Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Compliance w biurze rachunkowym. Procedury, instrukcje, formularze - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2023
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
118,00

Compliance w biurze rachunkowym. Procedury, instrukcje, formularze - ebook

W książce omówiono regulacje prawne kluczowe dla funkcjonowania biura rachunkowego a także wskazano, jak zapewnić ich stosowanie w praktyce. Zaproponowano wdrożenie i wykorzystanie specjalnie opracowanych dokumentów: schematów, oświadczeń, notatek, protokołów, wykazów, dyspozycji.

Przedstawiono także praktyczne instrukcje objaśniające wybrane procedury podatkowe, księgowe i kadrowe oraz przeanalizowano etapy pracy biura, począwszy od nawiązania współpracy z klientem aż do jej zakończenia. Wszystkie te zagadnienia, a także z obszaru AML i whistleblowingu, zostały przystępnie wyjaśnione, z powołaniem orzecznictwa i linii interpretacyjnej organów podatkowych.

Edytowalne wzory dokumentów dostępne na stronie www.compliance-biuro-rachunkowe.wolterskluwer.pl(Link do innej strony) .

Publikacja będzie przydatna właścicielom i pracownikom biur rachunkowych oraz pracownikom działów księgowości i kadr.

Spis treści

Wykaz skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

Rozdział I
Czym jest compliance . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

Rozdział II
Compliance w biurze rachunkowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
1. Odpowiedzialność w biurze rachunkowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
1.1. Odpowiedzialność kontraktowa na gruncie Kodeksu cywilnego . . . . . . . . 21
1.2. Odpowiedzialność karnoskarbowa na gruncie Kodeksu karnego skarbowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
2. Należyta staranność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
2.1. Budowanie świadomości podatkowej przedsiębiorcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
2.1.1. Obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności . . . . . . . 33
2.1.2. Obowiązek płatności bezgotówkowych, posługiwania się formowym rachunkiem bankowym, biała lista . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
2.1.3. Obowiązek oznaczania transakcji symbolami GTU, TP, WSTO_EE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
2.1.4. Ulga na złe długi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
2.1.5. Zasady wystawiania faktur korygujących oraz przygotowywania faktur korygujących do biura rachunkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
3. Dobre praktyki księgowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
4. Przeciwdziałanie praniu pieniędzy (AML) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
4.1. Obowiązki biura wynikające z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz fi nansowaniu terroryzmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
4.1.1. Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za wykonanie obowiązków AML . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
4.1.2. Wprowadzenie wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej . . . 72
4.1.3. Dokumentacja dotycząca identyfi kacji, oceny i aktualizacji ryzyka związanego z praniem pieniędzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
4.1.4. Obowiązek szkoleniowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
4.2. Środki bezpieczeństwa fi nansowego (KYC) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
4.2.1. Identyfi kacja klienta i weryfi kacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
4.2.2. PEP – Politically Exposed Persons, eksponowane stanowisko polityczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
4.2.3. Weryfi kacja list sankcyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
4.3. Monitoring . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
5. Whistleblowing. Sygnalista w biurze rachunkowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
5.1. Kim jest sygnalista? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
5.2. Zakres naruszeń podlegających zgłoszeniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
5.3. Ochrona sygnalisty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
5.4. Rodzaje zgłoszeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
5.5. Procedura zgłoszeń wewnętrznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
5.6. Rejestr zgłoszeń wewnętrznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
6. MDR – Raportowanie schematów podatkowych przez biura rachunkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
6.1. Defi nicja schematu podatkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
6.1.1. Kryterium głównej korzyści i ogólnej cechy rozpoznawczej . . . . . 117
6.1.2. Szczególna cecha rozpoznawcza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
6.1.3. Inna szczególna cecha rozpoznawcza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
6.2. Raportowanie MDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
6.3. Biuro rachunkowe – wspomagający . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
6.4. Obowiązek raportowania przez biuro rachunkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128

Rozdział III
Procedury księgowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
1. Organizacja współpracy: przedsiębiorca – biuro rachunkowe . . . . . . . . . . . . . . 133
1.1. Nawiązanie współpracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
1.1.1. Wykaz dokumentów niezbędnych do podjęcia współpracy z biurem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
1.1.2. Nawiązanie współpracy z biurem rachunkowym – karta klienta biura rachunkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
1.1.2.1. Ankieta dotycząca działalności klienta . . . . . . . . . . . . . . . . 141
1.1.2.2. Informacje dotyczące danych finansowych i potrzeb klienta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
1.1.3. Procedura przyjęcia klienta biura rachunkowego . . . . . . . . . . . . . . 152
1.1.4. Przedstawienie klientowi kluczowych informacji na temat systemu podatkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
1.1.4.1. Analiza podatków, formy opodatkowania oraz ewidencji rachunkowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
1.1.4.2. Schemat dokumentowania sprzedaży przez czynnych i zwolnionych podatników VAT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
1.1.4.3. Schemat dokumentowania sprzedaży przez zwolnionych podatników VAT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
1.2. Zakończenie współpracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
1.2.1. Dyspozycje klienta w związku z rozwiązaniem umowy . . . . . . . . . 163
1.2.2. Checklista dla księgowego – likwidacja działalności gospodarczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
1.2.3. Checklista dla księgowego – procedura przygotowania dokumentów księgowych do wydania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
1.2.4. Protokół wydania dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
2. Procedury księgowe związane z podjęciem współpracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
2.1. Ustalenie zasobów majątkowych firmy i ich ewidencjonowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
2.1.1. Towary handlowe. Arkusz spisu z natury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
2.1.2. Wyposażenie i inne pozostałe wydatki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176
2.1.2.1. Protokół wprowadzenia niskocennego prywatnego składnika majątku do majątku firmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
2.1.3. Środki trwałe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
2.1.3.1. Protokół wprowadzenia prywatnego składnika majątku do ewidencji środków trwałych – nieudokumentowany zakup składnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
2.1.3.2. Protokół wprowadzenia prywatnego składnika majątku do ewidencji środków trwałych – udokumentowany zakup składnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
2.2. Koszty prowadzenia firmy zarejestrowanej pod adresem zamieszkania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
2.2.1. Oświadczenie w sprawie proporcji – działalność gospodarcza w prywatnej nieruchomości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
2.2.2. Oświadczenie dotyczące wysokości księgowanych kosztów utrzymania prywatnej nieruchomości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
2.2.3. Oświadczenie dotyczące wysokości księgowanych opłat za usługi telekomunikacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
2.3. Środki trwałe i inne składniki majątku firmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
2.3.1. Oświadczenie w sprawie daty przyjęcia do używania i amortyzacji środka trwałego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
2.3.2. Protokół zlikwidowanych składników majątku (środków trwałych, wyposażenia) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
2.3.3. Oświadczenie w sprawie kwalifikacji wydatków dotyczących środka trwałego remont/ulepszenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
2.3.4. Oświadczenie w sprawie ewidencjonowania zaniechanej inwestycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
3. Straty i ubytki w towarach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
3.1. Protokół braków i odpadów (towarów uszkodzonych lub zniszczonych w czasie transportu lub na skutek utraty pierwotnej wartości użytkowej) . . . 206
3.2. Protokół przekazania towarów na potrzeby prywatne (na cele osobiste podatnika lub jego pracowników) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
4. Cykliczna obsługa księgowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
4.1. Mail – wskazówki, jak przygotować dokumenty księgowe do biura rachunkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
4.2. Protokół przyjęcia dokumentów księgowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
4.3. Oświadczenia dotyczące przestrzegania przepisów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
4.3.1. Korekta podatku VAT naliczonego w ramach ulgi na złe długi . . . . 228
4.3.2. Korekta podatku PIT w ramach ulgi na złe długi . . . . . . . . . . . . . . 231
4.3.3. Transakcje bezgotówkowe powyżej 15 000 zł, split-payment, biała lista – monitorowanie sposobu płatności na potrzeby podatku PIT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236

Rozdział IV
Obsługa kadrowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249
1. Dyspozycja zatrudnienia pracownika, zleceniobiorcy lub biorącego dzieło . . . . 250
2. Dyspozycja zgłoszenia do ubezpieczeń zatrudnionego członka rodziny . . . . . 257
3. Wniosek o zgłoszenie członków rodziny do NFZ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261

Rozdział V
Notatki i protokoły służbowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264
1. Notatka z rozmowy z klientem biura lub z rozmowy z pracownikiem określonej instytucji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265
2. Protokół z ustaleń rozstrzygający sposób udokumentowania/zaksięgowania zdarzenia gospodarczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . 266
3. Notatka zawierająca wykaz niezaksięgowanych przez biuro dokumentów wraz z oświadczeniem klienta w sprawie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270

Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273
Spis formularzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275
Spis schematów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277
Spis screenów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
Spis tabel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280

Kategoria: Inne
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8328-402-6
Rozmiar pliku: 4,8 MB

BESTSELLERY

Kategorie: