- W empik go
Angielski podstawy gramatyki - ebook
Angielski podstawy gramatyki - ebook
Angielski podstawy gramatyki jest podręcznikiem dla każdego, kto chce nauczyć się języka angielskiego. Przedstawia podstawy angielskiej gramatyki, uczy właściwego używania języka. Wszystkie rozdziały zawierają przykłady stosowania, danego zagadnienia, które zostały przetłumaczone na język polski oraz zadania do rozwiązania wraz z odpowiedziami, dzięki, którym będzie łatwiej utrwalić pisownię. Książka przyda się każdemu, kto chce poszerzyć własną wiedzę ze znajomości języka Angielskiego.
Kategoria: | Polonistyka |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8324-624-6 |
Rozmiar pliku: | 1,2 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Rzeczownik nazywa osobę, miejsce, rzecz lub ideę.
Zazwyczaj pierwsza strona książki do gramatyki mówi o rzeczownikach. Rzeczowniki nadają nazwy konkretnych lub abstrakcyjnych rzeczy w naszym życiu. Ponieważ dzieci uczą się „mamy”, „taty” lub „mleka” jako pierwszego słowa, rzeczowniki powinny być pierwszym tematem podczas nauki języka obcego.
W przypadku liczby mnogiej większości rzeczowników dodaj s.
PRZYKŁAD
bottle — bottles
cup — cups
pencil — pencils
desk — desks
sticker — stickers
window — windows
W przypadku rzeczowników kończących się na ch, x, s lub s dodaj es.
PRZYKŁAD
box — boxes
watch — watches
moss — mosses
bus — buses
W przypadku rzeczowników kończących się na f lub fe zmień f na v i dodaj es.
PRZYKŁAD
wolf — wolves
wife — wives
leaf — leaves
life — lives
Niektóre rzeczowniki mają różne formy liczby mnogiej.
PRZYKŁAD
child — children
woman — women
man — men
mouse — mice
goose — geese
Rzeczowniki kończące się samogłoskami takimi jak y lub o nie mają określonych reguł.
PRZYKŁAD
baby — babies
toy — toys
kidney — kidneys
potato — potatoes
memo — memos
stereo — stereos
Kilka rzeczowników ma te same formy liczby pojedynczej i mnogiej.
PRZYKŁAD
sheep — sheep
deer — deer
series — series
species — species
Zadanie
Wybierz poprawną formę rzeczownika w każdym zdaniu.
PRZYKŁAD
1)I have three (child, children).
2)There are five (man, men) and one (woman, women).
3)(Baby, Babies) play with bottles as toys.
4)I put two big (potato, potatoes) in the lunch box.
5)A few men wear (watch, watches).
6)I put a (memo, memos) on the desk.
7)I saw a (mouse, mice) running by.
8)There are few (bus, buses) on the road today.
TŁUMACZENIE ZDAŃ
1) Mam troje (dziecko, dzieci).
2) Jest ich pięć (mężczyzna, mężczyzn)
i jedna(kobieta, kobiety).
3)(dziecko, dzieci) bawią się butelkami jak zabawkami.
4) Włożyłem dwa duże (ziemniak, ziemniaki) do pudełka
na lunch.
5) Kilku mężczyzn nosi (zegarek, zegarki).
6) Położyłem (notatkę, notatki) na biurku.
7) Widziałem (mysz, myszy) biegnące obok.
8) Niewiele jest (autobus, autobusów) na drogach dzisiaj.
Odpowiedzi
1) children.
2) men, woman.
3) Babies.
4) potatoes.
5) watches.
6) memo.
7) mouse.
8) buses.Czasowniki „być”(„Be” Verbs)
Czasownik pokazuje działanie, lub stan bycia.
PRZYKŁAD
I go home. Home is my place to rest. I like the smell of my house. I feel totally relaxed. Home refreshes me. At home, I get ready for a new day.
TŁUMACZENIE
Wracam do domu. Dom jest moim miejscem odpoczynku. Lubię zapach mojego domu. Czuję się całkowicie zrelaksowany. Dom mnie odświeża. W domu przygotowuję się na nowy dzień.
Czasowniki „Be” wskazują na stan bycia.
PRZYKŁAD
I am a doctor.
He is sleepy.
We are here.
TŁUMACZENIE
Jestem lekarzem.
Jest śpiący.
Jesteśmy tutaj.
Zdania zaprzeczające muszą posiadać „nie” po czasowniku.
PRZYKŁAD
I am not a doctor.
He is not sleepy.
We are not there.
TŁUMACZENIE
Nie jestem lekarzem.
Nie jest śpiący.
Nas tam nie ma.
Czasownik pojawia się jako pierwszy w zdaniach pytających.
PRZYKŁAD
Am I a doctor?
Is he sleepy?
Are we there?
TŁUMACZENIE
Czy jestem lekarzem?
Czy jest śpiący?
Czy tam jesteśmy?
Zdanie Nie są (is not) można skrócić do (isn’t).
PRZYKŁAD
He isn’t sleepy.
We aren’t there.
TŁUMACZENIE
Nie jest śpiący.
Nie ma nas tam.
Odmiany czasownika be, „być”
LICZBA POJEDYNCZA
_1 osoba liczba pojedyncza: I am._
_2 osoba liczba pojedyncza: You are._
_3 osoba liczba pojedyncza: He is, She is, It is._
_LICZBA MNOGA_
_1 osoba liczba mnoga: we._
_2 osoba liczba mnoga: you._
_3 osoba liczba mnoga: they._
_Bezokolicznik: (to) be._
Zaprzeczenie
LICZBA POJEDYNCZA
_1 osoba liczba pojedyncza: I am not_
_2 osoba liczba pojedyncza: You are not (aren’t)_
_3 osoba liczba pojedyncza: He is not (isn’t), She is not (isn’t),_
_It is not (isn’t)_
_LICZBA MNOGA_
_osoba liczba mnoga: We are not (aren’t)._
_2 osoba liczba mnoga: You are not (aren’t)._
_3 osoba liczba mnoga: They are not (aren’t)._
Zadanie
_Które z poniższych zdań jest napisane poprawnie?_
_1)I am thirsty._
_2)You are kind._
_3)He am not sad._
_4)She are not tall._
_5)It is not moving._
_6)We aren’t tired._
_7)Is they running?_
_8)Are you ready?_
_TŁUMACZENIE_
_1) Jestem spragniony._
_2) Jesteś miły._
_3) On nie jest smutny._
_4) Ona nie jest wysoka._
_5) Nie porusza się._
_6) Nie jesteśmy zmęczeni._
_7) Czy działają?_
_8) Czy jesteś gotowy?_
Odpowiedź
_Poprawne są 1, 2, 5, 6 i 8._Przymiotniki
Przymiotniki opisują, lub modyfikują rzeczowniki.
PRZYKŁAD
I like fairy tales. A fairy tale is an imaginary story that has unrealistic characters in a fantastic background. It makes me forget about the real world and refreshes my tired mind.
TŁUMACZENIE
Lubię bajki. Bajka to wyimaginowana historia, która ma nierealistyczne postacie na fantastycznym tle. Sprawia, że zapominam o prawdziwym świecie i odświeża mój zmęczony umysł.
Przymiotniki zazwyczaj pojawiają się bezpośrednio przed rzeczownikiem.
PRZYKŁAD
A pretty girl.
Red flowers.
A long stick.
Heavy boxes.
Warm weather.
TŁUMACZENIE
Ładna dziewczyna.
Czerwone kwiaty.
Długi kij.
Ciężkie pudła.
Ciepła pogoda.
Zwykle przymiotniki o przeciwnym znaczeniu są tworzone przez dodanie przedrostka, takiego jak _un_, _in_ lub _dis_.
PRZYKŁAD
clear — unclear,
important — unimportant,
predictable — unpredictable,
believable — unbelievable,
common — uncommon,
aware — unaware,
ambiguous — unambiguous,
conventional — unconventional,
certain — uncertain, definite — indefinite,
correct — incorrect,
comparable — incomparable,
complete — incomplete,
evitable — inevitable,
expensive — inexpensive,
able — disable,
assemble — disassemble,
content — discontent,
similar — dissimilar.
TŁUMACZENIE
jasne — niejasne,
ważne — nieważne,
przewidywalne — nieprzewidywalne,
wiarygodne — niewiarygodne,
powszechne — niecodzienne,
świadome — nieświadome,
niejednoznaczne — jednoznaczne,
konwencjonalne — niekonwencjonalne,
pewne — niepewne,
określony — nieokreślony,
poprawny — niepoprawny,
porównywalny — nieporównywalny,
kompletny — niekompletny,
możliwy do uniknięcia — nieunikniony,
drogi — niedrogi,
zdolny — niezdolny,
zmontować — zdemontować,
zadowolenie — niezadowolenie,
podobne — niepodobne.
Używając ciągu przymiotników, powinny one pojawiać się w ustalonej kolejności: rozmiar / kształt + wiek + kolor + pochodzenie + materiał.
PRZYKŁAD
A big brown house,
A small old English desk,
A beautiful black Italian leather purse,
Delicious Chinese food.
TŁUMACZENIE
Duży brązowy dom,
Małe stare angielskie biurko,
Piękna czarna włoska skórzana torebka,
Pyszne chińskie jedzenie.
_Przymiotnik_ + opisuje klasę lub grupę ludzi i działa jako rzeczownik.
PRZYKŁAD
the old,
the young,
the poor,
the rich,
the oppressed,
the homeless.
This popular TV show is loved by the old.
TŁUMACZENIE
starzy,
młodzi,
biedni,
bogaci,
uciskani,
bezdomni.
Ten popularny program telewizyjny jest kochany przez starych.
Zadanie
1. Napisz przeciwne przymiotniki, używając odpowiedniego przedrostka. 1)Clear —
2) Definite —
3) Correct —
4) Expensive —
5) Complete —
2. Podkreśl wszystkie przymiotniki w poniższych zdaniach.
In the spring, red roses blossom in my cute small garden. The beautiful birds also sing in the big oak tree.
TŁUMACZENIE
Wiosną czerwone róże kwitną w moim uroczym małym ogrodzie. Piękne ptaki śpiewają również w wielkim dębie.
Odpowiedź
1. 1) unclear,
2) indefinite,
3) incorrect,
4) inexpensive,
5) incomplete,
2. red, cute, small, beautiful, big, oak.Przysłówki
Przysłówki modyfikują czasownik, przymiotnik lub inny przysłówek.
1. Przysłówek mówi więcej o czasowniku w zdaniu.
PRZYKŁAD
The fire engine runs fast.
Listen to his speech carefully.
I browse the web frequently.
It rained hard.
TŁUMACZENIE
Wóz strażacki jedzie szybko.
Posłuchaj uważnie jego przemówienia.
Często przeglądam sieć.
Mocno padało.
2. Przysłówek opisuje więcej o przymiotniku w zdaniu.
PRZYKŁAD
The news is very surprising!
The coffee is extremely hot, so be careful.
Nature is really amazing!
TŁUMACZENIE
Wiadomość jest bardzo zaskakująca!
Kawa jest bardzo gorąca, więc bądź ostrożny.
Natura jest naprawdę niesamowita!
3. Przysłówek modyfikuje inny przysłówek w zdaniu.
PRZYKŁAD
It rains very hard.
Computers run much faster these days.
I clean my room less frequently because I am busy.
TŁUMACZENIE
Pada bardzo mocno.
W dzisiejszych czasach komputery działają znacznie szybciej.
Rzadziej sprzątam pokój, bo jestem zajęty.
4. Zwykle przymiotniki można zmienić na przysłówki, dodając końcówkę „ly”.
PRZYKŁAD
slow — slowly,
quick — quickly,
comfortable — comfortably,
loud — loudly,
clear — clearly.
TŁUMACZENIE
wolno — powoli,
Szybko — szybko,
wygodnie — wygodnie,
głośno — głośno,
jasne — wyraźne.
5. Aby zmienić przymiotniki kończące się na „y” na przysłówki, zmień „y” na „i” i dodaj „ly”.
PRZYKŁAD
happy — happily,
easy — easily.
TŁUMACZENIE
szczęśliwy — szczęśliwie,
łatwe — łatwe.
Zadanie
Wybierz poprawną formę słowa w poniższych zdaniach.
PRZYKŁAD
1)I spoke to you (careful, carefully) last time.
2)We talked about it (clear, clearly).
3)I sat on the (comfortable, comfortably) sofa.
4)My dog runs very (fast, faster).
5)Let’s install the new program (quick, quickly).
TŁUMACZENIE
1) Rozmawiałem z tobą (ostrożnie, ostrożnie) ostatnim razem.
2) Rozmawialiśmy o tym (jasno, wyraźnie).
3) Usiadłem na (wygodnej, wygodnej) sofie.
4) Mój pies biega bardzo (szybko, szybciej).
5) Zainstaluj nowy program (szybko, szybko).
Odpowiedź
TŁUMACZENIE
1) ostrożnie.
2) wyraźnie.
3) wygodnie.
4) szybko.
5) szybko.Czas prosty
Forma czasownika mówi, kiedy dzieje się akcja. Istnieją trzy główne formy czasowników: teraźniejszy, przeszły i przyszły. Każdy czas główny jest podzielony na czasy prosty(SIMPLE), progresywny(PROGRESSIVE), doskonały(PERFECT) i czas doskonały progresywny (PERFECT PROGRESSIVE).
Rzeczy do zapamiętania o czasie prostym: a. Czas teraźniejszy jest oryginalną formą czasownika. Ur. Czas przeszły ma kilka wzorców. c. Czas przyszły potrzebuje (będzie)+ czasownik((shall) + verb).
Czasowniki nieregularne nie mają określonych reguł, ale istnieje kilka wzorców.
Przykłady
RUN
I run a marathon twice a year. (present). I ran a marathon last year. (past). I will run a marathon next year. (future).
EAT
I eat lunch in my office. I ate lunch an hour ago. I will eat lunch in one hour.
SEE
I see a movie once a week. I saw a movie yesterday. I will see a movie tomorrow.
KNOW
I know it. I knew it the day before yesterday. I will know it by tomorrow.
LEARN
I learn English. I learned English the last two years. I will learn English next year.
COOK
I cook my supper every night. I cooked our dinner already. I will cook breakfast tomorrow.
TŁUMACZENIE
BIEGAĆ
Dwa razy w roku biegam w maratonie. (obecnie). W zeszłym roku przebiegłem maraton. (w przeszłości). W przyszłym roku pobiegnę w maratonie. (w przyszłości).
JEŚĆ
Jem lunch w moim biurze. Godzinę temu jadłem lunch. Zjem obiad za godzinę.
WIDZIEĆ
Oglądam film raz w tygodniu. Widziałem wczoraj film. Jutro obejrzę film.
WIEDZIEĆ
Wiem o tym. Wiedziałem o tym przedwczoraj. Dowiem się tego do jutra.
UCZYĆ SIĘ
Uczę się angielskiego. Angielskiego uczyłem się przez ostatnie dwa lata. W przyszłym roku nauczę się angielskiego.
KUCHARZ
Każdego wieczoru gotuję kolację. Ugotowałem już nasz obiad. Jutro ugotuję śniadanie.
Zadanie
Wypełnij puste pola odpowiednimi formami czasowników.
1) I_______ a song at the concert yesterday.
2) He _______ a letter to his girlfriend tomorrow.
3) I _______ to the library to borrow some books this weekend.
Odpowiedź
1) I sang a song at the concert yesterday.
2) He will write a letter to his girlfriend tomorrow.
3) I will go to the library to borrow some books this weekend.
TŁUMACZENIE
1) Wczoraj zaśpiewałem piosenkę na koncercie.
2) Jutro napiszę list do swojej dziewczyny.
3) Pójdę do biblioteki, aby wypożyczyć kilka książek w ten
weekend.Czas progresywny i doskonały
Czas progresywny
Czas progresywny obejmuje działanie, które jest, było, lub będzie miało miejsce w określonym czasie. W czasie progresywnym czasowniki są tworzone z czasownikiem „być” + ing.
PRZYKŁAD
RUN
I am running a marathon right now. (present progressive)
I was running a marathon at this time last year. (past progressive)
I will be running a marathon next Sunday. (future progressive)
EAT
I am eating lunch now.
I was eating lunch when you saw me.
I will be eating lunch in the meeting.
LEARN
I am learning English at my desk.
I was learning English the last two years.
I will be learning English then.
COOK
I am cooking my supper now. I was cooking our dinner when you called me. I will be cooking breakfast by the time you come home.
TŁUMACZENIE
BIEGAĆ
Biegnę teraz w maratonie. (obecnie progresywny)
W zeszłym roku przebiegłem maraton o tej porze. (przeszły progresywny)
W najbliższą niedzielę pobiegnę w maratonie. (przyszły progresywny).
JEŚĆ
Jem teraz lunch.
Jadłem lunch, kiedy mnie zobaczyłeś.
Będę jadł lunch na spotkaniu.
UCZYĆ SIĘ
Uczę się angielskiego przy biurku. Uczyłem się angielskiego przez ostatnie dwa lata. Będę wtedy uczyć się angielskiego.
GOTOWAĆ
Gotuję teraz kolację.
Gotowałem nasz obiad, kiedy do mnie zadzwoniłeś.
Przygotuję śniadanie (Będę gotował śniadanie), zanim wrócisz do domu.
Czas doskonały
Czas teraźniejszy doskonały opisuje działanie, które rozpoczęło się w przeszłości i trwa do chwili obecnej. Użyj _has/have_ + forma imiesłowu przeszłego czasownika. Czas przeszły doskonały opisuje działanie, które rozpoczęło się i zakończyło w przeszłości. Użycie _miało_ + przeszła forma imiesłowu czasownika. Czas przyszły doskonały opisuje przyszłe działania, które nastąpią przed jakąś inną akcją. Użycie _będzie miało_ + formę imiesłowu przeszłego czasownika.
PRZYKŁAD
RUN
I have run several marathons this year. (present perfect)
I had run many marathons in the past. (past perfect)
I will have run a marathon by the time I turn 30. (future perfect)
LEARN
I have learned a lot about English grammar this semester. I had learned the basics of English grammar in elementary school. I will have learned a lot about English grammar when I finish college.
KNOW
I have known her since I was young. I had known her until she passed away. I will have known her for 20 years next month.
COOK