Ciemne strony kierowania - ebook
Ciemne strony kierowania - ebook
O metodach i technikach kierowania napisano wiele książek. Wszystkie one koncentrują się na tym jak wykorzystać potencjał drzemiący w pracownikach dla realizacji celu działu, wydziału, firmy. Wszystkie zakładają, że zarządzający i wykonujący nie kierują się innymi motywami. Życie jednak jest bardziej skomplikowane. Po jednej i po drugiej stronie mamy do czynienia z ludźmi o odmiennych charakterach i temperamentach i ich wzajemne relacje są najczęściej dalekie od podręcznikowych. Dobrze więc byłoby zastanowić się nad tą ciemniejszą stroną tworzonych relacji.
Ta książka zwraca uwagę i opisuje te, niechętnie zauważane a stosowane w praktyce, metody i zachowania prowadzące do frustracji i łamania charakterów pracowników i zespołów.
Każdy z kierowników jest też kierowany i może spotkać go ten sam los jak jego podwładnego. Głównym celem tej książki jest więc spowodowanie refleksji nad swoim postępowaniem może nie zawsze uświadomionym. A też zwrócenie uwagi i pomoc diagnostyczna kierowanym w określeniu jak są traktowane.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Szkic do portretu zbiorowego polskich kierowników czyli kto nami zarządza; o kim jest ta książka?
Wprowadzenie
Kilka danych osobowych kadr menedżerskich
Tło portretu
Poziom wykształcenia
Osobowościowe cechy szefów
Kompetencje kadry kierowniczej
Społeczno-polityczne usytuowanie kadry kierowniczej
Negatyw portretowy
Tezy do rozważenia i zapamiętania
Rozdział 2. Etyka kierowania
Uzasadnienie podjęcia tematu etyki kierowania
Etyka w ogóle
Ciemne strony etyki
Co jest budulcem etyki kierowniczej
Kilka opisów praktyk dotyczących norm moralnych kierowania
Menedżerowie o swojej etyce kierowania
Tezy do rozważenia i zapamiętania
Rozdział 3. Wybrane obrazy i rezultaty złego zarządzania skala ogólnopolska, skala branży, skala przedsiębiorstwa
Wprowadzenie
Bezpieczeństwo i higiena pracy
Zamordowany przemysł – górnictwo
„Biedronka” to nie tylko jeden niewinny robaczek
Mini case study czyli małe studium jednego z wielu przypadków
Tezy do rozważenia i zapamiętania
Rozdział 4. Nie jasne strony kierowania i zarządzania
Wprowadzenie
Ciemne karty teorii oraz praktyki kierowania i zarządzania
Nieetyczne postępowania w ocenach pracowników czyli krótka lekcja amoralności
Warsztat manipulacyjny
Krótki przyczynek do problemu (nie)przestrzegania Kodeksu pracy
Uogólnienie minusów popularnych stylów kierowania i zarządzania
Demokratyczny styl kierowania i zarządzania
Autokratyczny styl kierowania i zarządzania
Liberalny [leseferystyczny] styl kierowania i zarządzania
Tezy do rozważenia i zapamiętania
Rozdział 5 Demotywacja
Wprowadzenie
Próby określenia demotywacji
Praktyki de motywacyjne
Wyniki ankietowych badań demotywacji
Tezy do rozważenia i zapamiętania
Rozdział 6 Awers i rewers – problemy płci w procesie pracy
Wprowadzenie
Sytuacja kobiet i mężczyzn na rynku pracy
Wpływ stereotypów i dyskryminacji na sytuację zawodową kobiet
Prawo pracy i jego wpływ na pozycję kobiet i mężczyzn na rynku pracy
Charakterystyka kobiet menedżerów na tle mężczyzn menedżerów
Tendencje na rynku pracy
Analiza badań własnych
Świadomość respondentów na temat występowania dyskryminacji na rynku pracy
Istniejące różnice w realizacji zarządzania ze względu na płeć
ZAŁĄCZNIK 1 i 2
Rozdział 7 mobbing
Wprowadzenie
Geneza lobbingu
Próby definiowania lobbingu
Cechy wyróżniające lobbing
Mobbing - aspekty prawne
Uregulowania prawne w Polsce
Aspekty (uregulowania) prawne mobbingu w wybranych krajach
Konwencje międzynarodowe i sposób działania prawa w przypadku lobbingu
Organizacje, sposoby i instytucje pomocy lobbowanym
Determinanty wpływające na rozwój lobbingu
Profil psychologiczny agresora
Profil psychologiczny ofiary lobbingu
Wpływ mobbingu na zdrowie ofiary
Badania własne
Tezy do rozważenia i zapamiętania
Rozdział 8 stres jako efekt ciemnych stron kierowania i mobbingu
Makroprzyczyny braku efektywności
Rak i cukrzyca czyli stres
Stres długotrwały
Kierownicze stresy
Wypaleni ludzie
Krótka relacja z badań własnych
Tezy do rozważenia i zapamiętania
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7488-005-3 |
Rozmiar pliku: | 1,3 MB |