Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • nowość

Asyria. Powstanie i upadek pierwszego imperium w historii świata - ebook

Wydawnictwo:
Tłumacz:
Seria:
Data wydania:
29 stycznia 2025
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Asyria. Powstanie i upadek pierwszego imperium w historii świata - ebook

Pasjonujący wykład z historii cywilizacji pozwalający lepiej zrozumieć dzień dzisiejszy.

Imperium Asyrii u szczytu swej potęgi rozciągało się od Morza Śródziemnego do Zatoki Perskiej. Asyryjskie podboje są dobrze znane m.in. z Biblii i dzieł greckich historyków, lecz blisko dwieście lat badań archeologicznych pozwala nam spojrzeć na Asyrię szerzej. Z obszernych bibliotek, monumentalnych rzeźb, korespondencji i dokumentów zachowanych na glinianych tabliczkach wyłania się barwny obraz Asyryjczyków, ich państwa, kultury i codziennego życia. Frahm, czerpiąc z tych źródeł, kreśli żywe postaci władców, następców tronu, egzorcystów, buntowników i wasali wraz z ich pełnymi przepychu pałacami, obleganymi miastami i rozległymi peryferiami imperium. Dowiadujemy się wiele o niezwykle sprawnym systemie łączności i ogromnej sieci handlowej, ważnej roli kobiet z rodów królewskich, a także o wpływie epidemii i zmian klimatycznych na kondycję państwa.

Imperium asyryjskie upadło pod koniec VII wieku p.n.e., lecz jego spuścizna i tradycja zapoczątkowały tworzenie wielkich, wieloetnicznych struktur państwowych, co wykorzystali później Babilończycy, Persowie i Rzymianie.

„Pasjonująca i świetnie napisana historia Asyryjczyków, czarnych charakterów Starego Testamentu, którzy tak naprawdę byli twórcami jednego z najważniejszych imperiów starożytności. Książka przedstawia nam szczegółowy obraz ich życia, dokonań i codziennych zajęć. Frahm podważa stereotypy na temat Asyryjczyków i ma spore szanse, by zmienić ich obraz w naszych oczach”. Lloyd Llewellyn-Jones, autor Persów.

Kategoria: Historia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8338-931-8
Rozmiar pliku: 4,7 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Najważniejsi władcy Asyrii

Przed­sta­wiona tu lista zawiera imiona i lata pano­wa­nia naj­waż­niej­szych wład­ców Asy­rii, podane w nieco uprosz­czo­nej for­mie (bez zna­ków spe­cjal­nych), zasto­so­wa­nej dla zapisu imion ze sta­ro­żyt­nego Bli­skiego Wschodu w całej książce. Liczba poprze­dza­jąca imię władcy wska­zuje na jego pozy­cję na _Asy­ryj­skiej Liście Kró­lów_ (ALK), asy­ryj­skiej kro­nice kró­lew­skiej zna­nej z kopii spo­rzą­dzo­nej w I tysiąc­le­ciu p.n.e. W tej postaci koń­czy się ona na pano­wa­niu Sal­ma­na­sara V (nr 109). Nastę­pu­jący po nim władcy zostali opi­sani ana­lo­gicz­nie, od numeru 110 do numeru 117. Ititi i Zar­ri­qum nie poja­wiają się w ALK, lecz zostali ujęci w tym wyka­zie ze względu na ich zna­cze­nie histo­ryczne; z dru­giej zaś strony czę­ści imion wystę­pu­ją­cych w ALK, ale słabo potwier­dzo­nych w innych źró­dłach, nie uwzględ­niono. Imiona naj­waż­niej­szych żon kró­lów nowo­asy­ryj­skich, jeśli są znane, podano kur­sywą.

Daty pano­wa­nia kró­lów od Tiglat-pile­sara I (nr 87) można usta­lić z cał­ko­witą pew­no­ścią, lecz w przy­padku wcze­śniej­szych wład­ców należy liczyć się z mar­gi­ne­sem błędu. Podane daty są zgodne z wymie­nio­nymi w publi­ka­cji Gojka Bar­ja­mo­vica _Assur Before Assy­ria_ (w przy­go­to­wa­niu).

Zgod­nie z mezo­po­tam­ską prak­tyką kalen­da­rzową pierw­szy rok przy­pi­sy­wany kon­kret­nemu władcy nie jest rokiem jego wstą­pie­nia na tron, lecz pierw­szym peł­nym rokiem jego pano­wa­nia. Doty­czy to na przy­kład Sal­ma­na­sara III (ALK 102), który rzą­dził od 858 do 824 p.n.e., cho­ciaż objął tron jesz­cze w roku 859 p.n.e.

Trzecie tysiąclecie p.n.e.

00 Ititi XXIII wiek
---- ----------------------------- ------------------
00 Zar­ri­qum (lub Sar­ri­qum) połowa XXI wieku
27 Sulili/Sule ok. 2025?

Okres staroasyryjski

30 Puzur-Aszur I ok. 2020?
----- -------------------------- --------------------
31 Sza­lim-ahum
32 Ilu-szumma
33 Eri­szum I ok. 1969–1930
34 Iku­num ok. 1929–1916
35 Szar­rum-kin (Sar­gon I) ok. 1915–1876
36 Puzur-Aszur II ok. 1875–1868
37 Naram-Sin ok. 1867–1834/1824
38 Eri­szum II ok. 1833/1823–1809
39 Szam­szi-Adad I ok. 1808–1776
40 Iszme-Dagan I ok. 1775–1736
40a Mut-Asz­kur
40b Rimusz
40d Puzur-Sin

Okres przejściowy

41 Aszur-dugul
---- --------------------- ---------------
47 Adasi ok. 1730
48 Belum-bani ok. 1729–1719
54 Kidin-Ninua ok. 1630–1616
57 Szam­szi-Adad II ok. 1597–1591
58 Iszme-Dagan II ok. 1590–1574
59 Szam­szi-Adad III ok. 1573–1557
60 Aszur-nirari I ok. 1556–1530
61 Puzur-Aszur III ok. 1529–1505
62 Enlil-nasir I ok. 1504–1491
69 Aszur-bel-nisze­szu ok. 1417–1409

Okres średnioasyryjski

73 Aszur-ubal­lit I ok. 1363–1328
---- ----------------------- ---------------
76 Adad-nirari I ok. 1305–1274
77 Sal­ma­na­sar I ok. 1273–1244
78 Tukulti-Ninurta I ok. 1243–1207
79 Aszur-nadin-apli ok. 1206–1203
80 Aszur-nirari III ok. 1202–1197
81 Enlil-kudurri-usur ok. 1196–1192
82 Ninurta-apil-Ekur ok. 1191–1179
83 Aszur-dan I ok. 1178–1133
84 Ninurta-tukulti-Aszur ok. 1133?
87 Tiglat-pile­sar I 1114–1076
89 Aszur-bel-kala 1073–1056
92 Aszur­na­sir­pal I 1049–1031
93 Sal­ma­na­sar II 1030–1019
94 Aszur-nirari IV 1018–1013
95 Aszur-rabi II 1012–972
97 Tiglat-pile­sar II 966–935

Okres nowoasyryjski

98 Aszur-dan II 934–912
----- --------------------- ---------- -------------------------------------
99 Adad-nirari II 911–891
100 Tukulti-Ninurta II 890–884
101 Aszur­na­sir­pal II 883–859 _Mul­lissu-mukan­ni­szat-Ninua_*
102 Sal­ma­na­sar III 858–824
103 Szam­szi-Adad V 823–811 _Sammu-ramat_ (Semi­ra­mida)
104 Adad-nirari III 810–783
105 Sal­ma­na­sar IV 782–773 _Hama_
106 Aszur-dan III 772–755
107 Aszur-nirari V 754–745
108 Tiglat-pile­sar III 744–727 _Jaba_
109 Sal­ma­na­sar V 726–722 _Banitu_ (?)
110 Sar­gon II 721–705 1) _Ra’ima_
2) _Atalja_
111 Sena­che­rib 704–681 1) _Tasz­metu-szar­rat_
2) _Naqia_
112 Asar­had­don 680–669 _Eszarra-ham­mat_
113 Aszur­ba­ni­pal 668–631 _Lib­bali-szar­rat_
114 Aszur-etel-ilani 630–627?
115 Sin-szumu-liszir 627?
116 Sin-szarra-isz­kun 626?–612
117 Aszur-ubal­lit II 611–609

* Sym­bol ozna­cza mał­żeń­stwo.Uwagi na temat tłumaczenia

W tłu­ma­cze­niach tek­stów asy­ryj­skich i babi­loń­skich nawiasy kwa­dra­towe – jak w – ozna­czają nie­pełne frag­menty tek­stu, pod­dane rekon­struk­cji, pod­czas gdy w zwy­kłych nawia­sach – jak w (sta­ro­żytny) – są poda­wane wyja­śnie­nia zna­czeń poszcze­gól­nych wyra­żeń. Gdy uzu­peł­nie­nia nie są ozna­czone, wspo­mi­nają o tym przy­pisy koń­cowe. Tłu­ma­cze­nia opie­rają się na cyto­wa­nych wyda­niach tek­stów, pod­da­nych w razie koniecz­no­ści pew­nej korek­cie ze strony autora książki. Cytaty z Biblii pocho­dzą z Biblii Tysiąc­le­cia.Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książki

1.

Cytat z Asar­had­dona, zob. RINAP 4, 21: iv 80–v 1; 135: 9’–12’.

2.

RINAP 4, 184, rev. 13. Ory­gi­nalny cytat jest w 3 os. l. poj.

3.

Eckart Frahm, _Ima­ges of Assy­ria in Nine­te­enth- and Twen­tieth-Cen­tury Western Scho­lar­ship_, w: _Orien­ta­lism, Assy­rio­logy and the Bible_, pod. red. Ste­vena W. Hol­lo­waya (Shef­field: Shef­field Pho­enix Press, 2006), s. 74–94. Cytat z Księgi Nahuma pocho­dzi z roz­działu 3,1.

4.

Cytat za: Mogens Trolle Lar­sen, _The Conqu­est of Assy­ria: Exca­va­tions in an Anti­que Land_ (Lon­don: Routledge, 1996), s. 13.

5.

Lar­sen, _Conqu­est of Assy­ria_, s. 15–16.

6.

„Jak było naprawdę” (niem. _wie es eigen­tlich gewe­sen_) to zwrot użyty przez dzie­więt­na­sto­wiecz­nego nie­miec­kiego histo­ryka Leopolda von Ran­kego we wstę­pie do pierw­szej czę­ści jego pracy _Geschichte der roma­ni­schen und ger­ma­ni­schen Völker von 1494 bis 1535_ (Leip­zig 1824).

7.

Wcią­ga­jąca opo­wieść o wcze­snych bada­niach sta­no­wisk asy­ryj­skich w pół­noc­nym Iraku, na któ­rej opie­rają się te aka­pity, jest zawarta w: Lar­sen, _Conqu­est of Assy­ria_.

8.

Wię­cej szcze­gó­łów, zob. Grant Frame, _Lost in the Tigris_, w: _Neo-Assy­rian Sour­ces in Con­text_, red. Shi­geo Yamada (Hel­sinki: Neo-Assy­rian Text Cor­pus Pro­ject, 2018), s. 215–238.

9.

Zob. roz­dział 18.

10.

Zob. Peter T. Daniels, _Edward Hincks’s Deci­pher­ment of Meso­po­ta­mian Cune­iform_, w: _The Edward Hincks Bicen­te­nary Lec­tu­res_, red. Kevin J. Cath­cart (Dublin: Dublin Depart­ment of Near Eastern Lan­gu­ages, Uni­ver­sity Col­lege Dublin, 1994), s. 30–57.

11.

_Inscrip­tion of Tiglath Pile­ser I., King of Assy­ria, B.C. 1150_, prze­kład Henry Raw­lin­son, Fox Tal­bot, dr Hincks i dr Oppert (Lon­don: Royal Asia­tic Society i J.W. Par­ker and Son, 1857).

12.

Jeśli cho­dzi o poję­cie „pierw­szej połowy histo­rii”, zob. Wil­liam W. Hallo, _Assy­rio­logy and the Canon_, „Ame­ri­can Scho­lar” 59, nr 1 (Win­ter 1990), s. 105–108.

13.

David Dam­rosch, _The Buried Book: The Loss and Redi­sco­very of the Great Epic of Gil­ga­mesh_ (New York: Holt, 2007), s. 9–33.

14.

Jak na razie naj­lep­sze źró­dło na temat Aszur to: Wal­ter Andrae, _Das wie­de­rer­stan­dene Assur_, wyd. 2, popra­wione i uzu­peł­nione przez Bar­thela Hro­uda (Münich: C.H. Beck, 1977).

15.

Szer­sze spoj­rze­nie, zob. Mogens Trolle Lar­sen, _Ancient Kanesh: A Mer­chant Colony in Bronze Age Ana­to­lia_ (Cam­bridge: Cam­bridge Uni­ver­sity Press, 2015).

16.

Pod­su­mo­wa­nie nie­daw­nych prac na tere­nie cyta­deli Tall Szajch Hamad, zob. praca pod red. Hart­muta Kühnego, _Die Zita­delle von Dūr-Katlimmu in mit­tel und neu­as­sy­ri­scher Zeit_ (Wies­ba­den: Har­ras­so­witz, 2021).

17.

Jason Ur, _Phy­si­cal and Cul­tu­ral Land­sca­pes of Assy­ria_, w: _A Com­pa­nion to Assy­ria_, pod red. Eckarta Frahma (Mal­den, MA: Wiley, 2017), s. 13–35.

18.

Mikko Luukko i Greta Van Buy­la­ere, _Lan­gu­ages and Wri­ting Sys­tems in Assy­ria_, w: Frahm, _Com­pa­nion to Assy­ria_, s. 313–335.

19.

Edy­cja tabli­czek z trak­ta­tem znaj­duje się w: SAA 2, nr 6.

20.

Zob. Beate Pon­gratz-Leisten_, Reli­gion and Ide­ology in Assy­ria_ (Ber­lin: De Gruy­ter, 2015), s. 115.

21.

Nicho­las Post­gate, _The Bread of Aššur_, „Iraq” 77 (2015), s. 159–172.

22.

Co do roli i funk­cji wize­run­ków wład­ców w sztuce sta­ro­żyt­nego Bli­skiego Wschodu, zob. Paolo Mat­thiae, _I volti del potere: Alle ori­gini del ritratto nell’arte dell’Oriente Antico_ (Torino: Einaudi, 2020).

23.

Domi­ni­que Char­pin i Jean-Marie Durand, _Aššur avant l’Assy­rie_, MARI 8 (1997), s. 367–392.

24.

Na temat ter­minu „ustrój mie­szany” (_mixed con­sti­tu­tion_), zob. Mario Live­rani, _From City-State to Empire: The Case of Assy­ria_, w: _The Roman Empire in Con­text: Histo­ri­cal and Com­pa­ra­tive Per­spec­ti­ves_, pod red. Johanna P. Arna­sona i Kurta A. Raaflauba (Mal­den, MA: Wiley-Blac­kwell, 2011), s. 251–269. Poglądy Hegla na histo­rię, zob. _Lec­tu­res on the Phi­lo­so­phy of History_ (ory­gi­nalny tytuł: _Vor­le­sun­gen über die Phi­lo­so­phie der Welt­ge­schichte_, wyd. pol.: _Wykłady z filo­zo­fii dzie­jów_, przeł. Janusz Gra­bow­ski, Adam Land­man, War­szawa: PWN, 1958), opu­bli­ko­wane po jego śmierci w 1837.

25.

Wil­fred G. Lam­bert, _The God Aššur_, „Iraq” 45 (1985), s. 82–86.

26.

Jeśli cho­dzi o asy­ryj­ską reli­gię i ide­olo­gię na prze­strzeni wie­ków, zob. Pon­gratz-Leisten, _Reli­gion and Ide­ology_.

27.

Zob. Robert Rol­lin­ger, _Assy­ria in Clas­si­cal Sour­ces_, w: Frahm, _Com­pa­nion to Assy­ria_, s. 570–582; Dante, _De monar­chia_, II.8 (wyd. pol.: _Monar­chia_, przeł. Wła­dy­sław Seńko, War­szawa: Hachette Pol­ska, 2010).

28.

Zob. Lar­sen, _Ancient Kanesh_, s. 43, oraz roz­dział 12 niniej­szej książki.

29.

Zdję­cie byka z rysun­kiem plan­szy do gry (BM 118809b, RINAP 2, 162–171, ex. 24), zob. Bri­tish Museum, www.bri­ti­sh­mu­seum.org/col­lec­tion/object/W_1850-1228-4_1, dostęp 5 listo­pada 2021. Jak prze­ka­zał mi Julian Reade, takie plan­sze do gier można zna­leźć na kolo­sach także w innych miej­scach.

30.

Zob. Karen Rad­ner, _An Impe­rial Com­mu­ni­ca­tion Network: The State Cor­re­spon­dence of the Neo-Assy­rian Empire_, w: _State Cor­re­spon­dence in the Ancient World: From New King­dom Egypt to the Roman Empire_, pod red. Karen Rad­ner (Oxford: Oxford Uni­ver­sity Press, 2014), s. 64–93.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: