- promocja
Ćwiczenia na gitarę dla bystrzaków - ebook
Ćwiczenia na gitarę dla bystrzaków - ebook
Chwyć za gryf
- Język obowiązujący w codziennym kontakcie z muzyką gitarową
- Rozwój siły palców i umiejętności jednolitej artykulacji
- Rozgrzewki oraz skale, arpeggia i akordy
- Seria ćwiczeń z pełnymi utworami i piosenkami
- Możliwości szlifowania techniki
- Doskonalenie warsztatu przy użyciu nagrań z płyty
Wyślij na trening swoje palce
Gra na gitarze ma wiele fantastycznych zalet. Pobudza kreatywność, jest ekspresyjna, inspirująca, a nawet terapeutyczna. Nie ma lepszego leku na smutek, niż pograć bluesa. Zastosowanie ma tu jednak ta sama reguła, która obowiązuje w przypadku wszystkich aktywności fizycznych, wymagających siły, szybkości, wytrzymałości i koordynacji: im więcej ćwiczysz, tym lepiej sobie radzisz. A cała tajemnica tkwi w Twoich palcach.
- Zacznij od podstaw — utrzymuj właściwą postawę i dobrze trzymaj gitarę.
- Graj jak z nut — odczytuj tabulatury, diagramy akordów i gryfu oraz rozszyfrowuj ukośniki rytmu.
- Rozgrzewka "na sucho" — rozluźnij się, popraw sposób oddychania, przygotuj umysł i ciało do gry.
- Rozruszaj palce — ćwicz systematycznie, dokładnie i uczciwie.
- Rozwijaj siłę, szybkość i niezależność — zafunduj dłoniom mistrzowski trening.
Wstęp do gitarowej wirtuozerii:
- ponad 300 ćwiczeń w różnych tonacjach, pozycjach i rytmach;
- treningi i wskazówki pomagające w doskonaleniu gry oraz efektywnym wykorzystaniu czasu przeznaczonego na ćwiczenie;
- skale, arpeggia i ich przebiegi oraz akordy;
- piosenki do wykonania na końcu każdego rozdziału;
- pełne utwory z akompaniamentem, do którego możesz zagrać;
- sposoby na polepszenie swojej świadomości muzycznej.
Spis treści
O autorach (11)
Podziękowania od autorów (13)
Wprowadzenie (15)
- O książce (15)
- Konwencje użyte w tej książce (16)
- Czego nie musisz czytać (17)
- Naiwne założenia (18)
- Jak podzielona jest książka (18)
- Część I. Przygotowanie do ćwiczeń (18)
- Część II. Skale i zbudowane na nich przebiegi (18)
- Część III. Arpeggia i zbudowane na nich przebiegi (19)
- Część IV. Akordy i dodatkowe ćwiczenia (19)
- Część V. Dekalogi (19)
- Ikony wykorzystane w książce (19)
- Co dalej (20)
Część I: Przygotowanie do ćwiczeń (21)
Rozdział 1: Odświeżenie podstaw gry na gitarze (23)
- Doskonalenie postawy ćwiczeniowej (23)
- Kilka uwag na temat zapisu gitarowych dźwięków (24)
- Dekodowanie tabulatury (24)
- Rozszyfrowywanie diagramów akordów (25)
- Interpretowanie diagramów gryfu (26)
- Odczytywanie ukośników rytmu (26)
Rozdział 2: Rozgrzewka przed rozpoczęciem ćwiczeń (29)
- Przygotowanie ciała i umysłu do gry (29)
- Rozgrzewanie palców (30)
- Oddychanie, relaksacja i koncentracja (30)
- Kilka schematów na rozbudzenie palców (31)
- Ćwiczenia na pojedynczych dźwiękach (32)
- Ćwiczenia z akordami (33)
Część II: Skale i zbudowane na nich przebiegi (35)
Rozdział 3: Skale durowe w grze gitarowej (37)
- Zagraj pięć schematów skali durowej (37)
- Schemat skali durowej nr 1 (38)
- Schemat skali durowej nr 2 (40)
- Schemat skali durowej nr 3 (41)
- Schemat skali durowej nr 4 (42)
- Schemat skali durowej nr 5 (43)
- Zastosuj wyuczone skale w utworach muzycznych (45)
- "First Noël" (45)
- "Menuet G-dur" Bacha (46)
Rozdział 4: Wzbogacanie repertuaru o przebiegi zbudowane na skalach durowych (49)
- Zagraj przebiegi na skalach durowych (49)
- Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 1 (50)
- Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 2 (52)
- Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 3 (53)
- Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 4 (54)
- Przebieg na skali durowej z wykorzystaniem schematu nr 5 (56)
- Wykorzystaj znajomość przebiegów w kilku piosenkach (57)
- "Oh, Them Golden Slippers" (57)
- "We Wish You a Merry Christmas" (59)
Rozdział 5: Konfrontacja ze skalami molowymi (61)
- Poznaj naturalne skale molowe (61)
- Schemat naturalnej skali molowej nr 1 (62)
- Schemat naturalnej skali molowej nr 2 (63)
- Schemat naturalnej skali molowej nr 3 (64)
- Schemat naturalnej skali molowej nr 4 (66)
- Schemat naturalnej skali molowej nr 5 (67)
- Podnieś poprzeczkę i poznaj skale melodyczne (68)
- Schemat melodycznej skali molowej nr 1 (69)
- Schemat melodycznej skali molowej nr 2 (70)
- Schemat melodycznej skali molowej nr 3 (71)
- Schemat melodycznej skali molowej nr 4 (73)
- Schemat melodycznej skali molowej nr 5 (74)
- Rozbuduj harmonię ze skalami harmonicznymi (75)
- Schemat harmonicznej skali molowej nr 1 (75)
- Schemat harmonicznej skali molowej nr 2 (77)
- Schemat harmonicznej skali molowej nr 3 (78)
- Schemat harmonicznej skali molowej nr 4 (79)
- Schemat harmonicznej skali molowej nr 5 (80)
- Trzy rodzaje skal molowych w utworach (81)
- "God Rest Ye Merry, Gentlemen" (82)
- "Allegro" Haendla (82)
- "The Three Ravens" (83)
Rozdział 6: Eksplorowanie przebiegów na skalach molowych (85)
- Bądź naturalny, czyli ćwiczenie przebiegów na naturalnej skali molowej (85)
- Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 1 (86)
- Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 2 (87)
- Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 3 (88)
- Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 4 (88)
- Przebieg na naturalnej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 5 (89)
- Raz w górę, raz w dół, czyli trenowanie przebiegów na melodycznej skali molowej (90)
- Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 1 (90)
- Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 2 (91)
- Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 3 (92)
- Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 4 (93)
- Przebieg na melodycznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 5 (93)
- Odkrywanie głębszego brzmienia, czyli przebiegi na harmonicznych skalach molowych (94)
- Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 1 (95)
- Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 2 (96)
- Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 3 (97)
- Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 4 (98)
- Przebieg na harmonicznej skali molowej z wykorzystaniem schematu nr 5 (99)
- Kilka utworów z wykorzystaniem przebiegów na skalach molowych (99)
- "To Work upon the Railroad" (100)
- "Bourrée e-moll" Bacha (101)
- "The Full Little Jug" (102)
Część III: Arpeggia i zbudowane na nich przebiegi (103)
Rozdział 7: Na dobry początek - arpeggia durowe (105)
- Przygotuj się do akordów durowych i poćwicz arpeggia durowe (105)
- Schemat arpeggia durowego nr 1 (106)
- Schemat arpeggia durowego nr 2 (107)
- Schemat arpeggia durowego nr 3 (108)
- Schemat arpeggia durowego nr 4 (109)
- Schemat arpeggia durowego nr 5 (110)
- Arpeggio w praktyce, czyli przykładowe utwory (111)
- "To the Colors" (111)
- "Retreat" (112)
Rozdział 8: Odkrywanie przebiegów zbudowanych na arpeggiach durowych (115)
- Naucz się przebiegów na arpeggiach durowych (115)
- Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 1 (116)
- Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 2 (117)
- Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 3 (119)
- Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 4 (120)
- Przebiegi na arpeggiu durowym z wykorzystaniem schematu nr 5 (121)
- Zagraj utwory z przebiegami na arpeggiach durowych (122)
- "Riff bluesowy w B-dur" (122)
- "Doo-Wop Groove w A-dur" (123)
Rozdział 9: Wprowadzenie schematów arpeggia molowego (125)
- Popracuj nad arpeggiami molowymi (126)
- Schemat arpeggia molowego nr 1 (126)
- Schemat arpeggia molowego nr 2 (127)
- Schemat arpeggia molowego nr 3 (128)
- Schemat arpeggia molowego nr 4 (130)
- Schemat arpeggia molowego nr 5 (131)
- Zagraj utwory z arpeggiami molowymi (132)
- "Gwizdanie Wolfganga" (132)
- "Melodia Amadeusza" (133)
Rozdział 10: Rzut okiem na przebiegi oparte na arpeggiach molowych (135)
- Dodaj do swojego zestawu ćwiczeń przebiegi na arpeggiach molowych (135)
- Przebiegi na arpeggiu molowym z wykorzystaniem schematu nr 1 (136)
- Przebiegi na arpeggiu molowym z wykorzystaniem schematu nr 2 (137)
- Przebiegi na arpeggiu molowym z wykorzystaniem schematu nr 3 (138)
- Przebiegi na arpeggiu molowym z wykorzystaniem schematu nr 4 (139)
- Przebiegi na arpeggiu molowym z wykorzystaniem schematu nr 5 (141)
- Zmierz się z kilkoma utworami zbudowanymi z przebiegów na arpeggiach molowych (142)
- "Mozartowski motyw" (142)
- "Śmiały jeździec" Schumanna (143)
Rozdział 11: Poszerzanie repertuaru o arpeggia na akordach septymowych (145)
- Poćwicz arpeggia na dominancie septymowej (146)
- Schemat arpeggia na dominancie septymowej nr 1 (146)
- Schemat arpeggia na dominancie septymowej nr 2 (147)
- Schemat arpeggia na dominancie septymowej nr 3 (148)
- Schemat arpeggia na dominancie septymowej nr 4 (149)
- Schemat arpeggia na dominancie septymowej nr 5 (150)
- Oswój palce z arpeggiami na akordach molowych septymowych (151)
- Schemat arpeggia molowego septymowego nr 1 (151)
- Schemat arpeggia molowego septymowego nr 2 (152)
- Schemat arpeggia molowego septymowego nr 3 (153)
- Schemat arpeggia molowego septymowego nr 4 (154)
- Schemat arpeggia molowego septymowego nr 5 (155)
- Poćwicz arpeggia na akordach durowych septymowych (156)
- Schemat arpeggia durowego septymowego nr 1 (156)
- Schemat arpeggia durowego septymowego nr 2 (157)
- Schemat arpeggia durowego septymowego nr 3 (158)
- Schemat arpeggia durowego septymowego nr 4 (159)
- Schemat arpeggia durowego septymowego nr 5 (160)
- Wykorzystaj arpeggia septymowe w paru znanych kawałkach (161)
- "Ave Maria" Schuberta (161)
- "Pawana" Fauré'a (163)
Rozdział 12: Sprawdź się w przebiegach na arpeggiach septymowych (167)
- Zmierz się z przebiegami zbudowanymi z arpeggia na dominancie septymowej (167)
- Przebieg zbudowany z arpeggia na dominancie septymowej z wykorzystaniem schematu nr 1 (168)
- Przebieg zbudowany z arpeggia na dominancie septymowej z wykorzystaniem schematu nr 2 (168)
- Przebieg zbudowany z arpeggia na dominancie septymowej z wykorzystaniem schematu nr 3 (169)
- Przebieg zbudowany z arpeggia na dominancie septymowej z wykorzystaniem schematu nr 4 (170)
- Przebieg zbudowany z arpeggia na dominancie septymowej z wykorzystaniem schematu nr 5 (170)
- Dodaj do swej kolekcji przebiegi na arpeggiach molowych septymowych (171)
- Przebieg na arpeggiu molowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 1 (171)
- Przebieg na arpeggiu molowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 2 (172)
- Przebieg na arpeggiu molowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 3 (173)
- Przebieg na arpeggiu molowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 4 (173)
- Przebieg na arpeggiu molowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 5 (174)
- Poćwicz przebiegi na arpeggiach durowych septymowych (175)
- Przebieg na arpeggiu durowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 1 (175)
- Przebieg na arpeggiu durowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 2 (176)
- Przebieg na arpeggiu durowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 3 (176)
- Przebieg na arpeggiu durowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 4 (177)
- Przebieg na arpeggiu durowym septymowym z wykorzystaniem schematu nr 5 (178)
- Zagraj utwory z przebiegami na arpeggiach septymowych (178)
- "Liebestraum" Liszta (179)
- "Ave Maria" Bacha i Gounoda (180)
Część IV: Akordy i dodatkowe ćwiczenia (183)
Rozdział 13: Rozwijanie niezależności palców ćwiczeniami z akordami (185)
- Poćwicz przewroty (186)
- Schematy akordów zewnętrznych (187)
- Schematy akordów wewnętrznych (194)
- Zagraj progresje akordów (201)
- Progresje na akordach zewnętrznych (201)
- Progresje na akordach wewnętrznych (202)
- Poćwicz utwory wykorzystujące progresje akordów (203)
- "Danny Boy", czyli akordy zewnętrzne w praktyce (203)
- "Look for the Silver Lining", czyli akordy wewnętrzne w praktyce (204)
Rozdział 14: Rozwijanie siły i szybkości za pomocą ćwiczeń na pojedynczych dźwiękach (207)
- Przemieszczanie się w poprzek gryfu (208)
- Wchodzenie i schodzenie po strunie w ruchu jednostopniowym (208)
- Błądzenie po strunie (209)
- "Skakanie" po różnych strunach (210)
- Przemieszczanie się wzdłuż gryfu (211)
- Wspinaczka i zejście po strunie (212)
- Wchodzenie i schodzenie ruchem ukośnym (213)
Część V: Dekalogi (217)
Rozdział 15: Dziesięć wskazówek pozwalających zwiększyć efektywność ćwiczeń (219)
- Ustal miejsce ćwiczeń (219)
- Wyznacz sobie porę na ćwiczenie (i trzymaj się jej) (219)
- Ustal cele sesji ćwiczeniowych (220)
- Miej swoje akcesoria pod ręką (220)
- Skup się na sesji (220)
- Rozgrzewaj ręce i palce (220)
- Zacznij powoli i stopniowo zwiększaj tempo (220)
- Izoluj trudne przejścia (221)
- Graj na różnych gitarach (221)
- Dołącz do innych muzyków (221)
Rozdział 16: Dziesięć sposobów na zwiększenie świadomości muzycznej (223)
- Wejdź w rytm (223)
- Oswój się z wysokościami dźwięków (223)
- Odkryj harmonię (224)
- Zagraj dla publiczności (224)
- Skomponuj melodię i nie bój się improwizacji (224)
- Ćwicz słuch muzyczny (224)
- Pracuj nad ekspresją (224)
- Słuchaj dużo muzyki (225)
- Obserwuj mowę ciała artysty (225)
- Sprawdź się przez uczenie kogoś innego (225)
Dodatek: Jak korzystać z płyty (227)
- Korzystanie z książki w połączeniu z płytą (227)
- Przeskakiwanie ścieżek (227)
- Naliczanie, strojenie i uderzenia metronomu (228)
- Aranżacja stereofoniczna (228)
- Jak korzystać z płyty (228)
- Ścieżki na płycie (229)
Skorowidz (233)
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-246-7683-5 |
Rozmiar pliku: | 12 MB |