; 2) medyczna, w której dzięki lekom blokujemy nieprawidłowe reakcje alarmowe lub wykorzystujemy inne techniki zmieniające sposób zorganizowania informacji w mózgu; i wreszcie 3) oddolna: poprzez doświadczanie uczuć przeciwnych do niezwykle silnie, do głębi odczuwanych niemocy, wściekłości czy bezradności, spowodowanych traumą. Która z tych dróg jest najlepsza dla konkretnego człowieka, to już kwestia do sprawdzenia. Większość osób, z którymi pracowałem, wymagała ich łączenia.
To właśnie było treścią mej pracy. W moich wysiłkach pomagali mi koledzy i studenci z Ośrodka Traumy, który założyłem trzydzieści lat temu. Wspólnie leczyliśmy tysiące pacjentów, zarówno dzieci, jak i dorosłych: ofiary molestowania, klęsk żywiołowych, wojen, wypadków drogowych i handlu ludźmi; osoby, które doświadczyły agresji ze strony obcych i ze strony najbliższych. Od początku działalności szczegółowo omawialiśmy wszystkich naszych pacjentów na cotygodniowych spotkaniach zespołu terapeutycznego i dokładnie kontrolowaliśmy, jak skuteczne są dla każdego z nich poszczególne formy terapii. Naszym podstawowym celem była zawsze pomoc zgłaszającym się do nas dzieciom i dorosłym, ale od początku zaangażowaliśmy się również w badania nad skutkami traumatycznego stresu w różnych populacjach i nad określeniem, jakie rodzaje terapii są najlepsze w konkretnych przypadkach. Otrzymywaliśmy wsparcie finansowe z National Institute of Mental Health (Narodowego Centrum Zdrowia Psychicznego), National Center for Complementary and Alternative Medicine (Narodowego Centrum Medycyny Komplementarnej i Alternatywnej), Centers for Disease Control (Centrów Kontroli Chorób) oraz z szeregu prywatnych fundacji. Dzięki temu mogliśmy badać skuteczność rozmaitych postaci leczenia, od farmakoterapii, przez rozmowy, jogę, EMDR, po teatr i neurofeedback.
Problem brzmi: Jak ludzie mogą odzyskać kontrolę nad pozostałościami traumy i ponownie stać się panami swojego życia? Rozmowy, zrozumienie procesu i związki międzyludzkie są wielką pomocą, a leki mogą stłumić nadaktywne układy alarmowe. Widzimy jednak także, że przetrwałe z przeszłych doświadczeń szlaki neuronowe można przekształcać poprzez fizyczne doświadczenia bezpośrednio zaprzeczające bezsilności, wściekłości i załamaniu, które stanowią część reakcji na traumę, i w ten sposób odzyskiwać kontrolę nad sobą i życiem. Ja sam nie mam jakiejś ulubionej terapii, bo uważam, że nie ma takiej, która byłaby idealna dla wszystkich. W swojej pracy wykorzystuję wszystkie, które omawiam w tej książce. Każda z nich może wywołać głębokie zmiany. Zależy to od natury konkretnego problemu i od samego pacjenta.
Napisałem tę książkę, żeby stała się przewodnikiem i zaproszeniem do konfrontacji z traumatyczną rzeczywistością, żebyśmy zgłębiali wiedzę o tym, jak najlepiej z traumą sobie radzić, i żebyśmy – jako społeczeństwo – angażowali się w to, by wykorzystywać wszelkie posiadane środki, jakimi można jej zapobiegać.Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książki
1.
V. Felitti, _et al._, _Relationship of Childhood Abuse and Household Dysfunction to Many of the Leading Causes of Death in Adults: The Adverse Childhood Experiences (ACE) Study_, „American Journal of Preventive Medicine” 14, nr 4 (1998): 245–258.
2.
Święto niepodległości USA – przyp. tłum.
3.
A. Kardiner, _The Traumatic Neuroses of War_, Nowy Jork: P. Hoeber, 1941. Później odkryłem, że w czasach I i II wojny światowej wydano liczne podręczniki na temat traumy wojennej, ale – jak napisał w 1947 Abram Kardiner: „Kwestia neurotycznych zaburzeń w wyniku wojny w ostatnich dwudziestu pięciu latach w dużym stopniu podlegała kaprysom zainteresowania społecznego i fanaberiom psychiatrii. Ani społeczeństwo ani psychiatria nie interesują się już tym w takim stopniu, jak zaraz po I wojnie światowej. Dlatego te zaburzenia nie są przedmiotem ustawicznych badań”.
4.
_Ibidem_, s. 7.
5.
B. A. van der Kolk, _Adolescent Vulnerability to Post Traumatic Stress Disorder_, „Psychiatry” 48 (1985): 365–370.
6.
S. A. Haley, _When the Patient Reports Atrocities: Specific Treatment Considerations of the Vietnam Veteran_, „Archives of General Psychiatry” 30 (1974): 191–196.
7.
E. Hartmann, B. A. van der Kolk i M. Olfield, _A Preliminary Study of the Personality of the Nightmare Sufferer_, „American Journal of Psychiatry” 138 (1981): 794–797; B. A. van der Kolk, _et al._, _Nightmares and Trauma: Life-long and Traumatic Nightmares in Veterans_, „American Journal of Psychiatry” 141 (1984): 187–190.
8.
B. A. van der Kolk i C. Ducey, _The Psychological Processing of Traumatic Experience: Rorschach Patterns in PTSD_, „Journal of Traumatic Stress” 2 (1989): 259–274.
9.
Najdłuższa bitwa armii amerykańskiej w II wojnie światowej, od 13 IX 1944 do 10 II 1945 – przyp. tłum.
10.
W przeciwieństwie do normalnych wspomnień, wspomnienia traumatyczne to bardziej fragmenty wrażeń, emocji, reakcji i obrazów, które są wciąż na nowo przeżywane w teraźniejszości. Badania wspomnień z Holocaustu prowadzone na Uniwersytecie Yale przez Dori Laub i Nanette C. Auerhahn, jak również książka Lawrence’a L. Langera _Holocaust Testimonies: The Ruins of Memory_, a przede wszystkim opisy Pierre’a Janeta z 1889, 1893 i 1905 na temat natury traumatycznych wspomnień pomogło nam uporządkować to, co widzieliśmy. Będziemy je omawiać w rozdziale o pamięci.
11.
D. J. Henderson, _Incest_, _Comprehensive Textbook of Psychiatry_, A. M. Freedman i H. I. Kaplan (red.), wyd. 2, Baltimore: Williams & Wilkins, 1974, s. 1536.
12.
_Ibidem_.
13.
K. H. Seal, _et al._, _Bringing the War Back Home: Mental Health Disorders Among 103,788 U.S. Veterans Returning from Iraq and Afghanistan Seen at Department of Veterans Affairs Facilities_, „Archives of Internal Medicine” 167, nr 5 (2007): 476–482; C. W. Hoge, J. L. Auchterlonie i C. S. Milliken, _Mental Health Problems, Use of Mental Health Services, and Attrition from Military Service After Returning from Deployment to Iraq or Afghanistan_, „Journal of the American Medical Association” 295, nr 9 (2006): 1023–1032.
14.
D. G. Kilpatrick i B. E. Saunders, _Prevalence and Consequences of Child Victimization: Results from the National Survey of Adolescents: Final Report_, Charleston, SC: National Crime Victims Research and Treatment Center, Department of Psychiatry and Behavioral Sciences, Medical University of South Carolina, 1997.
15.
U.S. Department of Health and Human Services, Administration on Children, Youth and Families, _Child Maltreatment 2007_, 2009. Patrz też: U.S. Department of Health and Human Services, Administration for Children and Families, Administration on Children, Youth and Families, Children’s Bureau, _Child Maltreatment 2010_, 2011.
16.
G. Ross Baker, _et al._, _The Canadian Adverse Events Study: The Incidence of Adverse Events among Hospital Patients in Canada_, „Canadian Medical Association Journal” 170, nr 11 (2004): 1678–1686; A.C. McFarlane, _et al._, _Posttraumatic Stress Disorder in a General Psychiatric Inpatient Population_, „Journal of Traumatic Stress” 14, nr 4 (2001): 633–645; Kim T. Mueser, _et al._, _Trauma and Posttraumatic Stress Disorder in Severe Mental Illness_, „Journal of Consulting and Clinical Psychology” 66, nr 3 (1998): 493; National Trauma Consortium, www.nationaltraumaconsortium.org.
17.
E. Bleuler, _Dementia Praecox or the Group of Schizophrenias_, przeł. J. Zinkin, Waszyngton: International Universities Press, 1950, s. 227.
18.
L. Grinspoon, J. Ewalt i R. I. Shader, _Psychotherapy and Pharmacotherapy in Chronic Schizophrenia_, „American Journal of Psychiatry” 124, nr 12 (1968): 1645–1652. Patrz też:: L. Grinspoon, J. Ewalt i R. I. Shader, _Schizophrenia: Psychotherapy and Pharmacotherapy_, Baltimore: Williams and Wilkins, 1972.
19.
T. R. Insel, _Neuroscience: Shining Light on Depression_, „Science” 317, nr 5839 (2007): 757–758. Patrz też:: C. M. France, P. H. Lysaker i R. P. Robinson, _The ‘Chemical Imbalance’ Explanation for Depression: Origins, Lay Endorsement, and Clinical Implications_, „Professional Psychology: Research and Practice” 38 (2007): 411–420.
20.
B. J. Deacon i J. J. Lickel, _On the Brain Disease Model of Mental Disorders_, „Behavior Therapist” 32, nr 6 (2009).
21.
J. O. Cole, _et al._, _Drug Trials in Persistent Dyskinesia (Clozapine)_, _Tardive Dyskinesia, Research and Treatment_, R. C. Smith, J. M. Davis i W. E. Fahn (red.), Nowy Jork: Plenum, 1979.
22.
E. F. Torrey, _Out of the Shadows: Confronting America’s Mental Illness Crisis_, Nowy Jork: John Wiley & Sons, 1997). Jednakże równie ważne były inne czynniki, takie jak Community Mental Health Act prezydenta Kennedy’ego z 1963, w którym rząd federalny przejął płatności za opiekę psychiatryczną i który nagradzał stany za leczenie osób chorych psychicznie w ich środowisku, metodą ambulatoryjną.
23.
Komitet ds. Nomenklatury Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Grupa robocza ds. przeglądu DSM-III. _Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders_, American Psychiatric Publishing, 1980.
24.
S. F. Maier i M. E. Seligman, _Learned Helplessness: Theory and Evidence_, „Journal of Experimental Psychology: General” 105, nr 1 (1976): 3; patrz też: M. E. Seligman, S. F. Maier i J. H. Geer, _Alleviation of Learned Helplessness in the Dog_, „Journal of Abnormal Psychology” 73, nr 3 (1968): 256; oraz R. L. Jackson, J. H. Alexander i S. F. Maier, _Learned Helplessness, Inactivity, and Associative Deficits: Effects of Inescapable Shock on Response Choice Escape Learning_, „Journal of Experimental Psychology: Animal Behavior Processes” 6, no. 1 (1980): 1.
25.
G. A. Bradshaw i A. N. Schore, _How Elephants Are Opening Doors: Developmental Neuroethology, Attachment and Social Context_, „Ethology” 113 (2007): 426–436.
26.
D. Mitchell, S. Koleszar i R. A. Scopatz, _Arousal and T-Maze Choice Behavior in Mice: A Convergent Paradigm for Neophobia Constructs and Optimal Arousal Theory_, „Learning and Motivation” 15 (1984): 287–301. Patrz też: D. Mitchell, E. W. Osborne i M. W. O’Boyle, _Habituation Under Stress: Shocked Mice Show Nonassociative Learning in a T-maze_, „Behavioral and Neural Biology” 43 (1985): 212–217.
27.
B. A. van der Kolk, _et al._, _Inescapable Shock, Neurotransmitters and Addiction to Trauma: Towards a Psychobiology of Post Traumatic Stress_, „Biological Psychiatry” 20 (1985): 414–425.
28.
C. Hedges, _War Is a Force That Gives Us Meaning_, Nowy Jork: Random House Digital, 2003.
29.
B. A. van der Kolk, _The Compulsion to Repeat Trauma: Revictimization, Attachment and Masochism_, „Psychiatric Clinics of North America: 12 (1989): 389–411.
30.
R. L. Solomon, _The Opponent-Process Theory of Acquired Motivation: The Costs of Pleasure and the Benefits of Pain_, „American Psychologist” 35 (1980): 691–712.
31.
H. K. Beecher, _Pain in Men Wounded in Battle_, „Annals of Surgery” 123, nr 1 (styczeń 1946): 96–105.
32.
B. A. van der Kolk, _et al._, _Pain Perception and Endogenous Opioids in Post Traumatic Stress Disorder_, „Psychopharmacology Bulletin” 25 (1989): 117–121. Patrz też: R. K. Pitman, _et al._, _Naloxone Reversible Stress Induced Analgesia in Post Traumatic Stress Disorder_, „Archives of General Psychiatry” 47 (1990): 541–547; oraz Solomon, _Opponent-Process Theory of Acquired Motivation_.
33.
J. A. Gray i N. McNaughton, _The Neuropsychology of Anxiety: Reprise_, _Nebraska Symposium on Motivation_, University of Nebraska Press, 1996, s. 43, 61–134. Patrz też: C. G. DeYoung i J. R. Gray, _Personality Neuroscience: Explaining Individual Differences in Affect, Behavior, and Cognition_, _The Cambridge Handbook of Personality Psychology_ (2009), s. 323–346.
34.
M. J. Raleigh, _et al._, _Social and Environmental Influences on Blood Serotonin Concentrations in Monkeys_, „Archives of General Psychiatry” 41 (1984): 505–510.
35.
B. A. van der Kolk, _et al._, _Fluoxetine in Post Traumatic Stress_, „Journal of Clinical Psychiatry” (1994): 517–522.
36.
Dla tych spośród was, którzy kochają Rorschacha, to odwróciło stosunek sygnatur C + CF/FC.
37.
Grace E. Jackson, _Rethinking Psychiatric Drugs: A Guide for Informed Consent_, AuthorHouse, 2005; Robert Whitaker, _Anatomy of an Epidemic: Magic Bullets, Psychiatric Drugs and the Astonishing Rise of Mental Illness in America_, Nowy Jork: Random House, 2011.
38.
Wrócimy do tej kwestii w rozdziale 15., w którym omówimy nasze badanie porównujące prozak z EMDR, gdzie w leczeniu depresji (a przynajmniej tej związanej z traumą wieku dorosłego) EMDR dawało lepsze efekty odległe niż prozak.
39.
J. M. Zito, _et al._, _Psychotropic Practice Patterns for Youth: A 10-Year Perspective_, „Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine” 157 (styczeń 2003): 17–25.
40.
en.wikipedia.org/ wiki/ List_ of_ largest_ selling_ pharmaceutical_ products.
41.
Lucette Lagnado, _U.S. Probes Use of Antipsychotic Drugs on Children_, „Wall Street Journal”, 11 sierpnia 2013.
42.
Katie Thomas, _J. & J. to Pay $2.2 Billion in Risperdal Settlement_, „New York Times”, 4 listopada 2013.
43.
M. Olfson, _et al._, _Trends in Antipsychotic Drug Use by Very Young, Privately Insured Children_, „Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry” 49, nr 1 (2010): 13–23.
44.
M. Olfson, _et al._, _National Trends in the Outpatient Treatment of Children and Adolescents with Antipsychotic Drugs_, „Archives of General Psychiatry” 63, nr 6 (2006): 679.
45.
A. J. Hall, _et al._, _Patterns of Abuse Among Unintentional Pharmaceutical Overdose Fatalities_, „Journal of the American Medical Association” 300, nr 22 (2008): 2613–2620.