Arduino dla dzieci. Poznaj świat elektroniki i programowania - ebook
Arduino dla dzieci. Poznaj świat elektroniki i programowania - ebook
Arduino dla dzieci to wprowadzenie do elektroniki i programowania. Dzięki niej dzieci dowiedzą się, a rodzice przypomną sobie, czym różni się prąd stały od zmiennego oraz poznają podstawowe elementy programowania – stałe, zmienne, instrukcje. W książce pokazano praktyczne zastosowanie Arduino. Książka jest bogato ilustrowana i pokazuje, jak zaczynając od prostych instrukcji, zbudować robota, który będzie się poruszał po wytyczonym torze.
Spis treści
1. CZYM JEST ARDUINO?
2. CO BĘDZIE CI POTRZEBNE
3. ARDUINO UNO
4. ARDUINO IDE
5. MIGAJ, DIODO!
6. DOŁÓŻ DIODĘ (PROJEKT 1)
7. MATEMATYCZNIE RZECZ BIORĄC
8. NIECH TEN SAMOCHÓD SIĘ ZATRZYMA (PROJEKT 2)
9. TROCHĘ WIĘCEJ KOLORU. DIODA RGB ZE WSPÓLNĄ KATODĄ (PROJEKT 3)
10. DIODA RGB ZE WSPÓLNĄ ANODĄ (PROJEKT 4)
11. GDY ZAPADA ZMROK (PROJEKT 5)
12. NIE ZA GORĄCO DZISIAJ? (PROJEKT 6)
13. TERMOMETR Z ALARMEM (PROJEKT 7)
14. BEZPRZEWODOWY TERMOMETR Z WYŚWIETLACZEM (PROJEKT 8)
15. WZMOCNIJ SYGNAŁ (PROJEKT 9)
16. RUSZAMY! (PROJEKT 10)
17. KONTROLUJ SILNIK (PROJEKT 11)
18. AJ, ZA BLISKO! (PROJEKT 12)
19. OMIJAJ PRZESZKODY (PROJEKT 13)
20. NIE PRZEJEDŹ KOGOŚ (PROJEKT 14)
21. ROZWIĄZANIA ZADAŃ
22. SCHEMATY I LISTINGI
Kategoria: | Programowanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-18570-1 |
Rozmiar pliku: | 8,3 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Dzięki Arduino możesz migać diodą, zmierzyć temperaturę, poruszyć pojazd. Bardziej zaawansowane projekty stosuje się na przykład w inteligentnych domach, czyli budynkach, w których wszystko jest zautomatyzowane – rolety zwijają się i rozwijają po naciśnięciu guzika w pilocie lub w zależności od natężenia światła, żelazko wyłącza się po upływie określonego czasu, a ogrzewanie dostosowuje się do temperatury na zewnątrz. Oczywiście budowa tak zaawansowanych systemów wymaga sporo wiedzy. Zacznijmy jednak od małych kroków.
Arduino jest platformą programistyczną. Co to oznacza? Otóż możesz nie tylko pisać programy (w przypadku Arduino nazywane szkicami), lecz także modyfikować sprzęt, budować wymyślone przez siebie urządzenia. Wymaga to zakupu odpowiednich komponentów, diod, czujników, przewodów. Nie kosztują jednak dużo, a możliwości ogranicza wyłącznie wyobraźnia.
Podstawą Arduino jest płyta główna. To termin bardzo dobrze znany niemal wszystkim użytkownikom komputerów. Tutaj płytę główną nazywa się popularnie po prostu płytką Arduino. Płytki mają wiele odmian. Podstawowym jej typem jest Arduino UNO, którego używamy w dalszej części książki.
Programowanie odbywa się w języku C/C++. Na początku możesz skorzystać z gotowych programów dołączonych do płytki. Dzięki temu szybciej zrozumiesz podstawowe elementy języka programowania, takie jak stałe, zmienne, instrukcje lub biblioteki.
Aby wszystko razem funkcjonowało prawidłowo, podczas tworzenia szkicu musisz określić, co ma być sprawdzane na wejściach i co ma się pojawiać na wyjściach. Wejścia i wyjścia działają podobnie jak w tradycyjnym komputerze, gdzie urządzenia wejścia pozwalają na wprowadzanie informacji, a urządzenia wyjścia na ich prezentację w wybranej formie. I tak urządzenia wejścia to: mysz, klawiatura, skaner, kamera internetowa, a urządzenia wyjścia: monitor, drukarka. W Arduino wejścia umożliwiają podłączenie czujników, przycisków, urządzeń pomiarowych, a do wyjść podłączysz wyświetlacz, silnik, diodę LED.