Compliance w spółkach publicznych. Praktyczny przewodnik - ebook
Compliance w spółkach publicznych. Praktyczny przewodnik - ebook
W publikacji przedstawiono praktyczne aspekty związane z utworzeniem i utrzymywaniem skutecznych rozwiązań i środków stosowanych przez spółki publiczne. Ma to na celu zapewnienie zgodności ich działania w zakresie realizacji wymagań wynikających zarówno z przepisów prawa, jak i norm społecznych oraz etycznych, regulacji i standardów postępowania, które dobrowolnie przyjmują do stosowania. Sformalizowany zespół powiązanych rozwiązań organizacyjnych i proceduralnych, którego przedmiotem jest zapewnienie zgodności działania danego podmiotu, określany jest systemem compliance.
Opracowanie jest kompleksowym poradnikiem po zasadach i
zaleceniach dotyczących utworzenia i utrzymywania skutecznie
funkcjonujących systemów zapewnienia zgodności działania.
Zaprezentowano w nim wiele przykładów rozwiązań i narzędzi
zmierzających do minimalizacji ryzyka braku zgodności. Szeroko
odwoływano się do Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na Giełdzie
Papierów Wartościowych 2021 i najnowszej normy ISO 37301, jak
również komunikatów i stanowisk Europejskiego Urzędu Nadzoru
Giełd i Papierów Wartościowych, Komisji Nadzoru Finansowego oraz
Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.
Wdrożenie skutecznego systemu compliance jest szczególnie istotne
dla zarządów spółek publicznych i ich menedżerów odpowiedzialnych
za należyte działanie organizacji, a także dla rad nadzorczych,
które powinny aktywnie brać udział w zapewnieniu zgodności
działania spółki, w tym zmniejszaniu ryzyka wystąpienia nadużyć.
Transparentność i zgodność działania spółek publicznych sprzyja
budowaniu długoterminowego zaufania na rynku kapitałowym.
W przypadku spółek publicznych nawiązujących relacje międzynarodowe posiadanie tego typu rozwiązań jest nieodzowne z uwagi na wymogi regulacyjne innych państw. Obszar ten staje się również coraz bardziej istotny w polskiej rzeczywistości gospodarczej. Toczące się prace legislacyjne dotyczące odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary przewidują, że o nieprawidłowości w organizacji działalności podmiotu, która ułatwiła lub umożliwiła popełnienie czynu zabronionego, może świadczyć m.in. brak określonej osoby lub komórki organizacyjnej nadzorującej przestrzeganie zgodności, jak również brak określenia zasad postępowania na wypadek zagrożenia popełnienia czynu zabronionego lub skutków niezachowania reguł ostrożności.
Książka jest przeznaczona dla adwokatów, radców prawnych, pracowników działów kadr, sprzedaży, marketingu i PR, menedżerów spółek publicznych, spółek wchodzących w skład grup kapitałowych, spółek kapitałowych chcących wdrożyć lub posiadających systemy compliance, dyrektorów jednostek organizacyjnych, członków zarządów, rad nadzorczych, a także przedsiębiorców, którzy chcą wdrożyć w swoich organizacjach system compliance.
Spis treści
Wykaz
skrótów..............................................................................................................
17
Wstęp...............................................................................................................................
31
Część ogólna I
ZASADY UTWORZENIA I UTRZYMYWANIA SKUTECZNIE
FUNKCJONUJĄCEGO SYSTEMU COMPLIANCE
Rozdział 1
Wprowadzenie...............................................................................................................
43
1. Definicja
compliance............................................................................................
43
2. System
compliance...............................................................................................
46
3. Modele kształtowania systemu
compliance.....................................................
47
4. Znaczenie compliance w spółkach
publicznych.............................................. 49
Rozdział 2
Podstawa utworzenia i utrzymywania systemu compliance w
spółkach
giełdowych......................................................................................................................
51
1. Obowiązek należytego zarządzania
organizacją............................................. 51
2. System compliance w Dobrych Praktykach
2021............................................ 53
3. Obowiązki informacyjne w zakresie stosowania zasad ładu
korporacyjnego.....................................................................................................
54
4. Ocena rady nadzorczej stosowania zasad ładu korporacyjnego i
sposobu
realizacji obowiązków
informacyjnych.............................................................
61
5. Zalecenia dotyczące utworzenia i utrzymywania systemu
compliance
zawarte w DPSN
2021..........................................................................................
62
Rozdział 3
Zasady tworzenia, utrzymywania i ulepszania systemu
compliance................ 67
1. Cel wdrożenia i utrzymania systemu
compliance........................................... 67
2. Projektowanie systemu
compliance...................................................................
68
2.1. Normy międzynarodowe jako wsparcie w projektowaniu
systemu
zarządzania zgodnością w spółkach
publicznych.................................... 68
2.2. Naczelne zasady projektowania systemu zarządzania
zgodnością........ 69
2.3. Elementy procesu projektowania systemu
compliance........................... 70
2.4. Kontekst
organizacji.....................................................................................
72
2.4.1. Określenie kontekstu spółki publicznej oraz jej
zobowiązań
compliance...........................................................................................
72
2.4.2. Ocena ryzyka braku
zgodności........................................................
76
2.5. Przywództwo oraz zaangażowanie kadry
kierowniczej.......................... 77
2.6. Właściwa struktura
organizacyjna.............................................................
78
2.7. Kluczowe systemy i funkcje
wewnętrzne...................................................
80
2.8. Podział uprawnień i obowiązków w spółce publicznej, w
tym
dotyczących funkcji
compliance.................................................................
81
2.8.1. Podział uprawnień i obowiązków w spółce publicznej
związanych z
compliance..................................................................
81
2.8.2. Uksztaltowanie funkcji
compliance.................................................
83
3. Wprowadzenie systemu
compliance..................................................................
85
4. Utrzymanie systemu
compliance.......................................................................
87
5. Ulepszanie systemu
compliance.........................................................................
88
Rozdział 4
Podział obowiązków w zakresie realizacji funkcji
compliance.......................... 91
1. Uwagi
ogólne.........................................................................................................
91
2. Zalecenia dotyczące sposobu rozumienia funkcji
compliance...................... 94
3. Raportowanie (pionowy przepływ informacji) jako element
skutecznej
kontroli funkcjonowania systemu
compliance................................................ 98
4.
Zarząd....................................................................................................................
102
4.1. Kompetencja zarządzania
spółką...............................................................
102
4.2. Utworzenie i utrzymywanie skutecznie funkcjonującego
systemu
compliance......................................................................................................
103
4.3. Zapewnienie właściwej organizacji spółki jako niezbędny
element
skutecznie funkcjonującego systemu
compliance.................................... 108
4.4. Raportowanie i ocena funkcjonowania systemu
compliance................. 111
5.
Kierownictwo........................................................................................................
116
6. Osoby odpowiedzialne za funkcję audytu
wewnętrznego............................. 118
6.1. Znaczenie i działalność audytu
wewnętrznego........................................ 118
6.2. Zalecenia w zakresie utworzenia i utrzymywania audytu
wewnętrznego................................................................................................
120
6.3. Zadania z zakresu
compliance....................................................................
122
7. Inspektor Ochrony Danych
Osobowych..........................................................
124
8. Rada
nadzorcza.....................................................................................................
127
8.1. Kompetencja
nadzorcza...............................................................................
127
8.2. Monitorowanie i ocena funkcjonowania systemu
compliance.............. 133
8.3. Źródła informacji, na podstawie których rada nadzorcza
dokonuje
okresowej oceny funkcjonowania systemu
compliance.......................... 136
8.4. Sporządzenie rocznego sprawozdania wraz z oceną
funkcjonowania
systemu
compliance......................................................................................
139
8.5. Weryfikacja oświadczeń o stosowaniu zasad ładu
korporacyjnego...... 142
9. Komitet
audytu.....................................................................................................
143
9.1. Znaczenie i podstawa prawna
powołania..................................................
143
9.2. Zasady
działania............................................................................................
146
9.3. Monitorowanie i ocena funkcjonowania systemu
compliance.............. 148
Rozdział 5
Organizacja i zadania jednostki
compliance..........................................................
153
1. Sposób delegacji funkcji
compliance.................................................................
153
2. Gwarancje należytej realizacji funkcji
compliance......................................... 156
2.1. Uwagi
ogólne..................................................................................................
156
2.2. Niezależność organizacyjna: usytuowanie w organizacji i
dostęp
do organów
statutowych...............................................................................
158
2.3. Zasady dotyczące kształtowania
wynagrodzenia..................................... 160
2.4. Unikanie konfliktu
interesów......................................................................
161
2.5. Zasoby konieczne do realizacji funkcji
compliance................................. 163
2.6. Odpowiedni zakres
kompetencji................................................................
163
2.7.
Uprawnienia...................................................................................................
167
3. Obowiązki jednostki
compliance.......................................................................
168
3.1. Uwagi
ogólne..................................................................................................
168
3.2. Zalecane
rozwiązania...................................................................................
172
3.3. Dodatkowe obowiązki jednostki
compliance........................................... 175
4. Komunikacja w systemie
compliance................................................................
177
4.1. Znaczenie i podstawowe zasady prowadzenia
komunikacji................... 177
4.2.
Szkolenia.........................................................................................................
179
4.3. Komunikacja w sytuacji
kryzysowej..........................................................
182
5. Realizacja funkcji
kontrolnej..............................................................................
183
6. Realizacja funkcji zarządzania ryzykiem braku
zgodności........................... 188
7. Doradztwo i bieżąca
pomoc................................................................................
194
8. Zasady przeprowadzania
kontroli......................................................................
196
8.1. Proces
kontroli...............................................................................................
196
8.2.
Planowanie.....................................................................................................
198
8.3. Przygotowanie jednostkowych
kontroli....................................................
202
8.4. Wszczęcie
kontroli.........................................................................................
203
8.5. Przebieg
kontroli...........................................................................................
203
8.6. Protokół z
kontroli........................................................................................
205
8.7. Zalecenia
pokontrolne..................................................................................
207
8.8. Dziennik kontroli
wewnętrznych...............................................................
208
8.9. Udokumentowanie zasad dotyczących procesu
kontroli........................ 208
9.
Raportowanie........................................................................................................
210
10. Regulamin działania jednostki
compliance.....................................................
215
Rozdział 6
Compliance w spółkach notowanych na
NewConnect......................................... 217
1. Podstawa regulacyjna implementacji systemu compliance w
spółkach
NewConnect..........................................................................................................
217
2. Odmienność regulacyjna w spółkach
NewConnect....................................... 219
2.1. Informacja poufna w spółkach
NewConnect........................................... 219
2.2. Obowiązki spółki NewConnect wynikające z ustawy o
ofercie
publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych
do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach
publicznych...... 225
2.3. Informacje bieżące w spółkach
NewConnect........................................... 226
2.4. Raporty okresowe spółek
NewConnect.....................................................
237
2.5. Najczęstsze błędy dotyczące raportów okresowych spółek
NewConnect...................................................................................................
240
2.6. Dobre praktyki spółek
NewConnect..........................................................
242
3. Kształt systemu compliance w spółkach
NewConnect.................................. 250
4. Obowiązki i znaczenie Autoryzowanego Doradcy oraz zasady
współpracy ze
spółką...........................................................................................
252
4.1. Obowiązek zawarcia umowy z Autoryzowanym
Doradcą..................... 252
4.2. Rola i obowiązki Autoryzowanego
Doradcy............................................. 254
5. Obowiązki i uprawnienia oficera compliance w spółkach
NewConnect..... 256
Część ogólna II
ELEMENTY SYSTEMU COMPLIANCE
Rozdział 1
Polityka compliance i pozostałe regulacje wewnętrzne istotne
dla zapewnienia zgodności
działania.......................................................................
263
1. Informacje
ogólne.................................................................................................
263
2. Struktura regulacji
wewnętrznych.....................................................................
272
3. Tworzenie polityki compliance z uwzględnieniem wymogów i
zaleceń
normy ISO
37301..................................................................................................
274
4. Zalecana struktura polityki
compliance...........................................................
275
Rozdział 2
System poufnego zgłaszania informacji o nieprawidłowościach
(whistleblowing)............................................................................................................
281
1. Zakres i cel
obowiązków......................................................................................
281
2. Etapy implementacji systemu
whistleblowing.................................................
286
2.1. Dedykowanie zasobów koniecznych do powstania oraz
obsługi
systemu
whistleblowing................................................................................
289
2.2. Ustanowienie kanałów zgłoszeń w ramach systemu
whistleblowing... 290
2.3. Ustanowienie procedury zgłoszeń
wewnętrznych................................... 292
2.4. Prowadzenie postępowań wyjaśniających oraz prowadzenie
rejestru
zgłoszeń...........................................................................................................
295
2.5. Komunikowanie systemu
whistleblowing.................................................
296
Rozdział 3
System zarządzania konfliktami
interesów............................................................
297
1.
Znaczenie...............................................................................................................
297
2. Definicja konfliktu
interesów.............................................................................
298
3. Źródło obowiązku unikania lub ujawniania konfliktów interesów
przez
członków
organizacji...........................................................................................
299
4. Podstawa utworzenia i utrzymywania systemu zarządzania
konfliktami
interesów................................................................................................................
302
5. Zalecenia w zakresie utworzenia i utrzymywania systemu
zarządzania
konfliktami
interesów..........................................................................................
302
5.1. Zaprojektowanie systemu zarządzania konfliktami
interesów.............. 302
5.2. Podstawowe zasady zarządzania konfliktami
interesów......................... 304
5.3. Rozwiązania ułatwiające identyfikację konfliktów
interesów................ 307
5.4. Typowe sytuacje wskazujące na możliwość wystąpienia
konfliktu
interesów.........................................................................................................
309
6. Mechanizmy
kontrolne........................................................................................
310
6.1. Uwagi
ogólne..................................................................................................
310
6.2. Nakaz powstrzymywania się od udziału w podejmowaniu
decyzji
lub wykonywaniu
czynności.......................................................................
313
6.3. Ograniczenia związane z zajmowaniem się interesami
konkurencyjnymi..........................................................................................
315
6.4. Ograniczenia związane z prowadzeniem innego rodzaju
aktywności
zawodowych niż zajmowanie się interesami
konkurencyjnymi............ 320
6.5. Ograniczenia związane z pełnieniem funkcji w organach innych
spółek ..... 323
6.6. Ograniczenia związane z wykorzystywaniem szans
biznesowych........ 324
6.7. Zbieranie danych osobowych na temat relacji
pozasłużbowych
(personalnych)...............................................................................................
325
7. Zawieranie transakcji z podmiotami
powiązanymi....................................... 327
8. Obowiązek ujawniania konfliktów
interesów..................................................
330
9. Działania podejmowane po ujawnieniu konfliktu
interesów........................ 333
10. Rejestr konfliktów
interesów..............................................................................
335
11. Procedura zarządzania konfliktami
interesów................................................ 337
12. Rola jednostki
compliance..................................................................................
339
Rozdział 4
System zarządzania ryzykiem
korupcji...................................................................
343
1. Podstawa wdrożenia i
utrzymania.....................................................................
343
2. System zarządzania ryzykiem korupcji w spółce
publicznej......................... 348
3. Kodeks
antykorupcyjny.......................................................................................
352
4. Szkolenia
antykorupcyjne...................................................................................
354
5. Klauzule antykorupcyjne stosowane w
umowach........................................... 356
6. Wręczanie i przyjmowanie
upominków...........................................................
357
7. Działania sponsoringowe oraz
darowizny........................................................
358
8. Kontrola organów ścigania w
spółce.................................................................
360
9. Dokumentowanie, audyt systemu zarządzania ryzykiem korupcji i
jego
stały
rozwój............................................................................................................
361
Rozdział 5
Weryfikacja partnerów
biznesowych........................................................................
363
1. Znaczenie, podstawa wdrożenia i
utrzymania.................................................
363
2. Kontekst organizacji w procesie weryfikacji partnerów
biznesowych......... 365
3. Źródła informacji o partnerach
biznesowych..................................................
367
4. Zakres weryfikacji partnerów
biznesowych.....................................................
368
5. Weryfikacja partnerów biznesowych – elementy
procedury......................... 371
Rozdział 6
Kodeks
etyki...................................................................................................................
375
1.
Znaczenie...............................................................................................................
375
2. Podstawa oraz sposób
wdrożenia.......................................................................
376
3. Pocedura
wewnętrzna..........................................................................................
376
4. Rola jednostki
compliance..................................................................................
380
Część szczegółowa I
COMPLIANCE W SPRAWACH KORPORACYJNYCH I GRUPACH
KAPITAŁOWYCH
Rozdział 1
Compliance w sprawach
korporacyjnych................................................................
385
1. Organizacja i działanie zarządu
spółki.............................................................
385
1.1. Wymogi stawiane członkom
zarządu........................................................
385
1.2. Obowiązki związane z organizacją, przeprowadzeniem
posiedzeń
oraz podejmowaniem uchwał przez
zarząd.............................................. 395
1.3. Odpowiedzialność zarządu spółki i
sankcje............................................. 402
1.4. Rola jednostki
compliance...........................................................................
404
2. Organizacja i działanie rady
nadzorczej...........................................................
408
2.1. Wymogi stawiane członkom rady
nadzorczej.......................................... 408
2.2. Obowiązki związane z organizacją, przeprowadzeniem
posiedzeń
oraz podejmowaniem uchwał rady
nadzorczej......................................... 415
2.3. Odpowiedzialność i
sankcje........................................................................
424
2.4. Rola jednostki
compliance...........................................................................
429
3. Organizacja i przebieg walnego
zgromadzenia................................................
432
3.1. Stacjonarne walne
zgromadzenie...............................................................
432
3.2. E-walne
zgromadzenie.................................................................................
437
3.3. Procedura wewnętrzna związana z e-walnym
zgromadzeniem............ 438
3.4. Obowiązki związane z organizacją i przeprowadzeniem
walnego
zgromadzenia.................................................................................................
439
3.5. Procedura
wewnętrzna.................................................................................
445
4. Obowiązki dotyczące sporządzenia polityki wynagrodzeń i
przyjęcia
sprawozdania o
wynagrodzeniach.....................................................................
447
4.1. Cel oraz podstawa nałożenia
obowiązku...................................................
447
4.2. Zakres zastosowania
regulacji.....................................................................
449
4.3. Sposób przyjęcia polityki
wynagrodzeń....................................................
450
4.4. Treść polityki wynagrodzeń w świetle ustawy o ofercie
publicznej
i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do
zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach
publicznych........... 451
4.5. Treść polityki wynagrodzeń w świetle Dobrych Praktyk
2021.............. 454
4.6. Sprawozdanie o
wynagrodzeniach.............................................................
455
4.7. Odpowiedzialność i
sankcje........................................................................
457
4.8. Rola jednostki
compliance...........................................................................
458
5. Obowiązki dotyczące wypłaty
dywidendy.......................................................
460
5.1. Uwagi
ogólne..................................................................................................
460
5.2. Propozycja podziału
zysku..........................................................................
461
5.3. Zwołanie zwyczajnego walnego
zgromadzenia........................................ 463
5.4. Podjęcie decyzji w sprawie podziału zysku przez zwyczajne
walne
zgromadzenie.................................................................................................
464
5.5. Wymagane elementy uchwały zwyczajnego walnego
zgromadzenia...... 466
5.6. Przekazywanie informacji niezbędnych do obsługi procesu
wypłaty
dywidendy do
KDPW...................................................................................
467
Kategoria: | Handlowe |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8328-243-5 |
Rozmiar pliku: | 7,7 MB |