- W empik go
Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy. Wydanie 2 rozszerzone - audiobook
Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy. Wydanie 2 rozszerzone - audiobook
By odpowiednie dać rzeczy słowo
W języku angielskim słowo writer rozumie się bardzo szeroko - oznacza właściwie każdego, kto pisze. W języku polskim jedynie autorzy literatury beletrystycznej mają prawo używać zaszczytnego miana pisarza. Czy to znaczy, że dziennikarz jest zwolniony z obowiązku tworzenia celnych metafor? Czy autor książek naukowych może zapomnieć o budowaniu napięcia? Czy twórcy tekstów reklamowych wolno ignorować zasady ciekawego opowiadania? Nie! Jeśli zajmujesz się pisaniem, to jesteś pisarzem. Poczuj się nim nie tylko dlatego, że "pisarz to brzmi dumnie". Także dlatego, że bycie nim zobowiązuje do tworzenia lepszych, bardziej przekonujących treści. Chętniej czytanych. Trafniej przekazujących to, co chcesz powiedzieć. Mocnych. Takich, pod którymi z satysfakcją podpiszesz się własnym nazwiskiem.
Dzięki tej książce poznasz wiele pisarskich sztuczek, które sprawią, że Twój tekst zabłyśnie jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Dowiesz się, które czasowniki są dynamiczne i w jaki sposób konkretne rzeczowniki pobudzają wyobraźnię. Nauczysz się tworzyć krótkie i długie świetnie brzmiące zdania oraz eksponować w nich wybrane wyrazy. Zgłębisz fascynujące tajniki storytellingu, czyli opowiadania historii w taki sposób, by inni chcieli ich słuchać. Nauczysz się, jak budować napięcie, grać na emocjach i malować słowami... Autorka stawia przed Tobą jeszcze jeden cel: pragnie, by jej książka pomogła wykształcić indywidualny styl - głos, który wyróżni Cię spośród grona innych autorów.
Spis treści
- Wstęp
- Rozdział 1. Przejdź do konkretów
- Magia szczegółu
- Kolekcjonuj nazwy
- Nadawaj imiona
- Porównuj
- A co z abstrakcją?
- Rozdział 2. Ożyw tekst
- Jaki czasownik jest dynamiczny?
- Wampir energetyczny nr 1: Nominalizacja
- Wampir energetyczny nr 2: Strona bierna
- Wampir energetyczny nr 3: Czasowniki modalne
- Wampir energetyczny nr 4: Mieć i być
- Rozdział 3. Lekcja Iana Fleminga
- Rozdział 4. Eksponuj to, co ważne
- Utnij niepotrzebną końcówkę
- Nie komentuj tego, co napisałeś
- Rozłup zdanie na dwie części
- Przejdź od informacji starej do nowej
- A jak rozpocząć zdanie?
- Ułóż wyrazy w zdaniu
- Rozdział 5. Zaciekawiaj od pierwszego zdania
- Wrzuć czytelnika w wir wydarzeń
- Zacznij od czegoś niezwykłego
- Wprowadź intrygującego bohatera
- Oddaj głos bohaterowi
- Wybierz znaczący szczegół
- Zmuś czytelnika do refleksji
- Rozdział 6. Pozbądź się słów-śmieci
- Tiki
- Skamieliny
- Papugi
- Koturny
- Urzędasy
- Snoby
- Tasiemce
- Usypiacze
- Podróbki
- Gaduły
- Tchórze
- Zuchwalcy
- Instrukcje
- Sobki
- Anonimy
- Zrzędy
- Gmatwaniny
- Rozdział 7. Lekcja Ernesta Hemingwaya
- Rozdział 8. Uwolnij się od klątwy wiedzy
- Co zakładasz, pisząc tekst?
- Trzymaj się tematu
- Zwolnij
- Wyjaśniaj obrazowo
- Podaj przykład
- Ale czy specjaliści się nie obrażą?
- Rozdział 9. Wykorzystaj moc interpunkcji
- By stopniować
- By uwydatniać
- By ukryć
- By zaciekawić
- By ostrzec
- Rozdział 10. Nie bój się długiego zdania
- Połącz zdania
- Wyliczaj
- Powtarzaj
- Podsumuj
- Wtrącaj
- Rozdział 11. Opowiedz historię
- Początek (sytuacja)
- Kto jest bohaterem?
- Gdzie to się dzieje?
- Co się w tej chwili dzieje?
- Środek (komplikacja)
- Koniec (rozwiązanie)
- Początek (sytuacja)
- Rozdział 12. Lekcja braci Grimm
- Rozdział 13. Pokazuj, nie opisuj
- Nie wyręczaj czytelnika
- Mniej znaczy więcej
- Zmuś bohatera do działania
- Zadbaj o towarzystwo dla bohatera
- Walcz o czytelnika
- Rozdział 14. Graj na emocjach
- Pisz sercem
- Porywające opowieści
- Poruszające reklamy
- Rozdział 15. Buduj napięcie
- Zawieszenie akcji
- Dylemat
- Tajemnica
- Żuraw i czapla
- Opóźniona puenta
- Strzelba Czechowa
- Scena wstępna
- Wtajemniczenie
- Przeczucie
- Tajemniczy przedmiot
- Opinia bohatera
- Przepowiednie i symbole
- Zwrot akcji
- Ujawnij kłamcę
- Wyjaw sekret
- Odwróć role
- Zabij ważnego bohatera
- Zawieszenie akcji
- Rozdział 16. Lekcja Agathy Christie
- Rozdział 17. Odważ się pisać dialogi
- Naturalne, czyli jakie?
- Co wyłapywać?
- Skróty
- Ton
- Zmiana tematu
- Powtórzenia
- Dopytywanie
- Rytm mowy
- Powiedział, krzyknął czy wycedził?
- Mowa ciała
- I znowu mniej znaczy więcej
- Rozdział 18. Maluj słowami
- Kolor
- Światło i cień
- Kadr
- Rozdział 19. Pobudzaj zmysły
- Zapach
- Dźwięk
- Smak
- Dotyk
- A teraz wszystko wymieszaj
- Rozdział 20. Lekcja Vincenta van Gogha
- Rozdział 21. Przemów własnym głosem
- Zakończenie
- Lista dynamicznych czasowników
- Administracja
- Komunikacja i media
- Zarządzanie
- Finanse
- Badania
- Technika
- Bibliografia
- Blogi
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8322-427-5 |
Rozmiar pliku: | 407 MB |