Facebook - konwersja
Przeczytaj fragment on-line
Darmowy fragment

Chłopcy, emocje i trudne sprawy kompendium wsparcia emocjonalnego dla chłopców, rodziców i terapeutów - ebook

Wydawnictwo:
Format:
EPUB
Data wydania:
1 czerwca 2025
20,19
2019 pkt
punktów Virtualo

Chłopcy, emocje i trudne sprawy kompendium wsparcia emocjonalnego dla chłopców, rodziców i terapeutów - ebook

„Chłopcy, emocje i trudne sprawy” to wyjątkowy przewodnik wspierający młodych chłopców w odkrywaniu, rozumieniu i wyrażaniu emocji — bez wstydu, bez tabu, z empatią. Książka łączy wiedzę psychologiczną, terapeutyczne fiszki, scenki dialogowe i ćwiczenia, które pomagają w rozmowach o tym, co naprawdę ważne: lęku, smutku, złości, miłości, samotności, odrzuceniu, motywacji, wojnie, depresji, używkach czy stracie bliskich. Dla dzieci, nastolatków, rodziców, nauczycieli i terapeutów.

 

Ta publikacja spełnia wymagania dostępności zgodnie z dyrektywą EAA.

Kategoria: Proza
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8414-643-9
Rozmiar pliku: 1,1 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wstęp

ROZWÓJ EMOCJONALNY CHŁOPCÓW — OD PRZEDSZKOLA DO DOROSŁOŚCI

1. 1. Co czuje chłopiec? Wprowadzenie do emocji podstawowych i złożonych

📘 Dla chłopca:

„Czasem krzyczę i nie wiem czemu. Czasem płaczę i mówię, że mnie nie boli. A czasem się śmieję, choć w środku czuję, jakby ktoś mi wyjął serce.”

Chłopiec czuje tak samo mocno jak dziewczynka — tylko nie zawsze umie o tym powiedzieć. Od najmłodszych lat chłopcy słyszą: „nie bądź baba”, „nie płacz”, „ogarniasz to czy nie?”. To sprawia, że uczą się zamykać emocje. Ale zamknięte emocje nie znikają — one zapalają się od środka.

🔍 Emocje podstawowe:

😢 Smutek — pojawia się, gdy coś tracimy

😠 Złość — gdy coś idzie nie po naszej myśli

😨 Strach — gdy coś nas przeraża lub zaskakuje

😃 Radość — gdy czujemy się bezpieczni, akceptowani

😲 Zaskoczenie — gdy wydarza się coś nagłego

😖 Wstręt — gdy coś nas odpycha fizycznie lub moralnie

🔄 Emocje złożone (pojawiają się z wiekiem i rozwojem poznawczym):

😔 Wstyd — „Nie jestem wystarczająco dobry”

😬 Poczucie winy — „Zrobiłem coś złego”

🧩 Ambiwalencja — „Lubię go, ale się boję”

💭 Zazdrość, duma, frustracja, litość, żal

🧠 Co się dzieje w mózgu chłopca?

Dziecięcy mózg działa głównie przez układ limbiczny — emocje są szybsze niż myśli.

Kora przedczołowa (odpowiedzialna za planowanie i regulację) rozwija się aż do 25. roku życia.

Chłopcy mogą reagować gwałtowniej — to nie złośliwość, to neurobiologia.

📙 Dla rodzica/nauczyciela:

Nie pytaj tylko: „co się stało?”, zapytaj też:

„Co poczułeś, kiedy to się stało?”

„Co twój głos chciał mi powiedzieć?”

„Chcesz, żebym był obok czy żebyś pobył sam?”

1. 2. Gniew, wstyd, smutek — emocje trudne do wypowiedzenia

„Jak jestem wkurzony, to czuję, że w środku coś mi się gotuje.”

„Nie chcę się wstydzić, ale czuję jakby mnie ktoś rozebrał ze skóry.”

„Smutek to taki koleś, co siada mi na klatce piersiowej.”

Niektóre emocje są tak silne, że nie umiemy ich nazwać. Złość często jest przykrywką. Co pod nią się kryje?

🔬 Neurobiologia gniewu i wstydu:

Amygdala (ciało migdałowate) błyskawicznie rozpoznaje zagrożenie → ciało wchodzi w tryb walki.

Kortyzol podnosi się, serce bije szybciej, dłonie się pocą.

Dziecko nie „złości się specjalnie”. Ono jeszcze nie wie, jak inaczej zareagować.

Nie mów:

❌ „Uspokój się!”

❌ „Znowu to samo?!”

Zamiast tego:

✅ „Widzę, że coś cię bardzo poruszyło. Powiesz mi o tym?”

✅ „Chcesz, żebym posiedział przy tobie, dopóki to minie?”

🛠 Ćwiczenie — „Wulkan emocji”

Narysuj swój wulkan — co jest w środku? Co się dzieje, gdy wybucha?

Nazwij lawę (emocje), skały (myśli), krater (działanie).

Co pomoże ochłodzić ten wulkan?

🧠 ROZDZIAŁ 1. ROZWÓJ EMOCJONALNY CHŁOPCÓW — OD PRZEDSZKOLA DO DOROSŁOŚCI

🔷 1. 1. Co czuje chłopiec? — wprowadzenie do emocji podstawowych i złożonych

Emocje nie są „babską sprawą” — są biologiczną reakcją na rzeczywistość.

Chłopcy czują intensywnie, ale rzadko mają bezpieczną przestrzeń, by o tym mówić.

Już 2-letni chłopiec potrafi odczuwać radość, wściekłość, zazdrość i żal — ale nie zna jeszcze ich nazw.

Emocje podstawowe:

Radość 😄 — potrzeba dzielenia się, przynależności.

Strach 😨 — ostrzeżenie przed zagrożeniem.

Smutek 😢 — reakcja na stratę.

Złość 😠 — granica przekroczona.

Wstręt 😖 — ochrona fizyczna/moralna.

Zaskoczenie 😲 — reset poznawczy.

Emocje złożone (dojrzewają z wiekiem):

Wstyd, poczucie winy, duma, ambiwalencja, żałoba, żal, wdzięczność.

🧠 Biologicznie: Układ limbiczny odpowiada za szybkie emocje. Kora przedczołowa — za kontrolę — dojrzewa do 25. roku życia.

Dlatego chłopiec może chcieć dobrze, a zrobić źle — nie złośliwie, ale impulsywnie.

🔷 1. 2. Gniew, wstyd, smutek — emocje trudne do wypowiedzenia

„Wolę krzyknąć niż się rozpłakać. Krzyk nie robi ze mnie ‘słabeusza’.”

Chłopcy często używają gniewu jako maski dla wstydu, żalu i bólu.

W kulturze wychowania mężczyzn nie ma przestrzeni na wypowiedzenie:

„Boję się, że mnie zostawicie.”

„Tęsknię za tatą.”

„Zawiodłem się na sobie.”

🔥 Gniew to często:

Reakcja na zawód, upokorzenie, zlekceważenie

Maska dla „nie mogę już wytrzymać w środku”.

🧠 Neurobiologia:

Ciało migdałowate wywołuje reakcję: walcz — uciekaj — zamarznij.

Kortyzol i adrenalina podnoszą tętno, blokują racjonalność.

Brak słów = eksplozja zachowania.

✅ Trzeba nauczyć chłopców, że „mogę się złościć” ≠ „mogę krzywdzić”.

🔷 1. 3. Chłopcy w przedszkolu — potrzeba bliskości, a nie twardości

Przedszkolny chłopiec nie potrzebuje „być mężczyzną”. Potrzebuje ramion, spojrzenia, obecności.

Typowe potrzeby emocjonalne:

Poczucie, że ktoś mnie widzi i słyszy.

Prawo do przytulenia — bez wstydu.

Rytuały bezpieczeństwa (np. ta sama piosenka przed snem).

„Tato, czy mogę się jeszcze przytulić, nawet jak jestem już duży?”

Błędy dorosłych:

„Przestań się mazać” ❌

„Nie bądź baba” ❌

„Mężczyzna nie płacze” ❌

— „Twoje łzy to nie słabość. To język, który mówi: potrzebuję cię.”

🔷 1. 4. Emocje chłopców w wieku szkolnym — rywalizacja, wrażliwość, impulsywność

„Jak mnie nie wybiorą do drużyny, to udam, że nie chciałem.”

Wczesnoszkolny chłopiec zaczyna rozumieć emocje społeczne — ale ich nie kontroluje.

Potrzeba akceptacji zderza się z pierwszymi odrzuceniami.

Cechy dominujące:

Silna potrzeba przynależności (chcę być częścią paczki).

Duża wrażliwość na porażki (łatwo się zniechęca).

Skłonność do impulsywnego działania (działa, a dopiero potem myśli).

Typowe reakcje:

Bunt przeciwko nauczycielowi („bo mnie zawstydził”).

Udawanie „niedbałości”, by ukryć niepowodzenie.

Przesadne przechwalanie się — maska dla kompleksów.

📙 Dla dorosłego:

— Zamiast karać — pytaj: „Co się stało zanim się zezłościłeś?”

— Zamiast zawstydzać — wspieraj: „Wiem, że to było dla ciebie trudne.”

🔷 1. 5. Adolescencja — bunt, samotność, depresja ukryta za agresją

„Nie mów do mnie. I tak nic nie zrozumiesz.”

Nastoletni chłopiec często zamyka się w sobie, tworzy mur z ironii, agresji, milczenia.

To nie zawsze bunt — to często głęboka samotność i dezorientacja.

Główne emocje:

Złość jako tarcza ochronna.

Lęk przed bliskością — pragnę relacji, ale boję się rozczarowania.

Smutek maskowany milczeniem lub prowokacją.

Zmiany hormonalne (testosteron, dopamina) zwiększają impulsywność.

Mózg rozwija się nierówno: najpierw emocje, potem rozumienie skutków.

— „Nie musisz być sam. Nawet jeśli myślisz, że nikt cię nie rozumie.”

— „Jeśli nie chcesz mówić — mogę być obok. Bez pytań. Po prostu z tobą.”

🔷 1. 6. Neurorozwojowe różnice w regulacji emocji u chłopców

Mózgi chłopców różnią się funkcjonalnie od dziewczęcych — nie gorsze, tylko inne.

Fakty:

Chłopcy mają silniejsze połączenia w tylnych częściach mózgu (koordynacja ruchu, przestrzeń).

Dziewczynki wcześniej rozwijają obszary odpowiedzialne za język i empatię.

Chłopcy mają więcej trudności z rozpoznawaniem emocji na twarzy.

Skutek:

Chłopiec może nie umieć nazwać, co czuje — a to frustruje.

Czasem wybiera „działanie zamiast gadania” — bo nie ma słów, by opowiedzieć, co go boli.

🔷 1. 7. Rola ojca, matki, nauczyciela — bez stereotypów i zawstydzania

Każdy chłopiec potrzebuje:

ojca — jako lustra, które mówi: „widzę cię, rozumiem cię”

matki — jako bezwarunkowej obecności

nauczyciela/wychowawcy — który nie ocenia, ale wspiera w byciu sobą

❌ Błędne komunikaty:

„Nie bądź mięczakiem”

„Znowu ty?”

„Z tobą zawsze jest problem”

✅ Potrzebne komunikaty:

„Jestem po twojej stronie.”

„Wiem, że możesz więcej, ale nie zawsze musisz.”

„Chcesz, żebym cię usłyszał czy po prostu był obok?”

🔷 1. 8. Rozwój moralny i egzystencjalny chłopca — pytania o sens, dobro, winę i stratę

„Dlaczego ludzie umierają?”, „Czy to moja wina?”, „Po co ja właściwie jestem?”

Z wiekiem chłopiec nie tylko odczuwa, ale zaczyna zadawać pytania o sens.

Zwłaszcza po traumie, rozwodzie, śmierci bliskich, odrzuceniu.

Typowe pytania chłopca 7–17 lat:

„Dlaczego Bóg zabiera tatę?”

„Czy jestem zły, jeśli się złoszczę?”

„Czy to, że nie jestem taki jak inni, znaczy, że jestem gorszy?”

— „Pytania nie są problemem. Są znakiem, że twoje serce i mózg rosną.”

— Nie uciekaj przed pytaniami o sens.

— Mów: „Nie wiem, ale mogę ci towarzyszyć w szukaniu odpowiedzi.”🧠 ROZDZIAŁ 2. CODZIENNE TRUDNOŚCI CHŁOPCÓW — MIĘDZY SZKOŁĄ A ŚWIATEM EMOCJI

🔹 2. 1. Codzienne wyzwania — od porannego wstawania po wieczorne niepokoje

🎒 Chłopiec mówi:

„Nie chce mi się rano wstawać. W brzuchu mnie boli przed szkołą. Mama krzyczy, że się spóźnimy. Ale ja po prostu nie chcę znowu być sam.”

🧩 Dla rodzica / terapeuty:

Objawy psychosomatyczne (ból brzucha, głowy, brak apetytu) mogą być wyrazem lęku.

Zamiast mówić: „Weź się w garść” — zapytaj: „Co dzisiaj najtrudniejszego cię czeka?”

💬 Pytanie refleksyjne dla chłopca:

Kiedy czuję się najlepiej rano? Co mi wtedy pomaga?

Czego się najbardziej boję, kiedy się budzę?

🔹 2. 2. Szkoła — miejsce nauki czy pole walki?

„Dostałem pałę. Wszyscy się śmiali. Nauczyciel powiedział, że jestem leniem. Ale ja nie jestem! Tylko nie ogarniam tego, co on mówi.”

🧩 Dla rodzica / nauczyciela:

Zawstydzenie w klasie może skutkować wycofaniem, agresją, udawaną obojętnością.

Dzieci nie dzielą świata na „szkołę” i „życie” — każda ocena dotyka ich całościowo.

💡 Ćwiczenie:

Narysuj swój „plan dnia idealnego w szkole”. Co tam jest? Kto cię wspiera?

🔹 2. 3. Presja rówieśnicza — jak być sobą, kiedy trzeba być jak wszyscy?

„Nie lubię piłki. Wolę rysować. Ale nikt z chłopaków nie chce się ze mną bawić. Mówią, że jestem pedałem. Więc siedzę sam i udaję, że mi to nie przeszkadza.”

🧩 Dla dorosłych:

Dzieci często ukrywają swoje prawdziwe zainteresowania z obawy przed oceną.

Etap „przypinania etykiet” może rozpocząć się już w klasach 1–3.

💬 Pytania refleksyjne dla chłopca:

Jakie rzeczy robisz, które są naprawdę twoje, nawet jeśli inni ich nie rozumieją?

Kto w twoim życiu lubi cię takim, jakim jesteś?

🔹 2. 4. Porażki i sukcesy — co naprawdę czuje chłopiec?

„Wygrałem zawody. Ale tata powiedział tylko: no, wreszcie. A jak przegrałem kiedyś, to nie odzywał się przez dwa dni.”

🧩 Dla rodzica:

Sukces to nie tylko wynik — to wspólny moment radości i dumy.

Chłopcy często nie proszą o uznanie — ale rozpadają się w środku, kiedy go nie dostają.

🎯 Ćwiczenie:

Narysuj medal — na nim wpisz nie „za co wygrałeś”, ale „za co jesteś dumny z siebie”.

🔹 2. 5. Gry komputerowe — ucieczka czy przygoda?

„W grze jestem bohaterem. W prawdziwym życiu nikt mnie nie słucha.”

Zapytaj: „Co lubisz w tej grze? Co ci daje?”

Gry bywają formą regulacji emocji, szukania kontroli i tożsamości.

💬 Pytania do rozmowy:

Gdybyś stworzył swoją grę o życiu — jaka byłaby jej fabuła?

Które emocje pojawiają się, gdy grasz?

🔹 2. 6. Relacje z rodzeństwem — rywalizacja, opieka, zazdrość

„Wszystko kręci się wokół mojego brata, bo jest chory. A ja? Ja też mam uczucia! Ale nikt nie ma czasu na mnie.”

Chłopiec może ukrywać zazdrość, bo wstydzi się jej.

Niewypowiedziane emocje = konflikty, bóle, wybuchy agresji.

💬 Pytania:

Co czujesz, gdy brat/siostra czegoś potrzebuje?

Kiedy czujesz, że jesteś ważny?

🔹 2. 7. Zamieszanie w domu — rozwody, migracje, choroby

„Mama wyjechała. Mówi, że to dla nas. Ale ja chcę jej tu, a nie pieniędzy.”

Słowa „dla twojego dobra” mogą brzmieć jak „nie liczysz się”.

Dzieci potrzebują obecności, nie argumentów.

🔧 Narzędzie terapeutyczne:

Zróbcie wspólnie: „Tarcza bezpieczeństwa” — co (i kto) daje ci siłę?Rozdział 3. Uczucia ukryte — o samotności, lęku i potrzebie bliskości

3. 1 Samotność — kiedy nikogo nie obchodzi, co czuję

🎒 Chłopiec mówi:

Czasem czuję, że nikogo nie obchodzę. Mama jest w pracy, tata nie pyta, a w szkole każdy ma swoją paczkę. Nikt nie wie, że wieczorami płaczę do poduszki.

🧩 Dla dorosłego:

Samotność u chłopców bywa cicha. Dziecko może się wycofać, przestać mówić, reagować złością lub obojętnością. Czasem to nie brak ludzi wokół, ale brak poczucia bycia ważnym.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Narysuj swoje serce. W środku wpisz ludzi, którzy cię kochają lub wspierają. Jeśli nie wiesz — wpisz zwierzęta, książki, miejsca, które dają ci siłę.

3. 2 Lęk — strach, który siedzi w brzuchu i w głowie

🎒 Chłopiec mówi:

Boję się, że znowu coś źle zrobię. Że się pomylę. Że ktoś mnie wyśmieje. Albo że mama umrze, jak długo nie wraca. Nie mówię o tym, bo nie chcę, żeby się martwiła.

🧩 Dla dorosłego:

Lęki dziecięce są realne, nawet jeśli dorosłym wydają się przesadzone. Ciało reaguje napięciem, a mózg uruchamia alarm. Chłopcy często ukrywają lęk, bo „nie wypada się bać”.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Zrób mapę swojego lęku — gdzie w ciele go czujesz, kiedy się pojawia, co wtedy słyszysz w głowie? Co mogłoby go oswoić?

3. 3 Cisza chłopca — dlaczego nie mówi, choć potrzebuje pomocy

🎒 Chłopiec mówi:

Nie chcę mówić o tym, co mnie boli. Bo nie wiem, jak. Bo może to głupie. Bo jak zacznę, to się rozkleję.

🧩 Dla dorosłego:

Brak słów nie znaczy braku emocji. To może być bariera językowa, emocjonalna, lęk przed oceną lub ośmieszeniem. Trzeba stworzyć bezpieczną przestrzeń — bez presji.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Zrób swoją prywatną „skrzynkę ciszy” — miejsce lub zeszyt, gdzie możesz wrzucić myśli, których nie da się powiedzieć na głos.

3. 4 Potrzeba dotyku i czułości — nie tylko dla małych dzieci

🎒 Chłopiec mówi:

Nie pamiętam, kiedy ostatnio ktoś mnie przytulił. Czasem chciałbym, żeby ktoś po prostu usiadł obok i powiedział, że wszystko będzie dobrze.

🧩 Dla dorosłego:

Dotyk, przytulenie, obecność fizyczna — to nie tylko potrzeba niemowląt. Chłopcy w każdym wieku potrzebują kontaktu, choć nie zawsze umieją o to poprosić.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Zrób listę rzeczy, które dają ci poczucie bezpieczeństwa. To może być koc, pies, ulubiona muzyka albo rozmowa z kimś bliskim.

3. 5 Kiedy chłopiec mówi: „Nic mi nie jest” — czyli wszystko mu jest

🎒 Chłopiec mówi:

Mówię, że jest okej, bo nie chcę znów słyszeć: „Nie przesadzaj”. Ale w środku czuję się jak worek kamieni.

🧩 Dla dorosłego:

Słowa „nic mi nie jest” mogą być prośbą o pomoc. Słuchaj nie tylko tego, co mówi chłopiec, ale jak to mówi i jak wygląda jego ciało — napięcie, unikanie wzroku, izolacja.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Zrób dwa rysunki: jak cię widzą inni, a jak się naprawdę czujesz. Czy coś się różni?

3. 6 Samouszkodzenia, krzyk wewnętrzny, ucieczki

🎒 Chłopiec mówi:

Czasem się drapię aż do krwi, żeby poczuć, że jeszcze coś czuję. Albo zamykam się w łazience i gram, dopóki nie przestaję myśleć.

🧩 Dla dorosłego:

Autodestrukcja to często krzyk o zauważenie. Trzeba reagować z empatią, nie tylko z niepokojem. Zrozumienie tego bólu to pierwszy krok do uzdrowienia.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Zrób „mapę bezpieczeństwa”: miejsca, ludzie i czynności, które ci pomagają, gdy czujesz się źle. Wpisz je i miej zawsze przy sobie.

3. 7 Nie wstydź się bać — lęki społeczne, egzystencjalne i rodzinne

🎒 Chłopiec mówi:

Boje się przyszłości. Boję się być sam. Czasem nawet boję się, że coś zrobię, czego nie chcę. Ale nikt nie pyta, co siedzi w mojej głowie.

🧩 Dla dorosłego:

Lęki chłopców ewoluują: od potworów pod łóżkiem po egzystencjalne pytania o sens życia, relacje, stratę. Daj chłopcu przestrzeń na pytania bez odpowiedzi.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Narysuj „pudło strachów” — co w nim siedzi? A teraz narysuj „klucz”, który może je otworzyć — co ci pomaga?

3. 8 Wrażliwy chłopiec w twardym świecie — jak przetrwać, nie tracąc siebie

🎒 Chłopiec mówi:

Czuję więcej niż inni. Łatwiej się wzruszam. Czasem myślę, że coś ze mną nie tak. Ale potem czytam książki i wiem, że może po prostu mam inne serce.

🧩 Dla dorosłego:

Wrażliwość to siła, nie słabość. Chłopców trzeba wspierać w budowaniu samoakceptacji — nie poprzez „hartowanie”, lecz poprzez empatyczne lustro.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Zrób tarczę empatii — wypisz rzeczy, które sprawiają, że jesteś dobrym człowiekiem. Co w tobie warto chronić?📘 ROZDZIAŁ 4. CHŁOPIEC W KRYZYSIE — GDY EMOCJE PRZEKRACZAJĄ GRANICE

🔹 Plan treści rozdziału:

4. 1 Co to jest kryzys psychiczny?

🎒 Chłopiec mówi:

Czasem czuję, jakby coś pękało w środku. Jakby wszystko było za dużo. Nie wiem, co robić.

🧩 Dla dorosłego:

Kryzys to moment, kiedy emocje przekraczają możliwości regulacji. Może objawiać się wycofaniem, wybuchem lub zamrożeniem.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Zrób skalę emocji — od 1 do 10. Zaznacz, kiedy czujesz się najgorzej. Co wtedy robisz?

4. 2 Kiedy „zły dzień” staje się sygnałem alarmowym

🎒 Chłopiec mówi:

Zły dzień? A co jeśli zły tydzień? Zły miesiąc?

🧩 Dla dorosłego:

Jeśli „zły dzień” trwa długo i towarzyszy mu wycofanie lub agresja, to sygnał alarmowy.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Stwórz dziennik emocji na tydzień. Opisz codziennie, jak się czułeś i dlaczego.

4. 3 Chłopiec w panice, wściekłości, rozpaczy — jak to wygląda naprawdę

🎒 Chłopiec mówi:

Wszystko mnie wtedy boli. Serce wali jak szalone. Krzyczę albo uciekam.

🧩 Dla dorosłego:

Paniczne reakcje dzieci to nie histeria. To wołanie o pomoc ciała i mózgu w przeciążeniu.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Narysuj, co dzieje się z tobą w środku, gdy jesteś wściekły lub przerażony.

4. 4 Objawy ukryte: izolacja, autoagresja, zamrożenie

🎒 Chłopiec mówi:

Cisza w głowie. Nic nie czuje. Czasem się drapię, żeby coś poczuć.

🧩 Dla dorosłego:

Zamrożenie to objaw przeciążenia. Autoagresja to nie „wymysł”, lecz alarm.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Zrób listę: co możesz zrobić zamiast się krzywdzić, by ulżyć sobie?

4. 5 Gdy chłopiec mówi: „Chcę zniknąć” — myśli samobójcze

🎒 Chłopiec mówi:

Nie chcę umrzeć. Ale nie chcę też tak żyć.

🧩 Dla dorosłego:

Myśli samobójcze wymagają natychmiastowej reakcji — z empatią, nie paniką.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Zapisz trzy osoby, którym możesz zaufać. Zrób plan bezpieczeństwa.

4. 6 Co robić, gdy nie mamy siły: pierwsza pomoc emocjonalna

🎒 Chłopiec mówi:

Potrzebuję tylko, żeby ktoś ze mną był. Bez gadania. Po prostu był.

🧩 Dla dorosłego:

Obecność, oddech, kontakt — to fundamenty pierwszej pomocy psychicznej.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Zrób listę 5 rzeczy, które cię uspokajają. Miej ją zawsze przy sobie.

4. 7 Kiedy szukać pomocy — ścieżki wsparcia

🎒 Chłopiec mówi:

Nie wiem, czy jestem wystarczająco chory, żeby ktoś mi pomógł.

🧩 Dla dorosłego:

Nie trzeba diagnozy, by otrzymać pomoc. Wystarczy cierpienie.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Wypisz miejsca i ludzi, którzy mogą ci pomóc. Zrób „mapę wsparcia”.

4. 8 Terapia — indywidualna, rodzinna, grupowa. Jak wygląda?

🎒 Chłopiec mówi:

Bałem się, ale terapeuta nie krzyczał. Słuchał. Pomogło.

🧩 Dla dorosłego:

Terapia to proces budowania bezpieczeństwa i zaufania.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Narysuj, jak wyglądałby idealny terapeuta. Jak by się do ciebie zwracał?

4. 9 Chłopiec po kryzysie — odbudowa, nadzieja, tożsamość

🎒 Chłopiec mówi:

Zrozumiałem, że nie jestem sam. I że nie muszę być idealny.

🧩 Dla dorosłego:

Kryzys może być początkiem zmiany. Proces leczenia jest drogą do samopoznania.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Wypisz trzy rzeczy, które ci się udały mimo trudności. W czym jesteś silny?

4. 10 Głos chłopców — prawdziwe historie, myśli, cytaty

🎒 Chłopiec mówi:

Nie chcę, żeby ktoś mnie ratował. Chcę, żeby mnie zrozumiał.

🧩 Dla dorosłego:

Głosy chłopców uczą nas, jak różnorodne są przeżycia. I że zasługują na przestrzeń.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Zapisz jedną swoją historię. Może komuś innemu kiedyś pomoże?

EMOCJONALNE CHŁOPCÓW — KIEDY WSZYSTKO JEST „ZA DUŻO”

🔹 Plan szczegółowy:Rozdział 5. Wypalenie emocjonalne chłopców — kiedy wszystko jest „za dużo”

5. 1 Co to jest wypalenie emocjonalne u dzieci i nastolatków?

🎒 Chłopiec mówi:

Czuję się jakby ktoś wyciągnął ze mnie baterie. Nic nie działa. Nawet nie chce mi się mówić.

🧩 Dla dorosłego:

Wypalenie emocjonalne to stan chronicznego wyczerpania psychicznego, spowodowanego nadmiernym stresem i brakiem regeneracji.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Wypisz 3 rzeczy, które codziennie cię męczą. Co można z nich ograniczyć?

5. 2 Chłopiec w trybie „przetrwania” — jak wygląda przeciążenie codziennością

🎒 Chłopiec mówi:

Wstaję, idę do szkoły, wracam, zadania, trening, znowu zadania. Nie ma kiedy oddychać.

🧩 Dla dorosłego:

Tryb przetrwania to funkcjonowanie bez odpoczynku, w ciągłym napięciu. Objawia się zniechęceniem, drażliwością i zamknięciem.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Narysuj plan swojego dnia. Zaznacz czas dla siebie. Czy go w ogóle masz?

5. 3 Nadmiar oczekiwań — dom, szkoła, treningi, korepetycje, bycie „tym silnym”

🎒 Chłopiec mówi:

Wszyscy chcą, żebym był najlepszy. Ale ja już nie chcę niczego. Chcę tylko spokoju.

🧩 Dla dorosłego:

Chłopcy często słyszą, że mają być twardzi i niezawodni. To buduje presję, która ich tłamsi.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Zapisz, jakie oczekiwania słyszysz od innych. Które z nich są twoje, a które cudze?

5. 4 Gdy chłopiec mówi: „Nie chce mi się już żyć tak codziennie” — chroniczne zmęczenie emocjonalne

🎒 Chłopiec mówi:

Nie myślę o śmierci. Po prostu nie mam siły żyć tak każdego dnia.

🧩 Dla dorosłego:

To sygnał, że potrzebne są zmiany. Nie ignoruj zmęczenia psychicznego — ono jest realne.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Zrób listę rzeczy, które odbierają ci siłę i tych, które ją dają. Co można zmienić?

5. 5 Wypalenie u chłopców w spektrum autyzmu, z ADHD, z niepełnosprawnością — podwójne obciążenie

🎒 Chłopiec mówi:

Starasz się tak bardzo, żeby być jak inni... że zapominasz, kim jesteś.

🧩 Dla dorosłego:

Dzieci neuroatypowe szybciej się przeciążają sensorycznie i emocjonalnie. Wypalenie może być wcześniejsze i głębsze.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Co pomaga ci się uspokoić, gdy wszystko jest za głośne lub zbyt intensywne?

5. 6 Ukryte objawy: zniechęcenie, niechęć do kontaktu, obojętność, drażliwość

🎒 Chłopiec mówi:

Nie mam siły się cieszyć. Nie chce mi się gadać. Denerwuję się o wszystko.

🧩 Dla dorosłego:

To objawy, które łatwo zignorować. Ale są sygnałem przeciążenia psychicznego

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Wskaż emocje, które czujesz najczęściej w ostatnim tygodniu. Co je wywołuje?

5. 7 Rozpoznanie i pomoc — co może zrobić rodzic, nauczyciel, specjalista

🎒 Chłopiec mówi:

Chciałbym, żeby ktoś mnie zapytał, czy jestem okej. I żeby naprawdę słuchał.

🧩 Dla dorosłego:

Zauważenie i nazwanie wypalenia to pierwszy krok do uzdrowienia. Potrzebna jest troska, nie ocena.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Zrób plan pomocy: co możesz powiedzieć dziecku, które traci siły? Jak mu ulżyć?

5. 8 Techniki odciążenia emocjonalnego — dzień bez obowiązków, „bąbel bezpieczeństwa”, reset zmysłów

🎒 Chłopiec mówi:

Czasem wystarczy godzina ciszy. Albo po prostu ktoś, kto nic nie chce ode mnie.

🧩 Dla dorosłego:

Regeneracja to nie luksus — to potrzeba. Szczególnie u dzieci z wysoką wrażliwością.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Zrób swój własny plan „bez obowiązków”. Co robisz tylko dla siebie?

5. 9 Odbudowa energii i radości — jak na nowo uczyć chłopca odpoczywać i marzyć

🎒 Chłopiec mówi:

Zapomniałem już, jak się śmiać bez stresu. Ale trochę mi wraca.

🧩 Dla dorosłego:

Odbudowa zaczyna się od małych kroków — kontakt z naturą, ruch, śmiech, muzyka.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Co ci kiedyś sprawiało radość? Czy możesz do tego wrócić, choćby na chwilę?

5. 10 Głos chłopców — kiedy byłem blisko pęknięcia… ale wróciłem

🎒 Chłopiec mówi:

Myślałem, że się rozpadnę. Ale ktoś mnie trzymał — tata, nauczyciel, kolega. I wróciłem.

🧩 Dla dorosłego:

Historie powrotów mają siłę. Uczą, że nawet z dna można wyjść — jeśli ktoś poda rękę.

📝 Ćwiczenie / pytania refleksyjne:

Napisz list do samego siebie. Co chciałbyś usłyszeć, gdy ci źle?ROZDZIAŁ 7,, Kiedy choroba wchodzi do pokoju”

🎧 „To nie ja choruję — ale boli mnie wszystko”

„Moje dziecko ma raka. I nagle nie wiem, jak oddychać.”

„Mój brat przestał mówić po operacji. Boję się, że go tracę.”

„Najlepsza przyjaciółka jest w hospicjum. Śmiejemy się, ale to śmiech z bólem w gardle.”

Choroba zmienia rzeczywistość. Nie tylko chorego — wszystkich wokół niego.

Czasem kradnie mowę. Czasem odbiera złość. Czasem zostawia tylko spojrzenie i jedno pytanie: „Czy ja też zniknę?”

🧒 DZIENNIK MIESIĘCZNY DZIECKA

(fragmenty z perspektywy dziecka, lat 10–14)

Dzień 1:

Dziś dowiedziałem się, że mam coś, czego nie widać.

Lekarz powiedział słowo, którego nie rozumiem, ale mama zbladła.

Ja tylko czuję, że od dziś nie jestem już jak inni.

Dzień 5:

W szkole mówią, że mam szczęście, bo nie muszę pisać sprawdzianów.

Ale nikt nie wie, że codziennie piszę w głowie test:

Czy będę jeszcze żyć?

Dzień 12:

Nie chcę być dzielny. Chcę się wystraszyć. Krzyczeć.

Ale wszyscy mówią: „Ale ty jesteś silny”.

Czuję się słaby. Ale nikomu nie mówię.

Dzień 16:

Pielęgniarka ma oczy jak babcia. Mówi: „Będzie dobrze”.

Ja nie pytam, co to znaczy „dobrze”.

Może „dobrze” to znaczy: nie boli przez chwilę.

Dzień 25:

Napisałem liścik do kolegi:

„Nie wiem, czy jeszcze się zobaczymy, ale wiesz co? Dzięki, że się śmialiśmy.”

👩‍🦱 DZIENNIK TYGODNIOWY RODZICA

Tydzień 1 — szok i maska:

Uśmiecham się do niego, ale w środku wrzeszczę.

Nie wiem, jak powiedzieć rodzinie. Nie wiem, co powiedzieć jemu.

Lekarz mówi o statystykach. A ja patrzę, jak moje dziecko śpi —

i modlę się o jeden zwykły dzień.

Tydzień 2 — wycofanie i walka:

Zaczynam rozumieć język badań, rezonansu, leków.

Staję się generałem jego armii.

Ale nocą… nie śpię. Boję się każdej gorączki. Każdego kichnięcia.

Chciałabym cofnąć czas.

Albo zatrzymać go na tym jednym momencie, kiedy jeszcze się śmiał.

Tydzień 3 — utrata i zbliżenie:

Brat się odsunął. Boi się.

Córka płacze nocami.

A ja? Ja jestem… czym? Ciałem do podtrzymywania?
mniej..

BESTSELLERY

Menu

Zamknij