- W empik go
Brytyjska spółka limited bez tajemnic - ebook
Brytyjska spółka limited bez tajemnic - ebook
Zastanawiasz się nad rozpoczęciem własnego biznesu na Wyspach? Jakie są związane z tym formalności i co musisz załatwić? Jakie są koszty prowadzenia własnego biznesu w UK? Jak się rozliczyć z brytyjskim urzędem skarbowym? W tym przewodniku krok po kroku tłumaczymy, jak założyć firmę w Anglii i udowadniamy, że to łatwiejsze niż myślisz!
Kategoria: | Administracja |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8245-999-9 |
Rozmiar pliku: | 1,0 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Niniejszy przewodnik przygotowaliśmy z myślą o przedsiębiorcach planujących założenie spółki typu limited w Wielkiej Brytanii lub stawiających pierwsze kroki jako właściciele takich firm. Przewodnik zawiera szereg najważniejszych informacji dotyczących prowadzenia firmy w Wielkiej Brytanii, szczególnie istotnych dla polskich przedsiębiorców.
System podatkowy, procedury i formalności w Wielkiej Brytanii różnią się znacznie od tych w Polsce (najczęściej na korzyść Wielkiej Brytanii), dlatego warto na początku zapoznać się z podstawami działalności na Wyspach.
UWAGI DO PORADNIKA:
• Stawki i progi podatkowe dotyczą roku 2021/2022. Co roku zmieniają się one nieznacznie, ale niemal zawsze na korzyść podatnika.
• Kurs funta przyjęto: 1 funtów = 5,36 PLN (kurs z dnia 22 Marca 2021)Kwestie formalne
Dokumenty rejestrowe
Po założeniu firmy, otrzymasz od nas wszystkie dokumenty założycielskie spółki w wersji elektronicznej:
1. CERTIFICATE OF IN CORPORATION
Certyfikat założycielski spółki, z widniejącym na nim numerem rejestracyjnym spółki (COMPANY NUMBER ).
2. MEMORAND UM OF ASSOCIATION
Potwierdzenie zgody na założenie spółki przez udziałowców połączone z listą udziałowców. Pełni funkcję umowy założycielskiej spółki.
3. ARTICLES OF ASSOCIATION
Statut spółki. Dokument określający prawa i obowiązki dyrektorów oraz udziałowców spółki.
Spółka może prowadzić działalność i wystawiać faktury już od dnia założenia, bez konieczności oczekiwania na dokumenty rejestrowe.
Po założeniu firmy, dyrektor otrzymuje od urzędu wszystkie dokumenty założycielskie spółki w wersji elektronicznej. Urząd brytyjski standardowo nie dostarcza dokumentów pocztą tradycyjną, ale można je zamówić za dodatkową opłatą.
Udziałowcy i dyrektorzy spółki
Właścicielem spółki limited jest Shareholder, czyli udziałowiec.
Company Director, czyli dyrektor jest odpowiedzialny za zarządzanie spółką, musi mieć ukończone szesnaście lat oraz nie być objęty zakazem sprawowania funkcji dyrektorskich w spółkach kapitałowych. Dyrektor nie musi przebywać na terenie
Wielkiej Brytanii, ale spółka musi posiadać na jej terenie adres rejestracyjny.
Co najmniej jeden z dyrektorów musi być osobą fizyczną (nie firmą), a dane wszystkich dyrektorów oraz udziałowców spółki są publicznie dostępne.
Dyrektor może być jednocześnie udziałowcem. Spółka może mieć maksymalnie pięciu dyrektorów oraz dowolną liczbę udziałowców.
Konto bankowe
Nie istnieje prawny wymóg, aby spółka brytyjska spółka posiadała konto w banku brytyjskim, choć jest to dużym ułatwieniem np. jeśli spółka spodziewa się otrzymywać regularne zwroty VAT. Konto dla spółki można założyć w dowolnym kraju na świecie — w tym oczywiście w Polsce. Decydując się na bank w Polsce, trzeba jednak pamiętać, że polskie banki wymagają przedłożenia apostille — dokumentu potwierdzającego legalność założenia spółki zanim założą stosowne konto firmowe oraz tłumaczeń przysięgłych spółki.
Najlepszym i obecnie powszechnym sposobem jest założenia rachunku bankowego na spółkę angielską w Revolut Bank cała procedura odbywa się online.Prowadzenie działalności spółki typu limited
Ewidencja księgowa
Limited Company (LTD) jest angielskim odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jest to popularna, ale także bardziej prestiżowa niż samozatrudnienie forma działalności gospodarczej na Wyspach. Koszty prowadzenia takiej działalności są stosunkowo niewielkie, a mianowanie siebie dyrektorem własnej firmy daje wymierne korzyści. Spółka powinna gromadzić wszystkie dokumenty dotyczące jej działalności, takie jak:
• umowy,
• potwierdzenia poniesienia kosztów,
• wystawiane faktury,
• wyciągi bankowe.
WAŻNE: firmy w Wielkiej Brytanii nie posiadają numeru NIP. Na fakturach podają numer rejestracyjny spółki (Company number) lub numer rejestracyjny VAT (VAT ID) o ile są płatnikiem podatku VAT w UK.
Rejestracja VAT
W Wielkiej Brytanii do VAT należy się zarejestrować po przekroczeniu obrotu w wysokości (85 000 funtów — rok 2021) za okres ostatnich 12 miesięcy. W sytuacji, w której wyznaczony próg nie zostanie przekroczony, można dokonać rejestracji dobrowolnej.
Rejestracja do VAT w Wielkiej Brytanii jest możliwa w przypadku spółek, które faktycznie prowadzą działalność i generują przychód. Często przed zarejestrowaniem się do VAT, firma musi przedstawić dowody na prowadzenie działalności.
Wszystkie wydatki ponoszone w związku z prowadzoną działalnością można wliczyć w koszty spółki. Wszelkiego typu opłaty można dokonywać przy użyciu karty firmowej (kredytowej lub debetowej). Należy zachowywać paragony, faktury lub inne dokumenty potwierdzające poniesiony koszt np. umowy z podwykonawcami.
Zgodnie z brytyjskim prawem, brytyjski urząd skarbowy za dozwolone koszty uznaje wszystkie wydatki poniesione wyłączne i specyficzne na potrzeby spółki. Są to m.in.:
WYDATKI LICZONE NA POCZET KOSZTÓW SPÓŁKI
• Koszty związane z biurem lub inną nieruchomością, w tym media, czynsz, naprawy, wyposażenie
• Meble biurowe
• Wyposażenie biura, w tym dywany, rolety
• Reklama i marketing
• Druk i przygotowanie materiałów promocyjnych, wizytówek, katalogów itd.
• Opłaty za prowadzenie księgowości
• Opłaty bankowe
• Sprzęt komputerowy i biurowy
• Oprogramowanie zakup i licencje
• Akcesoria komputerowe, w tym płyty CD, DVD, pamięć przenośna, dyski zewnętrzne
• Ubezpieczenia
• Ubrania robocze i ochronne, w tym zakup, konserwacja, wypożyczenie
• Koszty prawne — konsultacje, sporządzanie dokumentów
• Opłaty licencyjne, członkowskie w organizacjach związanych z działalnością
• Koszty eksploatacji pojazdów — ubezpieczenia, naprawy, benzyna
• Przesyłki kurierskie, opłaty pocztowe
• Artykuły biurowe w tym tonery do drukarek
• Koszty domen, stron www, hostingu
• Narzędzia
• Podwykonawcy
• Rachunki za telefon, internet, telefon komórkowy
• Szkolenia dla dyrektora, dla pracowników
• Zakup materiałów szkoleniowych, książek itd
• Udział w konferencjach, spotkaniach branżowych, targach
• Koszty podróży służbowych: hotele, przejazdy, przeloty, bilety wstępu
• Wypłaty pracownicze
• Wypłata dyrektora
• Opłaty gwarancyjne np. na sprzęt elektroniczny
• Zakup sprzętu elektronicznego na potrzeby biznesu w tym drukarki, telefony, skanery, aparaty fotograficzne
ŚRODKI TRWAŁE AMORTYZOWANE
Koszty zakupu środków trwałych rozkłada się w czasie, należą do nich:
• Zakup budynków i ziemi
• Zakup technologii i know-how
• Opłaty prawne i urzędowe związane z zakupem nieruchomości
• Samochody i inne pojazdy
• Maszyny, wyposażenie linii produkcyjnych, fabryk, magazynów.
• Inne — skontaktuj się z nami w celu uzyskania dalszych informacji