Facebook - konwersja
Darmowy fragment

  • Empik Go W empik go

(Nie)pojednane opozycje. Szachowe tropy w tekstach kultury nowoczesnej - ebook

Wydawnictwo:
Format:
PDF
Data wydania:
30 kwietnia 2024
23,00
2300 pkt
punktów Virtualo

(Nie)pojednane opozycje. Szachowe tropy w tekstach kultury nowoczesnej - ebook

Pawłowi Łyżwińskiemu udała się rzecz rzadka – z jednego systemu-figury wyprowadził cały złożony i subtelny (często niewidoczny, bo zasłonięty przez ideologię) mechanizm dialektyki oświecenia. Szachy to zatem nie metafora, lecz struktura epistemologiczna (co widać zwłaszcza w analizach Duchampa i Becketta), ontologiczna i etyczna (Herbert i Irzykowski), a także estetyczna czy – w swych najskrajniejszych formach – totalna, jak wtedy, gdy autor analizuje szachy jako uniwersum szaleństwa. Pomysł uważam za znakomity, dobór obiektów teoretycznych niezwykle trafny, a przenikliwość analityczna, precyzja argumentacji i odwaga w opisaniu modernizmu poprzez antynomie kryjące się w samej zasadzie „egzystencji szachowej” powodują, że tekst czyta się jak teoriopoznawczą odyseję po nowoczesności.

dr hab. Jakub Momro, prof. UJ

Paweł Łyżwiński – absolwent filologii polskiej, doktorant literaturoznawstwa w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych UJ. Zajmuje się literaturą nowoczesną oraz jej związkami z filozofią. (Nie)pojednane opozycje to rozszerzona wersja pracy magisterskiej, za którą otrzymał I Nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Prac Magisterskich im. Czesława Zgorzelskiego.

Spis treści

I. Otwarcie

1. Szachy i nowoczesność. Królewska gra jako trop i metoda

2. Układ książki

II. Krótka historia szachowych tropów. Od arabskiego średniowiecza do ery nowoczesnej

1. Genealogia

2. Europejskie średniowiecze

3. W stronę ery nowoczesnej

4. Szachowe tropy i nowoczesność

III. „Jestem więcej myślicielem szachowym niż graczem”. Karol Irzykowski, literatura i szachy

1. Wprowadzenie

2. Zwycięstwo woli, zwycięstwo rozumu

3. Futuryzm a szachy, czyli szachowa teoria (nie)zrozumiałości

4. „Namiastka tego, co mi się nie udało osiągnąć w literaturze i w życiu” – podsumowanie

IV. Szachy i nowoczesne theatrum mundi. O białych braciach Michała Choromańskiego

1. Uwertura

2. Nietrafiony rytm i chaosmos

3. O refrenie

4. Szachowy refren

5. Nowoczesne theatrum mundi

V. (Nie)tożsamość i (a)symetria. Rola partii szachów w murphym Samuela Becketta

1. Otwarcie, czyli podwójna gra

2. Kartezjańskie rozdarcie i narcystyczne ja

3. Murphy vs. Endon, czyli chaos vs. symetria. Analiza partii

4. „Widzieć siebie niewidzącego siebie”

5. Uwagi końcowe

VI. Przyczynek do szachowej historii szaleństwa (w dobie modernizmu)

1. Prolog

2. Przypadek Steinitza

3. Przypadek Morphy’ego

4. Przypadek Łużyna

5. Dwa przypadki Zweiga

6. Szaleństwo konkluzji

VII. (Nie)pojednane opozycje. Szachy w dziele Marcela Duchampa

1. Szachy i sztuka – przeciwstawne pola?

2. Szachy jako sztuka? Mechaniczna rzeźba i piękne problemy

3. Szachy i sztuka w służbie rozumu

4. Surowa sztuka i precyzja maszyn

VIII. „Królewska gra pod władzą automatów”. Wokół szachów Zbigniewa Herberta

1. Wprowadzenie

2. Człowiek vs. komputer, czyli kultura vs. technika

3. Kultura jako jeniec techniki – Herbert i Heidegger

4. Umysł i potwory, czyli myśl vs. rachuba

5. Do wyobraźni, czyli dokąd?

IX. Końcówka

Bibliografia

Indeks nazwisk

 

Kategoria: Polonistyka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-242-6677-7
Rozmiar pliku: 2,5 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij