- nowość
Chcę żyć! Żyć inaczej. Techniki wspierania ucznia w kryzysie suicydalnym - ebook
Chcę żyć! Żyć inaczej. Techniki wspierania ucznia w kryzysie suicydalnym - ebook
Osoba w kryzysie suicydalnym nie chce umierać. Ona tak naprawdę chce żyć, tylko inaczej. Publikacja dotyczy tematyki samobójstw dzieci i młodzieży, w tym funkcjonowania ucznia/nastolatka doświadczającego kryzysu suicydalnego. Może służyć jako wsparcie dla nauczycieli, pedagogów, psychologów w działaniach z zakresu profilaktyki zachowań samobójczych wśród uczniów, podejmowanych w ramach programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
Książka składa się z części teoretycznej i praktycznej. Część pierwsza zawiera wprowadzenie w tematykę suicydalną oraz ukazanie perspektywy ucznia/nastolatka. Część druga składa się ze scenariuszy warsztatów, ujętych w trzech blokach tematycznych, skierowanych do kadry pedagogicznej oraz uczniów. Blok A ma pomóc w kształtowaniu umiejętności nauczyciela w zakresie przeprowadzania rozmów z uczniem w kryzysie i jego rodzicami/opiekunami prawnymi. Dodatkowo blok C służy wsparciu kadry pedagogicznej w opracowaniu i wdrażaniu strategii postępowania w sytuacji próby samobójczej i samobójstwa ucznia (lub pracownika szkoły) oraz w udzielaniu pierwszej pomocy emocjonalnej. Z kolei blok B zaadresowany jest do uczniów i ma ich wyposażyć w wiedzę oraz umiejętności przydatne we wspieraniu rówieśników doświadczających kryzysu suicydalnego.
Spis treści
Wstęp
Część I. Kryzys suicydalny – ustalenia teoretyczne i wyniki badań
1. Czym jest samobójstwo?
2. Dynamika zachowań samobójczych w Polsce
3. Współczesny nastolatek – zmiany na przestrzeni lat
4. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w zachowaniach suicydalnych uczniów
4.1. Czynniki ryzyka
4.2. Czynniki chroniące
5. Konsekwencje zachowań suicydalnych
6. Nastolatek w kryzysie suicydalnym
7. Indywidualne przypadki – przykładowe omówienia i interpretacje
8. Wsparcie ucznia w kryzysie suicydalnym
8.1. Ogólne działania podejmowane przez szkołę w sytuacjach kryzysowych
8.2. Uczeń w kryzysie suicydalnym, w tym po próbie samobójczej
8.3. Samobójstwo ucznia – działania postwencyjne
8.4. Profilaktyka samobójstw
Część II. Radzenie sobie z kryzysem suicydalnym w praktyce edukacyjnej
Blok A. Trudne rozmowy w relacji nauczyciel – uczeń oraz nauczyciel – rodzic
Ćwiczenie 1A. Wprowadzenie
Ćwiczenie 2A. Czy rozmawiać z uczniem?
Ćwiczenie 3A. Schemat rozmowy z uczniem
Ćwiczenie 4A. Rozmawiam z uczniem
Ćwiczenie 5A. Rozmawiam z rodzicem
Ćwiczenie 6A. Jak rozmawiać z rodzicem?
Ćwiczenie 7A. Co powinienem wiedzieć?
Ćwiczenie 8A. Psychoedukacja rodzica
Ćwiczenie 9A. Moje zasoby i możliwości
Ćwiczenie 10A. Podsumowanie
Załączniki
Blok B. Wspierający uczeń
Ćwiczenie 1B. Samobójstwo – fakty i mity
Ćwiczenie 2B. O języku dotyczącym samobójstwa – definicje
Ćwiczenie 3B. Czytanie z zachowania
Ćwiczenie 4B. Co chroni przed samobójstwem, a co zwiększa ryzyko jego popełnienia?
Ćwiczenie 5B. Czy cierpią tylko najbliżsi? O konsekwencjach samobójstwa
Ćwiczenie 6B. Analizowanie przypadków
Ćwiczenie 7B. Czy warto pomagać? Co tracę, a co zyskuję, pomagając?
Ćwiczenie 8B. Zasoby „pomagacza”
Ćwiczenie 9B. Budowanie i burzenie muru w komunikacji
Ćwiczenie 10B. Buduję komunikaty wspierające
Ćwiczenie 11B. Jak słuchać i być wysłuchanym?
Ćwiczenie 12B. Pomagam wyposażony w wiedzę i umiejętności
Ćwiczenie 13B. Powarsztatowe fakty i mity o samobójstwach
Ćwiczenie 14B. Podsumowanie
Załączniki
Blok C. Jak wspierać ucznia w kryzysie suicydalnym?
Ćwiczenie 1C. Wprowadzenie
Ćwiczenie 2C. Szkolna strategia postępowania
Ćwiczenie 3C. Samobójstwo – fakty i mity
Ćwiczenie 4C. Funkcjonowanie ucznia w kryzysie
Ćwiczenie 5C. Co może mnie zaniepokoić? Case study
Ćwiczenie 6C. Jak rozmawiać z uczniem? Przygotowanie do rozmowy
Ćwiczenie 7C. Jak rozmawiać z uczniem? Wspierające słowa
Ćwiczenie 8C. Jak rozmawiać z uczniem? Zachęta
Ćwiczenie 9C. Jak rozmawiać z uczniem? Zachęta. Ćwiczę
Ćwiczenie 10C. O co i jak pytać?
Ćwiczenie 11C. O co i jak pytać? Ćwiczę
Ćwiczenie 12C. Kiedy interweniować?
Ćwiczenie 13C. Jak postępować w sytuacji zagrożenia suicydalnego?
Ćwiczenie 14C. Plan bezpieczeństwa
Ćwiczenie 15C. Pierwsza pomoc emocjonalna
Ćwiczenie 16C. Pierwsza pomoc emocjonalna dla osoby w kryzysie suicydalnym
Ćwiczenie 17C. Podsumowanie
Załączniki
Bibliografia
Spis wykresów
Kategoria: | Pedagogika |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8331-615-4 |
Rozmiar pliku: | 5,7 MB |