Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • nowość
  • Empik Go W empik go

Arkusze. Egzamin ósmoklasisty - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 września 2024
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Arkusze. Egzamin ósmoklasisty - ebook

Zestawy zadań egzaminacyjnych przygotowane w oparciu o aktualne arkusze CKE. Materiał podzielony na działy tematyczne pozwala w szybki i sprawny sposób powtórzyć najważniejsze słownictwo oraz zagadnienia gramatyczne. Część I obejmuje działy tematyczne: człowiek, miejsce zamieszkania, edukacja, praca, życie prywatne, żywienie, zakupy i usługi. Publikacja powstała przy wsparciu AI.

Kategoria: Polonistyka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8384-500-5
Rozmiar pliku: 1,9 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

ARKUSZ 1
DZIAŁ: CZŁOWIEK

ZADANIE 1. (0–5)

USŁYSZYSZ DWUKROTNIE PIĘĆ TEKSTÓW. W ZADANIACH 1.1.–1.5., NA PODSTAWIE INFORMACJI ZAWARTYCH W NAGRANIU, Z PODANYCH ODPOWIEDZI WYBIERZ WŁAŚCIWĄ. ZAKREŚL JEDNĄ Z LITER: A, B ALBO C.

_Link do plików dźwiękowych znajduje się na ostatniej stronie publikacji._

1.1. WHO WAS ON THE BIGGEST POSTER?

A. the teacher’s great-great-grandfather

B. King Henry VIII

C. King Henry IX

1.2. WHO IS MS MCCONNICK?

A. an editor B. an accountant C. middle-aged woman

1.3. WHICH SCISSORS ARE KATE’S?

A. on the desk under the paper B. small blue C. black

1.4. WHAT DOES THE GIRL NOT WANT TO BORROW?

A. a pencil case B. a rubber C. a pencil

1.5. WHEN DID BUCKINGHAM PALACE BECOME THE OFFICIAL RESIDENCE OF THE BRITISH MONARCH?

A. in 1703 B. in 1837 C. in summer months

ZADANIE 2. (0–4)

USŁYSZYSZ DWUKROTNIE CZTERY WYPOWIEDZI. NA PODSTAWIE INFORMACJI ZAWARTYCH W NAGRANIU DOPASUJ DO KAŻDEJ WYPOWIEDZI (2.1.–2.4.) ODPOWIADAJĄCE JEJ ZDANIE (A–E). WPISZ ROZWIĄZANIA DO TABELI. UWAGA! JEDNO ZDANIE ZOSTAŁO PODANE DODATKOWO I NIE PASUJE DO ŻADNEJ WYPOWIEDZI.

A. kind but too sensitive

B. tells people what to do

C. selfish person

D. doesn’t like to cooperate with others

E. funny person

ZADANIE 3. (0–3)

USŁYSZYSZ DWUKROTNIE WYPOWIEDŹ. NA PODSTAWIE INFORMACJI ZAWARTYCH W NAGRANIU UZUPEŁNIJ LUKI 3.1.–3.3. W NOTATCE, TAK ABY JAK NAJBARDZIEJ PRECYZYJNIE ODDAĆ SENS WYSŁUCHANEGO TEKSTU. LUKI NALEŻY UZUPEŁNIĆ W JĘZYKU ANGIELSKIM.

Kate and 3.1. ___________________ are throwing a party at the beach. They have planned music, bonfire, beach games, barbecue and 3.2. ________________________. Kate perhaps won’t be able to come because. Her grandma is coming next weekend and maybe she will 3.3. ______________________________________.

ZADANIE 4. (0–4)

USŁYSZYSZ DWUKROTNIE CZTERY WYPOWIEDZI (4.1.–4.4.). DO KAŻDEJ Z NICH DOBIERZ WŁAŚCIWĄ REAKCJĘ (A–E). WPISZ ROZWIĄZANIA DO TABELI. UWAGA! JEDNA REAKCJA ZOSTAŁA PODANA DODATKOWO I NIE PASUJE DO ŻADNEJ WYPOWIEDZI.

A. How about going to the canteen?

B. Oh, no. I forgot my pen!

C. It’s next to the cloakroom.

D. Really? Thanks a lot.

E. No, it’s opposite.

ZADANIE 5. (0–4)

DLA KAŻDEJ Z OPISANYCH SYTUACJI (5.1.–5.4.) WYBIERZ WŁAŚCIWĄ REAKCJĘ. ZAKREŚL JEDNĄ Z LITER: A, B ALBO C.

5.1. INFORMUJESZ KOLEGĘ, ŻE WŁAŚNIE ODROBIŁEŚ PRACĘ DOMOWĄ. CO POWIESZ?

A. I’m doing my homework now.

B. I’ve just done my homework.

C. I did my homework three hours ago.

D. I’ll do my homework soon.

5.2. PROSISZ SWOJEGO ROZMÓWCĘ O PRZELITEROWANIE NAZWISKA. CO POWIESZ?

A. Can you say your surname, please?

B. Can you spell letters?

C. Could you introduce yourself, please?

D. Could you spell your surname, please?

5.3. PATRZĄC NA CIEMNE CHMURY, PROGNOZUJESZ NADCHODZĄCY DESZCZ. CO POWIESZ?

A. It’s cloudy now.

B. It’s rainy today.

C. It’s going to rain today.

D. It’s raining now.

5.4. ZAPRASZASZ KOLEGĘ NA IMPREZĘ URODZINOWĄ. CO POWIESZ?

A. I’d like to invite you to my birthday party.

B. Can you come to my birthday party?

C. I cancel my birthday party.

D. I organize my birthday party on March 1st.

ZADANIE 6. (0–2)

UZUPEŁNIJ DIALOGI 6.1.–6.2. WPISZ W KAŻDĄ LUKĘ BRAKUJĄCY FRAGMENT WYPOWIEDZI, TAK ABY OTRZYMAĆ SPÓJNE I LOGICZNE TEKSTY. WYKORZYSTAJ WYRAZY PODANE W NAWIASIE, ALE NIE ZMIENIAJ ICH FORMY. LUKI NALEŻY UZUPEŁNIĆ W JĘZYKU ANGIELSKIM.

UWAGA! W KAŻDĄ LUKĘ MOŻESZ WPISAĆ MAKSYMALNIE CZTERY WYRAZY, WLICZAJĄC W TO WYRAZ JUŻ PODANY.

X: How 6.1. (LOOK) _____________________________?

Y: She is slim and tall.

X: When 6.2. (PAINT)____________________________ the walls in your room?

Y: I painted them three years ago.

X: What 6.3. (DO) ____________________________ when I phoned you?

Y: Nothing special.

X: Is there Susie?

Y: Oh, no. She 6.4. (ALREADY) _________________________ home.

ZADANIE 7. (0–4)

PRZECZYTAJ TEKSTY. W ZADANIACH 7.1.–7.4. Z PODANYCH ODPOWIEDZI WYBIERZ WŁAŚCIWĄ, ZGODNĄ Z TREŚCIĄ TEKSTU. ZAKREŚL JEDNĄ Z LITER: A, B ALBO C.

NIC, 14

My favorite gadget is my smartphone. I can’t live without it! I use it very often. From texting my friends to checking social media. Plus, I have all my favourite apps downloaded on it, so it gives me a lot of entertainment.

7.1. DOWNLOADED APPS GIVE HIM

A. much fun.

B. many friends.

C. access to social media.

PAM, 13

I absolutely love my laptop. I use it to do all my homework, watch movies and play games in my free time. I’ve customized it with cool stickers and a unique desktop wallpaper.

7.2. PAM

A. change a unique wallpaper in her room.

B. uses her laptop to play games only.

C. has stuck something on her laptop

RICKY, 16

My favourite things are definitely my books. I love reading and learning about literature. I spend all my free time in libraries and bookshops. I always look forward to English class because I know I’ll have a chance to express myself creatively.

7.3. WHERE DOES RICK SPEND HIS FREE TIME?

A. where he can express himself creatively.

B. in places where he can find a lot of books.

C. at English classes.

VICKY, 11

I can’t get enough of my skateboard. I use it everyday. It’s my transport to school and my favourite way to spend free time. Whether I’m practicing tricks at the skate park or riding around town with my friends, my skateboard is always by my side.

7.4. VICKY USES HER SKATEBOARD

A. on these days when she goes to school.

B. when she has free time.

C. both answers A and B are correct.

ZADANIE 8. (0–3)

PRZECZYTAJ TEKST, Z KTÓREGO USUNIĘTO TRZY ZDANIA. WPISZ W KAŻDĄ LUKĘ (8.1.–8.3.) LITERĘ, KTÓRĄ OZNACZONO BRAKUJĄCE ZDANIE (A–D), TAK ABY OTRZYMAĆ SPÓJNY I LOGICZNY TEKST.

UWAGA! JEDNO ZDANIE ZOSTAŁO PODANE DODATKOWO I NIE PASUJE DO ŻADNEJ LUKI.

I’m a typical teenager and my backpack contains a few essential items such as textbooks, notebooks and a pencil case with pens or pencils. 8.1. ____. As many teenagers, I also like to have a portable charger or power bank to keep my devices alive. I also carry a wallet with money, school ID and keys.8.2. ____. She has cosmetics, deodorant, gums and hand sanitizer. 8.3. ____.

A. Additionally, I always carry a water bottle, some snacks, a smartphone and headphones.

B. Depending on the season, she also brings an umbrella and sunscreen.

C. I never bring cosmetics.

D. Apart from these necessary things, my friend Clara carries more personal items in her backpack.

ZADANIE 9. (0–4)

PRZECZYTAJ TRZY OPISY (A–C) ORAZ ZDANIA 9.1.–9.4. DO KAŻDEGO ZDANIA DOPASUJ WŁAŚCIWY OPIS. WPISZ ROZWIĄZANIA DO TABELI. UWAGA! JEDEN Z WPISÓW PASUJE DO DWÓCH ZDAŃ.

A.

Many people enjoy spending their free time outdoors. They like going for walks, cycling, or just hanging out in the park with friends. Some even take up sports like basketball or running to stay active and healthy. Being outside helps them relax and clear their minds after a long day at school.

B.

Another popular way for young people to pass the time is watching internet movies or TV shows. They often spend all nights watching their favourite serials. Some even try to watch a new movie every day to stay up to date with the latest releases.

C.

For those who prefer to stay indoors, reading books is a common way to relax. Whether it’s a fantasy novel, a thriller, or a romance book, reading allows young people to escape into different worlds and forget about their worries for a while.

9.1. An interesting plot can help them run away from troubles. ____

9.2. They don’t mind staying up late. ____

9.3. It’s a good way of spending free time for active people. ____

9.4. Contact with nature helps them fight with school stress. ____

ZADANIE 10. (0–3)

PRZECZYTAJ TEKSTY 1 I 2. UZUPEŁNIJ LUKI 10.1.–10.3. ZGODNIE Z TREŚCIĄ TEKSTÓW, TAK ABY JAK NAJBARDZIEJ PRECYZYJNIE ODDAĆ SENS PODANYCH INFORMACJI. LUKI NALEŻY UZUPEŁNIĆ W JĘZYKU POLSKIM.

TEKST 1

Melanie Dean is a young singer and songwriter born and raised in New York City. She discovered her passion for music at a very young age and started writing songs when she was only 10 years old. Her unique high voice and emotional lyrics quickly attracted her a lot of followers on social media, where she started sharing her music.

After graduating from secondary school, Melanie decided to continue her career in music and moved to Los Angeles to work on her debut album. Only after two months in LA, she released her first single — „Found in the city” which received positive critics’ reviews and was played on numerous radio stations. Next songs, which she released in following months, brought great success and made Melanie a big star.

TEKST 2

Buy tickets for Melanie Dean concerts in your town. See all upcoming tour dates, support acts, reviews and venue info.

Melanie will bring her record-breaking Tour to Europe next year (full dates can be found below). Information about pre-sale and ticket purchasing can be found at www.meldean.com.

Cześć Laura!

Słyszałaś o Melanie Dean? To pochodząca z Nowego Jorku, 10.1. __________________________. Swój talent odkryła już w dzieciństwie, a pierwszą piosenkę napisała, gdy miała zaledwie 10 lat. Kiedy skończyła szkołę średnią, zdecydowała się kontynować karierę i 10.2. ____________________________ do Los Angeles, żeby pracować tam nad swoim debiutanckim albumem. Przesłuchałam jej piosenki i jestem zachwycona. Znalazłam też informację o jej najnowszej trasie koncertowej. Nie uwierzysz, ale w Europie wystąpi już w 10.3. ____________________________.

Może chciałabyś pójść ze mną na jej koncert?

Czekam na odpowiedź,

Maja

ZADANIE 11. (0–3)

PRZECZYTAJ TEKST. SPOŚRÓD WYRAZÓW PODANYCH W RAMCE WYBIERZ TE, KTÓRE SĄ POPRAWNYM UZUPEŁNIENIEM LUK 11.1.–11.3. WPISZ ODPOWIEDNIĄ LITERĘ (A–F) OBOK NUMERU KAŻDEJ LUKI.

UWAGA! TRZY WYRAZY ZOSTAŁY PODANE DODATKOWO I NIE PASUJĄ DO ŻADNEJ LUKI.

A. APOLOGIZED B. NO C. PLAY D. MAKE E. SORRY F. MUCH

Fiona was a 12-year-old girl who was known for her mean behavior. She used to 11.1. ___ fun of her classmates and used to say hurtful things to them. Because of this, she had no friends at school.

One day, Fiona realized that she was lonely and decided to change. At first, she 11.2.___ to her classmates and started being nicer to them. Although they were skeptical, gradually they believed that Fiona’s change was sincere.

Step by step, Fiona started to make friends and saw how much happier she was when she was kind to others. Nowaday, Fiona is 11.3. ___ longer known as the mean girl, but as a friendly and caring friend.

ZADANIE 12. (0–3)

PRZECZYTAJ TEKST. WYBIERZ POPRAWNE UZUPEŁNIENIE LUK 12.1.–12.3. ZAKREŚL JEDNĄ Z LITER: A, B ALBO C.

People go through various stages in their lives. The first phase is infancy, during which babies are completely dependent on their caregivers. This is followed by 12.1. ____, where children learn and grow. Adolescence is the next stage, characterized by physical and emotional changes. Adulthood is when people take on more responsibilities and make important life 12.2. ____. Finally, old age brings some relaxation and reflection on our life. Each stage has its own 12.3. ____ and rewards, shaping a person’s character and experiences.

12.1.

A. adolescence

B. childhood

C. youth

12.2.

A. decisions

B. mistakes

C. exams

12.3.

A. awards

B. prizes

C. challenges

ZADANIE 13. (0–3)

UZUPEŁNIJ ZDANIA 13.1.–13.3. WYKORZYSTAJ W ODPOWIEDNIEJ FORMIE WYRAZY PODANE W NAWIASACH. NIE NALEŻY ZMIENIAĆ KOLEJNOŚCI PODANYCH WYRAZÓW, TRZEBA NATOMIAST — JEŚLI JEST TO KONIECZNE — DODAĆ INNE WYRAZY, TAK ABY OTRZYMAĆ ZDANIA LOGICZNE I GRAMATYCZNIE POPRAWNE. WYMAGANA JEST PEŁNA POPRAWNOŚĆ ORTOGRAFICZNA WPISYWANYCH FRAGMENTÓW.

UWAGA! W KAŻDĄ LUKĘ MOŻESZ WPISAĆ MAKSYMALNIE CZTERY WYRAZY, WLICZAJĄC W TO WYRAZY JUŻ PODANE.

13.1. _________________________________________ (ANY/CRAYON) in the box?

13.2. Mia loves science and _______________________________________ (SHE/FAVOURITE/SUBJECT) is physics.

13.3. What subject _______________________________________ (THEY/LIKE) the most?

ZADANIE 14. (0–10)

DO TWOJEGO BLOKU WPROWADZILI SIĘ NOWI SĄSIEDZI. W E-MAILU DO KOLEGI:

— POINFORMUJ KIEDY SIĘ WPROWADZILI I NA KTÓRYM PIĘTRZE MIESZKAJĄ

— WYMIEŃ CZŁONKÓW TEJ RODZINY

— OPISZ WYGLĄD I CHARAKTER NAJMŁODSZEGO Z NICH

— ZAPYTAJ KOLEGĘ, CO MYŚLI O SWOICH SĄSIADACH.

_Napisz swoją wypowiedź w języku angielskim. Podpisz się jako XYZ._

_Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z trzech podpunktów, tak aby osoba nieznająca polecenia w języku polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje. Pamiętaj, że długość wypowiedzi powinna wynosić od 50 do 120 wyrazów (nie licząc wyrazów podanych na początku wypowiedzi). Oceniane są: umiejętność pełnego przekazania informacji, spójność, bogactwo językowe oraz poprawność językowa._

Hi Dave!

I’m writing to tell you about my new neighbours.ARKUSZ 2
DZIAŁ: MIEJSCE ZAMIESZKANIA

ZADANIE 1. (0–5)

USŁYSZYSZ DWUKROTNIE PIĘĆ TEKSTÓW. W ZADANIACH 1.1.–1.5., NA PODSTAWIE INFORMACJI ZAWARTYCH W NAGRANIU, Z PODANYCH ODPOWIEDZI WYBIERZ WŁAŚCIWĄ. ZAKREŚL JEDNĄ Z LITER: A, B ALBO C.

1.1. WHICH ROOM ARE THEY TALKING ABOUT?

A. The room with the private bathroom.

B. The bathroom.

C. The room with a bathroom on the corridor.

1.2. HOW MUCH DEPOSIT DOES THE OWNER WANT?

A. one month’s rent B. $1600 C. $60

1.3. WHAT DOES THE WOMAN MISS?

A. a backyard B. neighbours C. peace

1.4. WHERE DOES THE SPEAKER LIVE?

A. in a detached house B. in a block of flats

C. in a private apartment

1.5. WHERE DO THE SPEAKER’S NEIGHBOURS LIVE?

A. in the garden B. in a detached houses C. close to the speaker

ZADANIE 2. (0–4)

USŁYSZYSZ DWUKROTNIE CZTERY WYPOWIEDZI. NA PODSTAWIE INFORMACJI ZAWARTYCH W NAGRANIU DOPASUJ DO KAŻDEJ WYPOWIEDZI (2.1.–2.4.) ODPOWIADAJĄCE JEJ ZDANIE (A–E). WPISZ ROZWIĄZANIA DO TABELI. UWAGA! JEDNO ZDANIE ZOSTAŁO PODANE DODATKOWO I NIE PASUJE DO ŻADNEJ WYPOWIEDZI.

A. The equipment is up to date.

B. It’s a luxury house in the mountains.

C. It’s located in the village.

D. The ideal house for people who like swimming.

E. It’s a small house in the mountains.

ZADANIE 3. (0–3)

USŁYSZYSZ DWUKROTNIE WYPOWIEDŹ. NA PODSTAWIE INFORMACJI ZAWARTYCH W NAGRANIU UZUPEŁNIJ LUKI 3.1.–3.3. W NOTATCE, TAK ABY JAK NAJBARDZIEJ PRECYZYJNIE ODDAĆ SENS WYSŁUCHANEGO TEKSTU. LUKI NALEŻY UZUPEŁNIĆ W JĘZYKU ANGIELSKIM.

In front of the house there is 3.1. _________________________________. In the living room there is 3.2. ________________________ and TV. The house is decorated with 3.3. __________________________________.

ZADANIE 4. (0–4)

USŁYSZYSZ DWUKROTNIE CZTERY WYPOWIEDZI (4.1.–4.4.). DO KAŻDEJ Z NICH DOBIERZ WŁAŚCIWĄ REAKCJĘ (A–E). WPISZ ROZWIĄZANIA DO TABELI. UWAGA! JEDNA REAKCJA ZOSTAŁA PODANA DODATKOWO I NIE PASUJE DO ŻADNEJ WYPOWIEDZI.

A. There aren’t any.

B. I usually empty the bin.

C. White.

D. I’m taking the rubbish out.

E. Five.

ZADANIE 5. (0–4)

DLA KAŻDEJ Z OPISANYCH SYTUACJI (5.1.–5.4.) WYBIERZ WŁAŚCIWĄ REAKCJĘ. ZAKREŚL JEDNĄ Z LITER: A, B ALBO C.

5.1. UWAŻASZ, ŻE TWÓJ BRAT POWINIEN POSPRZĄTAĆ SWÓJ POKÓJ. CO MU POWIESZ?

A. Don’t clean my room.

B. I let you clean my room.

C. You should clean your room.

D. You mustn’t tidy up your room.

5.2. ZAPYTAJ, CZY PRZYSTANEK AUTOBUSOWY JEST BLISKO DOMU.

A. Is there a bus stop close to the house?

B. Is there a bus stop?

C. Can you show me the nearest bus stop?

D. How can I get to the nearest bus stop?

5.3. ZAPYTAJ SIOSTĘ, CZY MOŻE WYPROWADZIĆ PSA NA SPACER.

A. You don’t have to walk the dog.

B. Do you have to walk the dog?

C. Can you walk the dog, please?

D. Should I walk the dog?

5.4. INFORMUJESZ ZNAJOMEGO, ŻE W PRZYSZŁYM ROKU ZAMIERZASZ KUPIĆ NOWE MEBLE.

A. I bought some new furniture last year.

B. I’m going to buy some new furniture next year.

C. I won’t buy any furniture next year.

D. I buy new furniture every year.

ZADANIE 6. (0–2)

UZUPEŁNIJ DIALOGI 6.1.–6.2. WPISZ W KAŻDĄ LUKĘ BRAKUJĄCY FRAGMENT WYPOWIEDZI, TAK ABY OTRZYMAĆ SPÓJNE I LOGICZNE TEKSTY. WYKORZYSTAJ WYRAZY PODANE W NAWIASIE, ALE NIE ZMIENIAJ ICH FORMY. LUKI NALEŻY UZUPEŁNIĆ W JĘZYKU ANGIELSKIM.

UWAGA! W KAŻDĄ LUKĘ MOŻESZ WPISAĆ MAKSYMALNIE CZTERY WYRAZY, WLICZAJĄC W TO WYRAZ JUŻ PODANY.

X: Can you describe your living room?

Y: 6.1. (IS) __________________________ a big sofa, TV and a small table.

X: When 6.2. (REDECORATE)_____________________________ your room?

Y: Last week.

X: 6.3. (MET) ___________________________________ your new neighbours yet?

Y: Yes, I’ve talked to them today.

X: 6.4. (SHARE) _________________________ a room with your sister?

Y: Yes, I do. Unfortunately.

ZADANIE 7. (0–4)

PRZECZYTAJ TEKSTY. W ZADANIACH 7.1.–7.4. Z PODANYCH ODPOWIEDZI WYBIERZ WŁAŚCIWĄ, ZGODNĄ Z TREŚCIĄ TEKSTU. ZAKREŚL JEDNĄ Z LITER: A, B ALBO C.

My grandparents” old house holds a special place in my heart. It’s a charming little cottage surrounded by a big garden full of colorful flowers. The warm wooden floors and antique furniture make me feel like I’ve stepped back in time.The smell of fresh baked cookies from the kitchen always brings a smile to my face. Even though it’s not as modern as my own home, I feel happy there.

Julia,16

7.1. JULIA’S HOUSE IS

A. less modern than her grandparents” house.

B. more modern than her grandparents” house.

C. as modern as her grandparents” house.

My aunt’s house was always surrounded by a noisy environment. The constant traffic and loud music from neighbours made it difficult to relax or get a good night’s sleep. It was a nightmare to spend holiday there.

Carla, 13

7.2. CARLA THINKS THAT HOLIDAY AT HER AUNT’S HOUSE WAS

A. terrible.

B. good.

C. relaxing.

_House in the mountains for sale_

Cozy house located in the picturesque mountains for sale. The house consists of three bedrooms, a spacious living room with a fireplace, a fully equipped kitchen, a small bathroom and a lovely garden with a stunning mountain view. Perfect for nature lovers and those seeking peace and quiet. No neighbours. Contact us for more information or to schedule a viewing. Number phone: 1221114.

7.3. YOU CAN

A. rent this house.

B. sell this house.

C. buy this house.

Hi Tina,

I recently bought some furniture on sale. I got a new sofa, a coffee table, and a set of chairs for a great price. They are all in a good condition and look really nice in my living room. I’m very happy with my purchase and excited to have a fresh new look in my home. You must come and see it.

Lisa

7.4. LISA’S NEW FURNITURE

A. was cheap.

B. was free.

C. was expensive.

ZADANIE 8. (0–3)

PRZECZYTAJ TEKST, Z KTÓREGO USUNIĘTO TRZY ZDANIA. WPISZ W KAŻDĄ LUKĘ (8.1.–8.3.) LITERĘ, KTÓRĄ OZNACZONO BRAKUJĄCE ZDANIE (A–D), TAK ABY OTRZYMAĆ SPÓJNY I LOGICZNY TEKST.

UWAGA! JEDNO ZDANIE ZOSTAŁO PODANE DODATKOWO I NIE PASUJE DO ŻADNEJ LUKI.

(…) As they explored the mysterious hotel, Keira and Brian found a hidden library filled with ancient books and papers. 8.1. ___. With shaking hands, they opened it, followed the instructions and recited the words. 8.2. ___. The furniture started to move on its own, and the ghosts of the past vanished into the air. Sarah and Tom watched in amazement as the hotel transformed back into its old glory. When they went outside into the fresh air, they felt calm and happy. The curse had been broken, and the hotel was no longer a place of darkness and sadness. 8.3. ___. (…)

A. Suddenly, the doors of the hotel began to open.

B. They were dissappointed.

C. Keira and Brian could go away.

D. Among them, there was a dusty old book that contained a spell to break the curse of the hotel.

ZADANIE 9. (0–4)

PRZECZYTAJ TRZY OPISY (A–C) ORAZ ZDANIA 9.1.–9.4. DO KAŻDEGO ZDANIA DOPASUJ WŁAŚCIWY OPIS. WPISZ ROZWIĄZANIA DO TABELI. UWAGA! JEDEN Z WPISÓW PASUJE DO DWÓCH ZDAŃ.

A.

I stayed in a hotel room with a beautiful view of the skyscrapers. The room was clean and cozy, with a comfortable bed and a big TV. I really liked the modern design and the spacious bathroom. The staff was helpful and friendly, and the breakfast buffet was delicious. I would definitely recommend this hotel to anyone visiting the area.

B.

I was disappointed with the hotel room I booked. It was small and outdated, with uncomfortable furniture and a dirty bathroom. The bed was hard and the air conditioning didn’t work properly, making the room feel stuffy and hot. The noise from the crowded street kept me awake at night, and the traffic lights didn’t let me fall asleep. But the worst thing was breakfast. It was inedible! Overall, I was definitely dissatisfied with my stay at this hotel.

C.

The location was great. The hotel was in the quiet village with easy access to shops and restaurants. The bed was comfortable and the room was clean. However, the decoration was a bit old-fashioned and the TV was very small and outdated. The bathroom was clean but tiny, and the water pressure in the shower was really weak. The staff was friendly, but the breakfast options were limited and I left this hotel, feeling a litlle bit hungry. I had a nice stay, but there were definitely some things that could be improved.

9.1. This person was dissappointed because of the small bathroom. ____

9.2. This person stayed in the countryside. ____

9.3. This person could see high buildings by the window. ____

9.4. Breakfast was the biggest disadvantage of this hotel. ____

ZADANIE 10. (0–3)

PRZECZYTAJ TEKSTY 1 I 2. UZUPEŁNIJ LUKI 10.1.–10.3. ZGODNIE Z TREŚCIĄ TEKSTÓW, TAK ABY JAK NAJBARDZIEJ PRECYZYJNIE ODDAĆ SENS PODANYCH INFORMACJI. LUKI NALEŻY UZUPEŁNIĆ W JĘZYKU POLSKIM.

TEKST 1

Room for rent for two students! Bright and cozy room in a shared apartment with a clam and nice 18-years old boy. Available for the school year. The room is fully furnished and includes all utilities in the price. Located near the underground station. Perfect for people looking for a quiet and comfortable place to study.

Call me, 13211115,

Dave

TEKST 2

Student accommodation available for the school year! Spacious double rooms in a dormitory with shared kitchen and bathroom. The dormitory is located in a quiet street, close to The Edgar High School. Rent includes all bills and high-speed internet. Ideal for students who need a cheap living space. Contact us now to schedule a viewing!

Cześć Tomek!

Wakacje powoli dobiegają końca. Szukam więc pokoju do wynajęcia. Znalazłem dwa ciekawe ogłoszenia, które mogą nas zainteresować. Pewien osiemnastolatek ma do wynajęcia 10.1. _______________________ pokój w apartamencie. Ten pokój jest 10.2. _________________________, a cena wynajmu obejmuje wszystkie media. Druga opcja to pokój w internacie, który znajduje się blisko naszej szkoły. To idealna oferta dla osób, które potrzebują.3. _______________________.

Czekam na odpowiedź,

Janek

ZADANIE 11. (0–3)

PRZECZYTAJ TEKST. SPOŚRÓD WYRAZÓW PODANYCH W RAMCE WYBIERZ TE, KTÓRE SĄ POPRAWNYM UZUPEŁNIENIEM LUK 11.1.–11.3. WPISZ ODPOWIEDNIĄ LITERĘ (A–F) OBOK NUMERU KAŻDEJ LUKI.

UWAGA! TRZY WYRAZY ZOSTAŁY PODANE DODATKOWO I NIE PASUJĄ DO ŻADNEJ LUKI.

A. TAKING B. HANGING C. HAIR D. MUCH E. MANY F. HANDS

I hate doing chores at home! It feels like I spend my whole day cleaning, washing 11.1. ___, and doing laundry instead of 11.2. ___ out with my friends or studying. My parents always have a long list of things for me to do, and it’s exhausting. I wish they would understand that I have other things to do too. It’s not fair that I have to do so 11.3. ___ work while they relax.

ZADANIE 12. (0–3)

PRZECZYTAJ TEKST. WYBIERZ POPRAWNE UZUPEŁNIENIE LUK 12.1.–12.3. ZAKREŚL JEDNĄ Z LITER: A, B ALBO C.

Welcome to our cozy apartment 12.1. ____ in the heart of the city. Our modern and fully furnished apartment offers a comfortable stay for up to 4 guests. Enjoy the spacious living room, fully 12.2. ____ kitchen, and a stylish bedroom. The apartment is situated near popular tourist attractions, restaurants and shops. Take advantage of the free Wi-Fi, TV, and parking space included in your stay. Whether you are visiting for business or leisure, our apartment is the perfect 12.3. ____ for your stay in the city.

12.1.

A. has located

B. location

C. located

12.2.

A. washed

B. equipped

C. built

12.3.

A. choice

B. chose

C.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: