Analiza ryzyka i bezpieczeństwo danych w kancelariach prawnych - ebook
Analiza ryzyka i bezpieczeństwo danych w kancelariach prawnych - ebook
Konieczność wdrożenia systemu ochrony danych osobowych w
kancelariach prawnych nie jest zagadnieniem nowym, jednak nadal
napotyka na pewne przeszkody, zwłaszcza w obszarze analizy
ryzyka, w tym poprawności jej przeprowadzenia.
W publikacji autorzy
omawiają m.in.:
• zagadnienia związane z bezpieczeństwem, w tym w relacjach z
podmiotami przetwarzającymi,
• kwestie cyberbezpieczeństwa,
• perspektywę regulacji wewnątrzkorporacyjnych,
• ryzyko jako element compliance w kancelariach,
• poszczególne sposoby przetwarzania danych w kancelariach,
• wykorzystywane w pracy prawnika narzędzia: rozwiązania
chmurowe, pocztę elektroniczną, narzędzia do komunikacji i do
obsługi kancelarii, narzędzia automatyzujące pracę prawnika,
• korzystanie z mediów społecznościowych, stron internetowych,
internetu rzeczy i sztucznej inteligencji.
W opracowaniu uwzględniono najnowsze rozstrzygnięcia Prezesa
Urzędu Ochrony Danych Osobowych, w tym w zakresie
administracyjnych kar pieniężnych oraz organów nadzorczych w
innych państwach członkowskich, a także orzecznictwo sądów
administracyjnych i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Przedstawiono również najnowsze decyzje Komisji Europejskiej
dotyczące transferów danych do państw trzecich oraz standardowych
klauzul umownych w umowach powierzenia przetwarzania danych, a
także wytyczne Europejskiej Rady Ochrony Danych oraz organów
samorządów zawodowych radców prawnych i adwokatów.
Autorami opracowania są praktycy, adwokaci i radcowie prawni oraz
teoretycy z różnych ośrodków akademickich – uznani specjaliści z
zakresu ochrony danych osobowych.
Książka jest
przeznaczona dla adwokatów, radców prawnych, sędziów, notariuszy,
komorników, doradców podatkowych oraz pracowników administracji
rządowej i samorządowej.
Spis treści
Słowo wstępne 19
Część ogólna. Analiza ryzyka i bezpieczeństwo danych w kancelariach prawnych – zagadnienia ogólne
Rozdział 1. Analiza ryzyka jako element systemu ochrony danych osobowych w kancelariach prawnych 23
1. Wprowadzenie 23
2. Założenia i cele regulacji 26
3. Podejście oparte na ryzyku 28
4. Obowiązki oparte na analizie ryzyka 34
5. Przeprowadzanie i dokumentowanie analizy ryzyka 38
6. Rola inspektora ochrony danych w procesie analizy ryzyka 49
7. Podsumowanie 57
Literatura 58
Rozdział 2. Analiza ryzyka jako element bezpieczeństwa przetwarzania danych w kancelariach prawnych 63
1. Wprowadzenie 63
2. Podejście oparte na ryzyku 64
3. Rozwinięcie zasady podejścia opartego na ryzyku i jej wpływ
na bezpieczeństwo danych osobowych 64
4. Zasada ochrony danych w fazie projektowania oraz zasada domyślnej ochrony danych a bezpieczeństwo w kancelarii prawnej 65
5. Analiza ryzyka i jej wpływ na bezpieczeństwo danych na podstawie art. 32 RODO 67
6. Ocena skutków dla ochrony danych i uprzednie konsultacje (art. 35–36 RODO) 71
7. Znaczenie analizy ryzyka w przypadku wystąpienia naruszenia ochrony danych osobowych i dobór środków zaradczych (art. 33 i 34 RODO) 75
7.1. Zgłoszenie naruszenia do Prezesa UODO (art. 33 RODO) 78
7.2. Zawiadomienie osób, których dane dotyczą (art. 34 RODO) 78
7.3. Inne obowiązki administratora 79
7.4. Praktyczne przykłady naruszeń ochrony danych 79
7.4.1. Naruszenie na skutek ataku ransomware 80
7.4.2. Ataki polegające na wykorzystaniu danych (data exfiltration attack) 86
7.4.3. Naruszenie ze względu na wewnętrzne ludzkie źródło ryzyka 89
7.4.4. Naruszenie ze względu na utratę lub kradzież elektronicznych nośników informacji lub dokumentów papierowych 91
7.4.5. Naruszenie ze względu na wysłanie wiadomości do nieuprawnionych adresatów 96
7.5. Podsumowanie obowiązków związanych z zarządzaniem naruszeniami 98
8. Podsumowanie 98
Rozdział 3. Analiza ryzyka a powierzenie przetwarzania danych osobowych w kancelariach prawnych 101
1. Wprowadzenie 101
2. Kancelaria jako administrator 101
3. Cel analizy ryzyka i rola podmiotu przetwarzającego. Odpowiedzialność za analizę ryzyka 102
4. Analiza ryzyka a powierzenie przetwarzania 104
5. Postępowanie z ryzykiem w umowie powierzenia 107
6. Podsumowanie 109
Rozdział 4. Analiza ryzyka a transfery danych osobowych w kancelariach prawnych 111
1. Wprowadzenie 111
2. Reforma unijnej regulacji transferowej oraz wpływ sprawy Schrems 113
3. Zalecenia transferowe EROD 01/2020 117
4. Ocena stanu prawnego oraz praktyki w państwie trzecim 118
5. Środki uzupełniające według EROD 124
6. Transfer danych w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia 126
7. Standardowe klauzule ochrony danych 127
8. Wiążące reguły korporacyjne 130
9. Przekazywanie danych na podstawie decyzji Komisji (art. 45 RODO) 132
10. Odstępstwa od zakazu transferu danych 136
11. Podsumowanie 139
Literatura 140
Rozdział 5. Cyberbezpieczeństwo jako element zarządzania ryzykiem kancelarii prawnych 141
1. Wprowadzenie 141
2. Kluczowe aspekty definicyjne cyberbezpieczeństwa 143
3. Źródła wymagań w zakresie cyberbezpieczeństwa 147
4. Zarządzanie cyberbezpieczeństwem według norm ISO/IEC 27000 154
5. Analiza ryzyka w cyberbezpieczeństwie 158
6. Strategie minimalizacji ryzyka 162
7. Postępowanie w przypadku wystąpienia incydentu 165
8. Podsumowanie 167
Literatura 168
Rozdział 6. Analiza ryzyka jako element zgodności ze standardami w kancelariach prawnych 169
1. Wprowadzenie 169
2. Standardy, normy i wytyczne pomocne w funkcjonowaniu kancelarii 173
3. Analiza ryzyka 183
3.1. Definicje 183
3.2. Opracowanie wewnętrznych zasad wykonywania analizy ryzyka 188
3.3. Metodyki analizy ryzyka – przykłady 192
3.3.1. Metodyka opisowa 192
3.3.2. Metodyka jakościowa 197
3.3.3. Metodyka ilościowa 200
4. Podsumowanie 203
Literatura 205
Rozdział 7. Analiza ryzyka i bezpieczeństwo danych jako element ochrony tajemnicy zawodowej 207
1. Wprowadzenie 207
2. Tajemnica zawodowa radcy prawnego i adwokata 209
2.1. Obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej 210
2.2. Ograniczenia obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej 212
2.3. Osoby zobowiązane do zachowania tajemnicy zawodowej 214
2.4. Tajemnica zawodowa a inne tajemnice prawnie chronione 216
3. Środki mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa danychi ochrony tajemnicy zawodowej 217
3.1. Stosowanie podejścia opartego na ryzyku w ochronie tajemnicy zawodowej 217
3.2. Obowiązki w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa danych objętych tajemnicą zawodową 219
3.3. Wytyczne dotyczące ochrony tajemnicy zawodowej w innych dokumentach 224
3.4. Ochrona tajemnicy zawodowej jako element zarządzania bezpieczeństwem informacji 226
4. Szacowanie ryzyka 227
4.1. Informacje objęte tajemnicą zawodową 228
4.2. Szacowanie ryzyka dla bezpieczeństwa danych objętych tajemnicą zawodową 232
4.2.1. Identyfikacja ryzyka 233
4.2.2. Określenie wielkości ryzyka 235
4.2.3. Ocena ryzyka 236
5. Podsumowanie 237
Literatura 239
Rozdział 8. Konflikt interesów w zawodach adwokata i radcy prawnego w perspektywie opartej na ryzyku 241
1. Wprowadzenie 241
2. Ryzyko związane z działaniem w sytuacji konfliktu interesów 245
3. Ryzyko wystąpienia konfliktu interesów 247
4. Ryzyko generowane przez narzędzia zarządzania konfliktem interesów 255
5. Podsumowanie 260
Literatura 262
Rozdział 9. Analiza ryzyka jako element systemu zgodności w kancelariach prawnych (compliance) 263
1. Wprowadzenie 263
2. Pojęcie compliance 265
2.1. Pojęcie systemu compliance 271
2.2. Elementy systemu compliance 273
2.3. Compliance w kancelarii prawnej 277
2.3.1. Komunikacja wewnętrzna i szkolenia personelu 278
2.3.2. Zebranie danych o funkcjonowaniu kancelarii oraz jej otoczeniu regulacyjnym 279
2.3.3. Identyfikacja i analiza ryzyka niezgodności 282
2.3.4. Dobór odpowiednich instrumentów w ramach systemu compliance 282
2.3.5. Idea lessons learned 285
3. Miejsce analizy ryzyka w systemach compliance 286
4. Elementy analizy ryzyka 288
4.1. Identyfikacja ryzyka 289
4.2. Szacowanie (ocena) ryzyka 290
4.3. Reakcja na ryzyko 291
4.4. Kontrola i monitorowanie ryzyka 294
5. Podstawowe rodzaje ryzyka w działalności kancelarii prawnej i sposób zarządzania nimi 295
5.1. Ryzyko naruszenia tajemnicy zawodowej 296
5.2. Ryzyko wystąpienia konfliktu interesów 300
5.3. Ryzyko naruszenia reguł zawodowej staranności 304
5.4. Ryzyko wynikające z regulacji dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu 307
6. Podsumowanie 310
Literatura 311
Część szczegółowa. Analiza ryzyka i bezpieczeństwo danych w kancelariach prawnych – wybrane zagadnienia szczegółowe
Rozdział 1. Rozwiązania chmurowe 315
1. Wprowadzenie 315
2. Pojęcie i modele chmury obliczeniowej 317
3. Wybrane zalety i wady środowisk chmurowych 320
4. Prawne i technologiczne problemy wdrożenia i korzystania z rozwiązań chmurowych 323
4.1. Umowa z dostawcą rozwiązań chmurowych 324
4.2. Ochrona danych osobowych 327
4.3. Cyberbezpieczeństwo 330
4.4. Tajemnica zawodowa 334
5. Podsumowanie 335
Literatura 336
Rozdział 2. Poczta elektroniczna 339
1. Wprowadzenie 339
2. Obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa poczty elektronicznej 341
2.1. Obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej 341
2.2. Obowiązki wynikające z prawa ochrony danych osobowych 344
2.2.1. Obowiązek zapewnienia poufności, integralności i dostępności danych osobowych i odpowiedniego zabezpieczenia danych 344
2.2.2. Obowiązki związane z wyborem takiego dostawcy i zawarciem z nim umowy powierzenia przetwarzania (art. 28 RODO) 346
3. Zagrożenia dla bezpieczeństwa informacji w związku z korzystaniem z poczty elektronicznej 347
3.1. Najczęstsze zagrożenia dotyczące poufności przesyłanej korespondencji 348
3.2. Najczęstsze zagrożenia dla systemu teleinformatycznego spowodowane naruszeniem poufności w związku z korzystaniem z poczty elektronicznej 348
4. Bezpieczeństwo korzystania z poczty elektronicznej w kancelariach prawnych – obszary problemowe i rekomendacje 351
4.1. Wybór dostawcy poczty elektronicznej i zawarcie umowy z nim 352
4.2. Sposoby ochrony przesyłanych informacji, w tym kryptograficzna ochrona informacji 356
4.3. Komunikacja z klientem, organami władzy publicznej lub innymi podmiotami 358
4.3.1. Komunikacja z klientem 358
4.3.2. Korespondencja z organami władzy publicznej lub innymi podmiotami 359
4.4. Ochrona systemu teleinformatycznego podczas korzystania z poczty elektronicznej 360
5. Podsumowanie 362
Rozdział 3. Narzędzia do komunikacji (wideokonferencje) 371
1. Wprowadzenie 371
2. Cele wykorzystania wideokonferencji 375
2.1. Co to jest usługa wideokonferencyjna 375
2.2. Wideokonferencja jako usługa przetwarzania w chmurze 377
2.3. Jakie pytania i odpowiedzi musi sobie zadać prawnik profesjonalny, decydując się na skorzystanie z usługi wideokonferencyjnej 378
3. Podstawy prawne 379
4. Prawne aspekty usługi wideokonferencji 380
4.1. Zakres danych osobowych 381
4.2. Role prawne dostawcy i klienta usługi wideokonferencyjnej 382
4.3. Obowiązki kancelarii jako klienta usługi wideokonferencyjnej 386
4.4. Powierzenie przetwarzania danych osobowych 388
4.5. Transfer danych poza EOG 391
4.5.1. Transfer danych do USA – RODO przed wyrokiem Schrems II 391
4.5.2. Privacy Shield/Tarcza Prywatności 392
4.5.3. Schrems II 392
4.5.4. Nieważność Tarczy Prywatności 393
4.5.5. Standardowe klauzule umowne 394
4.5.6. Względność standardowych klauzul umownych 395
4.5.7. (Niepomocne) rekomendacje EROD 397
4.5.8. Nowe SCC 398
4.5.9. Wniosek 398
4.6. Bezpieczeństwo przetwarzania danych 398
4.6.1. Wymogi prawne 398
4.6.2. Co to jest bezpieczeństwo danych i informacji 400
4.6.3. Stan wiedzy technicznej 402
4.6.4. Podstawowe środki bezpieczeństwa 404
4.6.5. Zabezpieczenie przesyłanych i przechowywanych danych 404
4.6.6. Uwierzytelnianie użytkowników 406
4.6.7. Certyfikacje bezpieczeństwa 406
4.6.8. Medialne informacje o podatnościach 407
4.7. Analiza ryzyka 407
5. Podsumowanie 411
Rozdział 4. Narzędzia do obsługi kancelarii 413
1. Wprowadzenie 413
2. Ryzyko związane ze stosowaniem narzędzi 415
3. Model oprogramowania 417
4. Projektowanie rozwiązania 419
5. Wybór dostawcy 420
6. Funkcjonalności mogące mieć istotny wpływ na ryzyko 422
7. Must have każdego rozwiązania 424
8. Użytkownicy 426
9. Podsumowanie 426
Rozdział 5. Obieg dokumentów 429
1. Wprowadzenie 429
2. Rola i znaczenie dokumentów w kancelarii prawnej 430
3. Obowiązki adwokata lub radcy prawnego prowadzącego kancelarię prawną w zakresie dokumentów 431
3.1. Tajemnica zawodowa 432
3.2. Ustawowe okresy retencji danych osobowych w kancelarii 438
4. Pozaprawne wymagania dotyczące obiegu dokumentów 441
5. Analiza ryzyka dotycząca obiegu dokumentów 444
6. Podsumowanie 457
Literatura 457
Rozdział 6. Podpis elektroniczny, platformy do kontraktowania 459
1. Wprowadzenie 459
2. Źródła prawa 461
2.1. Rozporządzenie eIDAS 461
2.2. Ustawa o usługach zaufania 464
2.3. Kodeks cywilny 466
3. Podpisy i pieczęcie elektroniczne 467
3.1. Podpisy elektroniczne – rodzaje 467
3.2. Pieczęcie elektroniczne 469
3.3. Podpisy elektroniczne i pieczęcie elektroniczne – skutki prawne 471
3.4. Procedura walidacyjna 472
4. Obowiązek stosowania podpisu elektronicznego w działalności adwokata i radcy prawnego 474
5. Platformy do kontraktowania 475
6. Analiza ryzyka w związku z podpisem elektronicznym 478
7. Podsumowanie 482
Literatura 482
Rozdział 7. Narzędzia automatyzujące pracę prawnika 483
1. Wprowadzenie 483
2. Podstawowe problemy we wdrażaniu automatyzacji przez prawników 485
3. Na czym polega automatyzacja? 485
4. Jakie czynności nadają się do automatyzacji? 486
5. Jak zacząć? 487
6. Wybór narzędzia do automatyzacji 490
7. Przykłady automatyzacji 492
7.1. Rejestracja nowych klientów i spraw 492
7.2. Automatyzacja dokumentów 492
7.3. Procesy zawierania umów 493
7.4. Powtarzalne doradztwo prawne 493
7.5. Komunikacja z klientem 494
7.6. Rozliczenia z klientem 494
8. Automatyzacja dla prawników oraz automatyzacja dla klientów 494
9. Podsumowanie 496
Literatura 497
Rozdział 8. Media społecznościowe 499
1. Wprowadzenie 499
2. Przedmiot analizy ryzyka i tło 500
3. Analiza ryzyka 511
3.1. Metoda proponowana przez ENISA 512
3.2. Metoda stosowana w aplikacji GDPR Risk Tracker oparta na normie ISO 29134 517
3.3. Podsumowanie dotychczasowych rozważań 525
4. Ocena skutków dla ochrony danych 525
5. Podsumowanie 527
Literatura 527
Rozdział 9. Strona internetowa kancelarii prawnej 529
1. Wprowadzenie 529
2. Regulamin a strona internetowa kancelarii prawnej 531
2.1. Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną i usługa świadczona drogą elektroniczną 532
2.2. Obowiązki kancelarii w przypadku świadczenia usługi drogą elektroniczną 535
3. Obowiązki kancelarii wynikające z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych 540
3.1. Informacje, które należy przekazać użytkownikom strony www 541
3.2. Czy zgoda na przetwarzanie danych pod formularzem kontaktowym jest konieczna? 544
3.3. Hosting, czyli gdzie przechowywać dane strony internetowej? 545
4. Strona internetowa a wizerunek osób 547
5. Podsumowanie 549
Literatura 550
Rozdział 10. Organizacja pracy, w tym pracy zdalnej 551
1. Wprowadzenie 551
2. Praca zdalna 554
3. Praca zdalna – próba sprecyzowania pojęcia w kontekście organizacji kancelarii 559
4. Praca hybrydowa 562
5. Uwarunkowania organizacji pracy w kancelarii 563
6. Procedury organizacyjne – procedury pracy zdalnej 568
7. Organizacja pracy w kontekście ochrony danych osobowych 571
8. Podsumowanie 575
Literatura 576
Rozdział 11. Internet rzeczy 577
1. Wprowadzenie 577
2. Pojęcie internetu rzeczy 578
3. Główne zagrożenia bezpieczeństwa związane z korzystaniem z IoT 580
4. Wymagania prawne wdrożenia IoT w kancelarii prawnej 585
4.1. Ochrona danych osobowych 586
4.2. Cyberbezpieczeństwo 590
4.3. Prawo karne 591
4.4. Dane nieosobowe i ponowne wykorzystanie danych 592
4.5. Odpowiedzialność cywilna za szkodę wyrządzoną działaniem IoT 593
4.6. Własność intelektualna 595
5. Podsumowanie 597
Literatura 598
Rozdział 12. Narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję 601
1. Wprowadzenie 601
2. Praktyczne zastosowania sztucznej inteligencji w branży prawnej 605
2.1. Zbieranie danych i komunikacja z wykorzystaniem chatbotów 607
2.2. Systemy informacji prawnej, zarządzania wiedzą oraz systemy predykcyjne 608
2.3. Analiza dokumentów i umów oraz zarządzanie umowami 610
2.4. Systemy ekspertowe 611
3. Stosowanie przepisów o ochronie danych osobowych przy wdrażaniu rozwiązań sztucznej inteligencji w kancelariach prawnych 611
4. Podejście oparte na ryzyku jako podstawa modelu wdrożeniowego 617
5. Modelowa procedura wdrożeniowa 620
6. Podsumowanie 627
Literatura 627
Autorzy 633
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8246-969-1 |
Rozmiar pliku: | 3,9 MB |