-
nowość
AI Act. Akt w sprawie sztucznej inteligencji. Komentarz - ebook
AI Act. Akt w sprawie sztucznej inteligencji. Komentarz - ebook
Publikacja stanowi pierwszy na polskim rynku komentarz do unijnego aktu w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), który reguluje rozwój, wdrażanie i stosowanie systemów AI w Unii Europejskiej.
Komentarz zawiera szczegółową analizę wszystkich przepisów rozporządzenia, uwzględniając m.in.:
- zasady klasyfikacji systemów AI według poziomu ryzyka,
- zakazy stosowania wybranych systemów AI wysokiego ryzyka,
- wymogi dotyczące projektowania, testowania (także w ramach tzw. piaskownic regulacyjnych) i wdrażania systemów AI,
- obowiązki dostawców, importerów, dystrybutorów i innych uczestników rynku,
- procedury notyfikacji i certyfikacji,
- zasady nadzoru rynkowego oraz odpowiedzialności administracyjnej,
- znaczenie ochrony praw podstawowych w kontekście systemów AI,
- relacje między AI Act a innymi unijnymi aktami prawnymi, w tym RODO i DSA.
Opracowanie odwołuje się zarówno do aktów prawnych i dokumentów przyjętych przez Komisję Europejską w związku z wdrożeniem AI Act, jak i do projektu krajowej ustawy o systemach sztucznej inteligencji.
Publikacja ma charakter interdyscyplinarny – powstała we współpracy prawników, ekspertów z zakresu data science oraz inżynierów AI. Szczególną wartość praktyczną stanowi blisko 100 praktycznych przykładów, konsultowanych z ekspertami Stowarzyszenia Badań i Zastosowań Sztucznej Inteligencji (ARAAI), pokazujących zastosowanie przepisów w realnych scenariuszach biznesowych. To interdyscyplinarne podejście pozwoliło stworzyć publikację, która łączy perspektywę prawną z technologiczną, odpowiadając na rzeczywiste potrzeby rynku.
W opracowaniu są zawarte realne scenariusze ilustrujące między innymi:
- jak rozpoznać i prawidłowo sklasyfikować system AI,
- typowe zagrożenia związane z wykorzystaniem systemów AI, w tym ryzyka etyczne i cyberbezpieczeństwa,
- jakie konsekwencje mogą wywołać zmiany w działaniu lub przeznaczeniu systemu AI,
- jak wygląda prawidłowe oznakowanie i certyfikacja systemów AI (np. znak CE),
- jakie skutki może mieć błędne lub wadliwe działanie systemu AI,
- w jaki sposób działają wybrane rodzaje systemów AI i jakie mechanizmy w nich zastosowano,
- jak zidentyfikować i zweryfikować dostawcę systemu AI,
- jakie zabezpieczenia mogą minimalizować zagrożenia związane z cyberatakami.
Komentarz jest przeznaczony dla:
- prawników (adwokatów, radców prawnych, sędziów),
- pracowników administracji publicznej,
- specjalistów IT, ekspertów z zakresu data science i inżynierów AI,
- przedsiębiorców i menedżerów wdrażających lub planujących wdrożenie rozwiązań opartych na AI,
- a także naukowców, zajmujących się prawnymi, etycznymi i społecznymi aspektami sztucznej inteligencji.
Dzięki analizie prawnej przeprowadzonej z uwzględnieniem kontekstu technologicznego i etycznego regulacji, publikacja stanowi niezastąpione źródło wiedzy i praktyczne narzędzie do wdrażania systemów AI zgodnych z unijnymi przepisami prawnymi.
Spis treści
| Zawartość | Nr strony |
|---|---|
| | |
| Wykaz skrótów | 7 |
| | |
| Wstęp | 13 |
| | |
| Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 r. | 15 |
| | |
| Rozdział I. Przepisy ogólne | 63 |
| Artykuł 1 | 63 |
| Rozdział II. Zakazane praktyki | 194 |
| Rozdział III. Systemy AI wysokiego ryzyka | 221 |
| Sekcja 1. Klasyfikacja systemów AI jako systemów AI wysokiego ryzyka | 221 |
| Sekcja 2. Wymogi dotyczące systemów AI wysokiego ryzyka | 234 |
| Sekcja 3. Obowiązki dostawców i podmiotów stosujących systemy AI wysokiego ryzyka oraz innych osób | 286 |
| Sekcja 4. Organy notyfikujące i jednostki notyfikowane | 359 |
| Sekcja 5. Normy, ocena zgodności, certyfikaty, rejestracja | 398 |
| Rozdział IV. Obowiązki w zakresie przejrzystości dla dostawców i podmiotów stosujących niektóre systemy AI | 445 |
| Rozdział V. Modele AI ogólnego przeznaczenia | 459 |
| Sekcja 1. Zasady klasyfikacji | 459 |
| Sekcja 2. Obowiązki dostawców modeli AI ogólnego przeznaczenia | 468 |
| Sekcja 3. Obowiązki dostawców modeli AI ogólnego przeznaczenia z ryzykiem systemowym | 481 |
| Sekcja 4. Kodeksy praktyk | 487 |
| Rozdział VI. Środki wspierające innowacyjność | 497 |
| Rozdział VII. Zarządzanie | 532 |
| Sekcja 1. Zarządzanie na poziomie Unii | 532 |
| Sekcja 2. Właściwe organy krajowe | 556 |
| Rozdział VIII. Baza danych UE dla systemów AI wysokiego ryzyka | 564 |
| Rozdział IX. Monitorowanie po wprowadzeniu do obrotu, wymiana informacji oraz nadzór rynku | 570 |
| Sekcja 1. Monitorowanie po wprowadzeniu do obrotu | 570 |
| Sekcja 2. Wymiana informacji na temat poważnych incydentów | 574 |
| Sekcja 3. Egzekwowanie | 578 |
| Sekcja 4. Środki ochrony prawnej | 622 |
| Sekcja 5. Nadzór, postępowania, egzekwowanie i monitorowanie w odniesieniu do dostawców modeli AI ogólnego przeznaczenia | 632 |
| Rozdział X. Kodeksy postępowania i wytyczne | 651 |
| Rozdział XI. Przekazanie uprawnień i procedura komitetowa | 658 |
| Rozdział XII. Kary | 665 |
| Rozdział XIII. Przepisy końcowe | 677 |
| Załączniki | 699 |
| Bibliografia | 711 |
| Autorzy | 723 |
| Kategoria: | Własności intelektualnej |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-8438-003-1 |
| Rozmiar pliku: | 7,3 MB |