- W empik go
Burżuazyjna godność. Dlaczego ekonomia nie potrafi wyjaśnić współczesnego świata? - ebook
Burżuazyjna godność. Dlaczego ekonomia nie potrafi wyjaśnić współczesnego świata? - ebook
Burżuazyjna godność. Dlaczego ekonomia nie potrafi wyjaśnić współczesnego świata? Deirdre Nansen McCloskey jest najlepszym przedstawieniem kontrowersji związanych z początkami rewolucji przemysłowej. Ekonomiści od kilkudziesięciu lat wysuwają coraz to nowe hipotezy mające tłumaczyć, dlaczego to właśnie w Wielkiej Brytanii pod koniec XVIII wieku nastąpił nagły wzrost bogactwa.
McCloskey uczestniczyła aktywnie w tych badaniach od kilkudziesięciu lat i z czasem zdała sobie sprawę, że większość hipotez ekonomistów nie jest w stanie wytłumaczyć wzrostu tak gwałtownego jak ten, którego doświadczyła Najpierw Wielka Brytania, a potem większość świata zachodniego. McCloskey tłumaczy w swojej książce, dlaczego rewolucji przemysłowej nie wytłumaczą: grodzenia, handel z koloniami, imperializm brytyjski, bliskość pokładów węgla, rozwój nauki czy lepsze geny Brytyjczyków. Zdaniem McCloskey kluczem do zrozumienia niespotykanego wcześniej rozwoju gospodarczego jest innowacyjna działalność przedsiębiorców, którzy niestrudzenie dokonują zmian w procesach produkcji i organizacji firm, czy eksperymentują z tworzeniem nowych dóbr. Tam, gdzie innowacyjni przedsiębiorcy byli pogardzani, tam do dzisiaj panuje bieda. Tam, gdzie społeczeństwo przyjęło szeroko burżuazyjne cnoty za swoje własne – gdzie przedsiębiorca stawał się społecznym bohaterem – tam nastąpił rozwój, pisze McCloskey.
Burżuazyjna godność to niezwykła podróż po faktach i teoriach dotyczących rewolucji przemysłowej i nowoczesnego wzrostu gospodarczego. Autorka skupia się na ideach, a w szczególności na rozprzestrzenianiu się idei związanych z godnością burżuazyjnego życia. […] Powszechny rozwój życia gospodarczego wymaga pojawienia się idei, które by legitymizowały działania powiązane z życiem gospodarczym i uznawały je za wartościowe z punktu widzenia moralności.
Peter J. Boettke
Jest to przede wszystkim traktat krytykujący historyczny materializm, będący grzechem zarówno lewicy, jak i prawicy. Należy jeszcze mocniej powiązać idee, tę „ciemną materię historii”, z historią wzrostu zamożności i innowacyjności.
Joel Mokyr
Spis treści
Bogaci i wolni dzięki burżuazji – przedmowa do wydania polskiego
Przedmowa i podziękowania
1. Choć współczesność wezbrała przypływem gospodarczym, to nie w gospodarce należy szukać jej przyczyn
2. To liberalne idee legły u podłoża innowacji
3. A nowa retoryka wzięła te idee pod swoje skrzydła
4. Wiele innych potencjalnych wyjaśnień zazwyczaj spala na panewce
5. Właściwa opowieść wychwala „kapitalizm”
6. Świat jest obecnie co najmniej szesnaście razy bardziej rozwinięty
7. Istotne było poszerzenie zakresu możliwości, a nie wzrost „szczęścia” rozumianego jako zasób przyjemności
8. A biedni zwyciężyli
9. Zatem twórcze niszczenie można uzasadnić względami utylitarnymi
10. Brytyjscy ekonomiści nie dostrzegli przypływu
11. Liczby mówią jednak za siebie
12. Wysforowanie się Wielkiej Brytanii (i Europy) było chwilowe
13. A kolejni mogli przeskoczyć etapy rozwoju
14. To nie zapobiegliwość wywołała przypływ
15. Fundamentalizm kapitałowy prowadzi na manowce
16. Nie było żadnej fali chciwości czy protestanckiej etyki
17. „Niekończąca się” akumulacja nie jest znakiem współczesności
18. Powodem nie była też akumulacja pierwotna ani grzech wywłaszczenia
19. Ani akumulacja kapitału ludzkiego (do niedawna)
20. Przypływu nie wywołał też transport czy inne przetasowania wewnętrzne
21. Ani geografia czy surowce naturalne
22. Czy nawet węgiel
23. Przyczyną nie był handel zagraniczny, choć światowe ceny były kontekstem
24. I wątpliwa jest logika, wedle której to handel zagraniczny był motorem wzrostu
25. Nawet dynamiczne efekty handlu zagranicznego były niewielkie
26. Wpływ handlu niewolnikami czy brytyjskiego imperializmu na Europę był ciągle mały
27. Inne formy wyzysku zewnętrznego i wewnętrznego były równie niezyskowne dla zwykłych Europejczyków
28. Przyczyną nie był też rozwój komercjalizacji
29. Ani spór o podział łupów
30. Eugeniczny materializm niczego nie wyjaśnia
31. Neodarwinizm błądzi w obliczeniach
32. A cechy dziedziczne cofają się
33. Instytucji nie można postrzegać wyłącznie jako ograniczeń tworzących zachęty
34. Dlatego wyjaśnieniem nie są lepsze instytucje, jak rzekomo te z 1689 roku
35. Ponadto całkowity brak własności ma się nijak do miejsca i czasu
36. A chronologia w kwestii własności i zachęt została błędnie oszacowana
37. Rutyna Maksa U nie przyniosła rezultatów
38. Przyczyną nie był rozwój nauki
39. Lecz spleciona z oświeceniem burżuazyjna godność i wolność
40. To nie była alokacja
41. To były słowa
42. Krótko mówiąc, to godność i wolność dla zwykłych ludzi były największymi efektami zewnętrznymi
43. Ten model da się sformalizować
44. Tępienie burżuazji niesie krzywdę ubogim
45. Dlatego w erze burżuazji nie ma podstaw do pesymizmu, jeśli chodzi o stan środowiska naturalnego czy politykę
46. Lecz pogodnego, choć ostrożnego optymizmu
Literatura
Kategoria: | Ekonomia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-65086-16-7 |
Rozmiar pliku: | 4,1 MB |