Facebook - konwersja
Przeczytaj fragment on-line
Darmowy fragment

  • Empik Go W empik go

Czarny PR - ebook

Wydawnictwo:
Format:
EPUB
Data wydania:
27 marca 2025
66,59
6659 pkt
punktów Virtualo

Czarny PR - ebook

Nie wygrywa ten, kto ma rację. Wygrywa ten, kto steruje narracją. "Czarny PR" to podręcznik wojny informacyjnej, w której fakty są bez znaczenia, a emocje rządzą tłumem. Dowiedz się, jak zniszczyć reputację wroga bez pozostawiania śladów, jak kontrolować skandale, by zawsze spadać na cztery łapy, i jak budować własną nietykalność. Niezależnie od tego, czy chcesz bronić się przed medialną rzezią, czy stać się reżyserem cudzych upadków – ta książka daje narzędzia, dzięki którym przestaniesz być ofiarą. Bo w tej grze nie chodzi o prawdę. Chodzi o wygraną.

Kategoria: Poradniki
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
Rozmiar pliku: 4,4 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

1

CZARNY PR – SZTUKA WYKAŃCZANIA LUDZI BEZ DOTYKANIA ICH PALCEM

Nie chodzi o fakty. Chodzi o narrację. Kto kontroluje narrację, ten kontroluje rzeczywistość.

Nie musisz nikogo atakować fizycznie, nie musisz nawet mówić nic obraźliwego. Wystarczy, że PRZEJMIESZ KONTROLĘ NAD NARRACJĄ. Bo w dzisiejszym świecie PRAWDA NIE MA ZNACZENIA – liczy się tylko to, w co ludzie wierzą. Czarny PR to broń subtelna, ale śmiertelnie skuteczna. Możesz kogoś pogrzebać w mediach, NIE ZOSTAWIAJĄC NA NIM ANI JEDNEJ WIDOCZNEJ RANY. Plotka powtórzona tysiąc razy staje się faktem, a odpowiednio zmanipulowany nagłówek może zrujnować karierę w sekundę. Zasada jest prosta: LUDZIE NIE SZUKAJĄ PRAWDY, LUDZIE SZUKAJĄ EMOCJI. Daj im historię, w którą będą chcieli wierzyć, i patrz, jak sami kończą dzieło zniszczenia. Tutaj nie chodzi o zwykłe manipulacje. TU CHODZI O CAŁKOWITĄ KONTROLĘ. W tym rozdziale dostaniesz narzędzia, które pozwolą Ci TWORZYĆ I NISZCZYĆ RZECZYWISTOŚĆ WEDŁUG WŁASNEGO SCENARIUSZA. Czy to moralne? A KOGO TO OBCHODZI?

Nie musisz mieć nadprzyrodzonych zdolności. MUSISZ TYLKO SPRAWIĆ, BY LUDZIE MYŚLELI, ŻE MASZ.

BĄDŹ “WIZJONEREM” – Rzuć ogólne przewidywanie: _„W tej branży niedługo wydarzy się coś dużego.”_ Nie precyzuj. GDY COŚ RZECZYWIŚCIE SIĘ STANIE, POWIEDZ: „A NIE MÓWIŁEM?” I już jesteś ekspertem.

SAMOSPEŁNIAJĄCA SIĘ PRZEPOWIEDNIA – Rozpowszechnij plotkę, że ktoś „MA PROBLEMY FINANSOWE”. Inwestorzy się wycofają, kontrakty zaczną się sypać – i nagle ta plotka stanie się rzeczywistością.

Niektórzy ludzie rodzą się legendami. INNI SĄ NIMI KREOWANI.
SYNDROM ZBAWICIELA – Stwórz narrację: _„Jestem jedyną osobą, która walczy o prawdę.”_ Możesz sam rozpętać skandal, a potem przedstawić się jako jego ofiara. Ludzie Cię pokochają.

„MĘCZENNIK PR-OWY” – Jeśli chcesz wybielić kogoś skompromitowanego, zrób z niego ofiarę. _„To nie on jest winny – to na niego polują, bo mówi prawdę.”_

NIE TRZEBA NICZEGO UDOWADNIAĆ. Wystarczy, że ludzie zaczną się zastanawiać.

WEPCHNIĘCIE W TOKSYCZNE ZNAJOMOŚCI – Wystarczy zdjęcie z „właściwą” osobą i już masz narrację: _„Czy X i Y mają układ?”_

LEWY SPONSORING – Podstaw fundację, „przekaż darowiznę” i potem ujawnij to publicznie: _„Czy X wiedział, że dostał pieniądze od szemranego biznesmena?”_ Nawet jeśli nie wiedział – już jest spalony.

ZAWŁASZCZENIE OSKARŻEŃ – Jeśli ktoś zarzuca Ci brutalność, powiedz: _„Tak, jestem bezwzględny – bo w tym świecie nie ma miejsca dla naiwniaków.”_ Teraz nie jesteś agresorem – jesteś wojownikiem.

PROWOKOWANIE PRZECIWNIKA DO PRZESADY – Jeśli ktoś Cię atakuje, podkręć go do momentu, w którym zacznie brzmieć jak paranoik. Ludzie zaczną go ignorować.

EFEKT AUTOCENZURY – Zasiej strach, że za pewne wypowiedzi można „zostać wykluczonym”. LUDZIE SAMI ZAMILKNĄ.

ZMUSZANIE DO MILCZENIA – _„Nie wiem, czy mogę o tym mówić, ale….”_ – Samym tym zdaniem sprawiasz, że temat zaczyna wyglądać groźnie. Inni zaczną się bać go dotknąć.

WYPUSZCZENIE FAŁSZYWEGO SKANDALU NA SIEBIE – Puszczasz fejkowe oskarżenia na swój temat, a potem je „bohatersko” obalasz. Efekt? Jesteś czysty i budujesz wiarygodność.

WZMACNIANIE PRAWDZIWYCH OSKARŻEŃ FAKE’AMI – Jeśli ktoś ma na Ciebie haki, dołóż kilka absurdalnych fejków. Gdy przeciwnik zacznie je cytować, ludzie wrzucą wszystko do worka „teorii spiskowych”.

„CICHY PR” – JAK STEROWAĆ LUDŹMI BEZ ROBIENIA HAŁASU

Jak zaszczepiać wątpliwości w sposób subtelny

Nie musisz krzyczeć, żeby manipulować opinią publiczną. NAJLEPSZE KŁAMSTWA TO TE, KTÓRE LUDZIE WYMYŚLĄ SOBIE SAMI. Zamiast rzucać oskarżenia, zostawiaj NIEDOKOŃCZONE MYŚLI, NIEJASNE PYTANIA I POZORNIE NIEWINNE SUGESTIE.

„DZIWNE, ŻE NIKT O TYM NIE MÓWI…” – Ludzie uwielbiają tajemnice. Jeśli powiesz, że coś jest ukrywane, sami zaczną drążyć.
„NIE WIEM, CZY TO PRAWDA, ALE…” – To zdanie zwalnia Cię z odpowiedzialności, ale zasiewa niepewność w głowach odbiorców. „CZY TO TYLKO PRZYPADEK?” – Najlepszy sposób, by wmówić ludziom istnienie ukrytego spisku. Wątpliwość rośnie, a Ty tylko „zadajesz pytania”.

Gdy już przeczytałeś ten rozdział, być może myślisz: “Kurczę, świat jest jeszcze bardziej zgniły, niż myślałem”. Cóż, gratulacje – właśnie zaczynasz otwierać oczy. Ale czy zastanawiałeś się, jak nie stać się ofiarą tych mechanizmów?

Podstawą NLP jest zasada: _jeśli nie kontrolujesz narracji o sobie, ktoś inny zrobi to za ciebie_. Ludzie nie analizują, tylko reagują na bodźce. Chcesz przetrwać? Nie pozwól, by inni definiowali twoją historię. Sam wyznaczaj jej ramy, zanim zrobi to ktoś inny.

Ćwiczenie na dziś: _Wymyśl, jak wyglądałby nagłówek twojego własnego medialnego linczu. Co byłoby twoją słabością? Jak ktoś mógłby to obrócić przeciwko tobie?_ A potem pomyśl, jak mógłbyś skontrować tę narrację, zanim w ogóle się pojawi.

NAGŁÓWEK ATAKU: „ – BEZLITOSNY MANIPULANT! Jak oszukał wszystkich i dorobił się na cudzej krzywdzie?!”
KONTRA: „Tak, jestem skuteczny. Tak, wiem, jak działa ten świat. I właśnie dlatego ludzie, którzy się mnie boją, woleliby, żebym siedział cicho. Ale ja nie zamierzam.”
NAGŁÓWEK ATAKU: „Skandal! złapany na kłamstwie – jego wersja nie trzyma się kupy!”
KONTRA: „W świecie, w którym każdy dopasowuje fakty do swojej narracji, ja przynajmniej nie udaję, że jestem święty. Ja gram otwarcie.”
NAGŁÓWEK ATAKU: „Czy to psychopata?! Byli współpracownicy ujawniają przerażające fakty!”
KONTRA: „Jeśli skuteczność, konsekwencja i brak litości wobec przeciętności to psychopatia – to może czas zacząć się bać?”
NAGŁÓWEK ATAKU: „ – MIT UPADŁ! Wszystko, w co wierzyłeś, było kłamstwem!”
KONTRA: „Nie, to nie ja upadłem. To wy uwierzyliście w bajkę, że można wygrywać, nie ryzykując niczego.”

WNIOSEK: Nie ma ataku, którego nie da się wyprzedzić. Przejmij narrację, zanim zrobi to ktoś inny. Bo w tej grze nie wygrywa ten, kto ma rację – tylko ten, kto mówi pierwszy.

Ćwiczenie: Twój własny medialny lincz – zanim zrobią z ciebie ofiarę, zamień się w kata.

ATAK JEST NAJLEPSZĄ OBRONĄ. Jeśli czujesz, że nadchodzi medialny lincz, nie czekaj, aż cię rozszarpią. Odwróć narrację i przejmij kontrolę.

KROKI DO PRZEJĘCIA INICJATYWY

1. UPRZEDŹ ATAK – zanim pojawią się oskarżenia, TY pierwszy wywołaj temat. „Niektórzy będą próbowali mnie oczerniać, bo nie mogą znieść mojej niezależności.” Teraz wszyscy oskarżyciele wyglądają jak banda zgorzkniałych hejterów.
2. ZMIEŃ POZYCJĘ – zamiast się bronić, uderz w narrację oskarżycieli. „To klasyczny przykład zorganizowanego ataku na kogoś, kto mówi prawdę.” Teraz ludzie zaczynają się zastanawiać, czy cała afera to nie przypadkiem manipulacja.
3. WSKAŻ PRAWDZIWEGO AGRESORA – „Nie chodzi o mnie, chodzi o próbę uciszenia niewygodnej prawdy!” Przekierowanie uwagi = twoje oskarżenia stają się czymś większym niż ty sam.
4. USTAW NARRACJĘ TAK, BY PRZECIWNICY GRALI WEDŁUG TWOICH ZASAD – „Zobaczycie, teraz posypią się oskarżenia, bo nie mogą pozwolić, bym mówił dalej.” Jeśli ktoś cię atakuje, właśnie udowodnił twoją tezę.

PRZYKŁADY KONTRY NA MEDIALNY LINCZ:

OSKARŻENIE: „Jest pan manipulatorem, który stosuje techniki NLP!”
KONTRA: „Największa manipulacja to wmówienie ludziom, że nie powinni myśleć samodzielnie.”
OSKARŻENIE: „Twoja kampania jest finansowana przez szemrane środowiska!”
KONTRA: „Widzę, że komuś bardzo zależy na tym, bym nie miał środków na mówienie niewygodnej prawdy.”
OSKARŻENIE: „Twoje działania budzą kontrowersje i wzburzenie!”
KONTRA: „Oczywiście, bo w przeciwieństwie do nich, nie jestem marionetką systemu.”

KLUCZ DO SUKCESU:

Nie pozwól, by cię zamknęli w roli ofiary. PRZEJMIJ KONTROLĘ NAD NARRACJĄ I SPRAW, BY TO ONI MUSIELI SIĘ TŁUMACZYĆ.

Jak stworzyć “dowód” tam, gdzie go nie ma?

Nie masz prawdziwych haków? Nic nie szkodzi! Wystarczy, że ludzie uwierzą, że gdzieś tam istnieje “dowód”. Oto kilka sposobów:

- “Podobno jest nagranie, ale jeszcze nie ujrzało światła dziennego…”
- “Są ludzie, którzy wiedzą, ale boja się mówić.”
- “Wkrótce pojawią się nowe rewelacje, śledźmy temat!”

Ludzie będą czekać, spekulować i sami dopisują szczegóły. A kiedy zapytają: “Gdzie dowód?”, odpowiedz: “No właśnie, dlaczego wciąż nie wypłynął? Ktoś go blokuje?”. To ty kontrolujesz narrację!
mniej..

BESTSELLERY

Menu

Zamknij