- promocja
Asynchroniczność i wielowątkowość w języku C# - ebook
Asynchroniczność i wielowątkowość w języku C# - ebook
Przejdź na wyższy poziom C#
Programowanie wielowątkowe pozwala wykonywać różne czynności z wykorzystaniem więcej niż jednego wątku. W efekcie zwiększa się wydajność operacji, które były ograniczone parametrami procesora. W dodatku dzięki zastosowaniu programowania wielowątkowego zadania można wykonywać w tle, bez pogorszenia responsywności aplikacji. Asynchroniczność umożliwia także zachowanie responsywności aplikacji użytkowych oraz zwiększenie skalowalności aplikacji serwerowych.
Brzmi obiecująco. Niestety, programowanie z wykorzystaniem wątków i asynchroniczności nie należy do najprostszych. Jest to dziedzina z natury skomplikowana i błędogenna, także w języku C#. Ten poradnik zbiera i zwięźle tłumaczy wszystkie zagadnienia związane z asynchronicznością i wielowątkowością w C#. Poszczególne tematy uzupełniono przykładami, pomagającymi lepiej zrozumieć problem, którego rozwiązanie można zastosować później w praktyce. Dla wygody w korzystaniu z książki każdy koncept opisano oddzielnie, jednak by go zrozumieć, trzeba przyswoić wiedzę z poprzednich rozdziałów.
- Dowiedz się, na czym polega wielowątkowość w C#
- Opanuj zasady programowania równoległego
- Naucz się programować asynchronicznie
- Poznaj podstawowe zasady synchronizacji
Spis treści
Podziękowania 7
Wstęp 9
- Krótka historia powstawania wielowątkowości 10
- Wyjaśnienie pojęć związanych z wątkami 11
Rozdział 1. Programowanie wielowątkowe 13
- 1.1. Klasa Thread 15
- 1.1.1. Wykonywanie pracy w tle 16
- 1.2. Klasa ThreadPool 17
- 1.2.1. Rodzaje kolejek 17
- 1.2.2. Metoda UnsafeQueueUserWorkItem 18
- 1.3. Klasa Task 19
- 1.3.1. Porównanie z klasą Thread 19
- 1.3.2. Porównanie z klasą ThreadPool 20
- 1.3.3. Metody Wait, WaitAll i WaitAny 20
- 1.3.4. Właściwość Result 20
- 1.3.5. Metoda ContinueWith 21
- 1.3.6. Opcja AttachedToParent 21
- 1.3.7. Metoda StartNew właściwości Factory 22
- 1.3.8. Metoda Run 22
- 1.3.9. Enumeracja TaskStatus 24
- 1.4. Klasa TaskFactory 26
- 1.5. Struktura CancellationToken 27
- 1.5.1. Korzystanie ze struktury CancellationToken 27
- 1.6. Klasa CancellationTokenSource 29
- 1.7. Klasa Timer 30
- 1.8. Klasa TaskCompletionSource 32
- 1.9. Klasa SynchronizationContext 33
- 1.10. Klasa TaskScheduler 35
- ĆWICZENIA DO ROZDZIAŁU 1. 37
Rozdział 2. Programowanie równoległe 39
- 2.1. Klasa Parallel 41
- 2.1.1. Metoda For 41
- 2.1.2. Metoda ForEach 41
- 2.1.3. Metoda Invoke 42
- 2.2. Technologia PLINQ 43
- 2.3. Klasa Partitioner 45
- 2.3.1. Optymalizacja krótkich operacji 46
- 2.4. Porównanie z klasą Task 47
- ĆWICZENIA DO ROZDZIAŁU 2. 48
Rozdział 3. Programowanie asynchroniczne 49
- 3.1. Transformacja kodu asynchronicznego 51
- 3.2. Słowo kluczowe await 52
- 3.2.1. Porównanie z metodą ContinueWith 52
- 3.2.2. Użycie wraz z metodą Run 53
- 3.2.3. Współbieżność await 54
- 3.3. Słowo kluczowe async 55
- 3.3.1. Asynchroniczne wyrażenie lambda 55
- 3.3.2. Metoda z sygnaturą async void 56
- 3.3.3. Opis wykonywania się metody asynchronicznej 56
- 3.3.4. Sposoby radzenia sobie z wielokrotnymi wywołaniami 57
- 3.3.5. Sztuczna synchroniczność i asynchroniczność 58
- 3.4. Asynchroniczność wewnątrz LINQ 59
- 3.5. Zadania zakończone 60
- 3.6. Metoda Yield 61
- 3.6.1. Porównanie z właściwością CompletedTask 61
- 3.7. Interfejsy asynchroniczne 62
- 3.7.1. Interfejs IAsyncEnumerable
62 - 3.7.2. Interfejs IAsyncDisposable 63
- 3.7.1. Interfejs IAsyncEnumerable
- 3.8. Własna implementacja 64
- 3.9. Rady dotyczące programowania asynchronicznego 65
- 3.9.1. Używanie metody ConfigureAwait 65
- 3.9.2. Wykonywanie metody asynchronicznej synchronicznie 65
- 3.9.3. Użycie await bezpośrednio przed zwróceniem metody 66
- 3.9.4. Asynchroniczność w konstruktorze 66
- 3.9.5. Przeciążenie przyjmujące delegat Func
67 - 3.9.6. Bardzo długo wykonująca się praca 67
- 3.10. Struktura ValueTask 68
- 3.10.1. Interfejs IValueTaskSource 68
- 3.10.2. Konsumowanie ValueTask 69
- 3.10.3. Porównanie z klasą Task 70
- ĆWICZENIA DO ROZDZIAŁU 3. 71
Rozdział 4. Synchronizacja 73
- 4.1. Podstawowe elementy synchronizacji 75
- 4.1.1. Klasa Volatile 75
- 4.1.2. Klasa Interlocked 76
- 4.2. Blokady trybu jądra 80
- 4.3. Blokady hybrydowe 81
- 4.3.1. Przekazywanie instancji do metod klasy Monitor 81
- 4.3.2. Słowo kluczowe lock 81
- 4.4. Blokady asynchroniczne 83
- 4.5. Leniwa inicjalizacja 84
- 4.5.1. Blokada z podwójnym sprawdzeniem 84
- 4.5.2. Klasa Lazy
85 - 4.5.3. Klasa ThreadLocal
85
- 4.6. Kolekcje współbieżne 87
- 4.6.1. Klasa BlockingCollection
87
- 4.6.1. Klasa BlockingCollection
- ĆWICZENIA DO ROZDZIAŁU 4. 90
ROZWIĄZANIA 91
- ROZWIĄZANIA DO ROZDZIAŁU 1. 91
- ROZWIĄZANIA DO ROZDZIAŁU 2. 94
- ROZWIĄZANIA DO ROZDZIAŁU 3. 95
- ROZWIĄZANIA DO ROZDZIAŁU 4. 97
Źródła 101
Kategoria: | Programowanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-8024-0 |
Rozmiar pliku: | 3,2 MB |