Arduino od podstaw - ebook
Arduino od podstaw - ebook
Płytka Arduino to platforma pozwalająca na realizację milionów interesujących projektów, między innymi z zakresu robotyki, automatyzacji, ale można z niej korzystać wszędzie tam, gdzie potrzebny jest solidny mikrokontroler o dużych możliwościach i ograniczonym zapotrzebowaniu na zasoby. Przez lata Arduino doczekało się licznych wyspecjalizowanych wariantów, a także rozsianej po całym świecie wielomilionowej społeczności użytkowników. Czas do niej dołączyć!
Arduino od podstaw to praktyczny przewodnik adresowany do wszystkich, którzy chcą się zapoznać z możliwościami urządzenia - od tych, którzy dotąd nie mieli styczności z komputerami jednopłytkowymi, po tych bardziej zaawansowanych. Począwszy od podstaw, jak również przedstawienia możliwości i potencjalnych zastosowań, książka wprowadza w konkretne zagadnienia, w tym programowanie kontrolera. W przystępny sposób wyjaśnia konstrukcję Arduino i działanie zintegrowanego środowiska programistycznego, pozwala również na stworzenie swoich pierwszych projektów.
Dzięki książce poznasz:
- dostępne warianty sprzętowe
- możliwości poszczególnych modeli
- tajniki budowy i architektury
- sposoby na efektywne programowanie
- podstawy składni używanych języków programowania
- standardowe biblioteki
- sposoby tworzenia własnych bibliotek
- metody zapisu danych
- zasady obsługi operacji wejścia i wyjścia
Zacznij tworzyć z Arduino!
Spis treści
SPIS TREŚCI
WSTĘP
- Afera z dywersyjnym wątkiem
- Czym się różnią modele Arduino?
- Jakie są dostępne wersje? Na co zwracać uwagę przy zakupie?
- Nieco praktyki
1. NIEWIARYGODNE MOŻLIWOŚCI ARDUINO
- Instalacja interfejsu
- Pora na podłączenie Arduino
- Mój pierwszy program
- Co zawiera czarna kostka?
- Jaką rolę pełnią poszczególne nóżki mikrokontrolera?
- Jaką rolę pełnią poszczególne nóżki Arduino UNO?
2. PRZERWANIA. POMAGAJĄ, A MOŻE PRZESZKADZAJĄ W PRACY MIKROKONTROLERA?
- Wczytanie przykładu do modyfikacji
- Zapisywanie programu w innej lokalizacji
- Wczytywanie programu z innej lokalizacji
- Pora na program
3. NIEPRZERWANIE O PRZERWANIACH
- Blokowanie i odblokowywanie przerwania
- Rezystor podciągający
4. PROGRAMOWANIE MIKROKONTROLERA
- Jaki język? A? B? A może C?
- Programowanie i język programowania
- 1, 2, 3, kompilujesz także Ty
- Ile programu pomieści Arduino UNO?
- Setupy i loopy
- Zmienne
- Dlaczego trzeba poprawnie deklarować zmienne?
- Działania na zmiennych
- Jak sprawdzić wartość zmiennej?
- Działania arytmetyczne
- Warunki
5. FUNKCJE
- Jak komunikować się z funkcją?
- Zmienne i ich zasięg
- Zwracanie wartości
- Do czego służą bóle?
6. PIERWSZA "CHOINKA"
- Jaką rolę pełnią komentarze?
- Wcięcia
- Nawiasy klamrowe otwierające
- Białe znaki
7. TABLICE I ŁAŃCUCHY
- Tablice
- Czego nie sygnalizuje kompilator
- Tablice łańcuchów
- Literały łańcuchowe
- Zmienne łańcuchowe
8. PO CO SĄ WEJŚCIA I WYJŚCIA
- Wyjścia cyfrowe
- Wewnętrzny rezystor podwyższający
- Wejścia cyfrowe
- Wyjścia analogowe
- Wejścia analogowe
9. CO TO JEST STANDARDOWA BIBLIOTEKA ARDUINO?
- Instalacja biblioteki
- Elektroniczna kostka do gry i liczby pseudolosowe
- Funkcje matematyczne i możliwości obliczeniowe Arduino UNO
- abs() - wartość bezwzględna liczby
- constrain() - ograniczenie liczby do przedziału
- map() - mapowanie liczb z jednego zakresu wartości na liczby z innego zakresu
- max() - podanie większej z pary liczb
- min() - podanie mniejszej z pary liczb
- pow() - potęgowanie
- sq() - podnoszenie do kwadratu
- sqrt() - pierwiastek kwadratowy
- cos() - kosinus kąta (argument wyrażony w radianach)
- sin() - sinus kąta (argument wyrażony w radianach)
- tan() - tangens kąta (argument wyrażony w radianach)
10. CO JESZCZE MOGĄ FUNKCJE?
- Operacje na bitach
- Było światło, a czy może być też dźwięk?
11. JAK I GDZIE ZAPISYWAĆ DANE
- PROGMEM
- Tablice ciągów
- EEPROM
- Wymazywanie zawartości pamięci EEPROM
- Kompresja zakresu
12. ZAMIANA WARTOŚCI ANALOGOWYCH NA CYFROWE
- Dlaczego napięcie odniesienia jest ważne?
- Analogowe napięcie wejściowe
- Rozdzielczość przetwornika
- Kwantyzacja
- Kiedy przetwornik ADC jest idealny?
- Czy rzeczywisty przetwornik ADC bardzo odbiega od ideału?
- Najczęściej spotykane błędy przetworników ADC
- Częstotliwość próbkowania
- Czy wreszcie pokażę program do pomiaru napięcia?
13. WYŚWIETLANIE INFORMACJI
- Co oznaczają tajemnicze napisy na płytce?
- Jak połączyć wyświetlacz i Arduino UNO?
- Instalacja niezbędnych bibliotek
- Hello world!
14. ARDUINO UNO I INTERNET
- Jak podłączyć Arduino UNO do internetu?
- Jak zasilać Arduino UNO podłączony do internetu?
- Był wykład, będzie przykład
- Serwer sieciowy Node MCU
15. ARDUINO I BIBLIOTEKI
- Tworzenie biblioteki
- Krok 1. Folder
- Krok 2. Plik nagłówkowy
- Krok 3. Plik implementacji
- Krok 4. Słowa kluczowe
- Krok 5. Przykład
- Co dalej można zrobić z biblioteką Arduino?
A. AKTUALIZACJA OPROGRAMOWANIA
Kategoria: | Hardware |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-289-0092-9 |
Rozmiar pliku: | 8,2 MB |