Szkoła jutra? Tradycja i (r)ewolucje w edukacji - ebook
Szkoła jutra? Tradycja i (r)ewolucje w edukacji - ebook
Monografia jest przede wszystkim zapisem innowacyjnych praktyk edukacyjnych, eksperymentów i propozycji rozwiązań szkolnych w zwykłej, codziennej praktyce, mogących stanowić o sile tej książki. Nie tyle bowiem chodzi dziś o budowanie teoretycznych podstaw, które na nic się zdają w szkolnej rzeczywistości, ile o umiejętność wejścia w ponowoczesną oraz nowomedialną rzeczywistość, dotykającą wszystkich przestrzeni życia codziennego (w tym edukacji) i odnalezienie się w niej. Publikacja z pewnością dowodzi tego, że to nie systemowe rozwiązania, ale oddolne poszukiwania poszczególnych praktyków są ratunkiem dla współczesnej edukacji […]. Dzięki nauczycielom, którzy poszukują przestrzeni porozumienia z młodymi ludźmi, zachodzi zmiana. Na razie jest ona niewidoczna, bo dokonuje się po cichu, pokątnie, niesystemowo, w cieniu zwyczajnych lekcji, ale obejmuje coraz większą rzeszę nauczycieli i pedagogów, którym zależy, którym się chce.
Z recenzji prof. dr. hab. Adama Regiewicza
Spis treści
Wstęp 9
Część I. W stronę teorii 13
Agnieszka Kowalkiewicz-Kulesza, Współczesna szkoła w oczach nastolatków 15
Agata Karolczyk-Kozyra, Co wspólnego ma coaching z lekcjami języka polskiego? 29
Katarzyna Zalisz, Pokolenie jutra w dzisiejszej polskiej szkole: charakterystyka, priorytety i wyzwania nie tylko w klasie językowej 47
Marta Grześko-Nyczka, (R)ewolucja w klasie szkolnej. O potrzebie (re)organizacji przestrzeni edukacyjnej 59
Jakub Niewiński, Szkoła jako przestrzeń do zagospodarowania i eksperymentowania 71
Anna Konarzewska, O czułym wychowawcy słów kilka 89
Katarzyna Rukojć, Uczenie dziecka z traumą. Psychoedukacja. Lekcjoterapia 95
Anna Kuśmierek, Ponoszenie porażek sposobem na zdobywanie wiedzy 109
Tomasz Dobrowolski, Zastosowanie terapii integracji sensorycznej jako formy wsparcia małego dziecka 121
Jolanta Maciąg, Czynniki organizacyjne pracy zawodowej w ocenie nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej 133
Weronika Kisiel, Zrozumieć uczenie się. Skuteczne zdziwienie – wyzwalająca myślenie nauka czytania i pisania w świetle odkryć badań kognitywnych 155
Klaudia Jeznach, Neurodydaktyka i nauka poprzez zabawę grupową 167
Część II. W stronę praktyki 187
Dorota Kujawa-Weinke, Różnorodne sposoby na weryfikację wiedzy – rozwiązania praktyczne 189
Marcin Miłko, Kształtowanie kompetencji przyszłości na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej 201
Katarzyna Wojtowicz, Fake news, dezinformacja, weryfikacja – szkoła wobec nadprodukcji informacji 221
Gracja Cimaszewska-Kuniniec. Wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w nauczaniu zdalnym 235
Maciej Celiński, Sześcioetapowa metoda nauczania informatyki w szkole podstawowej 249
Anna Matecka, Teatralizacja w edukacji początkowej. Kreatywny nauczyciel, kreatywny uczeń 259
Justyna Potempska, Skuteczna nauka języka obcego na zajęciach online 277
Kategoria: | Pedagogika |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8331-097-8 |
Rozmiar pliku: | 12 MB |