Angielska pigułka, czyli gramatyka łatwa do połknięcia - ebook
Angielska pigułka, czyli gramatyka łatwa do połknięcia - ebook
Podręczników do gramatyki można znaleźć na rynku tysiące. Wszystkie one jednak są popisem ekwilibrystyki, a nie konkretnym przekazem informacji, które pozwolą w sposób jasny, szybki i trwały zapamiętać elementarne zasady tworzenia zdań w języku angielskim.
Założeniem niniejszego e-booka jest zaprezentowanie gramatyki w sposób jak najbardziej przystępny i przejrzysty wraz z ćwiczeniami, których wykonanie, dzięki stopniowalnej trudności pozwoli „wbić sobie do głowy raz i na zawsze” coś, co nie wchodzi wszystkim zbyt łatwo. Ponadto poszczególne czasy zostały dobrane w ćwiczeniach w pary. Wybór pomiędzy nimi pozwala odkryć różnice i nauczyć się je bezbłędnie rozpoznawać na testach. Bo przecież o to dokładnie chodzi.
Wszystkie przykłady i definicje zostały przetestowane na kilku rocznikach maturzystów, którzy zgodnie przyznają, że ten sposób przynosi rezultaty. Wystarczy zmienić nastawienie do nauki języka obcego i uświadomić sobie elementarną prawdę: Język angielski jest prosty.
Dowód: wszystkie zdania mają identyczną budowę:
PODMIOT + ORZECZENIE + RESZTA ZDANIA
Niezależnie od tego, jak byśmy to powiedzieli po polsku, po angielsku musimy się trzymać tego schematu. Nawet jeśli mamy zdanie bezpodmiotowe ☺
W angielskim jest 16 czasów, które układają się w 4 grupy po 4. Łatwo się ich nauczyć, jeśli się zapamięta ich kombinacje. Wszystkie zdania odpowiadają na pytanie Kiedy? Jest to wskazówka do rozpoznania danego czasu.
Książka przygotowana w formie krótkich, łatwych do połknięcia lekcji. Wersję pdf można wydrukować - to tylko 100 stron z wyjaśnieniami i ćwiczeniami, które pomogą ułożyć materiał w głowie.
Po zażyciu angielskich pigułek przekonasz się, że to jeden z najłatwiejszych języków świata.
Kategoria: | Angielski |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8166-097-6 |
Rozmiar pliku: | 862 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
SIMPLE:
Present: DO/DOES I FORMA
Past: DID / II FORMA
Future: WILL/SHALL I FORMA
Future in the Past: WOULD/SHOULD I FORMA
CONTINUOUS:
Present: TO BE –ING
Past: TO BE (WAS, WERE) –ING
Future: WILL BE –ING
Future in the Past: WOULD/SHOULD BE –ING
PERFECT:
Present: HAVE/HAS III FORMA
Past: HAD III FORMA
Future: WILL HAVE III FORMA
Future in the Past: WOULD HAVE III FORMA
PERFECT CONTINUOUS:
Present: HAVE/HAS BEEN –ING
Past: HAD BEEN –ING
Future: WILL HAVE BEEN –ING
Future in the Past: WOULD HAVE BEEN – ING+--------------------+------------------------------+----------------------+-------------+--------------------+
| | SIMPLE | CONTINUOUS | PERFECT | PERFECT CONTINUOUS |
+--------------------+------------------------------+----------------------+-------------+--------------------+
| PRESENT | DO/DOES | I am, you are, he is | HAVE/HAS | |
| | | | | |
| | (w pytaniach i przeczeniach) | forma -ing | III FORMA | |
| | | | | |
| | I FORMA | | | |
| | | | | |
| | | | | HAVE/HAS BEEN |
| | | | | |
| | | | | forma –ing |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
+--------------------+------------------------------+----------------------+-------------+--------------------+
| PAST | DID + I FORMA | WAS, WERE | HAD | |
| | | | | |
| | (w pytaniach i przeczeniach) | forma –ing | III FORMA | |
| | | | | |
| | II FORMA | | | |
| | | | | |
| | | | | HAD BEEN |
| | | | | |
| | | | | forma –ing |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
+--------------------+------------------------------+----------------------+-------------+--------------------+
| FUTURE | WILL/SHALL | WILL BE | WILL HAVE | WILL HAVE BEEN |
| | | | | |
| | I FORMA | forma –ing | III FORMA | forma –ing |
+--------------------+------------------------------+----------------------+-------------+--------------------+
| FUTURE IN THE PAST | WOULD/SHOULD | WOULD/SHOULD | WOULD HAVE | WOULD HAVE BEEN |
| | | | | |
| | I FORMA | forma -ing | III FORMA | forma –ing |
+--------------------+------------------------------+----------------------+-------------+--------------------+PRESENT TENSES - czasy teraźniejsze
PRESENT SIMPLE
Czas teraźniejszy prosty.
Dotyczy czynności, które odbywają się every day/week/month/year (każdego dnia/tygodnia/miesiąca/roku), always (zawsze), sometimes (czasami), often (często), occasionally (od czasu do czasu) lub never (nigdy). Są to tzw. Adverbs of Frequency (przysłówki częstotliwości). Sytuacja powinna być stała lub powtarzająca się mniej lub bardziej regularnie.
W tym czasie mówi się także o uczuciach, wrażeniach zmysłowych, stanach umysłu, używając takich czasowników jak: feel (czuć), see (widzieć), hear (słyszeć), know (wiedzieć, znać) itp.
Użycie:
- powtarzalne współczesne czynności lub długotrwałe sytuacje
One of my friends drinks and smokes. (Jeden z moich przyjaciół pije i pali.)
- prawidła, pewniki, stałe reguły
Dogs are noisy. (Psy są hałaśliwe.)
- sprawozdania ze zdarzeń właśnie mających miejsce (relacjonowanie „na żywo”)
Tom jumps and catches the ball! (Tom podskakuje i łapie piłkę!)
- opis zaplanowanej przyszłości
I arrive to London in the mornig. (Przybywam do Londynu rankiem.)
- opis niedawnej przeszłości
I come home and what I see? (Wchodzę do domu i co widzę?)
- tytuły i nagłówki artykułów
He wins again! (On znowu wygrywa!)
Budowa:
Podmiot + czasownik w pierwszej, podstawowej formie
- w 3 osobie liczby pojedynczej orzeczenie przyjmuje końcówkę -s, -es.
- operator: do lub does (w 3 os. l.poj.) stosowany w pytaniach i przeczeniach
I work in this firm.
She plays with the children.
PYTANIA:
- do lub does przed podmiotem
- czasowniki specjalne przed podmiotem:
be, have, can, may, must, ought to, will, shall, need, dare
Does he work everyday? Is she your wife? Must we do that?
PRZECZENIA:
Podmiot + do/does or special verb + NOT
He does not work everyday. She isn’t my wife.
Uwaga: w pytaniach i przeczeniach, w których występuje does czasownik nie ma końcówki s/es.
PRESENT CONTINUOUS
Czas teraźniejszy ciągły.
Czynność odbywa się w chwili mówienia o niej, a więc now (teraz). Czasu tego można także używać mówiąc o przyszłości lub by wyrazić zamiar lub planowane działanie (be going to – zamierzać coś zrobić, np. I’m going to go home).
Uwaga: czasu tego nie używa się z czasownikami wyrażającymi czynności zmysłów (see, hear, smell etc.), uczucia (love, fear, hate etc.), czynności umysłowe (agree, think, forget) i posiadanie (belong, own, possess).
Użycie:
- sytuacje mających miejsce w trakcie wypowiedzi
What are you doing? (Co ty robisz?)
- sytuacje mające miejsce aktualnie, choć niekoniecznie w samym momencie mówienia
He is dancing with her. (On z nią tańczy (właśnie)).
I’m writing a book. (Piszę teraz książkę).
- sytuacje powtarzalne
She is always complaining about things. (Ona zawsze (bez przerwy) narzeka na wszystko.)
- zaplanowana przyszłość
I’m working late tomorrow. (Jutro pracuję do późna.)
Budowa:
Podmiot + TO BE w czasie present simple + imiesłów teraźniejszy (czasownik z końcówką –ING)
I am writing
You, we, they are listening
He, she, it is watching
PYTANIA:
Czasownik to be przed podmiotem:
Is he watching the movie?
PRZECZENIA:
Podmiot + to be + NOT + czasownik z –ING
I am not going to do that.
PRESENT SIMPLE - PRESENT CONTINUOUS EXERCISES
Wybierz odpowiedną formę:
1. I………. with my favourite pen.
a. always write
b. am always writing
2. Water……….when you heat it.
a. is boiling
b. boils
3. Look! This man ………. a skirt!
a. wears
b. is wearing
4. It's too late, the plane ………. off.
a. just takes
b. is just taking
5. Your proposal ………. interesting.
a. sounds
b. is sounding
6. This word ………. 'good'.
a. means
b. is meaning
7. Paul ………. a bath.
a. is having
b. has
8. I ……….in the garden just now.
a. work
b. am working
9. It ………. .
a. is not mattering
b. doesn't matter
10. ………. at night?
a. Do you dream
b. Are you dreaming?
11. Ann ……….her breakfast now.
a. has
b. is having
12.We………. to Berlin on Monday.
a. fly
b. are flying
Odpowiedzi: 1.a, 2.b, 3.b, 4.b, 5.a, 6.a, 7.a, 8.b, 9.b, 10.a, 11.b, 12.b.