Controlling procesów. Jak wdrożyć? - ebook
Controlling procesów. Jak wdrożyć? - ebook
Publikacja wypełnia lukę na rynku wydawniczym, łącząc podejście procesowe z controllingiem. Jest adresowana do przedsiębiorców pragnących usprawnić zarządzanie swoją firmą, osób zajmujących się certyfikacją ISO oraz środowisk dydaktycznych jako wsparcie nauczania o nowoczesnych metodach zarządczych.
Książka porządkuje duży obszar zagadnień związanych z controllingiem oraz wiąże go z nowoczesną prezentacją przedsiębiorstwa poprzez procesy w nim zachodzące, wyodrębniając w ten sposób nowe ujęcie controllingu nazwane w literaturze controllingiem procesów.
Ideą zaproponowanej w książce koncepcji controllingu procesów jest dostarczenie użytecznego narzędzia, za pomocą którego wdrożenie controllingu w przedsiębiorstwie może być łatwiejsze.
Zaproponowanie modelu APQC w połączeniu z controllingiem zostało uznane przez autorkę za ważny element rozwoju technik stosowanych w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Istniejąca na rynku bogata literatura opisująca controlling i procesowe ujęcie organizacji skupia się przede wszystkim na przedstawieniu teoretycznych aspektów tych zagadnień, autorka natomiast w swojej publikacji wskazuje, jak zastosować teorię w praktyce, opierając się na koncepcji controllingu procesów.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Rola controllingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem
1.1. Wprowadzenie
1.2. Istota controllingu
1.2.1. Definicje controllingu
1.2.2. Geneza i istota controllingu
1.2.3. Klasyfikacja controllingu
1.2.4. Koncepcje controllingu
1.3. Controlling w ujęciu cybernetycznym
1.4. Instrumentarium controllingowe
1.4.1. Wskaźniki i miary biznesowe wykorzystywane w analizie finansowej
1.4.2. Metody i narzędzia controllingowe zawierające zarządzanie procesami
Rozdział 2. Procesowe ujęcie organizacji
2.1. Wprowadzenie
2.2. Definicje procesu
2.3. Rozwój podejścia procesowego w zarządzaniu przedsiębiorstwem
2.3.1. Początki idei procesowego ujęcia organizacji gospodarczej
2.3.2. Transformacja organizacji funkcjonalnej w procesową
2.3.3. Podejście procesowe jako podstawa zarządzania jakością ISO
2.3.4. Dojrzałość procesowa organizacji gospodarczych
2.4. Modele i standardy identyfikowania procesów
2.4.1. Modelowanie, model – definicje
2.4.2. Podejście funkcjonalne a procesowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem
2.4.3. Analiza dopasowania procesów zawartych w modelach do controllingu funkcyjnego
2.4.4. Podsumowanie analizy dopasowania modeli procesów z rodzajami controllingu funkcyjnego
Rozdział 3. Koncepcja controllingu procesów
3.1. Wprowadzenie
3.2. Definicja controllingu procesów
3.3. Przesłanki zaprojektowania koncepcji controllingu procesów
3.4. Koncepcja controllingu procesów
3.4.1. Założenia projektowe koncepcji
3.4.2. Projekt koncepcji controllingu procesów
3.4.3. Podsumowanie
Rozdział 4. Weryfikacja koncepcji controllingu procesów
4.1. Wprowadzenie
4.2. Zagadnienia wstępne
4.2.1. Założenia badawcze
4.2.2. Charakterystyka przedsiębiorstwa
4.3. Etapy realizacji wdrożenia koncepcji controllingu procesów
4.3.1. Weryfikacja koncepcji pod kątem użyteczności
4.3.2. Implikacje dla teorii i praktyki zarządzania
4.4. Końcowa ocena pilotażowej implementacji koncepcji
Zakończenie
Spis literatury
Spis tabel
Spis rysunków
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-18562-6 |
Rozmiar pliku: | 3,0 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Obecnie w opracowaniach literaturowych dużo miejsca poświęca się opisom zjawisk społecznych o charakterze globalnym zachodzących we współczesnym świecie oraz próbom ich wyjaśnienia. W ramach klasyfikacji tych zjawisk zostały wyodrębnione pewne zgodne ukierunkowania, którym nadano miano megatrendów. Naisbitt mówi o megatrendach jako najbardziej istotnych procesach globalnych, których efektem jest transformacja społeczeństwa z industrialnego w informacyjne. Społeczeństwo informacyjne, zwane również sieciowym, erą informacji czy erą wiedzy, zapoczątkowane w latach 90. ubiegłego stulecia, to rzeczywistość, w której dominuje informacja. Efektem tego stał się nadmiar informacji, który spowodował, że wyodrębnienie użytecznych przekazów stało się bardzo trudne. Powszechna komputeryzacja, łatwy dostęp do internetu, wykorzystanie transmisji satelitarnych do przesyłania danych sprawiły, że obecnie możliwy jest dostęp do niemalże każdej informacji w bardzo krótkim czasie. Cenną umiejętnością stało się nie tyle poszukiwanie informacji, co porządkowanie jej i przekształcanie w przydatną wiedzę. Dynamiczny rozwój technologii udostępnił zasoby informacyjne prawie we wszystkich obszarach życia. Podmioty gospodarcze również wykorzystują do swojego rozwoju najnowsze osiągnięcia w dziedzinach technologii czy nauk o zarządzaniu. Przedsiębiorca, chcąc realizować swoją działalność zgodnie z najnowszymi zaleceniami i tendencjami, ma do dyspozycji tak wiele informacji, że samo wyszukanie tych właściwych jest już dużym wyzwaniem.
Chcąc wyjść naprzeciw potrzebie wyszukiwania i systematyzowania wiedzy dotyczącej problematyki zarządzania organizacją, w niniejszej książce podjęto próbę uporządkowania dużego obszaru zagadnień związanych z controllingiem oraz powiązania go z nowoczesną prezentacją przedsiębiorstwa poprzez procesy w nim zachodzące, wyodrębniając w ten sposób nowe ujęcie controllingu nazwane w literaturze controllingiem procesów . Uznano, że mnogość zagadnień zawartych w tych obszarach (controlling i podejście procesowe) może powodować zagubienie, a w konsekwencji niechęć przedsiębiorców do wykorzystania w zarządzaniu proponowanych w literaturze zastosowań narzędzi controllingowych. Dostrzeżono również brak opracowań łączących controlling z ujęciem procesowym organizacji. Odpowiedzią na tę sytuację jest przedstawiona w niniejszej książce koncepcja controllingu procesów.
Głównym celem książki jest opracowanie i prezentacja koncepcji controllingu procesów powiązanej z procesowym modelem organizacji Process Classification Framework, znanym w Polsce jako model APQC.
Struktura książki została podporządkowana tej koncepcji i celowi. Składa się ona z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy Rola controllingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem, został poświęcony zagadnieniom controllingu. W rozdziale tym została zaprezentowana krótka geneza controllingu oraz przeprowadzono dyskusję nad definicjami proponowanymi w literaturze przedmiotu. Dużo miejsca poświęcono na prezentację instrumentarium controllingowego , które w dalszej części książki zostało wykorzystane w projekcie koncepcji controllingu procesów.
W rozdziale drugim Procesowe ujęcie organizacji została przeprowadzona dyskusja nad definicjami procesu. Zaprezentowano także zarys zagadnień związanych z procesowym ujęciem przedsiębiorstwa, takich jak: procesowa dojrzałość organizacji gospodarczych oraz standardy identyfikowania procesów biznesowych. W ramach prezentacji standardów identyfikowania procesów przedstawiono modele procesowe, zaprojektowane i wykorzystywane w biznesie. Jeden z zaprezentowanych modeli, model APQC, opierając się na kryteriach przyjętych w opracowaniu został wybrany jako podstawa konstrukcji koncepcji controllingu procesów.
W rozdziale trzecim Koncepcja controllingu procesów został przedstawiony projekt powiązania mierników controllingowych z procesami modelu APQC.
Ostatni rozdział Weryfikacja koncepcji – analiza przypadku zawiera opis i analizę pilotażowej implementacji controllingu procesów opartej na opracowanej koncepcji wdrożenia w przedsiębiorstwie produkcyjnym, producenta wag elektronicznych.
Przyczynkiem do podjęcia badań nad controllingiem w organizacjach zorientowanych procesowo było spostrzeżenie braku opracowań kompleksowo obejmujących tę tematykę. Ponadto w efekcie obserwacji rzeczywistości gospodarczej ustalono, że jednym z trudniejszych etapów wdrożeń różnych systemów opartych na procesach jest ich identyfikacja w organizacji. Model APQC, jako narzędzie identyfikacji procesów, od prawie trzydziestu lat jest uznawany przez firmy amerykańskie (na podstawie przedstawionych raportów skutecznego wykorzystywania modelu) jako najbardziej użyteczne narzędzie. Zaproponowanie modelu APQC w połączeniu z controllingiem zostało uznane przeze mnie jako ważny element rozwoju technik stosowanych w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Bogata literatura opisująca controlling i procesowe ujęcie organizacji, skupia się przede wszystkim na przedstawieniu teoretycznych aspektów tych zagadnień, natomiast niewiele jest (bądź wcale) opracowań wspierających przedsiębiorców w tym, jak wdrożyć controlling, czy jak zidentyfikować i jak zarządzać procesami w danym przedsiębiorstwie. Doceniając istniejący dorobek literaturowy, uzupełniłam istniejącą w nim lukę, poprzez wskazanie, jak wykorzystać teorię w praktyce za pomocą koncepcji controllingu procesów. Model APQC został przetłumaczony na język polski specjalnie na potrzeby mojej rozprawy doktorskiej oraz stał się inspiracją do przygotowania innej publikacji. Książka Controlling procesów jest komercyjną wersją mojego doktoratu, który jest dostępny w bibliotece Uniwersytetu Gdańskiego. Chciałabym w tym miejscu bardzo podziękować prof. Przemysławowi Lechowi za nieocenioną pomoc podczas czteroletniej pracy nad doktoratem, a także prof. Jerzemu Auksztolowi za wszechstronne wsparcie. Bez nich pewnie nie byłoby tej książki.