Siła różnic w zespole - audiobook
Siła różnic w zespole - audiobook
Co jest największym wyzwaniem w dzisiejszym świecie dla aktywnych zawodowo Polaków? Jak kobiety, a jak mężczyźni odnajdują się w środowisku pracy, czego potrzebują, co ich motywuje? Czy więcej nas łączy, czy dzieli? Czy duet szef – pracownik mogą żyć w zgodzie? Porozumienie w zespole – czy to możliwe i czy w ogóle to się firmie opłaca? Jak znaleźć złoty środek między potrzebami pracownika, swoim stylem współpracy i możliwościami, które daje firma?
Anna Sarnacka-Smith analizuje, co się dzieje między ludźmi, z ludźmi i wśród ludzi w miejscu pracy. Wskazuje, co pozytywnie wpływa na efektywność zespołu, ale też co prowadzi do frustracji i wypalenia. Pokazuje nie tylko, jak pogodzić szefa z pracownikami, ale jak w myśleniu o pracy i swoim życiu czują się kobiety i mężczyźni oraz jak w tej kwestii znaleźć porozumienie. Książka nie jest manifestem przeciwko którejś ze stron, ale próbą znalezienia rozwiązania dobrego dla obu stron. A do tego potrzebne jest lepsze zrozumienie siebie nawzajem.
Co ważne, książka nie jest zbiorem subiektywnych przemyśleń autorki, lecz bazuje na wynikach badania opinii, przeprowadzonego na grupie pracujących kobiet i mężczyzn w Polsce. Omawia zagadnienia, które respondenci wskazali jako te, które mają dla nich największe znaczenie na drodze do zawodowego, ale i życiowego spełnienia, gdyż praca jest kluczowym czynnikiem wpływającym na nasze poczucie szczęścia (46,5% ankietowanych). Dzięki wynikom tego badania autorka nie tylko wskazuje błędne powszechne przekonania na temat budowania zespołów, ale także podejmuje tematy, które – choć wcale do przyjemnych nie należą, bo mowa jest nie tylko o motywacji, komunikacji, zaufaniu, ale i o różnicach w wynagrodzeniu czy przemocy fizycznej i werbalnej w pracy – rzeczywiście mają znaczenie dla budowania efektywnego środowiska pracy.
Anna Sarnacka-Smith daje czytelnikowi trzynaście kluczy do tego, aby powoli otwierać kolejne drzwi w drodze do porozumienia, zaangażowania i efektywnej współpracy. Dzieli się tym, czego na co dzień sama doświadcza, prowadząc zespół, i z czym mierzą się zespoły, z którymi pracuje jako coach i konsultant HR. Pokazuje, jaki wpływ na jakość współpracy może mieć płeć, osobowość, ale jeszcze mocniej skupia się na tym, jak zrobić z tego dobry użytek, by móc ramię w ramię iść w kierunku wyznaczonych celów. Bo jeśli jest porozumienie, to jest i siła.
***
Ludzie są różni, ale przewidywalnie różni. Współpraca zawsze będzie wyzwaniem, jeśli zamiast próbować zrozumieć drugą stronę, będziesz oceniać jej wybory i szukać argumentów za tym, że to ty masz rację. Ucz się odnajdywania w tym, że ludzie są różni.
I nawet przygotowując się do pisania tej książki, miałam pewne założenia co do tego, jak kobiety i mężczyźni odnajdują się w środowisku pracy, czego potrzebują, co może być dla nich wyzwaniem, jak postrzegają różne zachowania i zjawiska. Okazało się jednak, że nie wszystkie moje założenia potwierdziły wyniki badania opinii, do którego zaprosiłam osoby aktywne zawodowo. Na przykład nie przypuszczałabym, że aktywne zawodowo
kobiety jako największe wyzwanie w dzisiejszym świecie wskażą odnalezienie sensu w życiu (47%), a mężczyźni w takim samym stopniu posiadanie czasu dla rodziny. Na wiele kwestii szczegółowe wyniki badania otworzyły mi oczy, zainspirowały mnie, i to w obszarach, w których bym się nie spodziewała.
Gdybym tego nie sprawdziła, ta książka byłaby zbiorem moich subiektywnych przemyśleń. Dzięki temu, że zbadałam sprawę, będę podejmować tematy, które rzeczywiście mogą mieć znaczenie dla budowania porozumienia w pracy, jak również porozumienia nas samych ze sobą. W kolejnych rozdziałach będę odnosić się do szczegółowych kwestii, nakreślając to, w czym jesteśmy do siebie podobni, a jakie kwestie postrzegamy zupełnie inaczej. Przechodząc od ogółu do szczegółu, podzielę się z tobą tym, czego dowiedziałam się o tym, z czym nam się kojarzy satysfakcja z pracy.
Celem napisania tej książki było to, abyś lepiej rozumiał ludzi w miejscu pracy, ich zachowania, i byś następnie mógł szybko przejść do rozwiązania, szukać w tych różnicach porozumienia. Nie traćmy już więc ani minuty. Oto daję ci klucz do pierwszych drzwi na tej drodze: „Gdzie jest porozumienie, tam jest siła”...
[fragment]
***
Anna Sarnacka-Smith – konsultant HR z wieloletnim doświadczeniem menedżerskim; wspiera szefów w doborze pracowników i takim ułożeniu pracy, aby każdy miał możliwość wykorzystania swoich mocnych stron, oraz w kształtowaniu postawy liderskiej. Wprowadziła do Polski badanie kompetencji DISC D3 i 360 Indicator; autorka książki Everest lidera oraz bloga disc.com.pl. Zespół EFFECTIVENESS prowadzi zdalnie, na co dzień mieszkając w USA.
Spis treści
WSTĘP. Dlaczego piszę o porozumieniu i po co ci klucze
KLUCZ 1. Gdzie jest porozumienie, tam jest siła
KLUCZ 2. Nie zakładaj, że coś wiesz, zanim tego nie sprawdzisz
KLUCZ 3. Ludzie są różni – to nasz zasób, ale i nasze przekleństwo
KLUCZ 4. Ludzie instynktownie uciekają przed tym, czego się najbardziej boją
KLUCZ 5. Daj innym powód do tego, aby w siebie uwierzyli, a uwierzą
KLUCZ 6. Masz to, o co zadbasz, a nie to, czego oczekujesz
KLUCZ 7. Przyłapuj ludzi na tym, że robią coś dobrze, a nie na tym, że robią coś źle
KLUCZ 8. Z motywacją jest jak z matrioszką. Żeby ją dobrze poznać, musisz zajrzeć głębiej
KLUCZ 9. Gender pay gap, czyli mów o sobie przez pryzmat wartości, a nie oczekiwań
KLUCZ 10. Proś innych o pomoc, bo to nie słabość, ale wyraz mądrości
KLUCZ 11. Przemoc w pracy to nie bajka, tylko rzeczywistość, którą możesz zmienić
KLUCZ 12. Nie musimy się wszyscy lubić, ale należy nam się szacunek
KLUCZ 13. Każda zmiana zaczyna się od twojej decyzji
Podziękowania
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8087-863-1 |
Rozmiar pliku: | 346 MB |