Czeska edukacja i myśl społeczna. Studia i szkice pedagogiczne - ebook
Czeska edukacja i myśl społeczna. Studia i szkice pedagogiczne - ebook
Książka jest autorskim, bardzo interesującym naukowym studium pedagogiczno-filozoficznym, opartym z jednej strony na własnych doświadczeniach i wynikających z nich perspektywach poznawczych, ale niepozbawionych prób obiektywizowania, z drugiej – na w pełni zobiektywizowanych analizach o charakterze naukowym zarówno materiałów źródłowych, jak i osobowych wątków twórców czechosłowackiej i czeskiej pedagogiki, a szerzej ujmując, obecnego czeskiego systemu edukacji i wychowania. Poruszane w monografii wątki wykraczają poza granice geograficzne oraz ukazują uniwersalność i tradycje myśli pedagogicznych w tej części Europy w ostatnich okresach historyczno-politycznych. Książkę czyta się z dużym zainteresowaniem i lekkością, co nieczęsto ma miejsce w przypadku naukowych publikacji pedagogicznych. Autor znakomicie operuje piórem, a przyjęta przez niego koncepcja pracy, jej styl narracji i charakter treści temu wyraźnie sprzyjają.
Z recenzji prof. dr. hab. Marka Konopczyńskiego
Spis treści
Powód zainteresowania się pedagogiką i naukami społecznymi w Czechach 7
Antropologiczne teorie człowieka i kultury 17
Antropologia integralna 25
Czeska klasyfikacja prądów myśli pedagogicznej 35
Filozofia wychowania w analizie historyczno-porównawczej 39
Fenomenologiczna filozofia wychowania Radima Palouša 43
Pedagogika porównawcza w Republice Czeskiej 51
Dydaktyka transdyscyplinarna 59
Czeskie podręczniki do pedagogiki 63
Socjologiczne teorie szkoły 69
Zjazd Nauczycieli i Czeskiego Towarzystwa Pedagogicznego – o problemach edukacji 75
Co nowego w kształceniu 85
Ocena procesów ogólnokrajowej reformy programowej 87
Studium reformy programowej w małej szkole 91
Platforma Instytutu Badań Pedagogicznych w Czechach 95
Poezja we wczesnej edukacji 97
Canisterapia i pies w edukacji wczesnoszkolnej 101
Czesi nie likwidują małych szkół 107
Mity idealnego nauczyciela 109
Mity, błędy i kłamstwa na temat kształcenia i idei pedagogicznych 111
Szkolnictwo alternatywne 115
Edukacja domowa w Czechach jako cicha rewolucja szkolna 119
Aspiracje edukacyjne wychowanków domów dziecka uczęszczających do szkoły średniej 123
Interra 129
Poważnie o humorze w szkole 135
Z perspektywy outsidera 139
Niedzielne kazania pedagogiczne 141
Opinia publiczna o szkole i kształceniu w Republice Czeskiej 145
Psychologiczne wyjaśnienie komunizmu w Czechach 149
Co nowego wnosi psychologia do pedagogiki szkolnej? 155
Psychologia i pedagogika muszą być wrażliwe na rezyliencję (resilience) 159
Prezydent Czech odmówił nominacji profesorskiej i jej wręczenia wybitnemu uczonemu 163
Pokolenie akademickich oszustów 165
Pedagog społeczna czternastym doktorem honoris causa Uniwersytetu Ostrawskiego 167
Interwiówer czy wywiadowca? 169
Czeski wyskok oświatowo-pedagogiczny 171
Biografistyka pedagogiczna 173
Jak historia myśli pedagogicznej kołem się toczy 177
Pożegnania 179
Wspomnienie spotkań czeskiego profesora psychologii Vladimira Smékala z Viktorem E. Franklem 183
Politycy o edukacji w wolności i demokracji 187
Wizja XXI wieku 191
Orwell na sterydach? 195
Bibliografia 199
Aneks 207
Podręcznik: Jan Průcha (1997), Moderní pedagogika. Vĕda o edukačních procesech, Praha: Portál 207
Podręcznik: Jan Průcha (2000), Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru, Praha: Portál 210
Podręcznik: Vladimír Jůva sen. & jun. (1997), Úvod do pedagogiky, Brno: Paido, edice pedagogické literatury 212
Podręcznik: Alena Vališová, Hana Kasíková (red.) (2011), Pedagogika pro učitele, 2. rozšířené a aktualizované vydání, Praha: Grada 213
Kategoria: | Pedagogika |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8331-135-7 |
Rozmiar pliku: | 2,6 MB |