- W empik go
Budżet obywatelski Białej Podlaskiej - ebook
Budżet obywatelski Białej Podlaskiej - ebook
Książka stanowi źródło wiedzy o Budżecie Obywatelskim Białej Podlaskiej. W opracowaniu omówiono reguły, tryb oraz etapy przeprowadzenia konsultacji społecznych w tej formie. Poszczególne rozdziały poświęcono analizie wszystkich dotychczasowych edycji budżetu partycypacyjnego. Publikacja zawiera również propozycje zmian w Budżecie Obywatelskim 2024 oraz zestawienia wybranych aspektów budżetu obywatelskiego na tle innych miast a także rekomendacje dla mieszkańców i władz miasta.
Kategoria: | Nauki społeczne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8324-554-6 |
Rozmiar pliku: | 8,5 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
SKRÓTY:
inf. publ. — informacja publiczna
nr — numer
ok. — około
pkt — punkt
poz. — pozycja
r. — rok
rozdz. — rozdział
sygn. — sygnatura
tj. — tekst jednolity
ul. — ulica
ust. — ustęp
woj. — województwo
ze zm. — ze zmianami
1. AKTY PRAWNE
• kc — ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360.
• uchwała w sprawie BO — uchwała nr XV/29/20 Rady Miasta Biała Podlaska z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie wymagań jakie powinien spełniać projekt budżetu obywatelskiego i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami w sprawie budżetu obywatelskiego (ze zm.).
• ustawa o inf. publ. — ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 902.
• ustawa o s.g. — ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.
2. INSTYTUCJE, ORGANY, NAZWY
NIK — Najwyższa Izba Kontroli
RP — Rzeczpospolita Polska
UM — urząd miasta/urząd miejski
WSA — Wojewódzki Sąd Administracyjny
3. INNE
BIP — Biuletyn Informacji Publicznej
BO — Budżet Obywatelski
Dz. U. — Dziennik Ustaw
Dz. Urz. — Dziennik Urzędowy Ministra Finansów
Dz. Urz. Woj. — Dziennik Urzędowy Województwa
M.P. — Monitor Polski
Ilekroć w książce posłużono się nazwą „Prezydent Miasta” oznacza to Prezydenta Miasta Biała Podlaska.
Ilekroć w książce posłużono się nazwą „Rada Miasta” oznacza to Radę Miasta Biała Podlaska.Wprowadzenie
Publikacja jest poświęcona budżetowi obywatelskiemu będącemu jedną z istotnych form partycypacji społecznej. Dzięki niemu mieszkańcy mają realny wpływ na zmianę swojego otoczenia, mogą decydować o poprawie jakości życia. Z tych względów warto dokonać analizy tej instytucji. Opracowanie obejmuje w szczególności reguły, tryb oraz formy przeprowadzenia konsultacji społecznych w ramach budżetu obywatelskiego. Książka została podzielona na trzy zasadnicze części: historyczną, poświęconą ostatniej edycji Budżetu Obywatelskiego Białej Podlaskiej (2023) oraz następnej edycji (2024). Takie ujęcie powinno umożliwić czytelnikowi dokonanie oceny jak zmienił się model budżetu obywatelskiego od jego utworzenia w 2016 r. i w jakim kierunku podążają kolejne jego modyfikacje.
Istotne miejsce zajmują rozważania dotyczące poszczególnych etapów budżetu partycypacyjnego w tym procesu składania projektów, ich poparcia, głosowania, wyboru projektów do realizacji a także aspekty poświęcone promocji, frekwencji, udziału radnych, ewaluacji. W końcowej części zaprezentowane zostały zestawienia wybranych aspektów Budżetu Obywatelskiego Białej Podlaskiej w tym również w ujęciu porównawczym, na tle budżetów obywatelskich innych miast. Choć dane te zostały opatrzone komentarzem, to mogą one okazać się przydatne do dokonania przez czytelników również własnej analizy.
Na uwagę zasługuje także wykaz publikacji dotyczących budżetu obywatelskiego oraz petycji kierowanych w tym zakresie do Prezydenta Miasta Biała Podlaska oraz Rady Miasta Biała Podlaska. W tych wystąpieniach sformułowane zostały postulaty zmian mające na celu nadanie budżetowi obywatelskiemu charakteru kompleksowego, przyjaznego dla mieszkańców, uwzględniającego ich potrzeby. Książka zawiera również rekomendacje czyli wskazówki dla mieszkańców oraz władz miasta. Publikacja powinna przyczynić się do poszerzenia wiedzy o społeczeństwie obywatelskim w Białej Podlaskiej, promocji budżetu partycypacyjnego a także stanowić pretekst do debaty publicznej.
Andrzej HalickiRozdział pierwszy
Budżet obywatelski — ogólna charakterystyka
Budżet obywatelski (partycypacyjny) to proces konsultacji społecznych z mieszkańcami gminy prowadzony w celu wyboru projektów, które mają zostać sfinansowane z budżetu gminy. Ma on charakter wieloetapowy obejmujący m.in. zgłoszenie projektu, jego ocenę, głosowanie, ustalenie wyników głosowania, realizację projektu. Jest to forma dialogu członków wspólnoty lokalnej z władzami gminy. BO obejmuje wydzieloną część budżetu gminy. Jego wysokość jego określana przez radę gminy w drodze uchwały, jednak w miastach na prawach powiatu nie może ona być niższa niż 0,5% wydatków gminy zawartych w ostatnim przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu. W tych miastach BO jest obligatoryjny. W ostatnich latach BO stał się popularną formą partycypacji społecznej i został wprowadzony w wielu miejscowościach o innym statusie. Sprzyja on aktywizacji mieszkańców, angażując ich do współdecydowania o jakości życia w mieście. Z BO mogą być realizowane zadania własne gminy czyli związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty w tym w zakresie m.in. ochrony środowiska i przyrody, gminnych dróg, ulic, mostów, placów, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, lokalnego transportu zbiorowego, ochrony zdrowia, edukacji publicznej, kultury, kultury fizycznej i turystyki. W praktyce w ramach BO najczęściej wykonywane są inwestycje dotyczące dróg, chodników, ścieżek rowerowych, parkingów, placów zabaw. Działania te mają formę budowy, remontu, przebudowy, modernizacji. BO jest jednak procesem dynamicznym co przejawia się w coraz większej kreatywności mieszkańców. Z tych względów pojawiają się w nim takie projekty jak parki linowe, tężnie solankowe, murale, warsztaty, koncerty, nasadzenia drzew, pomoc zwierzętom. Zadania wybrane w ramach budżetu obywatelskiego muszą zostać uwzględnione w uchwale budżetowej gminy. Zasady BO powinny zostać uregulowane przez radę gminy w drodze uchwały, która określa wymogi formalne, jakim powinny odpowiadać zgłaszane projekty, wymaganą liczbę podpisów mieszkańców popierających projekt, przy czym nie może być ona większa niż 0,1% mieszkańców terenu objętego pulą budżetu obywatelskiego, w którym zgłaszany jest projekt, zasady oceny zgłoszonych projektów co do ich zgodności z prawem, wykonalności technicznej, spełniania przez nie wymogów formalnych oraz tryb odwołania od decyzji o niedopuszczeniu projektu do głosowania, zasady przeprowadzania głosowania, ustalania wyników i podawania ich do publicznej wiadomości z uwzględnieniem reguły zapewnienia równości i bezpośredniości głosowania.
Głosowanie na projekty BO odbywa się w danym roku kalendarzowym, zaś realizacja projektów ma miejsce w kolejnym roku. Zatem w głosowaniu przeprowadzonym w 2022 r. odbył się wybór pomysłów w ramach BO 2023, zaś projekty te zostaną wykonane w 2023 r.
1.1. Historia budżetu obywatelskiego w Polsce
Budżet obywatelski nie jest polskim pomysłem. Jego początki sięgają roku 1989 r. gdy w brazylijskim mieście Porto Alegre mieszkańcy zdecydowali o wydatkach z budżetu miasta na realizację zgłoszonych przez nich propozycji.
Pierwszym polskim miastem, w którym wprowadzono BO był Sopot. W dniu 6 maja 2011 r. Rada Miasta Sopotu przyjęła rezolucję, w której wyraziła poparcie dla wprowadzenia budżetu obywatelskiego w celu zgłaszania przez mieszkańców propozycji wydatków z budżetu miasta i ich oceny w kwocie nieprzekraczającej 3 milionów zł. 21 czerwca 2011 r. powołano komisję doraźną ds. budżetu obywatelskiego. W listopadzie 2011 r. odbyło się głosowanie, które trwało jedynie 5 dni (od 2 do 6 listopada). Wysokość BO wynosiła 5 mln zł. Rok później (październik 2012 r.) przeprowadzono głosowanie w ramach pierwszej edycji BO Poznania 2013 (10 mln zł.), Zielonej Góry (3 mln zł.) i Gorzowa Wlkp. (1 mln zł.), zaś w listopadzie 2012 r. na pierwszy BO głosowali mieszkańcy Elbląga (2 mln zł.). W 2013 r. BO wprowadzono także we Wrocławiu, Olsztynie, Krakowie, Gdańsku, Łodzi. Jednym z mniejszych miast z BO była Dąbrowa Górnicza, w której głosowanie na projekty BO przeprowadzono w listopadzie 2013 r. W następnych latach BO wprowadzono w kolejnych miastach w tym m.in. Warszawie (głosowanie w czerwcu 2014 r. na projekty BO 2015) oraz Katowicach (głosowanie we wrześniu 2014 r. na projekty BO 2015). Podstawą prawną przeprowadzenia BO był art. 5 a ustawy o s.g. upoważniający do przeprowadzenia na terytorium gminy konsultacji z jej mieszkańcami w wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy. Cechą charakterystyczną początkowych edycji BO był dość krótki okres głosowania wynoszący kilka dni np. w Katowicach od dnia 17 do 21 września 2014 r. oraz na ogół niska, kilkuprocentowa frekwencja.
Rozwój BO nastąpił w 2018 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych. Powołany akt prawny nałożył na władze miast na prawach powiatu obowiązek utworzenia BO w wysokości co najmniej 0,5% wydatków gminy zawartych
w ostatnim przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu. Celem tego rozwiązania było zwiększenie udziału obywateli w procesie kontrolowania oraz funkcjonowania niektórych organów. Ponadto ustawodawca nakazał wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi) zamieszczenie informacji o realizacji BO w corocznym raporcie o stanie gminy (miasta) składanym do dnia 31 maja radzie gminy (miasta). Od edycji BO 2023 środki wydatkowane w ramach budżetu obywatelskiego mogą być dzielone na pule obejmujące całość gminy i jej części lub kategorie kwotowe projektów dotyczące całości obszaru gminy lub jej części. Rozwiązanie to ma pozwolić na większe zaangażowanie mieszkańców w procedurę wyboru finansowanych projektów niż dotychczas. Jest bowiem oczywiste, że mieszkańcy znacznie bardziej interesują się projektami w sytuacji gdy wiedzą, że dokonują wyboru pomiędzy tymi, które mają być realizowane w ich najbliższym sąsiedztwie. Wpływ na BO miała epidemia COVID — 19 ponieważ w niektórych miastach np. Bełchatowie w latach 2020 — 2021 odstąpiono od tej formy partycypacji społecznej. Z kolei w miastach na prawach powiatu m.in. Bielsku — Białej i Olsztynie wystąpiły w 2022 r. przypadki zawieszenia BO na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. W województwie lubelskim pierwszy BO został wprowadzony w Puławach. W październiku 2012 r. powołano w tym mieście doraźną Komisję ds. Budżetu Obywatelskiego, która przygotowała projekt działania BO, zaś w kwietniu 2013 r. Rada Miasta Puławy podjęła uchwałę w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Puław dotyczących budżetu Miasta Puławy. Pierwsze głosowanie odbyło się w tym mieście w listopadzie 2013 r. nie cieszyło się dużym zainteresowaniem (frekwencja ok. 4 %). W 2017 r. w Puławach projekty BO oznaczono tablicami informacyjnymi wskazującymi na źródło finansowania inwestycji.
Od 24 września do 7 października 2014 r. trwało pierwsze głosowanie na projekty BO Lublina w wysokości 10 mln zł. W 2016 r. w Lublinie utworzono pierwszy w Polsce Zielony BO obejmujący projekty ekologiczne związane z ochroną środowiska. Pierwsza edycja BO miała miejsce w 2014 r. również w Chełmie (BO 2015, 2 mln zł.) i Zamościu (BO 2015, 1,6 mln zł.). W kolejnych latach BO wprowadzono m.in. w Radzyniu Podlaskim (pierwszy BO 2018), Lubartowie (BO 2016), Łęcznej (BO 2016), Hrubieszowie (BO 2018), Opolu Lubelskim (BO 2016), Janowie Lubelskim (BO 2018), Biłgoraju (BO 2017), Kraśniku (BO 2015), Parczewie (jedyna jak dotychczas edycja — BO 2015), Międzyrzecu Podlaskim (BO 2018), Krasnymstawie (BO 2015), Kazimierzu Dolnym (BO 2016), Świdniku (BO 2016). Należy jednak odnotować, iż posłużenie się nazwą „budżet obywatelski” w odniesieniu do BO w Łęcznej oraz we Włodawie może być nieco mylące ponieważ jest to BO w potocznym znaczeniu. Różnica polega na tym, że to nie rada miasta określa zasady BO, ale burmistrz ustala regulamin wyboru projektów a następnie — po głosowaniu przez mieszkańców — ujmuje je w projekcie budżetu miasta.
Dopiero w 2022 r. utworzono BO w Łukowie. Pierwsze głosowanie w tym mieście odbyło się w marcu, zaś kolejne (BO 2023) w okresie sierpień — wrzesień. Na uwagę zasługują także problemy związane z BO w województwie lubelskim w tym m.in. śledztwo w sprawie sfałszowania wyników głosowania internetowego w BO Puław 2015, niewielka liczba projektów (BO Opola Lubelskiego 2021, BO Hrubieszowa 2023, BO Międzyrzeca Podlaskiego 2023 — brak głosowania ze względu na zgłoszenie jedynie 3 projektów), unieważnienie BO Lubartowa 2023 ze względu na niską (nieprzekraczającą 7 %) frekwencję, małe zainteresowanie BO w niektórych miastach m.in. Kazimierzu Dolnym (w BO 2023 głosowało ok. 4 % mieszkańców). Wprowadzenie budżetu obywatelskiego w innych miastach niż miasta na prawach powiatu jest dobrowolne. Z tych względów w niektórych miastach województwa lubelskiego brak jest ciągłości w organizowaniu kolejnych edycji BO. Przykładowo w Biłgoraju rada miasta podjęła uchwały w sprawie odstąpienia od realizacji BO w latach 2020—2023.
W ostatnich latach BO w miastach ewoluuje w szczególności w zakresie rodzaju projektów np. osiedlowe, ogólnomiejskie, danych wymaganych do wzięcia udziału w BO np. numer PESEL, data urodzenia, wymaganego poparcia projektu, wzrostu środków na realizację projektów. Coraz więcej miast rezygnuje również z kryterium wieku uprawniającego do wzięcia udziału w głosowaniu na rzecz dopuszczenia do BO wszystkich mieszkańców. Ponadto władze miast kontynuują proces elektronizacji BO m.in. poprzez wprowadzenie możliwości składania projektów internetowo oraz analizy BO z wykorzystaniem narzędzi internetowych. Jest to proces związany z ewaluacją BO oraz wyciąganiem wniosków z dotychczasowych edycji. Dostrzegalny jest również wzrost świadomości mieszkańców, którzy chętnie zgłaszają projekty ekologiczne oraz oddają na nie głosy. Inspiracją do zgłaszania projektów mogą być pomysły wykorzystywane w innych miastach. Problemem BO jest niska frekwencja zwłaszcza w dużych miastach.
31 stycznia 2018 r. weszły w życie przepisy prawne regulujące budżet obywatelski w powiecie oraz w województwie. Pozwalają one na podjęcie decyzji przez mieszkańców — odpowiednio — powiatu oraz województwa o części wydatków budżetu powiatu oraz województwa. Decyzja o przeprowadzeniu tej szczególnej formy konsultacji społecznych należy do rady powiatu oraz sejmiku województwa i nie ma charakteru obligatoryjnego. Budżet obywatelski wprowadzono na terenie powiatu m.in. kłodzkiego i toruńskiego Nie są to znaczne kwoty np. BO powiatu kłodzkiego 2023 ustalono w wysokości 165 000 zł. Na poziomie regionalnej wspólnoty samorządowej budżet obywatelski funkcjonuje m.in. w województwie łódzkim oraz śląskim i dzieli się na pulę wojewódzką i powiatową.www.sopot.gmina.pl/viii-sesja-rady-miasta-6-maja-2011/
Uchwała nr IX/70/2011 Rady Miasta Sopotu, www.bip.sopot.pl/Download/get/id,11709.html
Dz. U. z 2018 r. poz. 130 ze zm.
Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych, druk sejmowy nr 2001 Sejmu VIII kadencji, www.orka.sejm.gov.pl/Druki8ka. nsf/0/07868D7E8E38658BC12581D7004FA309/ %24File/2001.pdf
Zmiana wprowadzona na mocy art. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. poz. 1005).
Uzasadnienie projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, druk sejmowy nr 1969 Sejmu IX kadencji,www.orka.sejm.gov.pl/Druki9ka.nsf/0/BAA87129FB9E2971C12587D60039A874/ %24File/1969.pdf
Dz. U. z 2022 r. poz. 583 z późn. zm.
Uchwała Nr XXVI/267/12 Rady Miasta Puławy z dnia 25 października 2012 r. w sprawie powołania doraźnej Komisji ds. Budżetu Obywatelskiego,www.umpulawy.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/0uchwala_267_2.pdf
Uchwała nr XXXIII/355/13 Rady Miasta Puławy z dnia 25 kwietnia 2013 r., www.umpulawy.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/uchwala_355.pdf
M.in. uchwała nr XX/189/2020 Rady Miasta Biłgoraja z dnia 24 czerwca 2020 r. w sprawie odstąpienia od realizacji budżetu obywatelskiego Gminy Miasto Biłgoraj w latach 2020—2021, www.umbilgoraj.bip.lubelskie.pl/upload/pliki//189_-_budzet_obywatelski.Kopia. pdf
Art. 2 pkt 1 lit. b, art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych, Dz. U. z 2018 r. poz. 130 ze zm.www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/index.php?id=553&p1=szczegoly&p2=1020350
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki//038.pdf
Dane uzyskano z UM Biała Podlaska w trybie wynikającym z ustawy inf. publ.
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki//DOC060416—06042016080911_(2).pdf
Zarządzenie nr 69/16 Prezydenta Miasta Biała Podlaska z dnia 31 marca 2016 r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Biała Podlaska.
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki//579.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki//382.pdf
www.bo.bialapodlaska.pl/wp-content/uploads/2016/04/projekty-odrzucone.pdf
Dane uzyskano z UM Biała Podlaska w trybie wynikającym z ustawy o inf. publ.
„Słowo Podlasia” z dnia 25 października 2018 r., www.slowopodlasia.pl/artykul/5007,biala-podlaska-spor-zakonczony-bedzie-plac-zabaw
Wyrok WSA w Lublinie z dnia 14 września 2018 r. sygn. akt II SA/Lu 792/18, www.orzeczenia.nsa.gov.pl
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/index.php?id=649&p1=szczegoly&p2=1155529
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki//81.17.pdf
www.bo.bialapodlaska.pl/wp-content/uploads/2017/08/Lista-propozycji-projektów-nie-zakwalifikowanych-do-głosowania. pdf
Sprawozdanie z wykonania budżetu miasta Biała Podlaska za 2018 rok, www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki//strona-1-91.pdf, s. 37.
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki//103.18.pdf
www.bo.bialapodlaska.pl/wp-content/uploads/2018/08/lista-projektów-nie-zakwalifikowanych-1.pdf
Raport o stanie gminy miejskiej Biała Podlaska za rok 2019, www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki//pelny_raport_za_2019.2.pdfs. 106.
Uchwała Nr VI/59/19 Rady Miasta Biała Podlaska z dnia 15 kwietnia 2019 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania Budżetu Obywatelskiego Miasta Biała Podlaska, www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki//DOC260419—26042019110725.pdf
Art. 1 ust. 7 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych, Dz. U. poz. 130.
www.bo.bialapodlaska.pl/wp-content/uploads/2019/07/lista-odrzuconych.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki//odp_2—2018.pdf
Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Biała Podlaska za 2020 r., www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/ZP.61.21.CALOSC.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki//0Uchwala_budzet_obywatelski_na_2020.docx
Uzasadnienie do uchwały w sprawie wymagań jakie powinien spełniać projekt budżetu obywatelskiego i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami w sprawie budżetu obywatelskiego, umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/index.php? id=823&akcja=szczegoly&p2=1514165.
Rozstrzygnięcie nadzorcze nr PN-II.4131.190.2020 z dnia 2 lipca 2020 r., Dz. Urz. Woj. Lubelskiego z 2021 r. poz. 1701.
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki//103.20-_BIP_pdf. pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki//104.20_-_BIP. pdf
www.bo.bialapodlaska.pl/wp-content/uploads/2020/08/lista-odrzuconych2020.jpg
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/6.2022.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/odp.6.2022.pdf
Sprawozdanie z wykonania budżetu miasta Biała Podlaska za 2021 rok, www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/czesc.opisowa.2021.pdf, s. 40.
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/Uchwala_XXII_26_21.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/81.21_-_BIP. pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/82.21_-_BIP. pdf
www.bo.bialapodlaska.pl/wp-content/uploads/2021/07/ocena_projektow_bo_na_2022.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki//20.2019_Odpowiedz_na_petycje.pdf www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/Odp._15.2020.pdf
„Mieszkańcy nie chcą parku linowego pod blokami”, Podlasianin nr 14/2022.
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/1petycja2.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/uchwala-petycja-d2.pdf
Zarządzenie nr 92/22 Prezydenta Miasta Biała Podlaska z dnia 5 kwietnia 2022 r. w sprawie ustanowienia Regulaminu w ramach projektu Budżetu Obywatelskiego „Pies i kot w mieście — wspólna sprawa” na terenie miasta Biała Podlaska w 2022 r., www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/92.22_-_BIP. pdf
Dane uzyskane z UM Biała Podlaska w dniu 30 grudnia 2022 r. w ramach inf. publ.
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/projekt.budzet.calosc.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/informacja-o-prowadzonych-inwestycjach-i-kontrolach-zewnetrznych-za-okres-21.11.22-r.06.12.22-r. pdf
Uchwała budżetowa Miasta Biała Podlaska na rok 2023.
Uchwała nr XXXV/31/22 Rady Miasta Biała Podlaska z dnia 11 kwietnia 2022 r. w sprawie zmiany uchwały budżetowej Miasta Biała Podlaska na rok 2022, www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/0URM.35.31.22.CALOSC.podpis.pdfwww.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/uchwala-bo-2022.pdf, Dz. Urz. Woj. Lub. z 2022 r. poz. 3445.
Uzasadnienie projektu uchwały, www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/projekt-uchwaly-zmieniajacej. pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/0petycja2.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/1petycja3.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/uchwala_w_sprawie_petycji_2.doc
Informacja nr LGD.430.001.2019 z dnia 18 czerwca 2019 r. o wynikach kontroli „Funkcjonowanie budżetów partycypacyjnych (obywatelskich)”.
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/17.2021.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/Odp._17.2021.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/uchwala_pet_3.doc
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/0uchwala13.pdf
Dz. U. z 2022 r. poz. 583 z późn. zm.
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/159.22-bip. pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/160.22-bip. pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/Odp._2.2021.pdf
Dane uzyskane z UM Biała Podlaska w ramach inf. publ.
Dz. Urz. Woj. Lub. z 2020 r. poz. 3151.
Dz. Urz. Woj. Lub. z 2020 r. poz. 1701.
Dz. Urz. Woj. Lub. z 2022 r. poz. 3445.
Uchwała Rady Miasta Biała Podlaska z dnia 28 grudnia 2022 r.
Zarządzenie nr 221/22 Prezydenta Miasta Biała Podlaska z 30 września 2022 r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Biała Podlaska.
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/0petycja12.pdf
Uchwała nr XLIV/109/22 Rady Miasta Biała Podlaska, www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/0uchwala-109-p12.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/0petycja7.pdf
Uchwała nr XL/89/22 Rady Miasta Biała Podlaska z dnia 26 września 2022 r. www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/zm-uchwaly-2022.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/1petycja6.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/zm-uchwaly-2022.pdf
tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1461.
Uchwała nr XL/80/2022 Rady Miasta Biała Podlaska z dnia 26 września 2022 r.
Uchwała Rady Miasta Biała Podlaska nr XXXVII/46/22 z dnia 29 czerwca 2022 r., www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/1uchwala-petycja-d3.pdf
www.um.bialapodlaska.pl
Sprawozdanie z wykonania budżetu miasta Biała Podlaska za 2021 s. 24, www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/czesc.opisowa.2021.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/petycja15.pdf
Uchwała nr XLIV/112/22 Rady Miasta Biała Podlaska, www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/0uchwala-112-p15.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/0petycja8.pdf
Uchwała nr XLIV/107/22 Rady Miasta Biała Podlaska, www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/0uchwala-107-p8.pdf
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu (art. 25 kc).
Słownik języka polskiego PWN, www.sjp.pwn.pl/sjp/;2494393
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/0petycja13.pdf
Uchwała nr XLIV/110/22 Rady Miasta Biała Podlaska, www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/0uchwala-110-p13.pdf
„Biała Podlaska. Mieszkańcy będą mogli głosować na ołtarz”, Dziennik Wschodni, 18 sierpnia 2022 r.
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/2petycja9.pdf
Uchwała nr XLIV/108/22 Rady Miasta Biała Podlaska, www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/2uchwala-108-9-11.pdf
Tamże.
Uchwała nr XLIV/108/22 Rady Miasta Biała Podlaska.
Tamże.
Uchwała nr XLIV/108/22 Rady Miasta Biała Podlaska, www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/2uchwala-108-9-11.pdf
Zarządzenie nr 82/21 Prezydenta Miasta Biała Podlaska z dnia 30 kwietnia 2021 r. w sprawie powołania Zespołu do spraw budżetu obywatelskiego oraz ustalenia zasad jego działania ze zm., www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/160.22-bip. pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/1petycja6.pdf
Uchwała NR XLI/90/22 Rady Miasta Biała Podlaska z dnia 28 października 2022 r., www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/1uchwala90petycje.pdf
www.orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/8D7BCAAFE6
Zarządzenie nr 159/22 Prezydenta Miasta Biała Podlaska z dnia 20 lipca 2022 r. w sprawie przeprowadzenia procedury budżetu obywatelskiego miasta Biała Podlaska w roku 2022, www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/159.22-bip. pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/0petycja7.pdf
Uchwała nr XL/89/22 Rady Miasta Biała Podlaska z dnia 26 września 2022 r., www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/zm-uchwaly-2022.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/0uchwala90petycje.pdf
Art. 238 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.
Ustawę z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) stosuje się do zamówień klasycznych oraz organizowania konkursów, których wartość jest równa lub przekracza kwotę 130 000 złotych, przez zamawiających publicznych,
Szerzej: zarządzenie nr 9/21 Prezydenta Miasta Biała Podlaska z dnia 11 stycznia 2021 r. w sprawie regulaminu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w Urzędzie Miasta Biała Podlaska ze zm.
Choć np. projekt „Pumptrack” (BO 2019) obejmował gwarancję na 36 miesięcy.
Np. przebudowa chodnika na ul. Łukaszyńskiej (BO 2019), budowa ul. Batorego (BO 2020), zagospodarowanie terenu na ul. Zagrodowej (BO 2020), budowa ścieżki rowerowej na ul. Akademickiej (BO 2020), „Pies i kot” (BO 2022). Dane w oparciu o informacje o wynikach przetargów i zapytań ofertowych opublikowane na stronie BIP UM Biała Podlaska.
Podlasianin nr 35/2022.
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/2petycja10.pdf
Uchwała nr XLIV/108/22 Rady Miasta Biała Podlaska, www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/2uchwala-108-9-11.pdf
www.bip.siedlce.pl/bip/89_umsiedlce/fckeditor/file//Budżet%20partycypacyjny/Lista%20spotkań%20daty. pdf
„24 pomysły na Białą Podlaską. Potańcówki, ołtarz czy miejsce do morsowania?” Dziennik Wschodni, 24 sierpnia 2022 r., www.dziennikwschodni.pl/biala-podlaska/24-pomysly-na-biala-podlaska-potancowki-oltarz-czy-miejsce-do-morsowania,n,1000312846.html
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/0petycja11.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/24.2022.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/odp.24.2022.pdf
Uchwała nr XLIV/108/22 Rady Miasta Biała Podlaska, www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/2uchwala-108-9-11.pdf
www.elblag.eu/index.php/budzet-obywatelski-2023
Np. 24 pomysły na Białą Podlaską. Potańcówki, ołtarz czy miejsce do morsowania?, Dziennik Wschodni, 24 sierpnia 2022 r., www.dziennikwschodni.pl/biala-podlaska/24-pomysly-na-biala-podlaska-potancowki-oltarz-czy-miejsce-do-morsowania,n,1000312846.html
Radni zdominowali budżet obywatelski. „Odbierają część, o której mogliby decydować mieszkańcy”, Dziennik Wschodni, 25 września 2021 r. www.dziennikwschodni.pl/biala-podlaska/radni-zdominowali-budzet-obywatelski-odbieraja-czesc-o-ktorej-mogliby-decydowac-mieszkancy,n,1000296030.html
Wspólnota Bialska nr 36/2022 z dnia 6 września 2022 r.
§3 ust. 2 pkt 2 uchwały nr XXXIX/185/10 z dnia 25 października 2010 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.
Wniosek radnych Zjednoczonej Prawicy z dnia 8 września 2022 r. Dokument uzyskano z UM Biała Podlaska w ramach inf. publ.
Np. 24 pomysły na Białą Podlaską. Potańcówki, ołtarz czy miejsce do morsowania?, Dziennik Wschodni, 24 sierpnia 2022 r., www.dziennikwschodni.pl/biala-podlaska/24-pomysly-na-biala-podlaska-potancowki-oltarz-czy-miejsce-do-morsowania,n,1000312846.html
www.parafia-honorata.pl/view/2065,ogloszenia-28-sierpnia-2022-r-xxii-niedziela-zwykla
www.parafianabrzeskiej.pl/ogloszenia
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/17.2021.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/petycja16.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/28.2022.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/odp.28.2022.pdf
Uchwała nr XLIV/108/2022 Rady Miasta Biała Podlaska, www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/0uchwala-113p16.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/18.2022.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/odp.18.2022.pdf
www.konsultacje.legnica.eu/konsultacje/80/176/ankieta
Skrót z języka angielskiego: Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats.
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/petycja16.pdf
Uchwała nr XLIV/113/22 Rady Miasta Biała Podlaska, www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/0uchwala-113p16.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/odp.21.2022.pdf
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/upload/pliki/petycja16.pdf
Inf. publ. z UM w Krośnie z dnia 26 sierpnia 2022 r., UM w Zamościu z dnia 25 sierpnia 2022 r., UM w Lesznie z dnia 6 września 2022 r., UM w Rzeszowie z dnia 2 września 2022 r.