Facebook - konwersja
Darmowy fragment

  • nowość

Burza śnieżna w Bostonie - ebook

Format:
MOBI
Data wydania:
3 grudnia 2025
54,00
5400 pkt
punktów Virtualo

Burza śnieżna w Bostonie - ebook

Zbiór felietonów i esejów Piotra Wierzbickiego, który swymi pamiętnymi pracami o Chopinie i Bachu zapisał się w historii krytyki muzycznej. Najnowszy tom podzielony na cztery części (autobiograficzną, recenzyjną, felietonistyczną oraz finałowy esej), stanowi Wierzbickiego podsumowanie 'życia z muzyką'. Książka ukaże się w 90. urodziny Autora.

Jest to książka bardzo osobista, wyrastająca z głębokich umiłowań, silnych pasji, właśnie z życia z muzyką autora; zachwytów i olśnień, „zarażenia” muzyką na całe życie, z odczucia świata w muzyce, z muzycznego światopoglądu (a to coś znacznie więcej niż bycie tylko muzykiem czy tylko muzykologiem!); z ciągłej fascynacji tajemnicą muzyki (pod tym względem zaliczyłbym Wierzbickiego do grona pisarzy urzeczonych i przenikniętych muzyką: Proust, Mann, Broch, Iwaszkiewicz, Gombrowicz...). Ale ów subiektywizm autobiograficzny jest jedynie w punktach wyjścia i stanowi raczej tło czy też kontrapunkt do głównego nurtu i trzonu książki. Przenika ją bowiem silna i stała tendencja pisarza, krytyka, interpretatora do nadawania swoim odczuciom, intuicjom, spostrzeżeniom waloru powszechnego. Książka opowiada o wielkiej pasji i fascynacji, o przygodach z muzyką autora; zarazem jednak pisarstwo Wierzbickiego wznosi się wysoko ponad poziom „intymnych wyznań”. Bowiem nie samo spotkanie autora z muzyką jest tu najważniejsze, najbardziej istotne, ale rezultat tego spotkania, owych spotkań wieloletnich: opis, charakterystyka, interpretacja – tłumaczenie sensów ukrytych muzyki i wewnętrznych powiązań zjawisk muzycznych.

Bohdan Pociej

Spis treści

I. stenogram z muzycznych narodzIn

Wiejski mężczyzna wkracza w świat paniusi

miejskiej .................................................................... 9

II. pułapkI

Twarz Bacha ............................................................ 43

Bach jako konieczność ............................................ 54

„Szósty koncert brandenburski” ............................. 58

„Sonata wiolonczelowa” ......................................... 62

Tragizm u Schuberta ............................................... 77

Wywyższenie Haydna ............................................ 93

Tragizm u Bacha .................................................... 102

Polonez-Pułapka ................................................... 112

Józef Hofmann odczytuje „Nokturn c-moll” ....... 115

Transkrypcje .......................................................... 118

Taśma .................................................................... 134

Moda na cacuszko ................................................. 142

Lutek ...................................................................... 144

Potworki ................................................................ 148

III. podróż

Biblia muzyki ........................................................ 153

Lawina w pigułce .................................................. 157

Listy ........................................................................ 160

Szum ...................................................................... 164

Burza śnieżna w Bostonie ..................................... 167

SPIS RZECZY

Z podróży ............................................................... 171

Żałobna piosenka Beethovena ............................ 175

Tony specjalnego znaczenia ................................. 177

Kwartet „Harfowy” ................................................ 181

Ostatnie ................................................................. 183

Opus 111 ............................................................... 187

Trzy kawałki na fortepian ..................................... 191

Zmarnowana okazja ............................................. 195

Zakończenia .......................................................... 197

Upływ czasu .......................................................... 200

Jak Pan Bóg stworzył czas ..................................... 203

Rubinstein ............................................................. 204

Koncert na orkiestrę ............................................. 209

O słuchaniu ........................................................... 212

Rytuał .................................................................... 215

Aniołowie aniołkują nad Betlejem ...................... 218

W zapasie .............................................................. 222

Stary Bach przyjechał ........................................... 223

Jazz Sebastian Bach .............................................. 226

Życie długie w sam raz .......................................... 228

Przy Corellim ......................................................... 259

Iv. muzyka I wszechśwIat

Muzyka i Wszechświat .......................................... 265

Indeks osób i utworów .......................................... 289

Nota edytorska ...................................................... 303

Kategoria: Esej
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8442-001-0
Rozmiar pliku: 2,2 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij