- promocja
C++ dla bystrzaków. Wydanie 7 - ebook
C++ dla bystrzaków. Wydanie 7 - ebook
- Wprowadzenie do języka C++
- Programowanie funkcjonalne
- Używanie klas nadrzędnych i dziedziczenia
Programowanie w języku C++ od podstaw
Bez względu na to, czy jesteś początkującym czy średnio zaawansowanym programistą, który chce doszlifować swoje umiejętności, dzięki C++ dla bystrzaków możesz zostać sprawnym programistą. Ten podręcznik, zaktualizowany, uwzględniający zmiany z rozszerzenia do języka C++ z 2014 roku, pomoże Ci zrozumieć klasy, dziedziczenie, pokaże, jak sprawić, by Twój program wykonywał się w sposób bezpieczny - i wiele więcej.
W książce:
- Twój pierwszy program
- Operatory matematyczne i logiczne
- Programowanie obiektowe
- Obsługa błędów i obrona przed hakerami
Spis treści
O autorze 15
Podziękowania od autora 17
Wprowadzenie 19
CZĘŚĆ I: PODSTAWY PROGRAMOWANIA W C++ 25
Rozdział 1: Pierwszy program w C++ 27
- Pojęcia dotyczące języka C++ 28
- Instalacja Code::Blocks 29
- Windows 29
- Ubuntu Linux 32
- Macintosh 34
- Tworzenie pierwszego programu w C++ 37
- Tworzenie projektu 38
- Wprowadzanie kodu w języku C++ 39
- Korzystanie ze ściągawki 41
- Budowanie programu 42
- Uruchamianie programu 43
- Przeglądanie programu z komentarzami 44
- Analiza struktury programów w C++ 45
- Opatrywanie kodu źródłowego komentarzami 45
- Tworzenie programów z instrukcji C++ 46
- Deklaracja zmiennych 47
- Generowanie wyjścia programu 48
- Obliczanie wyrażeń 48
- Przechowywanie wyników wyrażenia 48
- Pozostała część programu Conversion 49
Rozdział 2: Stałe deklarowanie zmiennych 51
- Deklaracja zmiennych 52
- Deklarowanie różnych typów zmiennych 52
- Przegląd ograniczeń liczb całkowitych w C++ 53
- Rozwiązywanie problemu zaokrągleń 54
- Ograniczenia liczb zmiennoprzecinkowych 55
- Deklarowanie typów zmiennych 57
- Typy stałych 58
- Zakres typów liczbowych 59
- Znaki specjalne 60
- Szerokie ładunki na autostradzie typu Char 61
- Czy te obliczenia są logiczne? 62
- Wyrażenia mieszane 63
- Deklaracje automatyczne 64
Rozdział 3: Operacje matematyczne 67
- Wykonywanie prostych obliczeń binarnych 68
- Dekomponowanie wyrażeń 69
- Określanie kolejności operacji 69
- Wykonywanie operacji jednoargumentowych 70
- Korzystanie z operatorów przypisania 72
Rozdział 4: Operacje logiczne 75
- Po co wykonujemy operacje logiczne? 76
- Korzystanie z prostych operatorów logicznych 76
- Przechowywanie wartości logicznych 77
- Używanie logicznych zmiennych typu int 79
- Zawiłości wykonywania operacji logicznych na zmiennych zmiennoprzecinkowych 79
- Wyrażanie liczb binarnych 81
- System liczb dziesiętnych 81
- Inne systemy liczbowe 82
- System liczb binarnych 82
- Wykonywanie bitowych operacji logicznych 84
- Operatory jednobitowe 84
- Używanie operatorów bitowych 86
- Prosty test 86
Rozdział 5: Sterowanie przepływem programu 89
- Sterowanie przepływem programu za pomocą instrukcji rozgałęzienia 90
- Wykonywanie pętli 92
- Wykonywanie pętli, gdy warunek jest prawdziwy 92
- Wykorzystanie autoinkrementacji i autodekrementacji 94
- Pętle for 95
- Unikanie budzącej strach pętli nieskończonej 98
- Pętla for zależna od zakresu 98
- Instrukcje zarządzania pętlami 99
- Zagnieżdżanie instrukcji sterujących 102
- Przełączanie na inny temat? 104
CZĘŚĆ II: PROGRAMOWANIE W C++ Z WYKORZYSTANIEM FUNKCJI 107
Rozdział 6: Tworzenie funkcji 109
- Pisanie i używanie funkcji 110
- Definiowanie funkcji 112
- Definiowanie funkcji sumujSekwencje() 112
- Wywoływanie funkcji sumujSekwencje() 113
- Dziel i rządź 113
- Funkcje w szczegółach 113
- Funkcje proste 114
- Funkcje z argumentami 115
- Przeciążanie funkcji 117
- Definiowanie prototypów funkcji 119
- Argumenty domyślne 120
- Przekazywanie przez wartość i przekazywanie przez referencję 122
- Typy przechowywania zmiennych 123
Rozdział 7: Przechowywanie sekwencji w tablicach 125
- Szeregowanie argumentów w tablicach 126
- Korzystanie z tablic 127
- Inicjowanie tablic 130
- Sięganie poza zakres tablicy 131
- Pętle bazujące na zakresach 131
- Definiowanie i używanie tablic w tablicach 132
- Korzystanie z tablic znaków 133
- Tworzenie tablicy znaków 133
- Tworzenie ciągu znaków 134
- Manipulowanie ciągami znaków 136
- Niektóre funkcje biblioteki standardowej 138
- Miejsce dla ciągów złożonych z szerokich znaków 139
Rozdział 8: Wskaźniki w C++ 141
- Rozmiar zmiennej 141
- Czym jest adres? 143
- Operatory adresu 143
- Używanie wskaźników 145
- Używanie różnych typów wskaźników 146
- Przekazywanie wskaźników do funkcji 147
- Przekazywanie przez wartość 147
- Przekazywanie wartości wskaźnikowych 148
- Przekazywanie przez referencję 148
- Zmienne stałe 149
- Korzystanie ze sterty 151
- Ograniczony zasięg 151
- Analiza problemu zakresu ważności 152
- Użycie sterty 153
Rozdział 9: Drugie spojrzenie na wskaźniki w C++ 155
- Definiowanie operacji na wskaźnikach 155
- Użycie wskaźników w tablicach 156
- Użycie operatorów do adresu tablicy 158
- Operacje wskaźnikowe na ciągach znaków 159
- Uzasadnienie użycia wskaźników 161
- Stosowanie operatorów do wskaźników innych typów niż char 161
- Porównanie wskaźnika z tablicą 162
- Wskaźnik null 164
- Deklaracja i użycie tablic wskaźników 165
- Wykorzystanie tablic ciągów znaków 166
- Dostęp do argumentów funkcji main() 168
Rozdział 10: Preprocesor C++ 173
- Co to jest preprocesor? 173
- Dołączanie plików 174
- #Definiowanie 177
- A może by tak nie definiować? 180
- Wyliczeniowy typ danych 181
- Dołączanie warunkowe z użyciem instrukcji #if 183
- Obiekty zdefiniowane wewnętrznie 184
- Typedef 186
CZĘŚĆ III: WPROWADZENIE DO KLAS 187
Rozdział 11: Programowanie obiektowe 189
- Abstrakcyjne kuchenki mikrofalowe 189
- Przygotowanie funkcjonalnego nachos 190
- Przygotowywanie nachos w sposób obiektowy 191
- Klasyfikacja kuchenki mikrofalowej 191
- Po co klasyfikujemy przedmioty? 192
Rozdział 12: Klasy w C++ 195
- Wprowadzenie do klas 195
- Kształt klasy 196
- Dostęp do elementów klasy 197
- Aktywacja obiektów 197
- Symulowanie rzeczywistych obiektów 198
- Po co zawracać sobie głowę funkcjami składowymi? 198
- Dodawanie funkcji składowej 199
- Wywoływanie funkcji składowych 200
- Dostęp do pól z funkcji składowej 202
- Ustalanie zakresu 203
- Definiowanie funkcji składowych w klasie 204
- Umieszczanie funkcji składowych poza klasą 206
- Przeciążanie funkcji składowych 208
Rozdział 13: Wskazywanie na obiekty 211
- Deklarowanie tablic obiektów 211
- Deklarowanie wskaźników do obiektów 212
- Dereferencja wskaźnika obiektu 213
- Wskazywanie w kierunku strzałek 214
- Przekazywanie obiektów do funkcji 214
- Wywoływanie funkcji z wartością obiektu 215
- Wywoływanie funkcji ze wskaźnikiem na obiekt 216
- Wywoływanie funkcji za pomocą operatora referencji 217
- Po co przejmować się wskaźnikami i referencjami? 218
- Zwracanie do sterty 219
- Alokowanie obiektów ze sterty 220
- Kiedy kompilator alokuje za Ciebie pamięć? 220
- Listy 221
- Wykonywanie innych operacji na listach 222
- Wykorzystanie list w programie DaneListyJed 223
- Promyk nadziei: lista kontenerów w bibliotece C++ 226
Rozdział 14: Chronione elementy składowe klasy 227
- Ochrona składowych 227
- Dlaczego potrzebujesz składowych chronionych? 228
- Jak działają składowe chronione? 228
- Po co chronić składowe klasy? 230
- Ochrona wewnętrznego stanu klasy 230
- Używanie klasy z ograniczonym interfejsem 231
- Dostęp do elementów chronionych z zewnątrz 231
Rozdział 15: "Po co mnie tworzysz, skoro za chwilę chcesz mnie zniszczyć?" 235
- Tworzenie obiektów 236
- Korzystanie z konstruktorów 237
- Konstruowanie pojedynczego obiektu 237
- Konstruowanie wielu obiektów 238
- Konstruowanie dupleksu 239
- Dekonstrukcja obiektu 241
- Do czego służy destruktor? 241
- Praca z destruktorami 242
Rozdział 16: Argumenty przekazywane przez konstruktor 247
- Wyposażenie konstruktorów w argumenty 248
- Korzystanie z konstruktora 248
- Przeciążanie konstruktora 250
- Automatyczne konstruktory domyślne 253
- Konstruowanie składowych klasy 255
- Konstruowanie składowej typu złożonego 255
- Konstruowanie składowej, która jest stałą 261
- Rekonstrukcja kolejności konstruowania 261
- Kolejność konstrukcji obiektów lokalnych 262
- Obiekty statyczne są konstruowane tylko raz 262
- Wszystkie obiekty globalne są konstruowane przed funkcją main() 263
- Obiekty globalne są konstruowane bez określonej kolejności 264
- Składowe są konstruowane w kolejności, w jakiej zostały zadeklarowane 265
- Destruktory niszczą obiekty w kolejności odwrotnej do kolejności ich tworzenia 265
- Konstruowanie tablic 265
- Konstruktory jako forma konwersji 266
Rozdział 17: Konstruktory kopiujący i przenoszący 269
- Kopiowanie obiektu 269
- Do czego służy konstruktor kopiujący? 270
- Korzystanie z konstruktora kopiującego 270
- Automatyczny konstruktor kopiujący 272
- Kopiowanie głębokie i kopiowanie płytkie 273
- Obiekty tymczasowe 277
- Trwałe unikanie obiektów tymczasowych 279
- Konstruktor przenoszący 280
Rozdział 18: Składowe statyczne: czy zmiękczacz tkanin może pomóc? 283
- Definiowanie składowej statycznej 284
- Do czego służą składowe statyczne? 284
- Używanie składowych statycznych 284
- Odwoływanie się do składowych statycznych 285
- Przypadki użycia składowych statycznych 287
- Deklarowanie statycznych funkcji składowych 287
- O czym to w ogóle jest? 290
CZĘŚĆ IV: DZIEDZICZENIE 293
Rozdział 19: Dziedziczenie 295
- Czy potrzebuję dziedziczenia? 297
- Jak dziedziczy klasa? 297
- Używanie podklasy 299
- Konstruowanie podklasy 299
- Niszczenie podklasy 301
- Dziedziczenie konstruktorów 301
- Relacja MA 302
Rozdział 20: Wirtualne funkcje składowe. Czy są realne? 303
- Do czego jest potrzebny polimorfizm? 306
- Jak działa polimorfizm? 307
- Kiedy funkcja nie jest wirtualna? 308
- Wirtualne rozważania 310
Rozdział 21: Faktoryzacja klas 313
- Faktoryzacja 314
- Implementacja klas abstrakcyjnych 318
- Opisywanie koncepcji klasy abstrakcyjnej 318
- Tworzenie klasy konkretnej z klasy abstrakcyjnej 320
- Przekazywanie klas abstrakcyjnych 320
CZĘŚĆ V: BEZPIECZEŃSTWO 323
Rozdział 22: Czy zaakceptujesz nowy operator przypisania? 325
- Porównanie operatorów z funkcjami 326
- Wstawianie nowego operatora 327
- Tworzenie płytkich kopii to poważny problem 327
- Przeciążanie operatora przypisania 329
- Przeciążenie operatora indeksu 333
- Konstruktor i operator przenoszący 334
Rozdział 23: Strumienie wejścia-wyjścia 337
- Jak działa strumień wejścia-wyjścia? 338
- Domyślne obiekty strumienia 338
- Strumienie wejścia-wyjścia 340
- Tryby otwierania 341
- Hej, pliku, w jakim jesteś stanie? 342
- Czy możesz mi pokazać przykład? 343
- Inne metody klas obsługi strumieni 346
- Bezpośrednie czytanie i zapisywanie strumieni 348
- Zarządzanie formatem 350
- O co chodzi z endl? 351
- Umieszczanie wskaźnika w pliku 352
- Korzystanie z podklas klasy stringstream 353
- Manipulowanie manipulatorami 356
Rozdział 24: Obsługa błędów - wyjątki 359
- Uzasadnienie dla nowego mechanizmu obsługi błędów 361
- Działanie mechanizmu wyjątków 362
- Czym można rzucać? 365
- Uwaga, przechodzę! 367
Rozdział 25: Dziedziczenie wielokrotne 369
- Mechanizm dziedziczenia wielokrotnego 370
- Jak sobie poradzić z niejasnościami dotyczącymi dziedziczenia? 371
- Dziedziczenie wirtualne 372
- Konstruowanie obiektów dziedziczenia wielokrotnego 378
- Wyrażanie sprzecznych opinii 379
Rozdział 26: Szablony w C++ 381
- Uogólnianie funkcji do szablonu 382
- Szablony klas 384
- Wskazówki dotyczące korzystania z szablonów 387
- Instancje szablonów zewnętrznych 388
- Implementowanie listy inicjalizacyjnej 388
Rozdział 27: Standaryzacja w bibliotece STL 391
- Kontener typu string 392
- Iterowanie po listach 397
- Przeglądanie listy 398
- Operacje na całej liście 400
- Czy możesz mi pokazać przykład? 400
Rozdział 28: Pisanie bezpiecznego kodu 403
- Motywy działania hakerów 404
- Na czym polega wstrzyknięcie kodu? 406
- Przykładowe wstrzyknięcie SQL 406
- Unikanie wstrzykiwania kodu 408
- Przepełnianie bufora dla zabawy i zysku 409
- Czy mogę zobaczyć przykład? 410
- Hakerskie wykorzystanie przepełnienia bufora 412
- Unikanie przepełnienia bufora - pierwsza próba 416
- Unikanie przepełnienia bufora - druga próba 418
- Kolejna zaleta klasy string 420
- Dlaczego nie zawsze należy używać klasy string? 422
CZĘŚĆ VI: DEKALOGI 425
Rozdział 29: Dziesięć sposobów na zapobieganie błędom 427
- Włączaj wszystkie ostrzeżenia i komunikaty o błędach 427
- Koduj w jasnym i spójnym stylu 428
- Ograniczaj widoczność 429
- Dodawaj komentarze do kodu w trakcie pisania 430
- Wykonuj krok po kroku każdą ścieżkę przynajmniej raz 431
- Unikaj przeciążania operatorów 431
- Zarządzaj stertą systematycznie 431
- Używaj wyjątków do obsługi błędów 432
- Deklaruj wirtualne destruktory 432
- Unikaj dziedziczenia wielokrotnego 434
Rozdział 30: Dziesięć sposobów na ochronę programów przed hakerami 435
- Nie zakładaj niczego w odniesieniu do danych wprowadzanych przez użytkowników 436
- Obsługuj awarie z wdziękiem 437
- Zapisuj logi programu 438
- Postępuj zgodnie z dobrymi zasadami wytwarzania oprogramowania 439
- Wdrożenie kontroli wersji 440
- Bezpiecznie uwierzytelniaj użytkowników 441
- Zarządzaj zdalnymi sesjami 444
- Zaciemniaj swój kod 445
- Podpisz swój kod za pomocą certyfikatu cyfrowego 448
- Użyj bezpiecznego szyfrowania wszędzie tam, gdzie jest to konieczne 449
CZĘŚĆ VII: DODATKI 451
Skorowidz 453
Kategoria: | Programowanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-5988-8 |
Rozmiar pliku: | 5,1 MB |