-
nowość
Biografia i tożsamość. Wybrane zagadnienia teoretyczne - ebook
Biografia i tożsamość. Wybrane zagadnienia teoretyczne - ebook
Główną myśl, a zarazem problem badawczy, jaki towarzyszył Autorce monografii, wyraża pytanie o to, jak podstawowe pojęcia – biografia i tożsamość – funkcjonują w szeroko rozumianym kontekście analizy, wchodząc w interakcje z istotnymi kategoriami go tworzącymi. Antropologiczną podstawę podjętych rozważań stanowi fenomenologiczny ogląd badanej rzeczywistości.
Autorkę interesuje także, jak kształtują tożsamość kluczowe doświadczenia biograficzne i egzystencjalne oraz w jaki sposób możemy wspierać i facylitować proces konstruowania tożsamości. Podjęta próba eksploracji ma charakter interdyscyplinarny.
Książka Biografia i tożsamość. Wybrane zagadnienia teoretyczne niewątpliwie wzbogaca kanon lektur pedagogicznych, zasilając również pole literatury analizowanej w ramach studiów socjologicznych, psychologicznych czy antropologicznych i filologicznych, szczególnie kulturoznawczych.
Bardzo podobają mi się rozdziały o biografiach – artystycznych, sportowych, akademickich, a także nieco „osobna”, specyficzna, aczkolwiek błyskotliwa refleksja dotycząca literackiego dzieła Olgi Tokarczuk, które znakomicie rezonuje z rozwijanymi przez Autorkę dociekaniami na temat podmiotowej tożsamości i jej uwarunkowań w cyklu życia.
Ponadto zwraca moją uwagę, że treść tej publikacji płynie jakby wprost z mikrokosmosu myśli Autorki. Widać, że jest to rzecz w pełni autorska, a przy tym naprawdę ciekawa.
Z recenzji prof. dr hab. Marii Mendel
Spis treści
Wstęp 9
Część I. Wybrane zjawiska i kategorie społeczne modyfikujące proces kształtowania tożsamości w przebiegu biografii 13
Rozdział 1. Narracja, opowieść, biografia, sprawczość, podmiotowość jako wiodące kategorie biograficzne. Czas i miejsce a proces biograficznego uczenia się 15
1.1. Narracja i autonarracja – zakresy pojęć 19
1.2. Narracja a konstruowanie tożsamości podmiotu 22
1.3. Biografia, sprawczość i podmiotowość 29
1.4. Czas i miejsce w biografii jako kategorie antropologiczne 36
1.5. Podróże, migracje – w stronę wielokulturowości. Tożsamość podróżnika 43
1.6. Biograficzne uczenie się w perspektywie życia. Przyjmowanie ról 47
1.7. Uczenie się jako proces biograficzny a tożsamość w cyklu życia 52
Rozdział 2. Nieoczywistość biografii. Biografie artystyczne, naukowe, sportowe 59
2.1. Biografie artystyczne. Proces socjalizacji w stawaniu się artystą 61
2.2. Pytanie o tożsamość artysty 63
2.3. Biografie akademickie – rys teoretyczny 67
2.4. Konstruowanie tożsamości naukowca 69
2.5. Akademicka wielość wyzwań. Strategie obronne 72
2.6. Homo sovieticus w uniwersytecie 74
2.7. Tworzywo biografii sportowych a przemiany kultury współczesnej 79
2.8. Prawidłowości rozwoju i uwarunkowania kariery sportowej. Biograficzne wyzwania 82
Rozdział 3. Tożsamość outsidera 87
3.1. W poszukiwaniu tożsamości outsidera 87
3.2. Stawanie się outsiderem 94
3.3. Uczenie się od outsidera 97
3.4. Pozytywne i negatywne strony bycia outsiderem 99
Rozdział 4. Biograficzne znaczenie momentów przełomowych, epifanii i doświadczeń krystalizujących tożsamość 101
4.1. Tajemnice i ich biograficzne znaczenia a proces kształtowania tożsamości 106
4.2. Tajemnice w społecznym dyskursie – analiza podstawowych pojęć 108
4.3. Filozoficzne rozważania o tajemnicach – jaźń i świadomość 112
4.4. Tajemnice w perspektywie fenomenologii życia 115
4.5. Tajemnice a proces kształtowania tożsamości w koncepcji Erika Eriksona – refleksje i odniesienia 116
4.6. Między przystosowaniem a twórczą adaptacją. Humanistyczny wymiar transgresji 128
4.7. Transformatywność, opór i dążenia emancypacyjne a konstruowanie tożsamości 132
Rozdział 5. Konflikt, lęk, samotność i nadzieja jako kluczowe doświadczenia biograficzne 139
5.1. Postrzeganie samego siebie. Człowiek wobec Losu 139
5.2. Konflikt egzystencjalny jako mechanizm rozwojowy 142
5.3. Samotność i jej egzystencjalne znaczenia 145
5.4. Lęk – wokół przyczyn i odmian 150
5.5. Nadzieja – biograficzny mechanizm odradzania 153
5.6. Spójność i niespójność w biografii – rola dezintegracji i kryzysów w tworzeniu siebie. Choroba psychiczna jako niezwykłość i piętno 157
5.7. Dezintegracja pozytywna i jej rozwojowe znaczenie 158
5.8. Kryzysy rozwojowe i tożsamość 165
Rozdział 6. Metafora i osobowość – archetypy i symbole a biografia 169
6.1. Archetypy i symbole 169
6.2. Proces indywiduacji a występowanie archetypów i symboli w baśniach 173
Część II. Samowychowanie i kształtowanie tożsamości – fenomeny, procesy, działania 179
Rozdział 7. Spotkanie jako kategoria egzystencjalna. Przebudzenie samoświadomości 181
7.1. Spotkanie – próba definicji. Filozoficzne uwarunkowania zaistnienia spotkania 182
7.2. Metafizyka spotkania w poglądach Martina Bubera 184
7.3. Spotkanie wobec wartości 186
7.4. Spotkanie a tożsamość podmiotu 189
7.5. Samowychowanie a konstruowanie tożsamości. Sprawstwo i duchowość 193
7.6. Inspiracje dla samowychowania – filozofie Wschodu a ujęcie chrześcijańskie 197
7.7. Psychologia humanistyczna a tworzenie siebie. O stawaniu się (o)sobą 200
Rozdział 8. Tożsamość narracyjna, autonarracyjność a biograficzne i egzystencjalne odkrywanie sensów i znaczeń 207
8.1. Znaczenia w narracjach – wymiar terapeutyczny 210
8.2. Tożsamość narracyjna z perspektywy egzystencjalistycznej 217
8.3. Oczywiste i nieoczywiste w perspektywie rozwojowej – narracyjne tropy w twórczości Olgi Tokarczuk i ich socjalizacyjne znaczenie 223
8.4. Tożsamość narracyjna jako wędrówka Bohatera 238
8.5. Autonarracyjność a kierowanie własnym rozwojem i wewnętrzny dialog 243
8.6. Autonarracje proaktywne i defensywne. Intrawersja i ekstrawersja 248
Zakończenie 251
Bibliografia 255
Netografia 265
| Kategoria: | Pedagogika |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-8331-952-0 |
| Rozmiar pliku: | 3,8 MB |