Analiza finansowa przedsiębiorstwa. Wskaźniki i decyzje w zarządzaniu - ebook
Analiza finansowa przedsiębiorstwa. Wskaźniki i decyzje w zarządzaniu - ebook
Nowe wydanie cieszącego się od lat niesłabnącym zainteresowaniem kompleksowego podręcznika z dziedziny analizy finansowej przedsiębiorstwa. Autorzy uwzględnili w nim najnowsze osiągnięcia badawcze w tym zakresie oraz stosowane w praktyce standardy, modele i metody pracy.
Książka zawiera odniesienia do:
• zarządzania wartością,
• międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej i ustawy o rachunkowości,
• finansowania projektów inwestycyjnych ze środków UE oraz finansowania start-upów.
Omówione narzędzia analizy finansowej umożliwiają wielopłaszczyznowe podejście do problemów pojawiających się w praktyce. Przedstawione rozważania są ukierunkowane na przedsiębiorstwa różnej wielkości oraz znajdujące się na różnych etapach rozwoju.
Książka została napisana z myślą o studentach wyższych szkół ekonomicznych, uniwersytetów, politechnik i akademii rolniczych jako podręcznik do przedmiotów takich jak: Analiza ekonomiczna, Analiza finansowa, Analiza przedsiębiorstw, Finanse przedsiębiorstw, Analiza sprawozdań finansowych. Jest to również cenne źródło wiedzy dla studentów studiów podyplomowych na kierunkach Analiza finansowa, Kondycja finansowa przedsiębiorstwa, Analityk finansowy. Będzie także wsparciem w codziennych obowiązkach dla praktyków, przedsiębiorców i menedżerów finansowych.
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-19533-5 |
Rozmiar pliku: | 5,8 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
3.3.2. Analiza struktury bilansu
Analiza struktury bilansu obejmuje:
• struktury aktywów – na podstawie analizy pionowej ustala się udział wybranej pozycji w aktywach razem lub w konkretnej grupie aktywów oraz oblicza się wskaźniki struktury aktywów;
• struktury pasywów – na podstawie analizy pionowej ustala się udział wybranej pozycji w pasywach razem lub w konkretnej grupie pasywów oraz oblicza się wskaźniki struktury pasywów.
Celem analizy bilansu jest:
• określenie bieżącej struktury aktywów i pasywów przedsiębiorstwa;
• identyfikacja istotnych pozycji aktywów i pasywów;
• określenie tendencji do zmian struktury aktywów i pasywów przedsiębiorstwa.
Przykład 3.2
Analiza struktury bilansu CCC S.A. – w tabeli 3.2 wszystkie pozycje bilansu zostały przedstawione jako udział procentowy w sumie bilansowej.
Należy teraz wybrać istotne pozycje bilansu. Nawet uproszczony bilans przedsiębiorstwa, analizowany w perspektywie kilku lat, zawiera sporo danych. Sprawozdania finansowe są standardowe i w ograniczonym stopniu uwzględniają charakter przedsięwzięcia. Analityk powinien dążyć do przedstawienia istotnych aspektów działalności przedsiębiorstwa, w przeciwnym razie wyniki będą nieczytelne i trudne do interpretacji. Warto więc dokonać selekcji pozycji i wybrać najistotniejsze, biorąc pod uwagę charakter działalności badanego przedsiębiorstwa.
Tabela 3.2. Struktura bilansu CCC S.A. za lata 2011–2015 (%)
------------------------------------------------------------------------------- ------ ------ ------ ------ ------
Udział w Aktywach razem (w %) 2011 2012 2013 2014 2015
Wartości niematerialne 1% 1% 1% 1% 0%
Rzeczowe aktywa trwałe 34% 36% 35% 29% 29%
Rzeczowe aktywa trwałe – inwestycje w sklepach 12% 13%
Rzeczowe aktywa trwałe – fabryka i dystrybucja 12% 11%
Rzeczowe aktywa trwałe – pozostałe 5% 5%
Aktywa z tytułu podatku odroczonego 3% 2% 2% 15% 15%
Udzielone pożyczki 0% 0% 0% 1% 0%
Aktywa trwałe 38% 40% 38% 45% 44%
Zapasy 50% 41% 41% 41% 33%
Należności od odbiorców 4% 3% 1% 2% 2%
Należności z tytułu podatku dochodowego 0% 1% 0% 0% 0%
Udzielone pożyczki 1% 1% 0% 0% 1%
Pozostałe należności 3% 3% 6% 2% 3%
Środki pieniężne i ich ekwiwalenty 4% 13% 13% 9% 16%
Aktywa obrotowe 62% 60% 62% 55% 56%
Aktywa razem 100% 100% 100% 100% 100%
2011 2012 2013 2014 2015
Zobowiązania z tytułu zadłużenia 21% 9% 14% 12% 14%
Zobowiązania na podatek odroczony 0% 0% 0% 0% 0%
Rezerwy 0% 0% 0% 0% 0%
Otrzymane dotacje 0% 3% 3% 2% 1%
Pozostałe zobowiązania długoterminowe 0% 0% 0% 0% 0%
Zobowiązania długoterminowe 22% 13% 17% 14% 16%
Zobowiązania z tytułu zadłużenia 7% 21% 15% 20% 20%
Zobowiązania wobec dostawców 11% 6% 8% 6% 4%
Pozostałe zobowiązania 4% 6% 6% 5% 5%
Zobowiązania z tytułu podatku dochodowego 1% 0% 0% 2% 0%
Rezerwy 0% 0% 0% 0% 0%
Otrzymane dotacje 3% 0% 0% 0% 0%
Zobowiązania krótkoterminowe 27% 33% 30% 33% 30%
Zobowiązania razem 49% 46% 47% 47% 46%
Kapitał akcyjny i zapasowy ze sprzedaży akcji powyżej ich wartości nominalnej 8% 8% 7% 4% 4%
Różnice kursowe z przeliczenia sprawozdań jednostek zagranicznych 0% 0% 0% 0% 0%
Zyski zatrzymane 42% 46% 46% 49% 51%
Pozostałe kapitały 1% 0% 0% 0% 0%
Razem kapitał własny 51% 54% 53% 53% 54%
Pasywa razem 100% 100% 100% 100% 100%
------------------------------------------------------------------------------- ------ ------ ------ ------ ------
Źródło: jak tabeli 3.1.6.2. Stopy wzrostu przedsięwzięcia i ich znaczenie w decyzjach strategicznych
1. Stopa wzrostu rzeczywistego przekracza stopę wzrostu zrównoważonego, co oznacza, że przedsiębiorstwo stoi przed problemem zgromadzenia środków finansowych na finansowanie działalności (niedobór środków finansowych), co można wyrazić wzorem: SWR > SWZ.
2. Stopa wzrostu rzeczywistego jest niższa od stopy wzrostu zrównoważonego, co informuje o występującym nadmiarze środków finansowych, a zatem należy poszukać nowych możliwości inwestowania lub wypłacić dywidendę, co można wyrazić wzorem: SWR < SWZ.
3. Stopa wzrostu rzeczywistego jest równa stopie wzrostu zrównoważonego, co informuje o występującej równowadze rokującej zmiany, i co można wyrazić wzorem: SWR = SWZ.
Tego rodzaju ocena pozwala wyjaśnić, kiedy przedsiębiorstwo potrzebuje środków finansowych i jak to zapotrzebowanie może się utrzymywać.
Pojęcie zrównoważonego wzrostu pozwala ocenić zjawisko zależności, które występuje pomiędzy wzrostem a zapotrzebowaniem na zewnętrzne finansowanie przedsiębiorstwa i determinowane jest utrzymaniem wskaźnika zobowiązania długoterminowe/kapitał własny na zadanym poziomie (rys. 6.1).
Rysunek 6.1. Wzrost przychodów netto ze sprzedaży a stan środków finansowych
Źródło: opracowanie własne.
Często nieistotny jest wzrost zgodny z ustaloną ścieżką (trajektorią) zrównoważonego wzrostu, a optymalizacja polega na ustaleniu, jak budowana strategia przedsiębiorstwa stanowi o wybranych czynnikach wzrostu i przyczynia się do realizacji celu przedsiębiorstwa.
Jeśli stopa wzrostu rzeczywistego odchyla się od stopy wzrostu zrównoważonego (modelu), to istotne jest określenie tej „luki planistycznej” i ustalenie sposobu finansowania jej w polityce finansowej. Przedsiębiorstwo musi dysponować ustaloną kwotą zysku zatrzymanego, ponieważ bez niego nie ma możliwości finansowania przyszłego wzrostu.
W analizie należy wykorzystać oszacowania parametrów (czynników), które informują o efektywności wykorzystania aktywów (zasobów).
Można określić ogólną zależność wyznaczającą stopę zysku zatrzymanego, którą definiuje się jako relację zysku zatrzymanego do zysku netto:
gdzie: R – stopa zysku zatrzymanego, Zn – zysk netto, Znz – zysk netto zatrzymany.
Stopa wzrostu przedsięwzięcia jest równa zmianie w kapitale własnym do kapitału własnego, co można zapisać:
Stopa wzrostu kapitału =
gdzie: E – kapitał własny.
Zmiana w kapitale własnym może być wyrażona jako:
ΔE = ZnxR.
Zwrot z kapitału własnego (ROI = ROE, jeśli DFL = 1) jest miarą rentowności przedsięwzięcia (inwestycji). Stopa wzrostu zależy od stopy zwrotu z kapitału własnego i zysku zatrzymanego (polityki dywidendy).
Stopa wzrostu zrównoważonego =
lub
7.1. Prognoza przychodów
7.1.3. Prognoza sprzedaży nowego produktu
Stosując podział na segmenty, możemy skorzystać z osiągnięć marketingu i zarządzania, aby określić perspektywy wzrostu sprzedaży poszczególnych produktów lub w poszczególnych segmentach. W takiej analizie warto wykorzystać dane kwartalne.
Przykład 7.3
Microsoft Inc. wprowadza nowe produkty cyklicznie. Mają one charakter substytucyjny (nowy produkt wypiera stary). Zestawienie wzrostu przychodów ze sprzedaży (w ujęciu procentowym) i momentów wprowadzenia nowych produktów przedstawiono na rysunku 7.6.
Analizując kwartalne przyrosty sprzedaży z uwzględnieniem nowych produktów, możemy wyodrębnić krzywe stanowiące odzwierciedlenie cyklu życia produktu (rysunek 7.7). Na podstawie tego rysunku można wyciągnąć następujące wnioski:
Rysunek 7.6. Wzrost przychodów ze sprzedaży Microsoft Inc. z uwzględnieniem dat wprowadzenia nowych produktów
Uwaga. Rok obrachunkowy w Microsoft Inc. kończy się 30 czerwca. Zatem I kwartał kończy się 30 września, II kwartał 31 grudnia itd.
Źródło: jak rysunku 7.2.
• wzrost przychodów zależy od nowego produktu;
• największe zmiany powoduje wprowadzenie nowych produktów w segmencie Client (systemów operacyjnych do komputerów osobistych);
• Microsoft Inc. znajduje się w okresie przed wprowadzeniem nowego produktu;
• wprowadzenie Microsoft XP^(®) i XBox^(®) dało wzrost przychodów na poziomie 12,8% (średnia lat 2002–2003);
• cykl życia produktu jest coraz krótszy.
Według Microsoft Inc. cykl życia produktu wynosi 3,5 roku dla systemów operacyjnych Windows i 2,5 roku dla aplikacji. W raporcie rocznym za 2003 r. zarząd spółki ostrzega, że w nadchodzących latach mogą nie zaistnieć znaczące przychody ze sprzedaży nowych produktów.
Dane procentowe należy traktować z dużą ostrożnością, np. 50% wzrost przychodów ze sprzedaży w 1992 r. oznaczał wzrost o 977 mln USD, podczas gdy wzrost o 10% w 2001 r. przyniósł spółce wzrost przychodów o 2340 mln USD.