Facebook - konwersja
Darmowy fragment

Aby Warburg. Panorama recepcji - ebook

Wydawnictwo:
Format:
MOBI
Data wydania:
1 stycznia 2020
52,00
5200 pkt
punktów Virtualo

Aby Warburg. Panorama recepcji - ebook

Kim był Aby Warburg? Przedwcześnie zmarłym, znakomitym znawcą sztuki i kultury Renesansu, wizjonerem, któremu śmierć uniemożliwiła realizację Atlasu Mnemosyne, dziejów samoświadomości człowieka, widzianych przez pryzmat wyrazowej energii obrazów? Mistrzem historii, prekursorem najróżniejszych nowoczesnych sposobów odczytywania obrazów: antropologii obrazowej, visual studies, rozmaitych form krytycznej historii sztuki? A może Warburg był ojcem ikonologii, a zarazem dziewiętnastowiecznym uczonym, głęboko zakorzenionym w praktykach uprawiania nauki tego czasu, wiernym przekonaniu o pozytywnej i oświecającej misji studiów humanistycznych?

Zebrane w niniejszym tomie wspomnienia, artykuły i rozprawy ukazują różne oblicza tego wielkiego hamburskiego uczonego, rysując portret wszechstronny, bogaty i złożony, powstający na przestrzeni osiemdziesięciu lat po śmierci Warburga. Napisane po części przez uczonych, którzy zetknęli się z nim jeszcze za jego życia i blisko z nim współpracowali, po części przez badaczy późniejszych pokoleń, pozostają świadectwem geniuszu i magicznego oddziaływania humanisty, którego dzieło nadal pozostaje niewyczerpanym źródłem inspiracji, a także interpretacji jego spuścizny.

Spis treści

Ryszard Kasperowicz, Wstęp

Fritz Saxl, Biblioteka Warburga i jej cel

Erwin Panofsky, Aby M. Warburg

Edgar Wind, Pojęcie nauki o kulturze u Warburga i jego znaczenie dla estetyki

Gertrud Bing, A.M. Warburg

Ernst Hans Gombrich, Pamięci Abyego Warburga

Carlo Ginzburg, Od Aby’ego Warburga do Ernsta Gombricha. Uwagi o metodzie

Giorgio Agamben, Aby Warburg i bezimienna nauka

Willem S. Heckscher, Geneza ikonologii

Georg Syamken, Warburg i Hamburg

Heinrich Dilly, Sokrates w Hamburgu. Aby Warburg i jego Biblioteka Wiedzy o Kulturze

Matthew Rampley, Pomiędzy symbolem a alegorią. Teoria sztuki Aby’ego Warburga

Bernhard Buschendorf, Pojęcie symbolu u Friedricha Theodora Vischera, Aby’ego Warburga i Edgara Winda

Ernst H. Gombrich, Aby Warburg – cele i metody. W siedemdziesiątą rocznicę śmierci

Katia Mazzucco, Geneza dzieła „nieskończonego”

Michael Diers, Atlas i Mnemosyne. Praktyka teorii obrazu u Aby’ego Warburga

Sabine Flach, Naczynia połączone – o rozwoju teorii reprezentacji u Darwina i Warburga

Claudia Wedepohl, Bernard Berenson i Aby Warburg. Skrajne przeciwieństwa

Źródła tekstów

Noty o autorach

Przypisy

Kategoria: Literatura faktu
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-7453-531-1
Rozmiar pliku: 34 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij