C++. Projektowanie oprogramowania. Zasady i wzorce projektowe - ebook
C++. Projektowanie oprogramowania. Zasady i wzorce projektowe - ebook
Większość dobrych książek o C++ koncentruje się na cechach tego języka, niuansach działania czy też szczegółach i specyfice implementacji. Tymczasem o jakości oprogramowania decyduje jego projekt. To właśnie dzięki projektowi można tworzyć oprogramowanie, które będzie łatwe do utrzymania, modyfikowania, rozszerzania i testowania. Problem polega na tym, że projektowanie oprogramowania jest trudnym i wymagającym zadaniem.
Ta książka jest doskonałym uzupełnieniem podręcznej biblioteczki każdego programisty C++. Opisano w niej znaczenie dobrego projektu oprogramowania oraz zasady tworzenia takich projektów. Omówiono szereg przydatnych wzorców projektowych, dzięki którym łatwiej można zrozumieć, jak zarządzać zależnościami i abstrakcjami, zwiększać możliwości modyfikowania i rozszerzania tworzonego kodu oraz stosować nowoczesne wzorce projektowe. Zaprezentowano wzorce wykorzystujące wiele różnych paradygmatów, w tym programowanie: obiektowe, uogólnione oraz funkcyjne. Pokazano też największą zaletę nowoczesnego języka C++: możliwość łączenia różnych paradygmatów oraz tworzenia oprogramowania, które przetrwa dziesięciolecia.
W tej książce między innymi:
- ocena kodu pod kątem projektowania oprogramowania
- sposoby realizacji takich celów projektowych jak np. łatwość modyfikowania i rozszerzania kodu
- zalety i wady różnych koncepcji projektowania
- przydatność wzorców projektowych w rozwiązywaniu problemów
- zasady wyboru form wzorców projektowych
Z tej książki nauczyłem się znacznie więcej, niż mógłbym oczekiwać.
Mark Summerfield, właściciel Qtrac Ltd.
Bez dobrego projektu nie będzie dobrej aplikacji!
Spis treści
Wstęp
1. Sztuka projektowania oprogramowania
- Wytyczna 1.: Znaczenie projektu oprogramowania
- Cechy to nie projekt oprogramowania
- Projektowanie oprogramowania: Sztuka zarządzania zależnościami i abstrakcjami
- Trzy poziomy projektowania oprogramowania
- Zwracanie uwagi na możliwości
- Zwracanie uwagi na projekt oprogramowania oraz zasady projektowe
- Wytyczna 2.: Projektuj pod kątem zmian
- Separacja zagadnień
- Przykład sztucznych powiązań
- Powiązania logiczne oraz fizyczne
- Nie powtarzaj się
- Unikaj zbyt wczesnego separowania zagadnień
- Wytyczna 3.: Separuj interfejsy w celu unikania sztucznych powiązań
- Segregacja interfejsów w celu separacji zagadnień
- Minimalizacja wymagań określanych przez argumenty szablonów
- Wytyczna 4.: Projektuj pod kątem łatwości testowania
- Jak testować prywatną funkcję składową?
- Prawdziwe rozwiązanie: Separacja zagadnień
- Wytyczna 5.: Projektuj pod kątem rozszerzania
- Zasada otwarte-zamknięte
- Rozszerzalność podczas kompilacji
- Unikanie przedwczesnego projektowania pod kątem rozszerzania
2. Sztuka tworzenia abstrakcji
- Wytyczna 6.: Trzymaj się oczekiwanych zachowań abstrakcji
- Przykład naruszania oczekiwań
- Zasada podstawienia Liskov
- Krytyka zasady podstawienia Liskov
- Potrzeba dobrych i sensownych abstrakcji
- Wytyczna 7.: Zrozum podobieństwa pomiędzy klasami bazowymi a konceptami
- Wytyczna 8.: Zrozum semantyczne wymagania zbiorów przeciążeń
- Potęga funkcji zewnętrznych: mechanizm abstrakcji czasu kompilacji
- Problem funkcji zewnętrznych: Oczekiwane zachowanie
- Wytyczna 9.: Zwracaj uwagę na własność abstrakcji
- Zasada odwrócenia zależności
- Odwrócenie zależności w architekturze opartej na wtyczkach
- Odwrócenie zależności z wykorzystaniem szablonów
- Odwrócenie zależności z wykorzystaniem zbioru przeciążeń
- Zasada odwrócenia zależności kontra zasada jednej odpowiedzialności
- Wytyczna 10.: Rozważ stworzenie dokumentacji architektury
3. Przeznaczenie wzorców projektowych
- Wytyczna 11.: Zrozum przeznaczenie wzorców projektowych
- Wzorzec projektowy ma nazwę
- Wzorce projektowe mają swoje przeznaczenie
- Wzorce projektowe wprowadzają abstrakcję
- Przydatność wzorca potwierdzono w praktyce
- Wytyczna 12.: Strzeż się błędnych przekonań dotyczących wzorców projektowych
- Wzorce projektowe nie są celem
- We wzorcach projektowych nie chodzi o szczegóły implementacyjne
- Wzorce projektowe nie ograniczają się do języków programowania zorientowanych obiektowo ani do polimorfizmu dynamicznego
- Wytyczna 13.: Wzorce projektowe są wszędzie
- Wytyczna 14.: Używaj nazwy wzorca, by wyrazić jego przeznaczenie
4. Wzorzec projektowy Odwiedzający
- Wytyczna 15.: Projektuj pod kątem dodawania typów i operacji
- Rozwiązanie proceduralne
- Rozwiązanie obiektowe
- Uważaj na decyzję projektową związaną z polimorfizmem dynamicznym
- Wytyczna 16.: Stosowanie wzorca Odwiedzający do rozszerzania operacji
- Analiza problemów z projektem
- Prezentacja wzorca projektowego Odwiedzający
- Analiza wad wzorca projektowego Odwiedzający
- Wytyczna 17.: Rozważ użycie std::variant do implementacji wzorca Odwiedzający
- Wprowadzenie do std::variant
- Refaktoryzacja rysowania figur z użyciem nieintruzyjnego rozwiązania opartego na wartościach
- Pomiary wydajności działania
- Analiza wad rozwiązania korzystającego z std::variant
- Wytyczna 18.: Uważaj na wydajność acyklicznego odwiedzającego
5. Wzorce projektowe Strategia i Polecenie
- Wytyczna 19.: Stosuj wzorzec Strategia do określania sposobu wykonywania operacji
- Analiza wad projektu
- Przedstawienie wzorca projektowego Strategia
- Analiza mankamentów naiwnej implementacji Strategii
- Porównanie wzorców Odwiedzający i Strategia
- Analiza mankamentów wzorca projektowego Strategia
- Projekt oparty na strategii
- Wytyczna 20.: Przedkładaj kompozycję nad dziedziczenie
- Wytyczna 21.: Stosuj wzorzec Polecenie, by izolować operacje do wykonania
- Prezentacja wzorca projektowego Polecenie
- Porównanie wzorców projektowych Polecenie i Strategia
- Analiza mankamentów wzorca projektowego Polecenie
- Wytyczna 22.: Przedkładaj semantykę wartości nad semantykę referencji
- Wady stylu z książki Bandy Czworga: semantyka referencji
- Semantyka referencji: drugi przykład
- Filozofia nowoczesnego C++: semantyka wartości
- Semantyka wartości: drugi przykład
- W implementacjach wzorców projektowych preferuj stosowanie semantyki wartości
- Wytyczna 23.: Preferuj implementację wzorca Strategia korzystającą z wartości
- Przedstawienie std::function
- Refaktoryzacja rysowania figur
- Pomiary wydajności działania
- Analiza mankamentów rozwiązania korzystającego z std::function
6. Wzorce projektowe: Adapter, Obserwator i CRTP
- Wytyczna 24.: Stosuj adaptery, by standaryzować interfejsy
- Prezentacja wzorca projektowego Adapter
- Adaptery obiektowe a adaptery klasowe
- Przykłady z Biblioteki standardowej
- Porównanie wzorców Adapter i Strategia
- Adaptery funkcyjne
- Analiza mankamentów wzorca projektowego Adapter
- Wytyczna 25.: Stosuj wzorzec Obserwator jako abstrakcyjny mechanizm powiadamiania
- Prezentacja wzorca projektowego Obserwator
- Klasyczna implementacja wzorca projektowego Obserwator
- Implementacja obserwatora oparta na semantyce wartości
- Analiza mankamentów wzorca projektowego Obserwator
- Wytyczna 26.: Stosuj wzorzec CRTP, by wprowadzać statyczne kategorie typów
- Przeznaczenie wzorca CRTP
- Prezentacja wzorca projektowego CRTP
- Analiza mankamentów wzorca projektowego CRTP
- Przyszłość wzorca projektowego CRTP: Porównanie wzorca CRTP i konceptów C++20
- Wytyczna 27.: Stosuj wzorzec CRTP do tworzenia statycznych klas domieszek
- Chęć posiadania silnego typu
- Stosowanie CRTP jako wzorca implementacyjnego
7. Wzorce projektowe Most, Prototyp oraz Polimorfizm zewnętrzny
- Wytyczna 28.: Tworzenie mostów w celu wyeliminowania fizycznych zależności
- Przykład motywujący
- Opis wzorca projektowego Most
- Idiom Pimpl
- Porównanie wzorców projektowych Most i Strategia
- Analiza mankamentów wzorca projektowego Most
- Wytyczna 29.: Bądź świadom zysków i strat wydajności we wzorcu projektowym Most
- Wpływ użycia wzorca projektowego Most na wydajność działania
- Poprawianie wydajności przez zastosowanie wzorca projektowego Most
- Wytyczna 30.: Stosuj wzorzec Prototyp, by wyodrębnić operacje kopiowania
- Przykład zootechniczny: Kopiowanie zwierząt
- Prezentacja wzorca projektowego Prototyp
- Porównanie wzorca projektowego Prototyp i szablonu klasy std::variant
- Analiza mankamentów wzorca projektowego Prototyp
- Wytyczna 31.: Stosuj wzorzec Polimorfizm zewnętrzny, by tworzyć nieintruzyjny polimorfizm czasu wykonywania
- Prezentacja wzorca projektowego Polimorfizm zewnętrzny
- Rysowanie figur raz jeszcze
- Porównanie wzorców projektowych Polimorfizm zewnętrzny i Adapter
- Analiza mankamentów wzorca projektowego Polimorfizm zewnętrzny
8. Wzorzec projektowy Ukrywanie typu
- Wytyczna 32.: Rozważ zastąpienie hierarchii dziedziczenia wzorcem projektowym Ukrywanie typu
- Historia ukrywania typu
- Przedstawienie wzorca projektowego Ukrywanie typu
- Implementacja wzorca projektowego Ukrywanie typu mająca prawa własności
- Analiza mankamentów wzorca projektowego Ukrywanie typu
- Porównanie dwóch rodzajów opakowań stosowanych we wzorcu Ukrywanie typu
- Segregacja interfejsów w opakowaniach wzorca projektowego Ukrywanie typu
- Wyniki pomiarów wydajności
- Kilka słów o terminologii
- Wytyczna 33.: Miej świadomość optymalizacyjnego potencjału wzorca projektowego Ukrywanie typu
- Optymalizacja małego bufora
- Ręczna implementacja przydzielania funkcji
- Wytyczna 34.: Pamiętaj o kosztach konfiguracji związanych z rodzajem opakowań używanych we wzorcu Ukrywanie typu
- Koszty konfiguracji związane z rodzajem opakowań stosowanych we wzorcu Ukrywanie typu
- Prosta implementacja wzorca projektowego Ukrywanie typu niemająca praw własności
- Pozbawiona praw własności implementacja Ukrywania typu o większych możliwościach
9. Wzorzec projektowy Dekorator
- Wytyczna 35.: Stosuj dekoratory, aby dodawać dostosowania hierarchicznie
- Problem projektowy kolegów z firmy
- Prezentacja wzorca projektowego Dekorator
- Klasyczna implementacja wzorca projektowego Dekorator
- Drugi przykład dekoratora
- Porównanie wzorców projektowych Dekorator, Adapter i Strategia
- Analiza mankamentów wzorca projektowego Dekorator
- Wytyczna 36.: Zrozum kompromis pomiędzy abstrakcją czasu wykonywania a abstrakcją czasu kompilacji
- Dekorator czasu kompilacji oparty na wartościach
- Wartościowy dekorator czasu wykonania
10. Wzorzec projektowy Singleton
- Wytyczna 37.: Traktuj Singleton jako wzorzec implementacyjny, a nie wzorzec projektowy
- Przedstawienie wzorca Singleton
- Singleton nie zarządza zależnościami ani ich nie redukuje
- Wytyczna 38.: Projektuj singletony pod kątem zmian i możliwości testowania
- Singletony reprezentują globalny stan
- Singletony utrudniają wprowadzanie zmian i możliwości testowania
- Odwrócenie zależności od singletonu
- Stosowanie wzorca projektowego Strategia
- Podążając w kierunku wstrzykiwania zależności
11. Ostatnia wytyczna
- Wytyczna 39.: Kontynuuj poznawanie wzorców projektowych
Kategoria: | Programowanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8322-721-4 |
Rozmiar pliku: | 4,8 MB |