- promocja
- W empik go
Mapa Agile & Scrum. Jak się odnaleźć jako Scrum Master - audiobook
Mapa Agile & Scrum. Jak się odnaleźć jako Scrum Master - audiobook
Lepiej, szybciej, skuteczniej!
SCRUM, czyli zwinne (ang. Agile) podejście do wytwarzania usług i produktów, wymyślono po to, by realizować zadania w krótszym czasie, z użyciem mniejszej ilości zasobów i w jak najlepszym "dopasowaniu" do oczekiwań klienta. Zespoły pracujące w Scrumie, starzy agile'owi wyjadacze, zwykle sobie to podejście chwalą i chętnie korzystają z niego przy prowadzeniu kolejnych projektów. Niestety dla osoby, która dopiero zaczyna pracować w podejściu zwinnym, sprawa zwykle nie jest prosta. Wdrożenie się do "zwinności" wymaga czasu i wskazówek od doświadczonych Scrum Masterów.
Skoro mowa o wskazówkach od bardziej doświadczonych praktyków Scrumu - książka, którą Ci proponujemy, stanowi świetny wstęp do tego, by zacząć działać zwinnie. Jej autor, sam znawca tematu, praktykujący Agile & Scrum oraz dzielący się tą wiedzą z uczestnikami szkoleń, zebrał w tej publikacji wskazówki własne i wielu innych Scrum Masterów. Poczynając od zupełnych podstaw i zasad Scruma, przez problemy, z jakimi spotkasz się w codziennej pracy nad projektami, aż po kwestie dyskusyjne, postrzegane z różnych punktów widzenia - niniejszy poradnik stanowi swego rodzaju kompendium praktycznej wiedzy na temat Scruma i Agile'a podany w przystępnej hasłowej formie. Dzięki temu będzie Ci się łatwo po nim poruszać.
Książka składa się z dwóch głównych części. Pierwsza, napisana wspólnie przez praktyków, opiera się na naszych doświadczeniach. Nie boimy się poruszać ważnych tematów, nie pomijamy ich. Stworzyliśmy przewodnik, w którym poruszamy wiele różnych obszarów i wierzymy, że każdy otwarty czytelnik znajdzie coś dla siebie. Druga część jest transkrypcją kursu Agile & Scrum.
Współautorzy pierwszej części książki:
Bartosz Pierzchalski - Z wykształcenia pedagog resocjalizacyjny, zawodowo związany z branżą badawczą, w której zajmuje się usprawnianiem procesów i doskonaleniem firmowych produktów. Swoje kompetencje rozwijał jako menedżer projektów, coach mocnych stron, trener programów społecznych oraz instruktor sportów walki. Od 2020 r. związany z podejściem zwinnym, aktywnie propaguje wykorzystanie Scruma w przestrzeniach zawodowych i prywatnych.
Sylwia Skolimowska - Posiada wieloletnie doświadczenie jako Kierownik Projektów IT w branży mediowej. W związku ze swoimi zainteresowaniami dotyczącymi projektów i poszerzaniem wiedzy w tym zakresie została Scrum Masterem. Obecnie wykorzystuje zdobytą wiedzę i doświadczenie w swoim środowisku zawodowym.
Mateusz Żeromski - Niepoprawny optymista, który obrał sobie za cel popularyzowanie Agile'a i Scruma. Założyciel meet-upu Scrum Warsaw, autor dwóch książek oraz Akademii Scrum, w ramach której powstała ta książka. Wierzy w zespoły, w to, że w pracy można naładować baterie, odpocząć od codzienności, miło spędzić czas - ale tylko wtedy, gdy mamy dobry i mocny zespół. Niech #Scrum będzie z Wami!
Gabriela Załoga - Wspiera organizacje w procesie budowania wartościowych produktów. Doświadczenie ze sportu wykorzystuje podczas budowania mistrzowskich zespołów. Balansuje pomiędzy biznesem a zespołami technologicznymi. Pasjonatka odkrywania i rozwijania produktów. Nie lubi marnotrawstwa, dlatego nieustannie kwestionuje status quo. Czerpie energię od ludzi, ceni wartościowe dyskusje, zwłaszcza te przy kawie. Prywatnie minimalistka. Lubi otaczać się dobrą sztuką i designem. Odpoczywa, spacerując z psem, czytając, medytując lub praktykując jogę.
Andrzej Piechocki - Entuzjasta zwinności. Absolwent zarządzania i marketingu na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu, z doświadczeniem w różnych branżach.
100% Scrum Master licensed by PSM II /scrum.org/
Tomasz Balicki - Strategy & Operations Manager, specjalista w zakresie zarządzania projektami międzynarodowymi (Agile, Scrum Master), planowania marketingowego, strategii klienta i kreowania marki. Jest menedżerem operacyjnym z ponad 10-letnim międzynarodowym doświadczeniem zawodowym, zorientowanym na procesy, procedury i projekty w zakresie budowania nowych ścieżek rozwoju, zarządzania marką i rozwoju biznesu. Jego mocnymi stronami są efektywne realizowanie KPI związane z wdrażaniem innowacji w realizowanych kampaniach CRM, targetowanie, sekwencjonowanie, testy A/B.
Spis treści
WSTĘP 7
- Dla kogo jest ta książka? 8
- Mapa Scruma? 8
- Historia powstania książki 9
- Subiektywizm 10
I. PODSTAWY AGILE'A 11
- NNPGD 11
- Tayloryzm 12
- System produkcyjny Toyoty (TPS) 13
- Lean Startup 14
- Lean UX 19
- Kult cargo 21
- Coach vs mentor 22
- Facylitator vs moderator 22
- Lean Management 23
- Metoda 5R 24
- FUKO - metoda udzielania informacji zwrotnej 25
- Andon - bloker w procesie, nie w człowieku 25
- Kiedy Kanban, a kiedy Scrum? 26
- Czym jest samoorganizujący się zespół? 27
- Scrum jako haczyk dla zwiększenia motywacji 28
CERTYFIKATY 30
- Scrum.org czy Scrum Alliance? 30
- Powody do zrobienia certyfikatu 32
- Na jakim etapie kariery zrobić certyfikat? 33
- Kiedy nie robić certyfikatu? 33
- W czym pomoże certyfikat na rynku pracy? 34
- Jak certyfikat jest oceniany przez rekruterów? 34
- Jak się uczyć do certyfikatu? 35
- Czy można być SM bez certyfikatu? 36
- Aspekty techniczne 36
- Sposób przygotowania 37
- Czy warto posiadać wszystkie trzy certyfikaty? 38
SCRUM MASTER 40
- Onboarding SM 40
- Scrum Master jako kartograf zespołu 41
- Scrum Master - lider dyrektywny 42
- Gorący kartofel - wypuszczenie pracy z rąk 42
- (Wiedza + umiejętności) × postawa = wartość pracownika w XXI w. 43
- Product Backlog jako abstrakcja 44
- Po co są metryki w Scrumie? 44
- Capacity a velocity 45
- Nie infantylizuj estymatów 46
- Różnica między Product Ownerem a Scrum Masterem 47
- Product Backlog (rejestr produktu) 49
- Rola Scrum Mastera w Product Backlogu 50
- Tytuł Scrum Mastera jako osobiste osiągnięcie 52
- Sposoby na refinement 53
- Metody aktywizowania zespołu 53
- Wstrzymywanie się od działania. Za co nie jest odpowiedzialny Scrum Master? 55
- Coaching w Scrumie 55
- Jak wytłumaczyć kontrast Waterfall vs Agile? 59
- Wywiad ze Scrum Masterem 71
- Postawy Scrum Mastera 76
PRODUCT OWNER 79
- Fazy tworzenia produktu 79
- Podejście produktowe a podejście projektowe 82
- Czym jest produkt? 83
- Analityk biznesowy jako Product Owner 84
- Product Vision Board & roadmap 85
- Design Thinking 86
- Współpraca SM z PO 87
- Mapa każdego jest inna 88
- Odpowiedzialność Product Ownera 92
- Przykry widok tworzonych produktów 93
- Scrum Master jako Product Owner 94
- Proces - wszystko jest procesem 95
KANBAN 97
- Kanban 97
- Miary Kanban 98
- Co to jest Kanban? 98
- Kluczowe elementy systemu Kanban 99
- Korzyści z Kanbana 102
II. TRANSKRYPCJA KURSU AGILE & SCRUM 105
O CO TU CHODZI? 107
SCRUM BY THE BOOK 109
- Co to jest Scrum? 109
- Skąd pochodzi? 110
- Scrum PSM 1 112
SCRUM W ŻYCIU REALNYM 117
- Co to, skąd i dlaczego? 117
- Daily Scrum 125
- Klient 127
- Monitoring 129
- Planowanie 132
- Produkt Backlog 134
- Produkt 136
- Refinement 138
- Retrospektywa 144
- Review - przegląd 147
- Scrum Master 149
- Sprint 151
- Plan 151
- Wdrażanie Scruma 153
- Wydanie/Przyrost 155
SCRUM W IT 158
- Historia planning pokera 158
- Praca 159
- Wdrażanie 164
POZNAJ AGILE & SCRUM 166
- Agile 166
- Świat Agile 169
ZOSTAŃ SCRUM MASTEREM 173
- KPI 173
- Scrum Master - kto to jest? 175
- Lider procesu 179
- Narzędzia 180
- Scrum 181
- Skuteczność 182
- Wsparcie Product Ownera 184
BUDUJ ZESPÓŁ 186
- Dobra dyskusja 186
- Kolory 188
- Zespół 189
- Persony 192
- Produkt Owner 193
- Product Vision Board 194
- Błękitny ocean 196
- Lean Startup 196
KARIERA 199
- Rekrutacja Scrum Mastera 199
POLECANE KSIĄŻKI 207
AUTORZY 209
Kategoria: | Branża IT |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-9168-0 |
Rozmiar pliku: | 941 MB |