Astrologia jako język symboli - ebook
Astrologia jako język symboli - ebook
W tym poradniku znajdziesz szereg informacji, które pozwolą Ci na pogłębienie oraz uporządkowanie podstawowej wiedzy astrologicznej. Nauczysz się i zrozumiesz wiele pojęć astrologicznych, a Autorka skłoni Cię do poszerzenia wiedzy z tej dziedziny. Dzięki wyjątkowym informacjom zawartym w tym poradniku dowiesz się wszystkiego na temat położenia wierzchołków domów w znakach Zodiaku należących do rozmaitych żywiołów, jakości i polaryzacji, dziedzin życia podlegających danym domom horoskopowym, bardzo dokładnego objaśnienia problematyki Ascendentu, w tym różnicy i zależności między nim a znakiem posadowienia Słońca, powiązania między znakami Zodiaku i porami roku, gwiazdozbiorów oraz precesji, kluczowych pojęć dla planet hipotetycznych, a także gwiazd stałych Behenii (gwiazd beheniańskich) oraz Gwiazd Królewskich. Osiągnij wyższy poziom astrologii.
Spis treści
PRZEDMOWA
ROZDZIAŁ 1
O PODSTAWOWYCH SKŁADNIKACH ASTROLOGII
Podstawowe składniki symbolicznego języka astrologicznego
Żywioły – najważniejsze informacje
Jakości – najważniejsze informacje
Polaryzacje – najważniejsze informacje
Interpretacja wierzchołków domów w każdym znaku Zodiaku
Dziedziny życia podlegające domom horoskopu
Jak rozumieć Ascendent?
Zadania sprawdzające do tematów rozdziału 1
ROZDZIAŁ 2
O RÓŻNICY MIĘDZY GWIAZDOZBIORAMI A ZNAKAMI ZODIAKU
Gwiazdozbiory, czyli konstelacje
Gwiazdy w gwiazdozbiorach 89
Gwiazda Polarna, precesja i wielki rok platoński
Odległości w kosmosie
Precesja a znaki Zodiaku
Precesja jako bezzasadny argument przeciwko astrologii
Dodatkowe obiekty w horoskopie, w tym planety hipotetyczne
Zodiak, czyli wirtualny pierścień na niebie
Znaki Zodiaku jako symboliczna droga każdego człowieka
Zadania sprawdzające do tematów rozdziału 2
ROZDZIAŁ 3
O SYMBOLICE ZNAKÓW ZODIAKU W ASTROLOGII
Skąd się biorą pory roku?
Zodiak jako alegoria pór roku
Prezentacja znaków Zodiaku
Związki astrologii z cyklami natury – podsumowanie
Podział znaków Zodiaku według Williama Lilly’ego
Znaki Zodiaku w (łatwych do przełknięcia) pigułkach
Zadania sprawdzające do tematów rozdziału 3
ROZDZIAŁ 4
O ZALEŻNOŚCI MIĘDZY SŁOŃCEM I ASCENDENTEM
Rola urodzeniowego Słońca i funkcja Ascendentu
Słońce jako wskaźnik wewnętrznych pragnień, Ascendent jako droga do ich realizacji
Typy i archetypy znaków Zodiaku jako pomoc w zrozumieniu zależności pomiędzy Słońcem a Ascendentem
Słońce jako wewnętrzne potrzeby, Ascendent jako siła startowa człowieka
Ascendent w pierwszej i drugiej połowie życia człowieka
Zadanie sprawdzające do tematów rozdziału 4
ZAKOŃCZENIE
ODPOWIEDZI NA PYTANIA ZADANE CZYTELNIKOM W KSIĄŻCE
Bibliografia
Źródła internetowe
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8171-146-3 |
Rozmiar pliku: | 2,0 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Książka ta powstała… troszkę mimochodem. Podczas pisania w 2018 roku drugiego podręcznika astrologicznego, pomyślanego jako naturalna kontynuacja pierwszego (chodzi o Podręcznik astrologii praktycznej. Znaczenie planet w horoskopie urodzeniowym, wydany przez Studio Astropsychologii w Białymstoku w roku 2018), uczyniłam małą przerwę, po czym niejako się cofnęłam, zabierając się za pisanie wstępu.
Nic w tym dziwnego, ponieważ od wiosny 2018 roku cofał się Jowisz przemierzający znak Skorpiona (w znaku tym mam wiele urodzeniowych planet), od kwietnia 2018 roku retrogradował Saturn w znaku Koziorożca, następnie od końca czerwca 2018 roku do planet retrogradujących dołączył Mars, a w międzyczasie dwukrotnie wycofywał się również Merkury. Tranzyty planet nie sprzyjały więc energicznemu pójściu z nowościami do przodu, lecz symbolicznemu wycofywaniu się (jak też powrotom i powtórkom).
Wstęp, do którego wycofałam się, nieustannie rozwijał się i rozrastał, aż zorientowałam się, że to już nie jest wstęp do mojej drugiej książki, lecz odrębna pozycja! Odłożyłam więc na bok tworzenie logicznej kontynuacji pierwszego podręcznika astrologicznego i skupiłam się na dokończeniu lektury, którą właśnie trzymasz w ręku, a za nabycie której serdecznie ci dziękuję!
W tej książce oferuję ci solidnie uporządkowane informacje astrologiczne, w tym rozmaite, a przy tym przejrzyste zestawienia dotyczące znaków Zodiaku – są one jej głównym motywem. Zaznaczam jednak, iż nie jest to jeszcze jedna typowa książka opowiadająca o znakach Zodiaku! Jest to bardziej wymagająca pozycja, która uczy cię myślenia. Z pewnością przyda się osobom rozpoczynającym naukę astrologii, lecz sądzę, że również bardziej zaawansowani znajdą w niej parę smakowitych kąsków astrologicznych (szczególnie polecam im kluczowe pojęcia dla planet hipotetycznych, a przede wszystkim obszerną prezentację Gwiazd Królewskich!).
Książkę tę napisałam w ten sposób, że każdy główny rozdział (jest ich tylko kilka, ale podrozdziałów jest wiele) można czytać niezależnie od innych, czyli każdy rozdział stanowi niejako odrębną pracę. Wszystkie one stanowią oczywiście spójną całość, lecz traktują o troszkę innych kwestiach astrologicznych.
Studiując astrologię, warto nieomal równocześnie zaznajamiać się z różnymi wątkami. Można zgłębiać tematykę planet (pierwsza napisana przeze mnie książka o nich właśnie traktowała) i poznawać symbolikę znaków Zodiaku (ta lektura dotyczy głównie tego tematu). Dość szybko pojawi się również konieczność poznania domów horoskopu czy aspektów (o nich także tu wspominam). W astrologii jeden temat zazębia się z drugim, drugi z trzecim i tak dalej. W efekcie wszystko się ze sobą wiąże.
O ile wcześniej nie posiadałaś/posiadałeś konkretnego kontaktu z astrologią profesjonalną, o tyle dzięki tej lekturze stanie się dla ciebie jasne, iż ucząc się astrologii, nie będziesz pobierała/pobierał nauk tajemnych mających zrobić z ciebie magiczkę lub maga operujących niezwykłymi zaklęciami i potrafiących w cudowny sposób przepowiadać przyszłość z gwiazd, natomiast oczekuje się od ciebie sprawnego umysłu potrafiącego zapamiętywać i dobrze kojarzyć różne informacje oraz będącego w stanie wyciągać logiczne wnioski na podstawie różnorodnych przesłanek. Obowiązkowo musisz przy tym mieć dobre wyczucie symboli, przenośni, metafor, analogii i asocjacji – astrologia jest językiem symboli.
Astrologia urodzeniowa (tym działem astrologii głównie się zajmuję) jest sposobem patrzenia na człowieka, wynikającym z indywidualnego ustawienia planet i innych ciał niebieskich na niebie w czasie narodzin człowieka. Owo ustawienie planet ujęte jest na rysunku – diagramie horoskopu urodzeniowego. Przy interpretacji rysunku horoskopu astrologia posługuje się językiem symbolicznym, który dotyczy zarówno znaków Zodiaku i planet, jak też domów horoskopowych i aspektów. Ażeby zrozumieć, co mówi rysunek horoskopu, trzeba poznać jego budowę, a tym samym język specyficznych symboli. Każdy składnik horoskopu jest bowiem opisywany przez liczne porównania, analogie, równoważniki i symbole.
Wiele darmowych programów astrologicznych oraz stron internetowych oferuje wykreślenie indywidualnego horoskopu (między innymi strona https://www.astro.com/horoscopes, na której należy kliknąć punkt Chart drawing, Ascendant). Z praktyki wiem, że na początku ludzie gubią się w natłoku symboli astrologicznych, a nie wszystkie one są istotne. Na diagramie horoskopu niepotrzebne są aspekty separacyjne o większych orbach, a brak jest aspektów aplikacyjnych o szerokich orbach, które w życiu człowieka będą odgrywały pewną rolę. W ramach podziękowania za kupno mojej książki mogę przesłać ci e-mailem rysunek twojego horoskopu urodzeniowego z podpisanymi przeze mnie symbolami astrologicznymi (znakami, domami, planetami i innymi elementami), na którym znajdą się tylko naprawdę ważne (a przy tym absolutnie wystarczające) obiekty i aspekty. Musisz mi naturalnie podać swoje dane urodzeniowe, w tym dokładną minutę urodzenia.
Na koniec przedmowy chciałam cię pocieszyć – jeśli od razu czegoś nie pojmiesz, z pewnością za jakiś czas, w miarę wykonywanych ćwiczeń i pogłębiania wiedzy, wiele kwestii stanie się jasnych!
Jestem Jola, mam 60 lat, astrologią zajmuję się od 20 lat, od ponad 35 lat jestem mężatką, mam dwóch synów, uwielbiam astronomię, Tarota, karciane wyrocznie, oglądanie filmów, mroczny styl gothic, wyścigi motocyklowe Grand Prix MotoGP oraz… totalny remont mojego domu, który trwa od roku, a będzie trwał co najmniej drugie tyle :-).
dypl. astropsycholożka (nie astropsycholog,
ponieważ jestem kobietą i nie zmieniłam płci)
Jola „Romy” Gałązkiewicz-Gołębiewska
https://jolanta-golebiewska.pl.tl
[email protected]
wiosna i lato roku 2018ROZDZIAŁ 1 O PODSTAWOWYCH SKŁADNIKACH ASTROLOGII
Astrologia ma swój własny język
i własne oznaczenia.
Nauczenie się ich
jest podstawą do wszelkich studiów
nad tą dziedziną wiedzy.
– Włodzimierz Zylbertal, Kosmiczny dar tożsamości
Potocznie mówi się, że astrologia jest mową gwiazd, lecz astrologia jest po prostu mową symboli, która obiektywnie opisuje świat i porządkuje wszystkie jego składniki. Dzięki astrologii możesz opisać wszystkie procesy, sytuacje, typy osobowości, cechy charakteru i rzeczy, a dzięki tej książce zorientujesz się, jakie pytania możesz zadawać w odniesieniu do swojego horoskopu urodzeniowego. Uprzedzam cię, że NIE będą to pytania typu Czy wyjdę za mąż/Czy się ożenię? Czy będę w życiu szczęśliwa/szczęśliwy? Dlaczego mam w życiu pecha?
PODSTAWOWE SKŁADNIKI SYMBOLICZNEGO JĘZYKA ASTROLOGICZNEGO
Astrologiczny język – w wersji podstawowej, najprostszej, lecz najważniejszej – obejmuje:
• 12 symboli znaków Zodiaku zawdzięczających swe nazwy gwiazdozbiorom, ale niebędących tym samym co gwiazdozbiory; pas znaków Zodiaku jest stałym i niezmiennym symbolicznym układem odniesienia, w stosunku do którego określa się położenie innych elementów twojego horoskopu; znaki Zodiaku traktuj symbolicznie, jako fazy twojego cyklicznego, nieustannego rozwoju, od początkowej fazy Barana poprzez fazy Byka, Bliźniąt, Raka, Lwa, Panny, Wagi, Skorpiona, Strzelca, Koziorożca i Wodnika aż do ostatniej fazy Ryb;
• 12 symbolicznych domów horoskopowych, które możesz rozumieć jako tuzin rozmaitych aren lub scen twojego życia, na których rozgrywają się twoje życiowe boje, dramaty i komedie, na których odnosisz swoje zwycięstwa, porażki i odgrywasz różne role, jak również 4 osie horoskopu urodzeniowego – Ascendent, Imum Coeli, Descendent, Medium Coeli (choć należałoby raczej powiedzieć: 4 punkty kardynalne horoskopu), które stanowią rusztowanie tychże aren i scen twojego życia, dzieląc twój horoskop na cztery cząstki;
• 10 symboli planet Układu Słonecznego noszących imiona jednej bogini i siedmiu bogów znanych z klasycznej mitologii, przy czym najbardziej masywny obiekt w Układzie Słonecznym – gwiazdę Słońce, naszego skromnego satelitę – Księżyc, a więc tak zwane światła horoskopu, jak i planetę karłowatą Pluton określa się umownie planetami; Słońce, Księżyc, Merkurego, Wenus, Marsa, Jowisza, Saturna, Urana, Neptuna i Plutona możesz uważać za dziesiątkę najważniejszych graczy w twoim horoskopie urodzeniowym (choć w rzeczywistości ty jesteś jedyną graczką lub jedynym graczem, to ty odgrywasz w swym życiu różne role);
• 5 symboli aspektów głównych między planetami, jak też między planetami a innymi elementami horoskopu (którymi są na przykład osie horoskopu, gwiazdy stałe i różne wirtualne punkty) – koniunkcję, sekstyl, kwadraturę, trygon i opozycję, które oznaczają sposób i styl, w jakim rozmawiają i kontaktują się ze sobą planety, czyli najważniejsi gracze twojego horoskopu urodzeniowego.
Zasadnicze funkcje znaków, domów, planet i aspektów dają się objaśnić przy pomocy następującej metafory zastosowanej przez Joelle de Gravelaine w książce Jak interpretować znaki Zodiaku: Można powiedzieć, że Zodiak jest sceną, na której rozgrywa się sztuka, jaką jest życie urodzonego w danej chwili człowieka. Domy wyobrażają ustawioną na tej scenie dekorację, planety są jej postaciami, aspekty zaś są dialogami wypowiadanymi przez owe postacie – planety. Wraz z trzecim dzwonkiem na scenie tego świata pojawia się nowa istota – w określonym miejscu i w określonym czasie.
Wyżej wymienionym symbolom: znakom, planetom, domom i aspektom przyporządkowana jest cała gama znaczeń, które mają odniesienie do rozmaitych okoliczności i sytuacji twojego życia, do różnych osób z twojego życia oraz naturalnie do cech twojego charakteru, a więc do twoich zalet, talentów, umiejętności, predyspozycji, jak też twoich wad, niekorzystnych skłonności i niewłaściwych zachowań.
Powinnam wspomnieć o jeszcze jednym, wręcz elementarnym składniku astrologii – są nim 4 żywioły. Żywioły w astrologii, a tym samym w twoim horoskopie urodzeniowym, to szalenie ważny temat, którego rola – jak nieustannie zauważam – jest stanowczo niedoceniania przez osoby początkujące w astrologii. Nie wystarczy ogólna wiedza o każdym z czterech żywiołów. Trzeba umieć zastosować ją w wielu kombinacjach, trzeba trenować na wielu horoskopach, jak też w życiu. Absolutne zrozumienie roli żywiołów, najpierw w naturze, w rozmaitych procesach, w twoim najbliższym otoczeniu oraz w zachowaniu twoim i osób, które spotykasz, a następnie w różnych horoskopach urodzeniowych, jest zasadniczą bazą w pracy astrologicznej. Znając ten temat na wylot, wskroś, wzdłuż i wszerz oraz na wyrywki, łatwiej potem zrozumiesz inne czynniki twojego horoskopu. Tymczasem młodzi adepci astrologii szybko zapędzają się w kierunku interpretacji aspektów pomiędzy planetami, analizy pomniejszych elementów horoskopu, tranzytów planet, poznawania nowinek astrologicznych i rozmaitych technik, a bazę mają kiepsko opanowaną.
Żywioły są naprawdę obszernym tematem, któremu należy się osobna książka; tutaj przedstawiam ci tylko podstawowe informacje niezbędne do zrozumienia zasadniczego tematu tej książki – znaków Zodiaku.
ŻYWIOŁY – NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE
Osobom początkującym wyjaśniam, że w astrologii bierzemy pod uwagę cztery rodzaje żywiołów: ogień, ziemię, powietrze i wodę.
ŻYWIOŁY, HUMORY I TEMPERAMENTY
• Ogień – żywioł męski, projekcyjny; ognistymi znakami są Baran, Lew i Strzelec, które na mandali horoskopowej tworzą troistość ognia, czyli trygon ognisty złożony z trzech aspektów trygonów: Baran jest w aspekcie trygonu z Lwem, Lew jest w aspekcie trygonu ze Strzelcem, a Strzelec jest w aspekcie trygonu z Baranem;
• Ziemia – żywioł żeński, receptywny; ziemskimi znakami są Byk, Panna i Koziorożec, które na mandali horoskopowej tworzą troistość ziemi, czyli trygon ziemski złożony oczywiście z trzech aspektów trygonów: Byk jest położony w aspekcie trygonu z Panną, Panna jest położona w aspekcie trygonu z Koziorożcem, a Koziorożec jest położony w aspekcie trygonu z Bykiem;
• Powietrze – żywioł męski, projekcyjny; powietrznymi znakami są Bliźnięta, Waga i Wodnik, które na mandali horoskopowej tworzą troistość powietrza, czyli trygon powietrzny złożony naturalnie z trzech aspektów trygonów: Bliźnięta znajdują się w aspekcie trygonu z Wagą, Waga znajduje się w aspekcie trygonu z Wodnikiem, a Wodnik znajduje się w aspekcie trygonu z Bliźniętami;
• Woda – żywioł żeński, receptywny; wodnymi znakami są Rak, Skorpion i Ryby, które na mandali horoskopowej tworzą troistość wody, czyli trygon wodny złożony, ma się rozumieć, z trzech aspektów trygonów: Rak jest w trygonie ze Skorpionem, Skorpion jest w trygonie z Rybami, a Ryby są w trygonie z Rakiem.
Pozwólmy sobie na następujące skojarzenia związane z formą ruchu energii odpowiadającej poszczególnym żywiołom:
• Żywioł ognia odpowiada promieniście rozprzestrzeniającej się formie ruchu;
• Żywioł ziemi odpowiada centralizującej, dośrodkowej formie ruchu;
• Żywioł powietrza odpowiada unoszeniu, a więc lotnej formie ruchu;
• Żywioł wody odpowiada płynnej, rozchodzącej się faliście formie ruchu.
Parę technicznych uwag przeznaczonych dla osób zielonych w nauce astrologii. Mandala horoskopowa może być zamiennikiem dla następujących określeń: rysunek horoskopu, rysunek koła horoskopowego, rysunek kosmogramu, radix (co znaczy źródło, korzeń) lub natywnik. Określenie typu: Skorpion jest w trygonie z Rybami jest skrótem myślowym i w praktyce oznacza, iż planeta położona w znaku Skorpiona może tworzyć aspekt trygonu z inną planetą położoną w znaku Ryb (może, lecz nie musi). Pierścień Zodiaku zawiera 360 stopni, gdyż jest to koło, a na każdy znak Zodiaku przypada 30 stopni na kole.
Skoro jestem przy aspekcie trygonu, oto parę wstępnych zdań na jego temat. Trygon jest najbardziej harmonijnym aspektem wśród wszystkich aspektów między planetami lub między planetami a innymi czynnikami horoskopu. Mówiąc potocznie i w skrócie – jest to najkorzystniejszy aspekt dający ci rozmaite ułatwienia życiowe. Dwie planety połączone trygonem oddalone są od siebie o 120 stopni na kole Zodiaku, przy czym dopuszczalne jest pewne odchylenie od tej wartości, które nazywa się orbą lub orbisem (jednak tutaj nie omawiam tej troszkę kontrowersyjnej kwestii).
Ważne jest, aby planety połączone aspektem trygonu znajdowały się w znakach tego samego żywiołu, a więc nie zwracaj, proszę, uwagi na aspekt rzekomego trygonu, który tworzą planety oddalone od siebie mniej więcej o 120 stopni, jeśli nie leżą w znakach tej samej troistości.
Na przykład załóżmy, że w jakimś horoskopie widzisz Merkurego położonego w 3. stopniu znaku ziemskiego Koziorożca oraz Saturna posadowionego w 29. stopniu znaku ognistego Barana. Planety te oddalone są od siebie o 116 stopni i w tabeli aspektów jakiegokolwiek programu astrologicznego będzie to ukazane w postaci trygonu między Merkurym a Saturnem. Pomiń jednak ten aspekt, gdyż wymienione planety posadowione są w znakach dwóch różnych żywiołów. W podanym przykładzie Merkury znajdujący się w 3. stopniu ziemskiego znaku Koziorożca tworzyłby ważny i pełnoprawny aspekt trygonu, o ile Saturn znajdowałby się na początku ziemskiego znaku Byka.
Znaki poszczególnych żywiołów mają różną naturę:
• Znaki troistości ognia mają naturę gorącą i suchą;
• Znaki troistości ziemi mają naturę zimną i suchą;
• Znaki troistości powietrza mają naturę gorącą i wilgotną;
• Znaki troistości wody mają naturę zimną i wilgotną.
Informacje o naturze znaków są ważne – będą przydatne później, w trakcie praktycznej interpretacji konkretnego horoskopu urodzeniowego, przy ocenie siły esencjalnej planet położonych w poszczególnych znakach Zodiaku. Kwestię tę omówiłam dokładnie w mojej pierwszej książce Podręcznik astrologii praktycznej. Znaczenie planet w horoskopie urodzeniowym.
Od starożytnych czasów żywiołom przyporządkowano konkretne właściwości, a wykorzystywane były one zarówno w dawnej medycynie – mówię tu o patologii humoralnej, jak i w określaniu temperamentu człowieka, i tak:
• Ogień (żywioł męski, aktywny) wiąże się z determinacją, śmiałością, porywczością, gwałtownością, gniewem, ambicją, zaangażowaniem i nakierowaniem na cel oraz temperamentem cholerycznym, a w ciele człowieka odpowiada za jasną/żółtą żółć;
• Ziemia (żywioł żeński, przyjmujący) wiąże się ze sztywnością, stałością, nieruchomością, odpornością i opornością, spokojną wytrzymałością, rzeczowością i nakierowaniem na konkret oraz z temperamentem melancholicznym, a w ciele człowieka odpowiada za czarną żółć; z języka greckiego: melan = czarny + cholerikos = żółć, stąd – melancholia;
• Powietrze (żywioł męski, aktywny) wiąże się z lekkością, ruchliwością, niezorganizowaniem, wesołością, elastycznością i nakierowaniem na dostosowanie oraz z temperamentem sangwinicznym, a w ciele człowieka odpowiada za krew;
• Woda (żywioł żeński, przyjmujący) jest najmniej witalnym (w związku z brakiem ciepła; jak podałam wcześniej, żywioł ten ma naturę zimną i wilgotną) i najbardziej łagodnym elementem, miękkim, zgodnym i emocjonalnym oraz wiąże się z temperamentem flegmatycznym, a w ciele człowieka odpowiada za śluz, czyli flegmę.
Wspomniane wyżej cztery humory, zgodnie ze starożytną medycyną, są sokami/płynami ustrojowymi, które wypełniają ciało człowieka, a ich nierównowaga wpływa na stan jego zdrowia (podobno humory były utrzymywane w równowadze w Raju) – oto krótki opis owych humorów zgodnie ze starożytną teorią:
• Jasna żółć – w języku greckim chole, w języku łacińskim cholera citrina albo cholera vitellina; wydzielana jest przez wątrobę i gromadzi się w woreczku żółciowym (osoby mające wycięty pęcherzyk żółciowy oczywiście nie magazynują żółci w pęcherzyku żółciowym – jego funkcje przejmuje przewód żółciowy);
• Czarna żółć – w języku greckim melaina chole, w języku łacińskim melancholia lub cholera nigra; ma swą siedzibę w śledzionie (jeśli została ona usunięta, jej funkcje przejmuje wątroba); starożytnym chodziło zapewne o krew żylną wypływającą ze śledziony do wątroby, którą nazwali czarną żółcią;
• Krew – w języku łacińskim sanguis; w wątrobie jest oczyszczana z toksyn, a swą symboliczną siedzibę ma w sercu;
• Śluz czyli flegma – w języku greckim phlegma, w języku łacińskim phleuma; ma swą siedzibę w płucach, ale wpływa również na mózg.
Współcześnie jednym z pierwszych kroków interpretacji horoskopu urodzeniowego jest analiza żywiołów, która bardzo często ukazuje dużą nierównowagę – niedobór lub nadmiar takiego czy innego żywiołu, a więc humoru, a to oznacza problemy zdrowotne człowieka. Istnieją metody obliczania żywiołów w horoskopie urodzeniowym – tym samym również oceniania temperamentu człowieka, lecz nie jest to temat tej lektury.
Zdradzę ci, że pisząca te słowa posiada nadmiar humoru związanego ze śluzem/flegmą, wysoki poziom humoru przyporządkowanego jasnej żółci (pęcherzyk żółciowy mam już usunięty), niedobór humoru reprezentowanego przez krew (mój układ krwionośny był parę razy wzbogacany o krew innych dawców) oraz trochę za mało humoru, który odnosi się do czarnej żółci. Oznacza to, że w moim horoskopie urodzeniowym dominuje żywioł wody oraz występuje zbyt małe podkreślenie żywiołów powietrza i ziemi, czyli mam temperament flegmatyczno-choleryczny (jednak tutaj nie zajmuję się dokładną analizą żywiołów w horoskopie – jest to wspaniały temat na inny tom).
Teorię czterech humorów, którą wykorzystywano aż do XIX wieku, w tym w psychologii i psychiatrii, znamy między innymi z prac:
• Ojca medycyny, greckiego lekarza stosującego zasadę primum non nocere (czyli po pierwsze, nie szkodzić) – Hipokratesa/Hippokratesa z Kos, autora słynnego powiedzenia: Lekarz bez znajomości astrologii nie ma prawa nazywać się lekarzem, jak też znanego ze stosowanej powszechnie w praktyce przysięgi lekarskiej, czyli Przysięgi Hipokratesa, choć jej tekst bywał w miarę upływu czasu zmieniany (Hipokrates żył mniej więcej w latach 460-370 przed naszą erą);
• Rzymskiego badacza, pisarza i lekarza, który wykonywał sekcje zwierząt (głównie małp makaków) oraz leczył gladiatorów i rzymskich cesarzy – Galena/Claudiusa Galenusa, autora sentencji: Najlepsi lekarze są również filozofami (Galen żył mniej więcej w latach 130-200 naszej ery);
• Perskiego lekarza, filozofa i wszechstronnego uczonego – Awicenny/Avicenny Ibn Sina (żyjącego w latach 980-1037), który w dziele Canon medicinae (czyli Kanon medycyny lub Kanon medyczny) pisał o istnieniu dwóch ciężkich elementów, czyli żywiołów, którymi są ziemia i woda, a które wspierają odpoczynek i spokój organom ludzkiego ciała, oraz dwóch lekkich elementów, którymi są ogień i powietrze, a które wspierają ruch i żywotność; jak podaje Awicenna: Ziemia jest najcięższym żywiołem. Woda, która może przybierać dowolny kształt, jest lżejsza niż ziemia, lecz cięższa od powietrza. Powietrze ma zdolność rozszerzania się, może stawać się coraz lżejsze i cieńsze oraz unosić się do góry. Ogień stoi ponad wszystkimi innymi elementami, bo jest tak lekki, że sięga aż do nieba.
Dawni astrologowie, będący często badaczami natury i naukowcami zajmującymi się również alchemią, bardzo powszechnie stosowali przyporządkowania żywiołów i humorów do:
• Archaniołów; ogień – Michael, powietrze – Rafael, ziemia – Uriel, woda – Gabriel;
• Żywiołaków/żywiolaków; ogień – salamandry ogniste i feniks (żywiołaki symbolizujące oczyszczenie poprzez ogień, nowe początki lub wskrzeszenie) oraz smoki (przynoszący szczęście strażnicy skarbów), powietrze – sylfy i elfy (unoszące się w powietrzu skrzydlate, efemeryczne, spirytualne istoty uwolnione od trosk ziemskiego życia, skłonne do psot i dowcipów), ziemia – gnomy, koboldy i skrzaty (zamieszkujące jaskinie i góry, zarządzające metalami i kryształami ukrytymi wewnątrz ziemi), woda – syreny, undyny i niksy (utalentowane uwodzicielki przypominające, że życie powstało z wody oraz symbolizujące mistyczne tajemnice i pragnienie powrotu na łono natury);
• Metali; ogień – złoto, powietrze – rtęć, ziemia – ołów, woda – srebro (przy czym przyporządkowanie metali do siedmiu planet zostało dokonane około 564 roku naszej ery przez greckiego filozofa i astrologa Olimpiodora; złoto – Słońce, srebro – Księżyc, rtęć – Merkury, miedź – Wenus, żelazo – Mars, cyna – Jowisz, ołów – Saturn);
• Kierunków świata; ogień – południe, powietrze – wschód, ziemia – północ, woda – zachód;
• Pór roku; ogień – lato, powietrze – wiosna, ziemia – jesień, woda – zima;
• Pór dnia; ogień – poranek, powietrze – południe, ziemia – jesień, woda – noc;
• Okresów życia człowieka; ogień – młodość, powietrze – dzieciństwo, ziemia – dorosłość, woda – starość;
• Planet; ogień – Mars, powietrze – Jowisz, ziemia – Saturn, woda – Księżyc i Wenus;
• Znaków Zodiaku; ogień – Baran, Lew, Strzelec, powietrze – Bliźnięta, Waga, Wodnik, ziemia – Byk, Panna, Koziorożec, woda – Rak, Skorpion, Ryby, ale to przyporządkowanie zapewne znasz już doskonale.
Żywioł odpowiada temu, co nazywa się temperamentem. To zresztą lekarz, Grek Hipokrates, jako pierwszy oparł typologię na takim czwórpodziale, wyróżniając cztery podstawowe temperamenty . Żywioły definiują naszą najgłębszą strukturę. Danego temperamentu nie da się oszukać. Owe żywioły tkwią w najgłębszych zakamarkach naszego jestestwa, a wychodzą na jaw, gdy postępujemy spontanicznie. Jest to cytat z książeczki Jak interpretować znaki zodiaku autorstwa Joelle de Gravelaine (w tej lekturze znalazłam dobre opisy żywiołów i znaków).
William Lilly – żyjący w XVII wieku słynny astrolog angielski tak oto w skrócie interpretuje cztery rodzaje temperamentu w Księdze 3 Astrologii Chrześcijańskiej (jest to moje tłumaczenie z języka niemieckiego):
• Związany z nadmiarem jasnej żółci choleryczny temperament wykazują ludzie pełni gniewu, złości, czupurni, swarliwi, zadziorni, lubiący wdawać się w niepotrzebne kłótnie, mściwi, pożądliwi, natrętni, żądni władzy, apodyktyczni, zuchwali, bezczelni, nieroztropni, wikłający się w rozmaite kłopoty, niesforni, buntowniczy, często zmieniający swoje zdanie;
• Związany z nadmiarem czarnej żółci melancholiczny temperament wykazują ludzie, którzy wolno podejmują decyzje, są poważni, ostrożni, nieufni, zachłanni, zatroskani, zmartwieni, strachliwi, bojaźliwi, skwapliwi, bezlitośni, którzy rzadko zapominają o urazach oraz nie znoszą sławy, jaką mają inne osoby, kochają bowiem tylko własną chwałę i sławę;
• Związany z nadmiarem krwi sangwiniczny temperament wykazują ludzie pogodni, liberalni, ufni, uprzejmi, sympatyczni, pokojowo nastawieni, otwarci, skromni, umiarkowani i religijni;
• Związany z nadmiarem flegmy/śluzu flegmatyczny temperament wykazują ludzie, którzy są tchórzami, strachajłami, wałkoniami, próżniakami i leniuchami w kwestii załatwiania swoich interesów. Są to osoby zmienne, uległe, ociężałe i niepotrafiące dochować tajemnicy (od siebie dodam, że Skorpiony, które archetypowo należą do grupy flegmatyków, są wyjątkiem, gdyż akurat one doskonale potrafią dochować tajemnic, własnych i cudzych. Skorpiony są zresztą wyjątkiem od wszystkiego…).
Oto typowe cechy czterech osobowości według teorii Hipokratesa i Galena:
• Ognisty choleryk: pobudliwy, impulsywny, porywczy, niewyrozumiały, energiczny, przywódczy człowiek czynu;
• Ziemski melancholik: wytrwały perfekcjonista, podatny na depresję, wrażliwy, wierny i niezawodny przyjaciel;
• Powietrzny sangwinik: ruchliwy, wesoły, pogodny, towarzyski, gadatliwy i słabo zorganizowany, zapominalski człowiek;
• Wodny flegmatyk: powolny, lubiący odkładać sprawy na później, zrównoważony, dowcipny, zgodny i pogodny, dobry obserwator.
Podstawową wiedzę o żywiołach w astrologii warto uzupełnić informacją o ich odpowiednikach w Tarocie:
• Żywioł ognia – odpowiada mu kolor buław (bereł, pałek, kijów, rózg lub różdżek), a ponadto wszyscy rycerze tarotowi wykazują właściwości żywiołu ognistego, gdyż są to ze swej natury mężczyźni w gorącej wodzie kąpani i muszą nieustannie być w ruchu i jeździć celem sprostania wyzwaniom;
• Żywioł ziemi – odpowiada mu kolor denarów (monet, dysków, pentagramów), a ponadto wszyscy giermkowie tarotowi wykazują właściwości żywiołu ziemskiego, gdyż dużo muszą nachodzić się po ziemi i nauczyć mnóstwa rzeczy, aby awansować na rycerza;
• Żywioł wody – odpowiada mu kolor kielichów (pucharów), a ponadto każda królowa wykazuje właściwości żywiołu wodnego, gdyż musi wnieść więcej miękkiego, wrażliwego elementu do twardych rządów swych małżonków – królów;
• Żywioł powietrza – odpowiada mu kolor mieczy, a ponadto każdy król wykazuje właściwości żywiołu powietrza, gdyż do rządzenia potrzebuje dobrego intelektu, rozsądku i prawidłowej oceny sytuacji.
Blaski i cienie żywiołów w Tarocie:
• Blaski dworu buław: dynamika, ambicja, kreatywność, męskie podejście;
• Cienie dworu buław: arogancja, żądza władzy, brutalność, zniszczenie;
• Blaski dworu denarów: bezpieczeństwo, stabilność, cierpliwość, dobrobyt;
• Cienie dworu denarów: materializm, skąpstwo, zazdrość, strata;
• Blaski dworu mieczy: świadomość, logika, analiza, komunikacja;
• Cienie dworu mieczy: pesymizm, fanatyzm, kłamstwo, kłótnie;
• Blaski dworu kielichów: wrażliwość, delikatność, płodność, kobiece podejście;
• Cienie dworu kielichów: nadwrażliwość, płaczliwość, bycie ofiarą, iluzje.
Podkreślam raz jeszcze, iż tematyka żywiołów jest niezmiernie ważna w pracy astrologicznej, ponieważ dzięki dobremu jej rozumieniu:
• Łatwiej rozszyfrujesz aspekty pomiędzy planetami położonymi w znakach Zodiaku w twoim horoskopie urodzeniowym (znaki należą przecież do różnych żywiołów), jak też lepiej pojmiesz znaczenie konfiguracji planet w horoskopie – wielkich trygonów oraz wielkich sekstyli znajdujących się w znakach poszczególnych żywiołów (oczywiście nie twierdzę, że każdy musi mieć w swoim horoskopie urodzeniowym takie właśnie konfiguracje);
• Łatwo rozpoznasz zasadnicze problemy, które nieraz latami dręczą danego człowieka, a uczynisz to poprzez obliczenie siły żywiołów w horoskopie urodzeniowym, co ukaże podstawowy wzorzec energetyczny tej osoby, w tym nadmiar lub niedostatek jakiegoś żywiołu (jak poprzednio wspomniałam – ten intrygujący temat nie jest jednak poruszany w tej lekturze, leży on w sferze moich planów pisarskich).
JAK ROZUMIEĆ WIERZCHOŁKI DOMÓW W ZNAKACH ŻYWIOŁÓW OGNIA, ZIEMI, POWIETRZA I WODY?
Dobre opanowanie tematu żywiołów potrzebne jest także do sprawniej interpretacji posadowienia wierzchołków domów (inaczej szczytów lub krawędzi domów, i jest to chyba najwłaściwsze określenie, ponieważ chodzi o początki domów, o granice między sektorami/polami) twojego horoskopu urodzeniowego położonych w znakach Zodiaku – wszak znaki należą do różnych żywiołów. Nie jest obojętne, czy na przykład wierzchołek drugiego domu twojego horoskopu urodzeniowego znajduje się w znaku ognistym, ziemskim, powietrznym czy wodnym:
• W przypadku posadowienia wierzchołka twojego drugiego domu w znaku żywiołu ognia masz silne skłonności do zdobywania pieniędzy w sposób typowy dla symboliki żywiołu ognia, a więc energicznie, dynamicznie, aktywnie, odważnie, niezależnie i samodzielnie, wykazując się inicjatywą własną i chętnie podejmując ryzyko;
• W przypadku położenia wierzchołka twojego drugiego domu w znaku żywiołu ziemi masz silne predyspozycje do zarabiania pieniędzy w sposób typowy dla symboliki żywiołu ziemi, czyli postępując praktycznie, pragmatycznie, spokojnie, solidnie, realnie oceniając sytuację;
• Przy wierzchołku twojego drugiego domu umiejscowionym w znaku żywiołu powietrza podchodzisz do kwestii zarabiania pieniędzy w sposób typowy dla żywiołu powietrza, a więc bardzo intelektualnie, z dystansem, uwzględniając dostępne informacje i korzystając z kontaktów;
• Mając wierzchołek drugiego domu w znaku żywiołu wody, przejawiasz silne tendencje do postępowania w kwestiach finansowych w sposób charakterystyczny dla żywiołu wody: niezwykle emocjonalnie, wykazując się wrażliwością, często bardzo intuicyjnie, wkładając w te sprawy wiele uczucia.
W powyższy sposób interpretuj położenie każdego z dwunastu wierzchołków swojego horoskopu urodzeniowego. Już wiesz, że zasada jest następująca: do spraw, dziedzin i tematów przynależnych danemu domowi horoskopu podchodzisz w sposób typowy dla żywiołu, do jakiego należy znak Zodiaku zawierający wierzchołek danego domu.
W tradycyjnej astrologii horarnej (godzinowej, pytaniowej) rozróżnienie na znaki ogniste, ziemskie, powietrzne i wodne może być użyteczne przy lokalizowaniu zaginionych rzeczy, przy pytaniach dotyczących wyboru zawodu (na przykład profesja księgowego odnosi się do żywiołu powietrza, a rolnictwo oczywiście do żywiołu ziemi) lub przewidywania pogody.
JAKOŚCI – NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE
Po rzetelnym opanowaniu żywiołów, równie solidnie trzeba zgłębić jakości – inaczej krzyże, następnie polaryzacje – inaczej biegunowości, a potem połączyć ze sobą wszystkie informacje. Tutaj tylko sygnalizuję te tematy. Istnieją trzy kategorie jakości, czyli krzyży: kardynalna, stała i zmienna.
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA JAKOŚCI
Jakość kardynalna sugeruje inicjatywę i szybkie początki. Znakami kardynalnymi są Baran, Rak, Waga i Koziorożec, które na rysunku kosmogramu tworzą krzyż kardynalny, złożony z czterech aspektów kwadratur: Baran jest w aspekcie kwadratury z Rakiem, Rak jest w aspekcie kwadratury z Wagą, Waga jest w aspekcie kwadratury z Koziorożcem, a Koziorożec jest w aspekcie kwadratury z Baranem, oraz dwóch aspektów opozycji: Baran jest w aspekcie opozycji do Wagi, a Rak jest w aspekcie opozycji do Koziorożca (mam nadzieję, że wszystko, o czym piszę, śledzisz na rysunku swojego horoskopu urodzeniowego).
Znaki kardynalne są pierwszymi znakami pór roku – wejście Słońca do znaku Barana wiąże się z rozpoczęciem energicznej wiosny, wejście Słońca do znaku Raka oznacza początek cieplutkiego lata, wejście Słońca do znaku Wagi jest jednoznaczne z początkiem pięknej jesieni, a wejście Słońca do znaku Koziorożca sygnalizuje rozpoczęcie srogiej zimy. Z tych względów jakość kardynalna wiąże się z początkami, energicznym przejściem z jednego stanu do innego, z inicjatywą.
Jakość stała oznacza stabilność, stabilizację i trwałość. Znakami stałymi są Byk, Lew, Skorpion i Wodnik, które na rysunku kosmogramu tworzą krzyż stały, złożony oczywiście z czterech aspektów kwadratur: Byk znajduje się w aspekcie kwadratury z Lwem, Lew znajduje się w aspekcie kwadratury ze Skorpionem, Skorpion znajduje się w aspekcie kwadratury z Wodnikiem, a Wodnik znajduje się w aspekcie kwadratury z Bykiem, oraz dwóch aspektów opozycji: Byk znajduje się w aspekcie opozycji do Skorpiona, a Lew znajduje się w aspekcie opozycji do Wodnika.
Znaki stałe są środkowymi znakami pór roku – wkroczenie Słońca do znaku Byka świadczy o pełni kwitnącej wiosny, wkroczenie Słońca do znaku Lwa świadczy o pełni gorącego lata, wkroczenie Słońca do znaku Skorpiona wskazuje na pełnię mrocznej jesieni, a wkroczenie Słońca do znaku Wodnika wiąże się z zimą w całej pełni. W miesiącach tych ma miejsce stabilizacja pór roku, stąd jakość stała oznacza właśnie stałość, stabilizację, pewność i utrwalenie danego stanu.
Znaki stałe można znaleźć w symbolice czterech Ewangelistów, czyli (w tradycji chrześcijańskiej) autorów czterech Ewangelii kanonicznych zawartych w Nowym Testamencie: Marka, Mateusza, Łukasza i Jana:
• Marek to Lew;
• Mateusz to Wodnik, jedyny ludzki znak Zodiaku, często przedstawiany jako człowiek ze skrzydłami lub też anioł;
• Łukasz to Byk, czyli (jako wół) zwierzę robocze i ofiarne;
• Jan to Skorpion, przedstawiany jako głowa orła będącego inkarnacją Skorpiona, który przezwyciężył swój instynkt.
Wyżej wymienieni mężczyźni opisali życie kultowej postaci religii chrześcijańskiej – Jezusa Chrystusa. Każdy uczynił to w inny sposób, kojarzący się z symbolami lwa, człowieka, woła i orła, ponieważ Jezus jak człowiek cierpiał, jak lew zwyciężył, jak orzeł wzleciał, jak wół został zabity na ofiarę.
Dwudziesty pierwszy Arkan Wielki Tarota często zawiera te cztery symbole. Naga postać w centrum karty otoczona jest wieńcem, a w rogach karty widnieją rysunki głów człowieka (anioła), lwa, byka i orła jako atrybutów Ewangelistów.
Przedstawienia czterech Ewangelistów wywodzą się z opisów wizji proroka Ezechiela, który około 592 roku przed naszą erą rzekomo widział cztery potężne istoty o czterech obliczach (lwa, człowieka, wołu i orła) wokół niesamowitego rydwanu. Zwolennicy teorii o starożytnych astronautach widzą w tym opisie pojazd kosmitów, którzy w zamierzchłej przeszłości odwiedzili Ziemię, a pamięć o tych wydarzeniach pozostała w religiach i mitach różnych kultur.
Zostawiam jednak na boku spekulacje na temat tego, czy biblijny Bóg był kosmitą, czy Ezechiel faktycznie widział statek kosmiczny, czy może miał schizofrenię, a przechodzę do ostatniej, trzeciej jakości występującej wśród znaków Zodiaku. Jest to jakość zmienna, mająca udział w zmianach, różnych kombinacjach i powtórzeniach, w ruchu tam i z powrotem. Znakami zmiennymi są Bliźnięta, Panna, Strzelec i Ryby, które na rysunku kosmogramu tworzą krzyż zmienny, złożony naturalnie z czterech aspektów kwadratur: Bliźnięta są w kwadraturze z Panną, Panna jest w kwadraturze ze Strzelcem, Strzelec jest w kwadraturze z Rybami, a Ryby są w kwadraturze z Bliźniętami, oraz dwóch aspektów opozycji: Bliźnięta są w opozycji do Strzelca, a Panna jest w opozycji do Ryb.
Znaki zmienne są ostatnimi znakami pór roku – przejście Słońca do znaku Bliźniąt oznacza ostatni miesiąc wiosny i przedsionek lata, przejście Słońca do znaku Panny wskazuje na ostatni miesiąc lata, z którym wkrótce trzeba będzie się pożegnać, przejście Słońca do znaku Strzelca mówi o ostatnim miesiącu jesieni i przedsionku zimy, a przejście Słońca do znaku Ryb daje nam informację, iż mamy ostatni miesiąc zimy i można nareszcie wyczekiwać wiosny. Jakość zmienna będąca niejako mieszanką jakości stałej i kardynalnej jest więc kojarzona z niepewnością i procesami zmian.
Wyjaśniam, że określenie typu Bliźnięta są w kwadraturze z Rybami jest skrótem myślowym i w praktyce oznacza, iż planeta położona w znaku Bliźniąt może tworzyć aspekt kwadratury z inną planetą położoną w znaku Ryb (może, lecz nie musi).
Skoro jestem przy aspekcie kwadratur i opozycji, oto parę wstępnych zdań na ich temat. Kwadratura i opozycja są nieharmonijnymi aspektami (występującymi między planetami lub między planetami a innymi czynnikami horoskopu). Mówiąc potocznie i w dużym uproszczeniu – są to trudne aspekty, gdyż wiążą się z wyzwaniami, trudnościami i przeszkodami, które trzeba w życiu pokonać (czasem się to nie udaje!). Tym samym kwadratury i opozycje uważa się za najmniej korzystne aspekty, aczkolwiek niezbędne dla rozwoju każdego człowieka (w tematykę aspektów nie zagłębiam się jednak w tej lekturze).
Dwie planety połączone kwadraturą oddalone są od siebie o 90 stopni na zodiakalnym kole, przy czym dopuszczalne jest pewne odchylenie od tej wartości (jak wspomniałam – tutaj nie omawiam tego tematu). Ważne jest, aby planety połączone ze sobą aspektem kwadratury znajdowały się w znakach tych samych jakości. Nie zwracaj, proszę, uwagi na aspekt rzekomej kwadratury, który tworzą planety oddalone od siebie mniej więcej o 90 stopni, jeśli leżą one w znakach należących do dwóch różnych jakości.
Chodzi na przykład o taką sytuację: Słońce, które leży w 28. stopniu znaku zmiennego Strzelca, jest oddalone o 95 stopni od Marsa, który leży w 3. stopniu znaku kardynalnego Barana. Każdy komputerowy program astrologiczny pokaże ci w tabeli aspektów istnienie kwadratury między Słońcem a Marsem, lecz śmiało możesz zbagatelizować ten aspekt (przynajmniej na początku swej astrologicznej drogi). Ażeby zinterpretować aspekt kwadratury, dwie planety muszą być położone w znakach tej samej jakości, a więc w podanym przykładzie: Słońce posadowione w 28. stopniu zmiennego znaku Strzelca tworzyłoby pełnoprawną kwadraturę z Marsem posadowionym w końcowych stopniach zmiennego znaku Ryb.
Dwie planety połączone opozycją oddalone są od siebie o 180 stopni na zodiakalnym kole, przy czym dopuszcza się pewne odchylenie od tej wartości. Ważne jest, aby planety tworzące opozycję były położone w znakach tych samych jakości.
Dla przykładu: Wenus znajduje się w 26. stopniu znaku stałego Skorpiona, a Uran znajduje się w 2. stopniu znaku zmiennych Bliźniąt. Planety te dzieli odległość 186 stopni i w związku z tym na ekranie twojego komputera zobaczysz w tabelce aspektów opozycję Wenus do Urana – nie zwracaj, proszę, uwagi na ten aspekt! Interpretuj tylko pełnoprawne opozycje, w których jest spełniony warunek posadowienia dwóch planet w tych samych jakościach, a więc w tym przykładzie Wenus będąca w 26. stopniu stałego znaku Skorpiona tworzyłaby opozycję z Uranem będącym w ostatnich stopniach stałego znaku Byka.
Jakości mówią o różnych stylach manifestowania się żywiołów, czyli po prostu informują o tym, w jaki sposób wyraża się dany żywioł, a może wyrażać się na trzy podane poprzednio sposoby, czyli:
• Kardynalny, pełen inicjatywy ogień przejawia się poprzez znak Barana, stały, stabilny ogień przejawia się poprzez znak Lwa, a zmienny, ruchliwy ogień przejawia się poprzez znak Strzelca;
• Kardynalna, pełna inicjatywy ziemia zawarta jest w znaku Koziorożca, stała, stabilna ziemia zawarta jest w znaku Byka, a zmienna, ruchliwa ziemia zawarta jest w znaku Panny;
• Kardynalne, pełne inicjatywy powietrze manifestuje się przez znak Wagi, stałe, stabilne powietrze manifestuje się w znaku Wodnika, a zmienne, ruchliwe powietrze manifestuje się przez znak Bliźniąt;
• Kardynalna, pełna inicjatywy woda wyraża się w znaku Raka, stała, stabilna woda wyraża się w znaku Skorpiona, a zmienna, ruchliwa woda wyraża się w znaku Ryb.
Jakości znaków Zodiaku wskazują na następujący rodzaj działania oraz rodzaj procesów:
• Jakość kardynalna to działania i procesy szybkie, bezzwłoczne, czasem gwałtowne, nietrwające długo;
• Jakość stała to działania i procesy powolne, spokojne i stabilne;
• Jakość zmienna to oczywiście działania i procesy zmienne, nawracające, przychodzące i odchodzące.
Dzięki dobremu opanowaniu tematyki jakości:
• Łatwiej przyjdzie ci zrozumienie aspektów pomiędzy planetami położonymi w znakach Zodiaku w twoim horoskopie urodzeniowym (znaki należą przecież do różnych jakości), lepiej też zrozumiesz znaczenie konfiguracji planet w horoskopie – półkrzyży i wielkich krzyży znajdujących się w znakach poszczególnych jakości (naturalnie nie twierdzę, że każdy musi mieć w swoim horoskopie urodzeniowym tego typu konfiguracje);
• Łatwiej odnajdziesz podstawowe problemy człowieka wynikające z nierównowagi jakości, a więc z nadmiaru lub niedostatku cech związanych z daną jakością (podobnie jak w przypadku żywiołów, istnieją metody obliczania siły jakości, jednak ten ciekawy temat nie jest poruszany w tej lekturze, choć leży on w sferze moich planów).
JAK ROZUMIEĆ WIERZCHOŁKI DOMÓW W ZNAKACH JAKOŚCI KARDYNALNEJ, STAŁEJ I ZMIENNEJ?
Dogłębna znajomość tematu jakości (czyli krzyży) pozwala na sprawne zinterpretowanie posadowienia wierzchołków (czyli krawędzi) domów horoskopu położonych w znakach Zodiaku – znaki należą do różnych jakości i nie jest obojętne, czy wierzchołek danego domu twojego horoskopu urodzeniowego znajduje się w znaku kardynalnym, stałym czy w znaku zmiennym:
• W przypadku położenia jakiegokolwiek wierzchołka domu w znaku kardynalnym masz mocne predyspozycje do rozwiązywania spraw tego domu aktywnie, zdecydowanie, chętnie wykazując się inicjatywą, będąc przy tym niespokojną/niespokojnym, ale też bardzo zmotywowaną/zmotywowanym i gotową/gotowym do podjęcia wyzwań;
• W przypadku posadowienia jakiegokolwiek wierzchołka domu w znaku stałym w sprawach tego domu nie podejmujesz zbyt pochopnych decyzji, nie od razu przystępujesz do działania, potrzebujesz czasu na przyzwyczajenie się do nowych sytuacji, a jeśli się na coś zdecydujesz, postępujesz stanowczo, z uporem, starając się utrzymać stały, stabilny kierunek i wytrwale krocząc obraną drogą;
• Natomiast przy jakimkolwiek wierzchołku domu znajdującym się w znaku zmiennym masz silną tendencję do reagowania w sprawach tego domu bardzo elastycznie, przystosowawczo, starając się zaadaptować do zaistniałej sytuacji, czasem decydujesz niefrasobliwie, idąc po linii najmniejszego oporu, jak też zajmując się kilkoma kwestiami naraz, co często grozi zbytnim rozproszeniem.