Sedno strategii. Jak lider może stać się strategiem - audiobook
Sedno strategii. Jak lider może stać się strategiem - audiobook
Richard Rumelt, światowy autorytet w dziedzinie strategii i zarządzania, autor bestsellera Dobra strategia – zła strategia, pokazuje, jak rozpoznać kluczowe wyzwania firmy oraz stworzyć dynamiczną i spójną strategię.
Powszechne błędy
Liczne badania pokazują, że liderzy często nie rozumieją, czym właściwie jest strategia ani jak ją tworzyć, mylą też z nią cele finansowe („wzrost o 15% rocznie”) i cele aspiracyjne („będziemy produkować wiodące na rynku produkty”). Z pomocą przychodzi Richard Rumelt i jego najnowsza książka, która radykalnie zmienia sposób, w jaki liderzy myślą i wykonują najważniejszą część swojej pracy: tworzenie strategii.
Sedno sprawy
Poprzez barwne historie – o tym, jak Elon Musk skupił się na pewnym aspekcie, który napędził sukces SpaceX, czy jak amerykańska armia poradziła sobie ze słabościami swojej strategii bojowej – Rumelt prezentuje zupełnie nową koncepcję pozwalającą znaleźć sedno strategii, czyli zasadniczy problem, który trzeba rozwiązać. Pokazuje też, co się dzieje z firmami, które wpadają w inercję i nie są w stanie zmienić swojego kierunku. Udowadnia, że taki tok myślenia potrafił zgubić nawet największych, takich jak Nokia czy General Motors.
Esencja umiejętności strategicznych
Według koncepcji strategii Rumelta liderzy powinni przede wszystkim określić sedno kluczowych wyzwań, przed którymi stoją, czyli problemy zagrażające przyszłemu rozwojowi i sukcesowi – choć ich kształt może być trudny do uchwycenia – a następnie podjąć spójne i zdecydowane działania. Znalezienie sedna staje się podstawową umiejętnością stratega zwłaszcza wtedy, gdy problemy nie dają się łatwo rozwiązać, a na firmę oddziałują siły, które trudno zdefiniować.
Strategia to ciągła podróż
Tworzenie strategii trwa nieustannie, jest procesem ciągłym, a nie jednorazowym wydarzeniem. Liderzy, którzy są strategami, powinni być stale wyczuleni na szybko zmieniające się wyzwania biznesowe, gospodarcze i instytucjonalne, zagrażające przyszłemu sukcesowi, podstawowym wartościom, a nawet istnieniu organizacji. Dlatego, jak pisze Rumelt, muszą tworzyć dynamiczne strategie, które pomagają poradzić sobie z krytycznymi wyzwaniami, nie pozwalają utracić zasobów, wykorzystują pojawiające się szanse i dostosowują firmę do wymagań zmieniającej się rzeczywistości.
„Sedno strategii to prawdziwy strzał w dziesiątkę. Jest to książka, którą będę uparcie polecał moim ludziom, bo to najlepszy sposób na uczynienie z nich strategów”.
— Simon Galbraith, dyrektor generalny i współzałożyciel Redgate
„Sedno strategii wyjaśnia, dlaczego Rumelt jest uznawany za światowy autorytet w dziedzinie strategii. Niezwykle przyjemna w lekturze książka stanowi przewodnik po najtrudniejszych zagadnieniach i pokazuje, jak utorować sobie drogę do sukcesu nawet wbrew najtrudniejszym wyzwaniom”.
— Andy D. Bryant, prezes zarządu Intel Corporation (2012–2020)
„Przekonująca i praktyczna. Wnikliwa i nieuciekająca od trudnych tematów rozmowa o rzeczywistych wyzwaniach stojących przed firmami oraz kreatywności niezbędnej do znalezienia przełomowych rozwiązań”.
— Rebecca Henderson, Harvard University, autorka książki Reimagining Capitalism in a World on Fire
„Doskonała książka. Rumelt zaprasza nas do firmy wielkich strategów, w której ciekawi, kreatywni i sprytni pokonują trudności dzięki dotarciu do faktycznej przyczyny rzeczywistego problemu i przełamaniu go”.
— Chris Bradley, starszy partner w McKinsey i współautor książki Strategy Beyond the Hockey Stick
O autorze
Richard P. Rumelt jest jedną z najbardziej wpływowych postaci zajmujących się strategią i zarządzaniem oraz autorem światowego bestsellera Dobra strategia – zła strategia. Jako professor emeritus nadal wykłada w UCLA Anderson School of Management, gdzie wcześniej zajmował stanowisko profesora (Harry & Elsa Kunin Chair of Business and Society). Przez całą swoją karierę Rumelt prowadził przełomowe badania na temat strategii, opracowując teorię, według której najlepiej radzą sobie firmy koncentrujące się na swoich zasadniczych umiejętnościach, a wysoka wydajność wcale nie jest kwestią znalezienia się we właściwej branży, lecz raczej indywidualnej doskonałości przedsiębiorstwa.
Spis treści
Wstęp do polskiego wydania 13
Wprowadzenie. Le Toit du Cul de Chien 17
Część I
Strategia oparta na wyzwaniach
i sedno problemu
1. Dylemat Carolyn. Jak zbudować strategię? 33
2. Rozplątywanie wyzwania. Znalezienie i wykorzystanie
istoty wyzwania 49
3. Strategia jest podróżą 77
4. Gdzie można wygrać. ASC – Realnie rozwiązywalne
problemy strategiczne 87
5. Wyzwania związane z rozwojem 111
6. Wyzwanie władzy 139
7. Spójność działań 153
Część II
Diagnoza
8. Na czym polega problem. Zmiana perspektywy i analogia
jako narzędzia diagnozy istoty problemu 175
9. Diagnozowanie przez porównanie i modele 195
10. Ostrożnie używaj „ostrych” narzędzi analitycznych. 209
Część III
Przedzieranie się przez istotę problemu
11. Poszukiwanie przewagi 227
12. Innowacyjność . 249
13. Wyzwanie dysfunkcji organizacji. 265
Część IV
Jasne, błyszczące elementy rozpraszające uwagę
14. Nie zaczynaj od celów 285
15. Nie myl strategii z zarządzaniem 299
16. Nie myl bieżących wyników finansowych ze strategią 309
17. Planowanie strategiczne. Strzały w dziesiątkę i pudła,
użyteczne i nieużyteczne 327
Część V
Kuźnia strategii
18. Pytanie Rumsfelda 345
19. Krok po kroku przez kuźnię strategii 359
20. Koncepcje i narzędzia kuźni strategii 375
Podziękowania 395
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8231-348-2 |
Rozmiar pliku: | 721 MB |