Cyfrowa przestrzeń biznesowa - ebook
Cyfrowa przestrzeń biznesowa - ebook
E-book prezentuje nową branżę serwisów internetowych tworzących tzw. cyfrową przestrzeń biznesową. Nowe technologie przeniknęły już do każdej dziedziny naszego życia, zmieniając nie tylko urządzenia, z których korzystamy w naszym otoczeniu, ale przede wszystkim naszą aktywność, m.in. w takich obszarach, jak: pozyskiwanie informacji i wiedzy, rozrywka, komunikacja czy współpraca. Dziś wystarczy być "podłączonym" do globalnej sieci przez jakiekolwiek urządzenie mobilne, np. laptop, smartphone, palmtop, tablet, żeby utrzymywać na bieżąco kontakt z innymi, niezależnie od strefy czasowej czy miejsca pobytu. Zmiany różnych form aktywności, pozbawione barier, są dostrzegalne na każdym kroku, na ulicy, w domu, w środkach masowego przekazu. Nie da się już zaprzeczyć, że świat wokół nas zmienia się z niewyobrażalną szybkością. Pozostaje jednak pytanie, czy podobne zmiany zachodzą również w biznesie. Czy nowy internetowy sposób komunikacji ma wpływ na przedsiębiorców?
Celem publikacji jest rozpoznanie możliwości i warunków rozwoju globalnej, cyfrowej przestrzeni biznesowej. Atutem książki jest przeanalizowanie serwisów, które są globalnymi liderami w swoich obszarach konkurencyjnych. Autor omawia takie serwisy, jak:
• biznesowe serwisy społecznościowe: LinkedIn, Viadeo, Xing i Facebook,
• business directory z elementami Web 2.0: Spoke, Jigsaw,
• social technology platforms: Bantam Live, Central Desktop, Huddle.net, Jivesoftware, Projectplace, Socialtext,
• marketplace: Alibaba.com, Elance, oDesk,
• enterprise on demand: 37Signals, Salesforce, Zoho.
Informacje zawarte w tej publikacji będą przydatne do korzystania z serwisów internetowych w bieżącym wykonywaniu zadań w firmie - wiele serwisów umożliwia np. bezpłatne korzystanie z CRM czy narzędzia do zarządzania projektami, co pozwoli na zaoszczędzenie pieniędzy w firmie. Dzięki niej poszerzysz swoją wiedzę o tym, co się dzieje w cyfrowym świecie biznesu, uzyskasz syntetyczną i analityczną informację o dostępie do poszczególnych aplikacji internetowych, a także poznasz prognozy dotyczące cyfrowego świata biznesu.
Matt Mayewski - marketingowiec, przedsiębiorca, analityk biznesowy, posiadający doświadczenie w branży telekomunikacyjnej, paliwowej, internetowej, doktorant w Katedrze Nauk o Przedsiębiorstwie SGH (przedsiębiorstwo przyszłości, konkurencyjność systemów kooperacyjnych w Internecie).
Spis treści
Wstęp
CZĘŚĆ I. Analiza jakościowa i ilościowa rynku B2B i otoczenia biznesowego. Globalny benchmarking
ROZDZIAŁ 1. Analiza jakościowa rynku B2B i otoczenia biznesowego
Grupa I (grupa wartości)
Grupa II (grupa ilości)
Grupa III (grupa wsparcia)
ROZDZIAŁ 2. Analiza jakościowa. Przegląd krajowych rynków B2B i otoczenia biznesowego
CZĘŚĆ II. Analiza internetowych serwisów biznesowych
ROZDZIAŁ 3. Metoda analizy internetowych serwisów biznesowych
ROZDZIAŁ 4. Identyfikacja internetowych serwisów biznesowych
ROZDZIAŁ 5. Społecznościowe (networkingowe) serwisy biznesowe
Trzy prawa społeczności biznesowych
Mistrzowie biznesowych relacji
Dinozaury relacji
Wielka trójka
Biznesowe serwisy społecznościowe - podsumowanie grupy
Poglądowy SWOT grupy społecznościowych (networkingowych) serwisów biznesowych
ROZDZIAŁ 6. Business directory
Spoke
Jigsaw
Business directory - podsumowanie grupy
Poglądowy SWOT serwisów z grupy business directory
ROZDZIAŁ 7. Social technology platform
Od zarządzania projektami do zarządzania pracą
Nowy styl pracy
Dzieci Facebooka
Walka o ogień… wiedzy
Bantam Live
Central Desktop
Socialtext
Jivesoftware
Huddle.net
Projectplace
Social technology platform - podsumowanie grupy
Poglądowy SWOT serwisów z grupy social technology platform
ROZDZIAŁ 8. Targowiska internetowe
Goliat
Dawid
Przyszłość marketplace'ów produktów
Work, Worker, Workspace
Pierwszy wśród równych
Atak klonów
Jesteś moim guru
Marketplace - podsumowanie grupy
Poglądowy SWOT grupy marketplace'ów
ROZDZIAŁ 9. Enterprise on demand
Organizacja do wynajęcia
Salesforce
Rework, czyli 37Signals
Organizacja Głupcze!
Enterprise on demand - podsumowanie grupy
Poglądowy SWOT serwisów z grupy enterprise on demand
ROZDZIAŁ 10. Macierzowa analiza internetowych serwisów biznesowych
Mapa migracji wartości w otoczeniu konkurencyjnym internetowych serwisów biznesowych
Macierz wartości w otoczeniu konkurencyjnym internetowych serwisów biznesowych
Cena dostępu
Wnioski z analizy
Bibliografia
Kategoria: | Webmaster |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-16683-0 |
Rozmiar pliku: | 8,0 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
CZĘŚĆ I
Analiza jakościowa i ilościowa rynku B2B i otoczenia biznesowego
Globalny benchmarking
ROZDZIAŁ 1. Analiza jakościowa rynku B2B i otoczenia biznesowego
ROZDZIAŁ 1
Analiza jakościowa rynku B2B i otoczenia biznesowego
Zanim przejdziemy do cyfrowej przestrzeni biznesowej oraz analizy przyszłości internetowych serwisów biznesowych, konieczne jest zapoznanie się z podstawowymi informacjami dotyczącymi rynku B2B.
Przez rynek B2B (business to business) rozumiemy wszystkie podmioty gospodarcze aktywne na rynku, gdzie:
• podmiot gospodarczy to każdy, niezależnie od jego formy organizacyjnej, aktywny uczestnik procesów gospodarczych, którego decyzje i działania wywołują skutki ekonomiczne,
• rynek to abstrakcyjne miejsce dokonywania transakcji.
Otoczenie biznesowe oznacza organizacje w otoczeniu przedsiębiorstwa. Do organizacji otoczenia biznesowego zaliczyć należy nie tylko inne przedsiębiorstwa, ale także wszystkie pozostałe instytucje, które mają wpływ na dane przedsiębiorstwo. Otoczenie biznesowe kształtuje warunki i możliwości przedsiębiorstwa na danym rynku. W XXI w. zasadne jest stwierdzenie istnienia rozszerzonej rzeczywistości biznesowej, a co za tym idzie rozszerzonego otoczenia biznesowego. To rozszerzenie jest powiększeniem przestrzeni realnej o cyfrową. Przedsiębiorstwo, którego działania wchodzą w sferę cyfrową (internet), ma do czynienia również z instytucjami, które już funkcjonują w tej przestrzeni, kształtują ją lub też działają w realnej rzeczywistości, ale ich wpływ wkracza w przestrzeń cyfrową (niezależnie od miejsca ich fizycznej lokalizacji).
Do organizacji otoczenia biznesowego zaliczamy: przedsiębiorstwa, placówki naukowe, organizacje samorządu gospodarczego, jednostki samorządu gospodarczego, organizacje pozarządowe (NGO) oraz osoby fizyczne uprawnione do czynności prawnych.
Istnieje również uproszczony podział, w którym rynek B2B dotyczy tylko przedsiębiorstw, natomiast otoczenie biznesowe jest poszerzone o pozostałe podmioty biznesowe. Na użytek tego opracowania rynek B2B oraz otoczenie biznesowe zostaną poddane segmentacji, która pozwoli na bliższe rozpoznanie relacji i zależności między podmiotami rynku biznesowego.
W celu zdefiniowania i segmentacji rynku biznesowego przyjmuje się następujące kryteria:
• zdolność do czynności prawnych,
• typ organizacji,
• poziom zatrudnienia,
• współzależność i powiązania,
• status węzła relacyjnego B2B (organizacja skupiająca organizacje i ludzi biznesu).
Na podstawie tych kryteriów wyróżniono trzy strategiczne grupy rynku B2B i otoczenia biznesowego:
Grupa I (grupa wartości)
• BME (duże i średnie przedsiębiorstwa - big & middle enterprises)
- spółki notowane na giełdzie,
- giełdy papierów wartościowych, banki B2B.
Grupa II (grupa ilości)
• SME (małe i mikroprzedsiębiorstwa - small & micro enterprises, w tym start-up'y oraz osoby fizyczne w roli podmiotów gospodarczych)
- organizacje samorządu gospodarczego i koncentracji podmiotów gospodarczych,
- organizacje wsparcia biznesu.
Grupa III (grupa wsparcia)
• organizacje otoczenie biznesowego
- NGO,
- placówki naukowe,
- jednostki samorządu terytorialnego,
- organizacje non profit.
Grupa I (grupa wartości)
Jest to grupa charakteryzująca się niewielką liczebnością w całej populacji podmiotów gospodarczych, ale ma strategiczny charakter na każdym rynku lokalnym, krajowym i międzynarodowym. Generuje znaczące przychody i ma wpływ na rozwój biznesowy danego regionu i sektora gospodarki. Wokół tej grupy powstają i funkcjonują dziesiątki, a nawet setki tysięcy kooperantów i klientów biznesowych z grupy II. Grupa I dysponuje licznymi powiązaniami w świecie biznesu - dużą liczbą klientów biznesowych, dostawców, odbiorców produktów i usług. Lokalizacja:
• instytucjonalna: placówki naukowe, samorząd terytorialny, samorząd gospodarczy, klastry, organizacje non profit,
• relacyjna: zagęszczenie relacji z kooperantami, partnerami, klientami biznesowymi; zależność od opinii rynku, otoczenia biznesowego i mediów,
• bazodanowa: GPW, wywiadownie gospodarcze, brokerzy baz danych.
Powiązania:
• duża ilość powiązań z klientami, kooperantami i otoczeniem biznesowym.
• silne powiązania: rynek kapitałowy (giełdy), banki, placówki naukowe, samorząd terytorialny.
• słabe powiązania: samorząd gospodarczy, NGO.
Gdzie szukają klientów, kooperantów:
• wywiadownie gospodarcze, badania rynku, targi, bazy danych.
Struktura wydatków na marketing B2B:
• głównie: prasa,
• uzupełniająco: internet i telewizja.
Komunikacja - jakie media pozwolą skutecznie do nich dotrzeć:
• internetowe serwisy gospodarcze, biznesowe i finansowe, strony internetowe organizacji otoczenia biznesowego, e-mailing, mailing, prasa gospodarcza, biznesowa i branżowa.
Potrzeby grupy - większe uzależnienie od opinii (rynku i otoczenia biznesowego) niż od zasobów:
• potrzeba ekspansji relacyjnej
- nowe koncepcje i idee: potrzeba silnych, stabilnych i wiarygodnych relacji z podmiotami rynku i otoczenia biznesowego; potrzeba dominacji na rynku i skanowania dużej ilości relacji (np. potencjalnych klientów),
- zasoby: potrzeba dostępu do atrakcyjnych jakościowo i cenowo zasobów (zakupy),
- nowe rynki: potrzeba dostępu do nowych rynków, nowych klientów biznesowych; potrzeba dostępu do współpracy przy prestiżowych projektach branżowych, technologicznych, naukowych i społecznych,
• potrzeba dystrybucji informacji i wiedzy; potrzeba wpływu na liderów opinii i nawiązywania z nimi prestiżowej współpracy; potrzeba wpływu na swój rynek i otoczenie biznesowe,
• potrzeba dostępu do informacji i wiedzy; potrzeba dostępu do unikalnych informacji i wiedzy z różnych rynków oraz branż; potrzeba porównywania swojej pozycji z konkurentami; potrzeba ciągłej analizy możliwości i zagrożeń rynkowych; potrzeba wiedzy na temat innowacji, nowych technologii, zachowań klientów, ich zmieniających się potrzeb oraz oczekiwań.
Preferencje i motywy zachowań rynkowych:
• wpływ na swój rynek i otoczenie biznesowe,
• wyznaczanie standardów na swoim rynku,
• wyróżnienie się wśród konkurencji, bycie w pierwszej lidze najważniejszych podmiotów,
• uczestnictwo w prestiżowych aliansach i przedsięwzięciach,
• dominacja - kształtowanie swojej branży i rynku.
Przekaz - co jest ważne dla tej grupy:
• wiarygodność, elitarność (przynależność do ważnej, wartościowej grupy), prestiż, uczestnictwo w przedsięwzięciach liderów rynku i najbliższych konkurentów, dostęp do unikalnych i wartościowych informacji, wiedzy, osób, rynków; ciągłe podkreślanie swej pozycji rynkowej np. poprzez działania marketingowe ukierunkowane na wzrost sprzedaży.
Grupa II (grupa ilości)
Jest to grupa ściśle związana z grupą I. Od uczestników z grupy I zależy liczba i jakość współpracujących z nimi podmiotów z grupy II. Grupa II charakteryzuje się wysoką dynamiką zmian, szybkim podejmowaniem decyzji i potrzebą szybkiego dostosowywania się do wymagań rynku (wyszukiwania okazji rynkowych). Właśnie ta grupa daje początek średnim i dużym przedsiębiorstwom, które zasilają średnie i duże organizacje (pracownicy, kooperanci, dostawcy, odbiorcy). Ale też grupa II charakteryzuje się wysokim współczynnikiem „umieralności” organizacji i działalności gospodarczej.
Przedstawiciele grupy II odczuwają przede wszystkim brak zasobów: finansowych, infrastrukturalnych, wiedzy eksperckiej. Zarazem jednak jest to grupa, która tworzy potężny i dynamiczny rynek innowacji, nowych technologii, produktów i wiedzy. Grupa ta potrzebuje do komercjalizowania i kapitalizowania swoich biznesowych projektów wsparcia i doradztwa na każdym etapie rozwoju.
Grupę II tworzą głównie osoby fizyczne w roli podmiotów gospodarczych: małe i mikroprzedsiębiorstwa (SME) i organizacje, tzw. wolni strzelcy (freelancer; specjaliści), doradcy (konsultanci), pracownicy, wynalazcy itp.
Tabela 1. Bariery rozwoju i rozwiązania dla SME
Podgrupa: organizacje samorządu gospodarczego i koncentracji podmiotów gospodarczych. Istnieje ogromna liczba organizacji samorządu gospodarczego i koncentracji podmiotów gospodarczych. Typologia też jest dość bogata. Najbardziej rozwojowe organizacje charakteryzują się wysokimi współczynnikami w następujących kategoriach:
• liczba i jakość uczestników: aktywne i wartościowe rynkowo podmioty gospodarcze,
• innowacyjność: wsparcie innowacyjności i rozwoju nowych technologii jako główny cel organizacji,
• internacjonalizacja: organizacje o międzynarodowej skali działania lub do niej aspirujące.
Interesującym typem takich organizacji są m.in. klastry oraz specjalne strefy ekonomiczne. Podgrupa:
• organizacje wspierające przedsiębiorczość.
W zależności od kraju jakość, liczba oraz typologia tego typu organizacji jest bardzo różnorodna. W Polsce są to wszelkiego rodzaju inkubatory przedsiębiorczości, ale także parki technologiczne i naukowe. Najczęściej organizacje te uzupełniają szczególne, brakujące zasoby małych i średnich przedsiębiorstw. Niejednokrotnie stanowią platformę współpracy między biznesem, nauką, samorządami i instytucjami finansowymi.
Lokalizacja:
• instytucjonalna: placówki naukowe, organizacje samorządu gospodarczego, klastry, organizacje wsparcia przedsiębiorczości i technologii, NGO,
• relacyjna: placówki naukowe, samorząd gospodarczy, banki, klastry,
• bazodanowa: brokerzy baz danych, internetowe serwisy biznesowe i społecznościowe, yellow pages, business directory, marketplace'y.
Powiązania:
• duża i szeroka ilość powiązań z dużymi i średnimi przedsiębiorstwami,
• silne powiązania: duże i średnie przedsiębiorstwa, banki, placówki naukowe, organizacje wsparcia przedsiębiorczości i technologii, organizacje samorządu gospodarczego,
• słabe powiązania: jednostki samorządu terytorialnego, NGOs.
Gdzie szukają klientów i kooperantów:
• relacje bezpośrednie, internet (wyszukiwarka), bazy danych, konferencje, targi. Struktura wydatków na marketing B2B:
• głównie internet.
Komunikacja - jakie media pozwolą skutecznie do nich dotrzeć:
• internetowe serwisy biznesowe i finansowe, strony internetowe organizacji otoczenia biznesowego, e-mailing, mailing, prasa gospodarcza, biznesowa i branżowa.
Potrzeby grupy - większe uzależnienie od zasobów (własne ograniczenia) niż od opinii rynku i otoczenia biznesowego:
• potrzeba ekspansji relacyjnej
- nowe koncepcje i idee: potrzeba wartościowych afiliacji; przynależności do zamkniętych, prestiżowych kręgów relacyjnych z dostępem do wartościowych osób, informacji i wiedzy; dostęp do osób decydujących o zakupach, współpracy; tworzenie szerokiego grona przydatnych i wartościowych relacji (efekt skali),
- zasoby: potrzeba dostępu i uzupełniania brakujących zasobów; finanse, informacje i wiedza, infrastruktura (księgowość, marketing),
- nowe rynki: potrzeba dostępu do nowych rynków, nowych klientów biznesowych; potrzeba tworzenia unikalnych projektów i zapraszania do współpracy; potrzeba dostępu do współpracy przy zyskownych projektach branżowych, technologicznych i społecznych.
• potrzeba dystrybucji informacji i wiedzy; potrzeba wprowadzenia i wyróżnienia swoich produktów, ofert, zasobów i kompetencji; potrzeba tworzenia i dzielenia się wiedzą; potrzeba komunikowania rynkowi swoich bieżących potrzeb,
• potrzeba dostępu do informacji i wiedzy; potrzeba dostępu do unikalnych informacji i wiedzy z różnych rynków oraz branż; potrzeba ciągłej analizy możliwości i zagrożeń rynkowych; potrzeba wiedzy na temat innowacji, nowych technologii, zachowań klientów, zmieniających się potrzeb oraz oczekiwań.
Preferencje i motywy zachowań rynkowych:
• podmioty gospodarcze już istniejące
- rozwój i zwiększenie wartości z własnej działalności, potrzeba „rozwinięcia skrzydeł”,
- zwiększenie zysków, dostęp do nowych rynków,
- osiągnięcie sukcesu jako przedsiębiorca, specjalista, ekspert,
- przynależność do grupy podobnych firm,
- wejście do nowych środowisk biznesowo-towarzyskich.
• dla tych, którzy zaczynają
- usamodzielnienie się biznesowe i finansowe, zwiększenie dochodów lub dodatkowa działalność poza obecną pracą,
- poszukiwanie własnej drogi do sukcesu zawodowego i/lub biznesowego,
- chęć sprawdzenia się w roli przedsiębiorcy, organizatora autorskiego przedsięwzięcia biznesowego,
- pojawienie się w biznesie jako konsultant, doradca, dostawca informacji i wiedzy,
- poszukiwanie skutecznych miejsc realizacji zysków i kapitalizacji własnych doświadczeń, możliwości, energii i pomysłów,
- poszukiwanie miejsc, sposobów na niskokosztową organizację i realizację przedsięwzięć biznesowych eliminujących lub ograniczających własne braki zasobowe (brak kapitału, informacji, infrastruktury).
Przekaz - co jest dla nich ważne:
• przykłady innych, którym się udało, dostęp do zysków, zasobów, zamówień, zapytań ofertowych, szerokiego zakresu relacji o różnorodnych kompetencjach i możliwościach.
Grupa III (grupa wsparcia)Przypisy
www.globalfuturist.com/about-igf/top-ten-trends.html.
Przykłady polskich organizacji koncentrujących przedsiębiorców i przedsiębiorstwa:
• PKPP Lewiatan tworzą związki pracodawców branżowe i regionalne - obecnie 55 organizacji oraz 17 członków indywidualnych; łącznie ponad 3 tys. firm,
• BCC - 1200 firm, Business Centre Club jest dłużej na rynku, od 1991 r.; zrzesza głównie firmy prywatne reprezentowane przez prawie 2 tys. przedsiębiorców obracających kapitałem 200 mld zł i zatrudniających 600 tys. pracowników,
• Izba Budownictwa - 84 członków,
• Konfederacja Pracodawców Polskich (6 tys. członków); największa i najstarsza organizacja pracodawców w Polsce, powstała w 1989 r., reprezentuje ponad 6 tys. firm (większość z nich - 82% - to firmy prywatne): od małych przedsiębiorstw po największe w skali kraju - te, które skutecznie konkurują na światowych rynkach; przedsiębiorstwa zrzeszone w Konfederacji Pracodawców Polskich zatrudniają ponad 2 mln pracowników.